Dynawatt tekniikka

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuli vastaan dynawatin 2kw ” generasttori”, ollut n25 v tallin hyllyssä, ostin aikoinaan tark laittaa auto, vene mutta ei
toteutunut nyt tekniikka mietin miten on siniaalto ko aikakaudella tuotettu??
Nykyään dynawatt tekee isompia 4 kw alk taitaa päätuote olla hydr toiminen( hihnakäyttö voi olla historiaa)

Seuraavat tiedän rakenteesta: iso vaihtovirtalaturi (kohteen moottirin jatkuva pyöritys)josta poistettu tasasuuntaus + erillinen ”box” ( suomituote)jossa muutetaan ~230V 50 hz, tämä toimii aikakin dieselmoottorin kierroslukualueella (tyhjäynti- max) .

Tuote oli esittelyssä venemessuilla, näytettiin sinikäyrää ( vaihtuvalka pyörimisnopeudelka) ja soveltui sen aikakauden esim tietotekniikalle mainostettiin aito sini, nyky tekn ?

Kantti aalto oli aiemmin tuttu suriseva laite( hakkuri silppusi/ jännite muutettiin) tuollaisella toimi 230V norm tv asuntoautossa mutta virran kuluttus oli omaa luokkaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän siniaaltoa on elektronisesti osattu tuottaa jo radioputkillakin. Tuollaisessa järjestelmässä siellä voisi olla jokin taajuusmuuttaja jolla se pidetään 50hz.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 17 Heinä 2022 21:48 Kyllähän siniaaltoa on elektronisesti osattu tuottaa jo radioputkillakin. Tuollaisessa järjestelmässä siellä voisi olla jokin taajuusmuuttaja jolla se pidetään 50hz.
Löytyi käyttöohje , ehkä ratkaiseva tieto= generaattorista otetaan ” kentäkäämit ulos” erillisinä 3 vaihetta / vaihtovirtaa ja ulostulojännite on 250V , laturin teho 3 kw ( nähtävästi eristys puolta lisätty ja kiinteä kaapeli ohjaimelle gener kiinni )
asennus välitys max tuotolle 2 kw tulee auton moottorin 1400 1/ min ( suhde 1:3 ).

Sen vähän mitä ymmärrän roottorin käämille säätimellä virta niin että tuotos 220V , staattorista tulee 3 vaiheista
se vaatii muunnoksen yks vaiheiseksi ??
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eiköhän se jännite säädetä ihan kuten auton laturissakin, mutta jotain taikatemppuja joutuu tekemään että se saadaan se ulostuleva sähkö pysymään 50hz.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Vai onko se 50Hz ollenkaan? Lähinnä kummittelee mielessä ekasta viestistä tämä:

"Tuote oli esittelyssä venemessuilla, näytettiin sinikäyrää ( vaihtuvalka pyörimisnopeudelka) ja soveltui sen aikakauden esim tietotekniikalle mainostettiin aito sini, nyky tekn ? "

Just joku tietokone ei ole taajuudesta milläskään, mutta siniä saisi olla...
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tietokoneissahan se sähkö muitetaan ensin tasasähköksi ja sitten aletaaan hajottamaan pienempään jännitteeseen, ei taida käytännössä sillä aaltomuodolla ihan hirveästi olla merkitystä.

Taitaa olla markkinamiesten höpinää tuo että tietokone olisi erityisen herkkä elektroninen laite sähkön suhteen...
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Hakkureissa on yleensä aika raju alipäästösuodin inputissa, jotta hakkuritaajuus ei vuotaisi laitteesta ulos. Lisäksi on transienttidiodi tai varistori nappaamassa ESD-piikit. Aika kovilla on nuo komponentit kanttiaallon kanssa..

Sama jos koittaa tyristorisäätimellä himmentää LED-hakkuria joka ei ole suunniteltu himmennettäväksi. Savut pöllähti. :) Ja tyristorisäädin ei tee kuin aallon laskevan reunan kantikkaaksi, toinen reuna on siniä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo ylijännitepiikit ei ole hyväksi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Dynawatt tekniikka

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tarkennus käyttöohjeessa :generaattorin kieroksista riippumatta
- jännite 220V (+/- 5%)
-taajuus 50 Hz (+/- 0,5%)
- suojat : yli/ alijännite, lämpötila ja oikosulkusuojilla


”appeerit / watit” max tuotto 2 kw. = 4-5000 generaattorin 1 / min jos tuo on esim mukaisesti välitetty moottorin 1400 1/ min
tulee tyhjäkäynnillä ehkä 0,5-1 kw ( moottorin kierr 500-700 ja max kierroksilla sama 2 kw)
Vastaa Viestiin