Sivu 1/1

Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 15 Heinä 2021 22:48
Kirjoittaja Green1
Haluaisin kuulla miten erilaiset lataus systeemit muilla on.
Hupiakusto on 2+2 (12V 100A) 24V järjestelmä lyijyakut.
Kolmen päivän leirinnän jälkeen ei kestänyt erotusrele vaan poltti kiinni.
Laturit kesti mutta vanhat hihnatkin sanoivat irti.

Onko muunnin helpoin ratkaisu ja minkä kokoinen olisi sopiva?

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 16 Heinä 2021 00:07
Kirjoittaja Rosvolinna
Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi. Ajokierroksilla hihnat kestävät. Poltin monta remmiä ennen kuin tajusin. Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 16 Heinä 2021 09:27
Kirjoittaja Zuikkis
Blue Sea -rele mullakin. Siinähän on jo luonnostaan 30s viive jonka jälkeen vasta yhdistää. Minulla tuo on kyllä riittänyt, ei yhtään hihnat vinkaise kun rele napsahtaa.

Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu. :)

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 16 Heinä 2021 09:41
Kirjoittaja Jule
Rosvolinna kirjoitti: 16 Heinä 2021 00:07 Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.
Mä laskin omassa autossani joskus tuota orkkis sähköjen kulutusta, ja se oli useempi kilowatti, mitä sinne sai napsuteltua sähköjä päälle, plus vielä puretutkahvinkeitin ja invahissi jota käyttää hetkellisesti reilusti sähköä.

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 16 Heinä 2021 10:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Zuikkis kirjoitti: 16 Heinä 2021 09:27 Blue Sea -rele mullakin. Siinähän on jo luonnostaan 30s viive jonka jälkeen vasta yhdistää. Minulla tuo on kyllä riittänyt, ei yhtään hihnat vinkaise kun rele napsahtaa.

Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu. :)
Kanikan remmit on silleen järkevästi kiristettävissä verrattuna B10M jälkiasenteiseen koneen päällä olevaan laturiin. Volvossani tuo laturin rullan kosketuspinta noin 1/4 kierrosta.

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 17 Heinä 2021 00:41
Kirjoittaja motoku
1/4 on pitopintana kyllä aika lyhyt. tokkopa sinne sais selkäpuolelle kiinteää vastapyörää, että sais vaikkapa 1/2-kierrosta pitopinnaksi?

samalla tietysti käy mielessä automaattikiristys....

Re: Hupiakkujen lataus

Lähetetty: 17 Heinä 2021 15:32
Kirjoittaja Green1
Rosvolinna kirjoitti: 16 Heinä 2021 00:07 Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi.
Olen käyttänyt vastaavanlainen erotusrele, Cargo merkkinen, 140A samalla lailla kytketty.
Aloin miettiä että syy releen kiinnihitsaamiseen voi olla käynnistys. Scaniassa on relen takana pääkytkin ja voi olla että kävi vahinko kun pääkytkin rele oli auki ja erotusrele kiinni.
Taidan kytkeä se erotus relen maajohto relen kautta niin tämä vahinko ei toistu.