Akkujen vaihto
-
- Kuski
- Viestit: 26
- Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
- Truck: Volvo Carrus
- Location: KOKKOLA
- Paikkakunta: Kokkola
Akkujen vaihto
Ei ollut Exiden 185a akut pitkäikäisiä (liekö syy käyttäjässä) Olivat ihan normi akut vajaa 2 vuotta kestivät 8kpl. Vähän kipiää otti kun piti uudet hommata en hennonut enään 8 ostaa . Katolle tuli pari panelia niin vähemmälläkin pärjää . Jos nyt menis enempi vuosia kun uudet on AGM akut Nordmax 170A 6 kpl. Startti akut on ainakin vielä pysynyt terävinä ovat kans sen parivuotta vanhat merkiltä jotkut raskassarja 240a
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Akkujen vaihto
Akuthan hajoaa useimmiten tyhjänä pakastettaessa tyhjäksi käyttämällä tai ladattaessa keittämällä?
Talveksi irti navoista, putsaus, nesteen tarkistus ja täyteen lataus parin kuukauden välein, niin pitäs kestää säilyttää. Tyhjä akku jäätyy.
Käytössä ei saa käyttää niin kauaa kuin valot palaa ja Webasto käy, vaan jollain pitäis estää akun täysi tyhjeneminen. Oikeasta purkutasosta on paljon eri teorioita, olisiko 50% hyvä kompromissi?
Ladatessa, liikaa ei saa ladata ja maksimi virta kai luokkaa 5-10% nimelliskapasiteetista, eli 170a akulle 8-17 a. Tuolla akkumäärällä auton laturi niitä ei liikaa lataa, paitsi jos on lataussäädin rikki, se kannattaa tarkistaa.
Talveksi irti navoista, putsaus, nesteen tarkistus ja täyteen lataus parin kuukauden välein, niin pitäs kestää säilyttää. Tyhjä akku jäätyy.
Käytössä ei saa käyttää niin kauaa kuin valot palaa ja Webasto käy, vaan jollain pitäis estää akun täysi tyhjeneminen. Oikeasta purkutasosta on paljon eri teorioita, olisiko 50% hyvä kompromissi?
Ladatessa, liikaa ei saa ladata ja maksimi virta kai luokkaa 5-10% nimelliskapasiteetista, eli 170a akulle 8-17 a. Tuolla akkumäärällä auton laturi niitä ei liikaa lataa, paitsi jos on lataussäädin rikki, se kannattaa tarkistaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen vaihto
Exidet on todettu täälläkin todella huonolaatuiseksi nykyään...venetohtori kirjoitti: ↑18 Touko 2021 19:59 Ei ollut Exiden 185a akut pitkäikäisiä (liekö syy käyttäjässä) Olivat ihan normi akut vajaa 2 vuotta kestivät 8kpl. Vähän kipiää otti kun piti uudet hommata en hennonut enään 8 ostaa . Katolle tuli pari panelia niin vähemmälläkin pärjää . Jos nyt menis enempi vuosia kun uudet on AGM akut Nordmax 170A 6 kpl. Startti akut on ainakin vielä pysynyt terävinä ovat kans sen parivuotta vanhat merkiltä jotkut raskassarja 240a
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen vaihto
Akkuja ei tarvii todellakaan ladata kesken talven jos syksyllä ottaa navan irti jos akut on täynnä, jotain vikaa on akuissa jos eivät pidä virtaaMikaeli kirjoitti: ↑18 Touko 2021 20:28 Akuthan hajoaa useimmiten tyhjänä pakastettaessa tyhjäksi käyttämällä tai ladattaessa keittämällä?
Talveksi irti navoista, putsaus, nesteen tarkistus ja täyteen lataus parin kuukauden välein, niin pitäs kestää säilyttää. Tyhjä akku jäätyy.
Käytössä ei saa käyttää niin kauaa kuin valot palaa ja Webasto käy, vaan jollain pitäis estää akun täysi tyhjeneminen. Oikeasta purkutasosta on paljon eri teorioita, olisiko 50% hyvä kompromissi?
Ladatessa, liikaa ei saa ladata ja maksimi virta kai luokkaa 5-10% nimelliskapasiteetista, eli 170a akulle 8-17 a. Tuolla akkumäärällä auton laturi niitä ei liikaa lataa, paitsi jos on lataussäädin rikki, se kannattaa tarkistaa.
Ja akku jäätyy vasta kun jännite menee alle 10v jopa allekin
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Akkujen vaihto
Miksi sitten sanotaan että normi lyijyakku hukkaa, lähteestä riippuen, 2-10 % varauksesta kuukaudessa akun kunnosta riippuen. geeli/agm kai hukkaa aika paljon vähemmän. mun veneen akut ilmeisesti jäätyi ensimmäisenä talvena ja kaksi bussin akkua oli rikki kun sen ostin? Kaksi näistä pullistuneita, ei ota virtaa. Usean lähteen mukaan 40% varattu akku jäätyy noin -25 °C lämpötilassa ja sitä tyhjempi tietysti jo aiemmin.
Ei ole pakko ladata, jos ei tahdo. Mutta lataamalla se huonompikin akku saattaa selvitä talteen yli, ja kesällä on enemmän virtaa saatavilla.
Ja akut kannattaisi säilyttää viileässä, esim exidellä on hyvä opas akkujen käytöstä, jos kiinnostaa...
Ei ole pakko ladata, jos ei tahdo. Mutta lataamalla se huonompikin akku saattaa selvitä talteen yli, ja kesällä on enemmän virtaa saatavilla.
Ja akut kannattaisi säilyttää viileässä, esim exidellä on hyvä opas akkujen käytöstä, jos kiinnostaa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: Akkujen vaihto
Kesäkauden aikana kannattaisi ladata välillä myös ihan yksitellen täyteen.
Tasapainottaa akku pakettia.
Tasapainottaa akku pakettia.
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Akkujen vaihto
Lokakuussa oon ladannu akut täyteen ja miinus kengät irti molemmista akustoista (auton omat ja hupiakut) kun olen talvisäilytykseen vienyt.
Talvella en lataile enkä käyttele autoa!
Huhtikuussa akunkengät paikalleen ja baanalle...
Ei ne hupene talven aikana mainittavasti, jos ovat ehyet.
Hyvätietää asiana mainittakoon hieman:
Molemmat akustot on ihan normaaleja lyijy käynnistys akkuja 2*235Ah + 2*235Ah jotka ovat ajon aikana yhdistettyjä että auton laturi lataa niitä molempia!
Parkissa ollessa akustot ovat erillään ja aurinkopaneeli lataa hupiakkuja. Jos ei aurinko paista tarpeeksi ja invertteri piippaa virran vähyyttä niin laittaa diisselin rynryttämään hetkeksi ja yhistää akustot... johan piisaa taas virtaa.
Ei ongelmia kesällä ei talvella.
Talvella en lataile enkä käyttele autoa!
Huhtikuussa akunkengät paikalleen ja baanalle...
Ei ne hupene talven aikana mainittavasti, jos ovat ehyet.
Hyvätietää asiana mainittakoon hieman:
Molemmat akustot on ihan normaaleja lyijy käynnistys akkuja 2*235Ah + 2*235Ah jotka ovat ajon aikana yhdistettyjä että auton laturi lataa niitä molempia!
Parkissa ollessa akustot ovat erillään ja aurinkopaneeli lataa hupiakkuja. Jos ei aurinko paista tarpeeksi ja invertteri piippaa virran vähyyttä niin laittaa diisselin rynryttämään hetkeksi ja yhistää akustot... johan piisaa taas virtaa.
Ei ongelmia kesällä ei talvella.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Re: Akkujen vaihto
Jos sitä akkua on tarkoitus säilyttää vuosikausia, niin kai tuo 2% alkaa olemaan merkittävä, 10% itsepurku on jo melko kypsä akku kaikinpuolin, mutta ei sekään vielä talvisäilytyksen aikana liian paljon ole.Mikaeli kirjoitti: ↑18 Touko 2021 22:40 Miksi sitten sanotaan että normi lyijyakku hukkaa, lähteestä riippuen, 2-10 % varauksesta kuukaudessa akun kunnosta riippuen. geeli/agm kai hukkaa aika paljon vähemmän. mun veneen akut ilmeisesti jäätyi ensimmäisenä talvena ja kaksi bussin akkua oli rikki kun sen ostin? Kaksi näistä pullistuneita, ei ota virtaa. Usean lähteen mukaan 40% varattu akku jäätyy noin -25 °C lämpötilassa ja sitä tyhjempi tietysti jo aiemmin.
Ei ole pakko ladata, jos ei tahdo. Mutta lataamalla se huonompikin akku saattaa selvitä talteen yli, ja kesällä on enemmän virtaa saatavilla.
Ja akut kannattaisi säilyttää viileässä, esim exidellä on hyvä opas akkujen käytöstä, jos kiinnostaa...
40% varattu akku on sen akun terveyden kannalta jo purettu liian tyhjäksi, se 50%varaustaso on hyvä alaraja sille minimi varaukselle, eikä sitä akkua ole suotavaa säilyttää siinä, vaan säilytys pitäisi aina tapahtua täyteen varatulla akulla.