Sähköjohtojen valinta

Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja seepra »

Kun rakentelee autoa, on syytä tietää jo rakennusvaiheessa, millaisia johtoja autoon tulee. Sähköistys on omassa Carrus-projektissa edessä kohdakkoin ja sinne pitää rakennella sekä 230VDC että 24VAC systeemi. Aurinkopaneelit tulevat katolta omilla kaapeleillaan, siellä ovat kohta nuo 5 x 370w paikallaan, kunhan kiinnitystarvikkeet tulevat. Pitänee hommata lisäksi tuollainen MPPSolarin MPPT-kilkutin. Lisäksi olen harkinnut autoon sitä 3-vaihe-aggregaattia kiuasta varten.

En ole sähkömies, mutta tiedän, että sähköistä on oltava paperit, joten sähkäriä tarvitaan jossain välissä. Ajattelin kuitenkin itse tehdä kaapeloinnit jne. valmiiksi niin paljon kuin luvatta saa tehdä. Nyt pitäisi valita kuitenkin ne kaapelit autoon. Carruksen omasta invertteristä lähti niin jumalatonta jöötiä, että en edes viitsi ajatella sellaisen laittamista, se oli jäykkää ja noin kolme senttiä paksua.

24VAC: Millaista kaapelia kannattaa laittaa, poikkipinta-ala? Ehkä viisainta laittaa punaista ja mustaa?
230VDC: Millaista tähän, mikä poikkipinta-ala? Kumikaapelia vai jotain muuta?
3-vaihevirtaan aggregaatille: Varmaankin viisinapainen. Jollakulla oli joku erikoisviritys tässä, vai missä se oli? Kaksi vaihetta kiukaaseen ja kolmas lataamaan akkuja?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Peltsi
Rattimajuri
Viestit: 158
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

24VDC mitä paksumpi sen parempi. Riippuu niin paljon käytettävien laitteiden tehosta ja kaapelin pituudesta, että yhtä kaapelikokoa ei voi käyttää.
230VAC jos 16A sulake niin 2,5mm2 kaapeli riittää.
Kumikaapelia en suosittele, kun sitä ei saa kiinnittää mekaanisesti mihinkään. Omaan vedin armoroitua ölflexiä (taipuisa ohjausvirtakaapeli) paikkoihin jossa kaapeli kulkee kourussa tai korin ulkopuolella. Sisällä rasioiden välillä 2,5mm2 mmj pinta asennuksissa.
https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Näistä on täällä useampiakin keskusteluja, jos haluaa tehdä kaiken ”oikein”, MMJ:tä ei ilmeisesti saisi käyttää, vaan sen tilalla pitäisi olla monisäikeistä asennuskaapelia (esim MKMJ).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja seepra »

Just siksi kun täällä on niin monta keskustelua näistä ja kaikissa on erit suositukset, on vaikea löytää oikeaa ratkaisua 😄
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Selkeintä on vetää 230VAC kaapeloinnit bussin sisällä tuolla 3x2,5s MKMJ kaapelilla, jota käytetään kuten MMJ kaapelia kiinteistöasennuksissa.
En nähnyt mitään syytä ostaa kahta kokoa, vaikka periaatteessa osan olisi voinutkin kaapeloida 3x1,5.

Mä laitoin itselleni 10A ja 13A johdonsuojilla, jolloin on mahdollista että 16A jodonsuojalla tai sulakkeella suojattu maasähkösyöttö ei laukea. Kahdessa präkkäisessä 16A suojassa ei ole järkeä. Kun sähkö syötetään mahdollisesti suko pistorasiasta kaikkien suojien pitää olla kaksinapaisia, jotka katkaisevat sekä nollan että vaiheen yhtäaikaa. Yksinkertainen ratkaisu on käyttää yhdistelmäsuojaa, eli vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa (valmistajat käyttävän myös muitakin nimiä), noissa tulee samalla se 30mA vikis, että johdonsuoja, mutta pitää huomioida että se on mallia joka tekee kummatkin lähdöt jännitteettömiksi - on olemassa myös malleja jotka vetävät lauetessaan lähtevän vaiheen nollaan!

Hupipuolen 24V asennukset olen tehnyt käyttämällä kaiutinkaapelia, 2x1,5 ja 2x2,5 vahvuisina. Kiinteistösähköissä nyrkisääntö on että 1,5 kaapeli on 10A ja 2,5 kaapeli 16a sulakkeille, ja samaa sääntöä olen käyttänyt noissa 24V sähköissäkin. Ihan käytännössä tuo 2,5 kaplu 24V pistorasioille, telkkarille ja rokkenrollille, 1,5 valoille, jonkun verran on myös 0,5...0,75 piuhaa valoissa, joka on esim monesti lednauhan jatkeeksi juotettuna yms paikoissa.

Ajoneuvosähköthän tehdään yleensä käyttäen runkoa maana, mutta kulkurissa ei usein ole sitä metallipintaa sopivassa paikassa paljaana, joten olen vetänyt noita 2x kapluja.

Suoraan akkuun, invertteriin yms kytkeytyviä isovirtaisia johtoja pitää sitten katsoa enemmän tilannekohtaisesti.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja seepra »

Olipa selkeät niksit, suurkiitos tästä.

Tuo kaikki navat katkaiseva yhdistelmäsuoja lienee tuollainen:

https://www.taloon.com/vikavirtajohdons ... a-30ma-c-a
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköjohtojen valinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, tuossa Hagerin suojassa on pintaan painettuna tuo sähköinen toimintakaavio, jota nyt ei tuosta tihrukuvasta pysty näkemään. Tuota koskevan teknisen esitteen sivulla lukee:
Vikavirtajohdonsuojakatkaisija:
2-napainen vikavirtajohdonsuojakatkaisija on 1-napaisesti suojattu vikavirtasuojan ja johdonsuosuojakatkaisijan muodostama yhdistelmälaite.
Turvallinen kaikkien napojen katkaisu tehdään:
- havaittaessa vikavirtoja
- ylikuormasta
- oikosulusta
Vastaa Viestiin