Akkujen vaihto

venetohtori
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
Truck: Volvo Carrus
Location: KOKKOLA
Paikkakunta: Kokkola

Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja venetohtori »

Ei ollut Exiden 185a akut pitkäikäisiä (liekö syy käyttäjässä) Olivat ihan normi akut vajaa 2 vuotta kestivät 8kpl. Vähän kipiää otti kun piti uudet hommata en hennonut enään 8 ostaa . Katolle tuli pari panelia niin vähemmälläkin pärjää . Jos nyt menis enempi vuosia kun uudet on AGM akut Nordmax 170A 6 kpl. Startti akut on ainakin vielä pysynyt terävinä ovat kans sen parivuotta vanhat merkiltä jotkut raskassarja 240a
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Akuthan hajoaa useimmiten tyhjänä pakastettaessa tyhjäksi käyttämällä tai ladattaessa keittämällä?

Talveksi irti navoista, putsaus, nesteen tarkistus ja täyteen lataus parin kuukauden välein, niin pitäs kestää säilyttää. Tyhjä akku jäätyy.

Käytössä ei saa käyttää niin kauaa kuin valot palaa ja Webasto käy, vaan jollain pitäis estää akun täysi tyhjeneminen. Oikeasta purkutasosta on paljon eri teorioita, olisiko 50% hyvä kompromissi?

Ladatessa, liikaa ei saa ladata ja maksimi virta kai luokkaa 5-10% nimelliskapasiteetista, eli 170a akulle 8-17 a. Tuolla akkumäärällä auton laturi niitä ei liikaa lataa, paitsi jos on lataussäädin rikki, se kannattaa tarkistaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

venetohtori kirjoitti: 18 Touko 2021 19:59 Ei ollut Exiden 185a akut pitkäikäisiä (liekö syy käyttäjässä) Olivat ihan normi akut vajaa 2 vuotta kestivät 8kpl. Vähän kipiää otti kun piti uudet hommata en hennonut enään 8 ostaa . Katolle tuli pari panelia niin vähemmälläkin pärjää . Jos nyt menis enempi vuosia kun uudet on AGM akut Nordmax 170A 6 kpl. Startti akut on ainakin vielä pysynyt terävinä ovat kans sen parivuotta vanhat merkiltä jotkut raskassarja 240a
Exidet on todettu täälläkin todella huonolaatuiseksi nykyään...
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Mikaeli kirjoitti: 18 Touko 2021 20:28 Akuthan hajoaa useimmiten tyhjänä pakastettaessa tyhjäksi käyttämällä tai ladattaessa keittämällä?

Talveksi irti navoista, putsaus, nesteen tarkistus ja täyteen lataus parin kuukauden välein, niin pitäs kestää säilyttää. Tyhjä akku jäätyy.

Käytössä ei saa käyttää niin kauaa kuin valot palaa ja Webasto käy, vaan jollain pitäis estää akun täysi tyhjeneminen. Oikeasta purkutasosta on paljon eri teorioita, olisiko 50% hyvä kompromissi?

Ladatessa, liikaa ei saa ladata ja maksimi virta kai luokkaa 5-10% nimelliskapasiteetista, eli 170a akulle 8-17 a. Tuolla akkumäärällä auton laturi niitä ei liikaa lataa, paitsi jos on lataussäädin rikki, se kannattaa tarkistaa.
Akkuja ei tarvii todellakaan ladata kesken talven jos syksyllä ottaa navan irti jos akut on täynnä, jotain vikaa on akuissa jos eivät pidä virtaa
Ja akku jäätyy vasta kun jännite menee alle 10v jopa allekin :D
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Miksi sitten sanotaan että normi lyijyakku hukkaa, lähteestä riippuen, 2-10 % varauksesta kuukaudessa akun kunnosta riippuen. geeli/agm kai hukkaa aika paljon vähemmän. mun veneen akut ilmeisesti jäätyi ensimmäisenä talvena ja kaksi bussin akkua oli rikki kun sen ostin? Kaksi näistä pullistuneita, ei ota virtaa. Usean lähteen mukaan 40% varattu akku jäätyy noin -25 °C lämpötilassa ja sitä tyhjempi tietysti jo aiemmin.

Ei ole pakko ladata, jos ei tahdo. Mutta lataamalla se huonompikin akku saattaa selvitä talteen yli, ja kesällä on enemmän virtaa saatavilla.

Ja akut kannattaisi säilyttää viileässä, esim exidellä on hyvä opas akkujen käytöstä, jos kiinnostaa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Kesäkauden aikana kannattaisi ladata välillä myös ihan yksitellen täyteen.
Tasapainottaa akku pakettia.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja joope »

Lokakuussa oon ladannu akut täyteen ja miinus kengät irti molemmista akustoista (auton omat ja hupiakut) kun olen talvisäilytykseen vienyt.
Talvella en lataile enkä käyttele autoa!
Huhtikuussa akunkengät paikalleen ja baanalle...
Ei ne hupene talven aikana mainittavasti, jos ovat ehyet.

Hyvätietää asiana mainittakoon hieman:
Molemmat akustot on ihan normaaleja lyijy käynnistys akkuja 2*235Ah + 2*235Ah jotka ovat ajon aikana yhdistettyjä että auton laturi lataa niitä molempia!
Parkissa ollessa akustot ovat erillään ja aurinkopaneeli lataa hupiakkuja. Jos ei aurinko paista tarpeeksi ja invertteri piippaa virran vähyyttä niin laittaa diisselin rynryttämään hetkeksi ja yhistää akustot... johan piisaa taas virtaa.
Ei ongelmia kesällä ei talvella.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mikaeli kirjoitti: 18 Touko 2021 22:40 Miksi sitten sanotaan että normi lyijyakku hukkaa, lähteestä riippuen, 2-10 % varauksesta kuukaudessa akun kunnosta riippuen. geeli/agm kai hukkaa aika paljon vähemmän. mun veneen akut ilmeisesti jäätyi ensimmäisenä talvena ja kaksi bussin akkua oli rikki kun sen ostin? Kaksi näistä pullistuneita, ei ota virtaa. Usean lähteen mukaan 40% varattu akku jäätyy noin -25 °C lämpötilassa ja sitä tyhjempi tietysti jo aiemmin.

Ei ole pakko ladata, jos ei tahdo. Mutta lataamalla se huonompikin akku saattaa selvitä talteen yli, ja kesällä on enemmän virtaa saatavilla.

Ja akut kannattaisi säilyttää viileässä, esim exidellä on hyvä opas akkujen käytöstä, jos kiinnostaa...
Jos sitä akkua on tarkoitus säilyttää vuosikausia, niin kai tuo 2% alkaa olemaan merkittävä, 10% itsepurku on jo melko kypsä akku kaikinpuolin, mutta ei sekään vielä talvisäilytyksen aikana liian paljon ole.

40% varattu akku on sen akun terveyden kannalta jo purettu liian tyhjäksi, se 50%varaustaso on hyvä alaraja sille minimi varaukselle, eikä sitä akkua ole suotavaa säilyttää siinä, vaan säilytys pitäisi aina tapahtua täyteen varatulla akulla.
Vastaa Viestiin