Ctek ja Mppt
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Ctek ja Mppt
Koko talven auto töpselin päässä ja päävirrat päällä. Hupiakut 2x225 perälautanosturi ja syöttö aurinkopaneeleita mppt sähkokeskuksen solenoidille. Ctek 14000 hupiakkujen napoihin suoraan. Ajoakut päävirta päällä ja oma solenoidi sähkökeskuksella. Motonetin erotusrele välissä. Huhtikun alussa töpseli irti ctekiltä ja aurinkopaneelit antoi virtaa tarpeeksi. Aamuisin ihmettelin mikä vie virtaa kun jännite aamulla 23V. Ei vienyt mikän virtaa vaan hupiakut kiehuneet melkeen kuivaksi . Ei tuo Ctekki niin viisas sitten olekkaan kun keitti akut. Ajoakut kumminkin Ok T. Ari
#048
Re: Ctek ja Mppt
Normaali Ctek ei ole ylläpitolaturi, vaan sen "ylläpitotoiminto" tarkoittaa heikenneen akun elvyttämistä. Itseasiassa lähes kaikki näistä älylatureista ei ole tarkoitettu ylläpitoon, eli pidettäväksi kiinni pidempiä aikoja.
Sinänsä akku itsehän ei tarvitse mitään ylläpitoa, jos ajoneuvon aivot eivät nyrjähdä, niin paras ratkaisu on irroittaa akut kokonaan.
Sinänsä akku itsehän ei tarvitse mitään ylläpitoa, jos ajoneuvon aivot eivät nyrjähdä, niin paras ratkaisu on irroittaa akut kokonaan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ctek ja Mppt
Tommosen oikean ylläpitolaturinhan nikkaroi normi laturista kun vaan laittaa säädettävät katkaisimet jälkikäteen että tietystä jännitteestä kytkee päälle ja tietyssä jännitteessä kytkee pois.
Tiiä sitte mitkä nuo jännitteet ois optimi arvoiltaan.
Tiiä sitte mitkä nuo jännitteet ois optimi arvoiltaan.
Re: Ctek ja Mppt
Ei käytännössä oikein toimi noin simppelisti. Akun täyteen lataaminen edellyttää aika paljon korkeampaa latausjännitettä kuin mikä on täyden akun jännite.
Tietääkseni ne vanhat "mekaaniset" ylläpitolaturit toimivat niin että siinä oli tietty alajännite jossa se kytkeytyi päälle, ja yläjännite joka laukaisi ajastimen, joka lopulta katkaisi latauksen kun latausta oli jatkunut riittävän pitkään.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ctek ja Mppt
Eli jos vaikka laturi kytkeytyy päälle kun jännite laskee 25.5v.
Vastaavasti laturi kytkeytyy pois päältä kun jännite saavuttaa 30v.
Kävisikö tuossa niin että sen aikaa kun menee jännitteen nousuun 25.5v-30v niin se ei kerkeä ladata akkuja?
Vai käykö niin että kiehuttaa akut kuivaksi koska jännite alue on pidetty ylhäällä?
Vastaavasti laturi kytkeytyy pois päältä kun jännite saavuttaa 30v.
Kävisikö tuossa niin että sen aikaa kun menee jännitteen nousuun 25.5v-30v niin se ei kerkeä ladata akkuja?
Vai käykö niin että kiehuttaa akut kuivaksi koska jännite alue on pidetty ylhäällä?
Re: Ctek ja Mppt
Mä en kyllä tiedo noita jännitteita, mutta se voi tehdä sen että laturi ei jaksa nostaa sitä tuonne 30V ennen kuin ankaran kiehuttamisen päätteeksi, tai sitten toisinpäin, se 30V saavutetaan jo hyvin nopeasti, vaikka akku ei ole vasta varautunut kuin vaikka 10%.. Käytännössä jälkimmäinen ei ole suuri ongelma, muuten kuin että syklejä tulee paljon useammin.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Ctek ja Mppt
Öö, kyllä kaikki ctekit mitä minä olen nähnyt, menee sen normaalin lataussyklin päätteeksi ylläpitomoodiin missä jännite on kiinteä noin 13.5V / 27V.. se kyllä pitäisi olla ihan passeli.
Mutta, nuohan on tarkoitettu irto-akun lataamiseen. Jos akku on kiinni autossa jossa on yhtään laitteita päällä (päävirta..), ctek katsoo että virtaa menee vielä eli akku ei ole täysi.
Kannattaa siis niitä ctekin ledejä katsoa, ylläpitomoodissa kuuluisi olla ledipalkki tapissaan. Jos on yhtään lediä vajaa niin se pitää vielä isompaa jännitettä päällä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ctek ja Mppt
Juu no ite tein syksyllä testin just tolla edellämainitulla testillä eli kytkeytyminen päälle 25,5v ja sammutus 27,5vJule kirjoitti: ↑04 Touko 2021 14:53 Mä en kyllä tiedo noita jännitteita, mutta se voi tehdä sen että laturi ei jaksa nostaa sitä tuonne 30V ennen kuin ankaran kiehuttamisen päätteeksi, tai sitten toisinpäin, se 30V saavutetaan jo hyvin nopeasti, vaikka akku ei ole vasta varautunut kuin vaikka 10%.. Käytännössä jälkimmäinen ei ole suuri ongelma, muuten kuin että syklejä tulee paljon useammin.
Kytkeyty kyllä päälle tietyinväliajoin ja sammui niinku pitiki mutta akut ei olleet täynnä koskaan.
Tarkoitus oli nostaa sammutus jonnekki ,29,5-30v ku kyseinen jännitehän ei pitäis kiehuttaa vielä akkua.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Ctek ja Mppt
Tosiaan kyllä nuo ylläpitolaturit toimivat fiksusti kun ovat kytkettynä kuormaamattomiin akkuihin, eli kun lataussykli on mennyt läpi, laturi jää ylläpitotilaan jossa se lataa akkua pulsseilla jännitteen laskiessa, ja jos jännite laskee liikaa niin koko lataussykli alkaa alusta.
Jos akuilla siis on kuormaa, silloin tuon jatkuvan lataussyklin sijaan laturin pitää osata toimia virtalähteenä, kuten esim. Ctekin tuota 14000-mallia uudempi malli, MXT 14, jonka saa kytkettyä syöttämään pysyvästi vakiojännitettä (27.2V) jolla se akkujen keittäminen estetään ja akut pysyvät jatkuvasti täynnä.
Jos akuilla siis on kuormaa, silloin tuon jatkuvan lataussyklin sijaan laturin pitää osata toimia virtalähteenä, kuten esim. Ctekin tuota 14000-mallia uudempi malli, MXT 14, jonka saa kytkettyä syöttämään pysyvästi vakiojännitettä (27.2V) jolla se akkujen keittäminen estetään ja akut pysyvät jatkuvasti täynnä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Ctek ja Mppt
Mun mielestä ton kiehumisen syy on ollut päällä oleva päävirtakytkin
Eli siis ollut virtaa vieviä päällä sen takia
Eli siis ollut virtaa vieviä päällä sen takia
Re: Ctek ja Mppt
Mun tietääkseni sen täyden rauhassa lepäilevän avoimen lyijyakun jännite pitäisi olla 13v
Eikä tosta paljoa tarvii yli mennä kun neste alkaa haihtua.
Voi tietysti olla että tuo muu sähkönkulutus saa sen älylaturin ylläpitopasmat sekaisin, mutta eihän sillä hemmetin ylläpitolaturilla mitään virkaa irrallisessa akussa ole! Ei se irtoakku mitään ylläpitoa tarvii.
Jos akku hiipuu itsekseen irrallisena, eikä syynä ole paskamöhjöinen kuori, niin se akku on jokatapauksessa aivan valmis, ja jo sen akun ylläpito keittää sitä, niin että se edellyttää säännöllistä nesteytystä.
Eikä tosta paljoa tarvii yli mennä kun neste alkaa haihtua.
Voi tietysti olla että tuo muu sähkönkulutus saa sen älylaturin ylläpitopasmat sekaisin, mutta eihän sillä hemmetin ylläpitolaturilla mitään virkaa irrallisessa akussa ole! Ei se irtoakku mitään ylläpitoa tarvii.
Jos akku hiipuu itsekseen irrallisena, eikä syynä ole paskamöhjöinen kuori, niin se akku on jokatapauksessa aivan valmis, ja jo sen akun ylläpito keittää sitä, niin että se edellyttää säännöllistä nesteytystä.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Ctek ja Mppt
Mulla on CTek MXT 14 ja olen käyttänyt sitä kiinni sekä Carruksessa että Lahdessa. Carruksessa on 225Ah ja Lahdessa 480Ah. Kummassakin vehkeessä tuossa "normal" -modessa eli siinä 8-portaisessa latausohjelmassa se laturi saavuttaa sen "täynnä" -tilan vaikka onkin akut kiinni autossa päävirrat sammutettuna.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Ctek ja Mppt
Mulla ainaski 97 carruksessa on yllättävän paljon kulutusta jo vaikka ei päävirrat päällä.
Ja päävirrat päällä niin varmaan jotain 10-20a vetasee tunnissa.
Pitääpä varsin mitata joku päivä nuo kulutukset ilman ja päällä sekä koittaa karsia jos jotain joutilasta on niin pois käytöstä(esim ajokiekko).
Ja päävirrat päällä niin varmaan jotain 10-20a vetasee tunnissa.
Pitääpä varsin mitata joku päivä nuo kulutukset ilman ja päällä sekä koittaa karsia jos jotain joutilasta on niin pois käytöstä(esim ajokiekko).
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Ctek ja Mppt
Tuolla on aika hyvin juttua aiheeseen liittyen:
https://batteryuniversity.com/learn/art ... id_battery
Siinä juuri mainitaan ylläpitovaihtoehdoiksi joko tuo Julen suosittelema että piuhat irti kokonaan ja 6-12kk välein varmistuslataus täyteen, tai sitten tuo 13.5V ylläpitolaturi jatkuvasti kiinni.
Tai siis 2.25V - 2.30V per kenno on se suositeltu, eli 13.5V - 13.8V tahi tuplat 24V:nä..
Alempaa ylläpitojännitettä ei suositella koska se kerää sulfiittia akkuun.
Mulla on itsellä tuo Meanwell 24V 55A älylaturi, se on aina talvet kiinni ja hyvin on toiminut. Tuossa on silleen fiksu (tai tyhmä) äly että aina maasähkön kytkiessä se lähtee hetkeksi täydelle teholle (29V), mutta kun virta tippuu tarpeeksi pieneksi se vaihtaa tuohon 27V ylläpitomoodiin. Mutta sitten se pysyy tuossa ylläpitomoodissa seuraavaan sähkökatkoon asti, ei lähde uudestaan isolle teholle vaikka akkujännite hetkeksi tippuisi. Sen verran iso on tuo virtaraja tuossakin että menee kyllä ylläpitomoodiin vaikka olisi "normaali bussivarustus" laitteita päällä, eli invertterin takana jääkaappi ja ilmanvaihtokone yms.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... id_battery
Siinä juuri mainitaan ylläpitovaihtoehdoiksi joko tuo Julen suosittelema että piuhat irti kokonaan ja 6-12kk välein varmistuslataus täyteen, tai sitten tuo 13.5V ylläpitolaturi jatkuvasti kiinni.
Tai siis 2.25V - 2.30V per kenno on se suositeltu, eli 13.5V - 13.8V tahi tuplat 24V:nä..
Alempaa ylläpitojännitettä ei suositella koska se kerää sulfiittia akkuun.
Mulla on itsellä tuo Meanwell 24V 55A älylaturi, se on aina talvet kiinni ja hyvin on toiminut. Tuossa on silleen fiksu (tai tyhmä) äly että aina maasähkön kytkiessä se lähtee hetkeksi täydelle teholle (29V), mutta kun virta tippuu tarpeeksi pieneksi se vaihtaa tuohon 27V ylläpitomoodiin. Mutta sitten se pysyy tuossa ylläpitomoodissa seuraavaan sähkökatkoon asti, ei lähde uudestaan isolle teholle vaikka akkujännite hetkeksi tippuisi. Sen verran iso on tuo virtaraja tuossakin että menee kyllä ylläpitomoodiin vaikka olisi "normaali bussivarustus" laitteita päällä, eli invertterin takana jääkaappi ja ilmanvaihtokone yms.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Ctek ja Mppt
https://www.virtasenkauppa.fi/alykas-ka ... NVSOlJF61s
Älykäs rele, max virta ehkä turhan pieni ? jos yli 200Ah akuissa käyttää (2 x 24 V erotettuna)
Äly latureita mainistetaan voi olla ”vaikka talven yli ” kytkettynä, nykyautossa box kulutusta , eikä suositeltava
mitään päävirran katkaisua , onko kulutus liian suuri laturin älylle, ? ,, ei kokemusta..
oma ns ” kesäauto” on. 87 , siinä vain ”ruiskunbox ”, cetek menee tarkkailutilaan noin kk välein ladannut talvella
toiveissa akku käyttökelpoinen,,, muutamia vuosia joutui akun ostamaan joka kesäksi,ainut tapa säästyi akun
ostolta kun piti 12v tallissa ..
Älykäs rele, max virta ehkä turhan pieni ? jos yli 200Ah akuissa käyttää (2 x 24 V erotettuna)
Äly latureita mainistetaan voi olla ”vaikka talven yli ” kytkettynä, nykyautossa box kulutusta , eikä suositeltava
mitään päävirran katkaisua , onko kulutus liian suuri laturin älylle, ? ,, ei kokemusta..
oma ns ” kesäauto” on. 87 , siinä vain ”ruiskunbox ”, cetek menee tarkkailutilaan noin kk välein ladannut talvella
toiveissa akku käyttökelpoinen,,, muutamia vuosia joutui akun ostamaan joka kesäksi,ainut tapa säästyi akun
ostolta kun piti 12v tallissa ..