Hupiakkujen lataus

Avatar
Green1
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
Truck: Carrus Regal 350
Location: Pohjanmaa

Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Green1 »

Haluaisin kuulla miten erilaiset lataus systeemit muilla on.
Hupiakusto on 2+2 (12V 100A) 24V järjestelmä lyijyakut.
Kolmen päivän leirinnän jälkeen ei kestänyt erotusrele vaan poltti kiinni.
Laturit kesti mutta vanhat hihnatkin sanoivat irti.

Onko muunnin helpoin ratkaisu ja minkä kokoinen olisi sopiva?
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi. Ajokierroksilla hihnat kestävät. Poltin monta remmiä ennen kuin tajusin. Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Blue Sea -rele mullakin. Siinähän on jo luonnostaan 30s viive jonka jälkeen vasta yhdistää. Minulla tuo on kyllä riittänyt, ei yhtään hihnat vinkaise kun rele napsahtaa.

Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 16 Heinä 2021 00:07 Laturi jaksaa kyllä. Onhan sen perässä vanhoja hehkulamppuja a 10w x 50 paikka, kanavapuhaltimet yms. Satoja watteja kulutuslaitteita.
Mä laskin omassa autossani joskus tuota orkkis sähköjen kulutusta, ja se oli useempi kilowatti, mitä sinne sai napsuteltua sähköjä päälle, plus vielä puretutkahvinkeitin ja invahissi jota käyttää hetkellisesti reilusti sähköä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Zuikkis kirjoitti: 16 Heinä 2021 09:27 Blue Sea -rele mullakin. Siinähän on jo luonnostaan 30s viive jonka jälkeen vasta yhdistää. Minulla tuo on kyllä riittänyt, ei yhtään hihnat vinkaise kun rele napsahtaa.

Kuskin paikalla jarrupainesireenin äänestä kuulee yhdistämisen, ininän taajuus muuttuu. :)
Kanikan remmit on silleen järkevästi kiristettävissä verrattuna B10M jälkiasenteiseen koneen päällä olevaan laturiin. Volvossani tuo laturin rullan kosketuspinta noin 1/4 kierrosta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja motoku »

1/4 on pitopintana kyllä aika lyhyt. tokkopa sinne sais selkäpuolelle kiinteää vastapyörää, että sais vaikkapa 1/2-kierrosta pitopinnaksi?

samalla tietysti käy mielessä automaattikiristys....
Avatar
Green1
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Joulu 2019 09:08
Truck: Carrus Regal 350
Location: Pohjanmaa

Re: Hupiakkujen lataus

Viesti Kirjoittaja Green1 »

Rosvolinna kirjoitti: 16 Heinä 2021 00:07 Bluesea rele ja kytkimestä yhdistämisen erotus. Maapiuhaan kytkin. Tällöin saa akustot irti tyhjäkäynnillä paineiden noston ajaksi.
Olen käyttänyt vastaavanlainen erotusrele, Cargo merkkinen, 140A samalla lailla kytketty.
Aloin miettiä että syy releen kiinnihitsaamiseen voi olla käynnistys. Scaniassa on relen takana pääkytkin ja voi olla että kävi vahinko kun pääkytkin rele oli auki ja erotusrele kiinni.
Taidan kytkeä se erotus relen maajohto relen kautta niin tämä vahinko ei toistu.
Carrus Regal 350 -96 Scania k113
Vastaa Viestiin