230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 445
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Miksi 10A nalleja ulostuloihin?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
VOYAGER
Kokenut kuljettaja
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Ei taida löytyä sopivaa toimivaa vikuria kelluvaan bussin maahan, joka toimisi niin kuin pitää.
On sitä tutkittu erittäin pätevän asentajan ja insinöörinkin kanssa!

Ilmoitelkaa ihmeessä, jos löytyy toimiva, ilman maahan upotettavaa kuparia. :idea:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

seepra kirjoitti: 29 Loka 2021 08:14 Miksi 10A nalleja ulostuloihin?
Siksi koska seuraavan sulakkeen kuuluu olla aina edellistä pienempi, jotta sulakkeen lauetessa on edes teoriassa mahdollisuus tietää missä vika on. Jos laittaa 16a sulakkeita, se on sama kuin ei laittaisi sulakkeita lainkaan, ainakin maasähköä käyttäessä, ne ei laukea koskaan.

10a sulakkeella riittää ohuempi johtokin. bussissa harvemmin tarvii yleensä käyttää yli 2,3 kW tehoisia laitteitakaan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 28 Loka 2021 21:04 Mistä tietää, että se vikavirtakytkin on sopiva? Onko kellään tallessa missään mitään sähkökeskuksen komponenttiluetteloa, jossa on järkevät komponentit?
Pitää kaivaa vikurin sisäinen kytkentäkaavio esille ja varmistaa että siellä on avautuva kärki kummassakin linjassa (siis jos laittaa yksivaiheisen vikiksen). Tosin selviää se heposti mittaamallakin ihan yleismittarilla.

Tässä on esimerkki vikiksestä jossa tuo kytkentäkaavio on ihan naamassa:
https://www.puuilo.fi/chint-vikavirtasu ... 30ma-a-40a

Ainakin GE:n tietyt vikavirtajohdonsuojakytkimet ovat sellaisia että se lauetessaan "nollaa" sen vaihelinjan, eli sekä lähtevä nolla että vaihe laitetaan kumpikin nollaan - joka on vähän kehnompi juttu jos sähkö tulee sukotöpselistä ja se onkin vaihe joka siellä nollanastassa oikeasti on.

Käytännössä noita "vääränlasia" vikavirtasuojia ei ole kovin hellpo löytää, mutta se yleinen "tavallinen" johdonsuojakytkin/vipusulake ei käy, vaan pitää käyttää sellaista joka katkaisee vaiheen ja nollan kummakin. Käytännössä lienee helpompi löytää noita vikavirtajohdonsuojakytkimiä kuin niitä 2P johdonsuojia normaali kuluttajakaupoista.
VOYAGER kirjoitti: 29 Loka 2021 08:23 Ei taida löytyä sopivaa toimivaa vikuria kelluvaan bussin maahan, joka toimisi niin kuin pitää.
On sitä tutkittu erittäin pätevän asentajan ja insinöörinkin kanssa!

Ilmoitelkaa ihmeessä, jos löytyy toimiva, ilman maahan upotettavaa kuparia. :idea:
Ihan normaali vikavirtasuoja kyllä toimii.

Sen vikiksen on tarkoitus katkaista sähkö jos sähköä vuotaa virtapiirin ulkopuolelle. Lähtökohtaisesti invertterin kanssa tuo ei ole edes mahdollista, mutta jos esim invertteri jotenkin vioittuu ja se vaikka kytkee sisäisesti jommankumman lähtönsä akun kautta auton koriin, niin ihan tavallinen vikavirtasuojakytkin kyllä estää sähköiskun tuossa tapauksessa (kunhan se on vertin jälkeen).

Vikavirtasuojaa ei voi mitata normaalilla mittarilla jos sähkö tulee vertistä, mutta se ei sinänsä ole vikiksen vika, vaan se mittari ei vaan kykene luomaan sitä vikiksen laukaisevaa vikatilaa kun se vertin jännite on maahan nähden kelluva.
Mikaeli kirjoitti: 29 Loka 2021 10:46
seepra kirjoitti: 29 Loka 2021 08:14 Miksi 10A nalleja ulostuloihin?
Siksi koska seuraavan sulakkeen kuuluu olla aina edellistä pienempi, jotta sulakkeen lauetessa on edes teoriassa mahdollisuus tietää missä vika on. Jos laittaa 16a sulakkeita, se on sama kuin ei laittaisi sulakkeita lainkaan, ainakin maasähköä käyttäessä, ne ei laukea koskaan.

10a sulakkeella riittää ohuempi johtokin. bussissa harvemmin tarvii yleensä käyttää yli 2,3 kW tehoisia laitteitakaan.
On olemassa myös 13A sulakkeita/johdonsuojakytkimiä, jos tuntuu siltä että tuo 10A ei riitä. Mulla on sähköliesi, ja sille 13A sulakeet.

Ohuempaa kaapelointia ei oikein bussissa voi suositella, kun se lähtötason oikosulkuvirta on muutenkin mitä sattuu, mutta eihän se nyt varsinaisesti kiellettyä ole kun systeemissä on myös vikavirtasuoja.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Mitäs olette mieltä tällaisesta skenaariosta:
Autossa on kaksi vaihtovirtalaturia, 24V-140A molemmat samanlaisia.

Ajattelin että yksi laturi riittää hyvin ajoakuille jotka ovat 2x180Ah. Toinen laturi olisi kokonaan omassa virtapiirissään hupiakuille joita olisi ehkä 4x180Ah eli 720Ah.

Lisäksi hupiakuille aurinkosähköjärjestelmä 4x290W paneelit, 24V-30A lataussäätimellä.
Hupiakkujen perässä 3kW invertteri. Induktioliesi täytyy saada toimimaan. ILP:ille oma 1,8kW invertteri samoista akuista. Nämä eivät olisi yhtä aikaa käytössä.

Systeemi olisi 1-vaiheinen ja lisäksi on vielä aggregaatti. Sitä tarvitaan talvisin paljon.

Maasähköjärjestelmä kytkeytyisi akkulaturin kautta hupiakkuihin. Haasteeksi tulee ison akkulaturin käynnistysvirta, joka meinaa paukauttaa 16A sulakkeenkin.

Kaiken tämän lisäksi muutama pistorasia suoralla piuhalla maasähköön. Voi valita liittääkö maasähkön akkujen lataukseen, vai omaan pistorasiavirtapiiriin, jossa esim ILP, lämminvesivaraaja, ilmanvaihto. Ei pääse akut purkautumaan peruskuormasta. Tai voihan maasähkön haaroittaa akkulaturiin ja erillispiiriin. Ne olisivat autossa kuitenkin aina erossa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1283
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://fi-fish307.glopalstore.com/vict ... gIo4fD_BwE

Tuon tyyppisiin yhd laitteisiin* kannattaa tutustua + lisävaruste kaukosäädin verkkovirran max rajoitus ym toiminnot

Esim jos bussi kytketty verkkovirtaan tai agrikaattiin josta max saanti on 8A, ja kulutus kohde on ylittää tuon
8A ko yhdistelmä laite * ottaa puuttuvan osan akuista automaattisesti,, ja toimii käytännössä eikä tarviste ylimääräisiä
kytkentöjä .
Kuinka monta inventteriä tarvitaan kulutusen tai varmistuksen johdosta kannattaa laskea,, Julen jääkkaapin oma
inventteri/ ohjaus on kyllä järjeväratkaisu sähkön kulutuksen/ toim varmuuden kannalta.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tuo vaikuttaa hyvältä laitteelta. Tekee automaattisesti ja optimoiden sen, mikä olisi käsipelillä jatkuvasti vaivalloista. Täytyypä miettiä…. Maksaa tuo kuitenkin jotain.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja eagless »

Varmasti mainio peli mutta hinta yli 3 kertanen verrattuna kiinan hydrideihin!
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pussikuski kirjoitti: 09 Marras 2021 10:52 Mitäs olette mieltä tällaisesta skenaariosta:
Autossa on kaksi vaihtovirtalaturia, 24V-140A molemmat samanlaisia.

Ajattelin että yksi laturi riittää hyvin ajoakuille jotka ovat 2x180Ah. Toinen laturi olisi kokonaan omassa virtapiirissään hupiakuille joita olisi ehkä 4x180Ah eli 720Ah.

Lisäksi hupiakuille aurinkosähköjärjestelmä 4x290W paneelit, 24V-30A lataussäätimellä.
Hupiakkujen perässä 3kW invertteri. Induktioliesi täytyy saada toimimaan. ILP:ille oma 1,8kW invertteri samoista akuista. Nämä eivät olisi yhtä aikaa käytössä.

Systeemi olisi 1-vaiheinen ja lisäksi on vielä aggregaatti. Sitä tarvitaan talvisin paljon.

Maasähköjärjestelmä kytkeytyisi akkulaturin kautta hupiakkuihin. Haasteeksi tulee ison akkulaturin käynnistysvirta, joka meinaa paukauttaa 16A sulakkeenkin.

Kaiken tämän lisäksi muutama pistorasia suoralla piuhalla maasähköön. Voi valita liittääkö maasähkön akkujen lataukseen, vai omaan pistorasiavirtapiiriin, jossa esim ILP, lämminvesivaraaja, ilmanvaihto. Ei pääse akut purkautumaan peruskuormasta. Tai voihan maasähkön haaroittaa akkulaturiin ja erillispiiriin. Ne olisivat autossa kuitenkin aina erossa.
Noiden auton omien latureiden jakamiselle ei ole oikein mitään syytä jos käytössä on lyijyakusto myös hupipuolella. Tietysti noin ison latustehon kanssa tarvitaan aika järeä latausrele.

Miksi ilpille tarvii oman vertin, jos tarkoitus ei ole käyttää samaan aikaan lieden kanssa? Osta ennemmin yksi hyvä.

Tuo ison akkulaturin kytkeytymisvirta ongelma ratkeaa köyttämällä elektronista laturia. Vanhan perinteisen valtavankokoisen rautamuuntajalaturin käytössä ei ole mitään järkeä, se on helvetillinen kiuas, tuuttaa lämpöä melkein samaa tahitia kuin virtaakin.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Ajattelin että kun kaksi erillistä latauspiiriä, niin vikatilanteet helpompia ja pystyy erikseen seuraamaan miten mitäkin ladataan. Ollut noiden laturien kanssa haasteita ja haluan mahdollisimman yksinkertaisen idioottivarman systeemin. Haittapuolena vähemmän optimaalinen laturien käyttö.

Hybridi-invertteriksi tulee tällainen. Kiitokset BussMANille perehdytyksestä aiheeseen. Meinasi tulla väärät kaupat tehtyä mutta ehdit ajoissa.
https://www.electrotori.net/product/309 ... 4v-pwm-50a

Ylimääräisenä on bussin mukana tullut Xantrex 1,8kw laatuinvertteri. Meinasin että laittaisin kahdennetun systeemin jossa ILP omassaan ihan vaan vikasietoisuuden ja odottamattomien tilanteiden vuoksi. Tällä on tarkoitus vetää vähän pitkäkestoisempia reissuja, ja taipaleella pitää pystyä tekemään kohtuu suuriakin fiksauksia.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin, nyt on hybridivertti ja paneelit hankittu. Seuraavaksi pitäisi hankkia akut. Riittääkö suuruusluokka 4x180A jos haluaa mukavasti käyttää ilppiä ja keittiötä? Lämminvesivaraaja lämpiää polttoaineella. Saunaa ei ole.

Joulukinkkua ei ole tarkoitus paistaa bussissa, mutta induktioliesi, mikro, kahvinkeitin on.

Ja perinteistä lyijyakkua ajattelin. Tai sitten käytettyjä tukiasema-akkuja tms. jos löytyy halvalla.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1283
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Sähkötekn asiantuntijat vois tarkistaa ,,,,,,onko suuruusluokat oikein!

4x180 Ahx12V= täysillä akuilla käytettävissä n4-5 kwh ja auringosta (4 kennolla) max + 1kw , kyllä tuolla hyvin
selviää , liikkuessa auton moottorista hukka lämpöä, akkulatausta ja agrikaatti tarvitaessa käyntiin käyttösähköksi/ akku lataukseen ( 200 kg lyijyä,, jos paino ongelmaa harkinta ”Lion ”ym , kilot vähintään puolittuu + muut edut,, hinta x3)

((Miettinyt kwh hintaa tuotettuna autonmoottorilla, agrikaatilla bensa/ diesel vaikka vain polttainekulun huomioi kallista on,
kannattaa jos mahdollista verkkovirralla akut täyttää ennen lähtöä , elkei aurinko hoitanut))

ILP taitaa lämmittää tai jäähdyttää 1 kw lla noin 4 kw , laitekohtaisia eroja on.

Webasto/ Eberi tuottaa lämmintä tarvittaessa ilmaan tai nesteeseen 3-30 kw suuruusluokkaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Litium akku ei nyt ihan 3x hintainen ole.. Oikeastaan itse tehtynä litiumakun saa suunnilleen samalla hinnalla kuin laadukkaan sykliseen käyttöön tarkoitetun lyijyakunkin.. Siis kun verrataan hyödynnettävää kapasiteettia, joka lyijyakussa on n. 50% nimellisestä, ja litium akussa 100%. Lisäksi litiumakku kestää lähtökohtaisesti 5-10x enemmän lataussyklejä.

Litium akun paras ja samalla huono puoli on se että se latautuu nopeasti. Hyvä se on siksi että tyhjän akuston saa suht lyhyelläkin ajomatkalla ladattua täyteen, mutta huono se on siksi että se imee kaiken virran jonka laturi pystyy tuottamaan, eli laturi on helppo polttaa litiumakkua lataamalla, ja myöskään ajoakun lataukseen ei riitä virtaa, jonka takia pitää rajoittaa litiumakun latausvirtaa jotenkin. Yksi litiumakun etu on lisäksi se että sen voi purkaa suhteellisen suurella virralla tyhjäksi asti, toisin kuin lyijyakku, jonka jännite romahtaa jos sitä kovin isolla virralla koittaa purkaa.

Se mikä on riittävä akkukapasiteetti riippuu aika paljon siitä miten sähköä käyttää. ILPin käyttäminen akunvarassa ei ole mikään pitkäntähtäimen ratkaisu. Hetken aikaa se on tietysti mahdollista, mutta suurta pitkäkestoista virtaa akustosta nyt ei vaan järkevästi voi ottaa, koska jostain se pitää saada sinne takaisin. Sähköliesi on taas suuritehoinen, mutta loppujenlopuksi aika lyhytaikainen virran käyttäjä, joka koettelee pikemminkin invertteriä.
Avatar
Pussikuski
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tosiaan, ILPiä voi käytännössä käyttää vain silloin kun akkuun saadaan samalla virtaa jostain ulkoa. Ajon aikana, aurinkopaneelien toimiessa ja maasähkössä ollessa. Mitä noiden ulkopuolelle jää, on mahdollisesti aika pientä. Lämmitykseen ILPiä ei kannata kyllä oikein koskaan käyttää jos on irti verkosta. Webasto parempi.
Avatar
seepra
Rattiamiraali
Viestit: 445
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jos lataa auton laturilla litiumakkuja, onko olemassa mitään älylaturia, joka rajoittaisi sitä virranottoa auton laturilta?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 14 Marras 2021 14:28 Jos lataa auton laturilla litiumakkuja, onko olemassa mitään älylaturia, joka rajoittaisi sitä virranottoa auton laturilta?
On.

Dc-dc laturin nimellä kulkevat nuo, mutta voi tuon toteuttaa monella muullakin tavalla, esim jos tekee akuston itse, niin voi valita sille bms:n jolla rajoituksen voi tehdä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

https://www.youtube.com/watch?v=tAuPfgZgXec

Tuo on mielenkiintoinen video litiumin ja happoakkujen yhteen liittämisestä. Auton laturia käytettäessä happoakut jarruttaisivat latausvirtaa - ainakin teoria tasolla.
Roads are for followers
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 14 Marras 2021 17:21 https://www.youtube.com/watch?v=tAuPfgZgXec

Tuo on mielenkiintoinen video litiumin ja happoakkujen yhteen liittämisestä. Auton laturia käytettäessä happoakut jarruttaisivat latausvirtaa - ainakin teoria tasolla.
Liriumakun latausvirta kyllä pienenee tuolla, mitta vain siksi että ne lyijyakut ottavat osansa. Mikä tahansa akku on parempi ladata vähän hitaammin, joten tuo kyllä "säästää" sitä litium akkua, mutta laturi ei kyllä pääse yhtään sen helpommalla.

Sinänsä tuo on kyllä ihan mielenkiintoinen konsepti, jolla saadaan yhdistettyä noiden kahden akun hyvät puolet.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jäi lontoontunnit koulussa väliin niin mikä tossa oli yksinkertaistettuna idea?
Jos joku vaivaantuu suomentaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Asennetaan lifepo4 akut lyijyakkujen kanssa rinnan.
Kummatkin ladataan 14v jännitteellä täyteen. Litiumakku antaa suurimman osan tehostaan 13,2v jännitteellä, joka sattuu olemaan sama jännite kuin lyijyakun ylläpitojännite, jossa täyttä lyijyakkua voi pitää suunnilleen loputtomiin.

Normaalisti yön aikana käytetään vain litiumakusta kapasiteetin yläosa, samalla kun litiumakku työntää pienen osan kapastaan lyijyakun ylläpitoon. Seuraavana päivänä taas litiumakku latautuu täyteen. Jos tulee useemman päivän pilvinen jakso ja jännite laskee alle 12,8v aletaan purkaa myös lyijyakkuja. Käytännössä seuraa että litiumakkuun tulee n. 1 käyttösykli päivässä ja lyijyakkuun n. 1 käyttösykli kuukaudessa, eli lyijyakkujenkin voi odottaa kestävän yli 20 vuotta käyttöä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no ton suuntasta päättelinki kuvien ja viittomakielen perusteella.

Aikonaan vähän ton suuntasta mietiskelin mutta muistelen että tuli täystyrmäys ideaan.
Pitääpä etsiskellä mikä siinä oli brobleema.
Oisko ollu just toi lataus ajonaikana auton omalla laturilla.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu se oli tuolla akkujenhankinta osiossa.
Noi pienet jännite erot oli ongelma että ei toimi.

Sivu 5.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2144
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo ukko kyllä kumosi ne jännite-erojen ongelmat ihan fiksun kuuloisilla perusteluilla.

Siinä oli myös puolisen vuotta myöhemmin palattu uudella videolla samaan aiheeseen, ja oli väkertänyt "bbms" laitteen (battery bank management system), jolla optimoi tuota litium ja lyijyakun latausta, juurikin irroittamalla täyteenladatun litiumakun silloin kun lataussähköä olisi vielä lisää tarjolla.

Tuon ukon tapauksessa kuitenkin lähdetään siitä että nuo systeemit ovat käytännössä asumiskäytössä jossain kuuman auringon alla, jossa käytetään ilmastointilaitteistoa yön yli tuolla akustolla, joka sitten päivän aikana ladataan vieläkin isommilla aurinkopaneeleilla, jota lisäksi jaksavat pyörittää sitä ilmastointia.

Tuo ei liene ainakaan keskivertokylähullulla normaali käyttöprofiili.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3484
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo ukkelin ilmastointilaite käyttää joku 200W. Joten kyllä tuo muistuttaa aika paljon kulkurikäyttöä. Joku 1000-1500W paneeleita niin ollaan samassa Suomen suvessa. Ehkä Karibian seudulla pärjää pienemmällä paneelistolla.
Roads are for followers
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kuulostaa järkevältä systeemiltä.

Eikös tuo järjestelmä suojaa molempia akkuja väärältä käytöltä? Lifepot ei lataudu liian täyteen ja nopeasti ja lyijyakukaan ei tyhjene kokonaan niin helposti? Samalla lyijyakkujen purkusyklien määrä ja etenkin syväpurkujen riski putoaa merkittävästi. Tällöin myös kalliimpien akkujen kapasiteettia voidaan alentaa, koska vara kapasiteettia on lyijyakuissa.

Samalla systeemiin kelpaa sellainenkin huonompikin lyijyakku, mikä ei anna kovin lujasti virtaa ilman merkittävää napajännitteen laskua, koska lifepo täyttää osan energian tarpeesta kaikilla lataustasoilla, joilla lyijyakkuakin kulutetaan?

Sit kun lyijyakut hajoaa, ne voidaan pari kerrallaan korvata tarvittaessa lifepoilla. Ei tarvi tehdä niin auurta kertainvestointiakaan tässä siirtymä reitissä.

Akun käyttöalueen kaventaminen lähtökohtaisesti parantaa akun kestoa aina, kunhan pysytään pois ääripäistä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin