Invertterin valinta

heitah111
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Huhti 2020 21:55
Location: Suomi

Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja heitah111 »

[img]https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html
Moikka, mitäs te tuumaatte tuosta vertistä? Meille tulee verkkovirtaa ja hupiakut tieten. Prioriteettikytkin hommattiinki jo mut tarvis vielä valita Vertti joka kestää ja toimii silloinkin kun haluaa potut keittää ilman verkkovirtaa. Jääkaappi tieten vie käynnistyessä jonku virran ja hellan yks levy on 1200w
heitah111
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Huhti 2020 21:55
Location: Suomi

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja heitah111 »

Vaan mitenkäs ne pirun verot🤔 tuleeko hinnan päälle netki?
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Kyllä tuolla pärjää tai vois valita pienemmät lataustehot, kuitenkaan et saa niin paljoa paneeleita katolle niin on halvempi invertteri.
Ei tule veroja kun toimittavat euroopan varastosta, joku rahtimaksu voi tulla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
heitah111
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Huhti 2020 21:55
Location: Suomi

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja heitah111 »

Jaa vai et pelkkä rahti🤔 mitä meinaat " et saa niin paljon paneeleita katolle niin on halvempi invertteri"?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Se mppt säädin maksaa aika paljon ilmeisesti, jos sen tehonkesto pienempi, hybridi invertteri on halvempi. Eli liian isoa ei kannata ostaa.
Esim tuo, invertteri saman tehoinen mutta lataus piirit pienemmät:
https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... t-80a.html
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
heitah111
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Huhti 2020 21:55
Location: Suomi

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja heitah111 »

Jaa katos vaan. Eli tuo Mikaelin esimerkki ois sopivampi ja mikä parasta myös halvempi 🙏
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Toisaalta tuossa jälkimmäisessä täytyy huomioida että "MPPT toiminta-alue jännite 30 – 80 VDC" eli tuollaisia yleisiä 270-280W paneeleita jotka tuottaa yleensä n. 30V jännitteen, ei voi kytkeä sarjaan kuin kaksi ennen kuin mennään tuon MPPT:n sietämän jännitteen ylärajan yli.

Tuo tarkoittaa että paneelit pitää joko pareittain sarjassa tai yksinään kytkeä rinnan ja silloin taas siirrettävä virta kasvaa, joka pitää huomioida paneeleilta tulevan kaapelin paksuudessa. Esim. tuon laitteen kestämän korkeintaan neljän rinnan kytketyn paneelin (jännite 30V, maksimiteho 1100W) tapauksessa 5-metrisestä 4mm2 kaapelista tulee vajaan 30 watin tehoinen lämmitin, mutta sarjaan kytketyillä paneeleilla (jännite 120V, maksimiteho 275W) tehohäviö samassa kaapelissa on vain watin kymmenyksen. (Luvut Aditan kaapelilaskurista)

Tuo on siis toki melko teoreettista ja pätee vain huipputehotapauksiin joita tuskin kulkurikäytössä usein ilmenee (lisäksi sarjaankytkettäessä saavutettu teho määräytyy aina sarjan vähiten tuottavan paneelin mukaan), ja lisäksi käytännössä varsin siedettävästi ratkaistavissa käyttämällä vain hieman kalliimpaa 6mm2 kaapelia paneelien ja lataussäätimen välillä, jolloin tuo häviökin tippuu melkein puolella.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

heitah111 kirjoitti: 27 Huhti 2021 18:54 [img]https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html
Moikka, mitäs te tuumaatte tuosta vertistä? Meille tulee verkkovirtaa ja hupiakut tieten. Prioriteettikytkin hommattiinki jo mut tarvis vielä valita Vertti joka kestää ja toimii silloinkin kun haluaa potut keittää ilman verkkovirtaa. Jääkaappi tieten vie käynnistyessä jonku virran ja hellan yks levy on 1200w
Nämä koneet on mpp solarin kopiota !
Ite en ainakaan ostaisi, näyttää päällepäin samalle mutta sisältö ei sitä välttämättä ole
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kannattee opetella etsimään ebay ja aliexpress.

Saa puoleen hintaan mitä suomimyyjät pyytävät.

Esim tuo vapaakauppa tilaa tuotteet kiinasta ja myy hyvällä katteella suomalaisille.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei siinä katteessa mitään vikaa ole, jos masiinat ovat suomi-hyllyssä. Mikäli kamat ovat kiinantehtaan pöydällä tai raaka-aineen muodossa. Odottelusta ei kannata maksaa suomihintaa.
-
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja jariautio »

Tuli ostettua tuollainen vapaakaupan inventteri. En saa lataa aurinkopaneelilla. On 330w paneeli, yksi kappale.
Pitääkö olla enempi vai mistä kiikastaa?
Näyttää jännitettä 37v paneelilla mut 0 A ja 0 w.
Ei tullu käyttöohjetta kun käytetty laite.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Useimmiten pitää olla useampi paneeli sarjaan kytkettynä. Mallin mukaan hakemallahan se selviää vaikkapa tuolta vapaakaupan sivuilta, että mille paneelin jännite alueelle se on tarkoitettu. Kai siinä jotain mallitietoja lukee? Mppt säädön toiminta alueelle pitäis osua sen paneelijännitteen kuormitettuna, että toimii oikein.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Taisimpa mainita että en sotkeutuisi noihin vapaa kaupan vehkeisiin mutta hyvä ne on jonkin kokeilla😂
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

jariautio kirjoitti: 02 Touko 2021 13:39 Tuli ostettua tuollainen vapaakaupan inventteri. En saa lataa aurinkopaneelilla. On 330w paneeli, yksi kappale.
Pitääkö olla enempi vai mistä kiikastaa?
Näyttää jännitettä 37v paneelilla mut 0 A ja 0 w.
Ei tullu käyttöohjetta kun käytetty laite.

MPPT toiminta-alue jännite 120 – 450VDC
Ainakin tuossa yhdessä mallissa, eli 4 paneelia vähintään sarjaan
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

No voe helekutti hoksasin että taitaa munki kiinanmaalta oleva invertteri olla tota samaa mallia.
Tai ainaski toi jännite alue sama.

Eli ei taija kantsia ees kokeilla paikalleen vaan suosiolla elektroniikka jätteeseen ja merkki invertteri paikalleen.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

https://www.ebay.com/itm/GK-3kva-3000w- ... 890.l49286

Tai se oli tämä joten erinäkönen mutta samoilla spekseillä.
Ja tilausmaa hongong mutta tuli muistaakseni puola tai tsekinmaalta postitse.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Katto täyteen sarjaan kytkettyjä paneeleita. Mikäli tila käy ahtaaksi niin 100-150W mahtuisivat hyvin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Pienemmissä paneeleissa tulee ongelmaksi se paneelin speksattu maksimi jännite. Ne halvat alle 30V jännitteiset paneelit ei ole yleensä riittävästi eristettyjä, eikä niitä saa kytkeä niin (eli sarjaan) että jännite voisi nousta yli tuon 30V turvarajan.
eagless kirjoitti: 07 Touko 2021 16:11 Eli ei taija kantsia ees kokeilla paikalleen vaan suosiolla elektroniikka jätteeseen ja merkki invertteri paikalleen.
Kyllähän tuo toimii kuten normaali lataava invertteri ilman paneeleja.
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Oishan se kiva, kun joku oikeasti tietäjä, tai paremminkin asiantuntija kirjoittaisi tänne faktaa, niin ei tarviis kenenkään arvailla ja tehdä mutu tuntumalla hybridi-invertteri ostopäätöstä.

Kyllä vaan ebay tai aliexpress ovat todella varteenotettavia vaihtoehtoja ostopäätöstä tehdessä ainakin minun mielestä, jos haluaa säästää rahaa, huomioi vaan MISTÄ maasta tuote lähetetään. :roll:

Itse tein myös hätäisen ostoksen.
Ostin tollaisen lähes samanlaisen, joka ebayn sivuilla tässä juttusarjassa näkyy. Ihastuin tohon irroitettavaan paneeliin, saa laite olla ruumassa, ja seuranta kabiinissa, kun muutoin tuntui hyvältä.
Laite on merkiltään Easun, ja on päällepäin prikulleen saman näköinen, kuin toi Mppt merkinnällä, myös kytkentöjä myöten. Onko tuote sit huonompi vai parempi sisuksiltaan ja kestoltaan? Olettaisin tarrojen vain olevan eri? :shock:

Tuon oman ostoksen kanssa suurin huoli on siitä auringon vastaanotosta, ei kestosta, koska laite lähtee toimimaan vasta yli 120v jännitteellä, ja paneelit joutui kytkemään sarjaan, joka ei välttämättä hyvä siitä syystä, jos lymyilen varjoisissa puskissa kesähelteellä.
Mutta aika näyttää. :roll:
Seuraava ostos lähtee luultavammin PV Arry 30v, jos toi osoittautuu kelvottomaksi.

Akkulataustehosta olen myös pihalla kuin lumiukko, kuinka lyijyakut käyttäytyy, jos sinne paahtaa kauheita latausvirtoja menemään, mutta onkait hybridi niin viisas, että voi luottaa?

Katolla puskee, jos puskee, 6kpl 310w paneeleita, ja on sitten aivan täysin kattava uusi kate ilmastointilaitteen takapuolelta.

Nämä ajatukset vain minun houreita, älä ota vakavasti :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

VOYAGER kirjoitti: 08 Touko 2021 06:52 Oishan se kiva, kun joku oikeasti tietäjä, tai paremminkin asiantuntija kirjoittaisi tänne faktaa, niin ei tarviis kenenkään arvailla ja tehdä mutu tuntumalla hybridi-invertteri ostopäätöstä.

Kyllä vaan ebay tai aliexpress ovat todella varteenotettavia vaihtoehtoja ostopäätöstä tehdessä ainakin minun mielestä, jos haluaa säästää rahaa, huomioi vaan MISTÄ maasta tuote lähetetään. :roll:

Itse tein myös hätäisen ostoksen.
Ostin tollaisen lähes samanlaisen, joka ebayn sivuilla tässä juttusarjassa näkyy. Ihastuin tohon irroitettavaan paneeliin, saa laite olla ruumassa, ja seuranta kabiinissa, kun muutoin tuntui hyvältä.
Laite on merkiltään Easun, ja on päällepäin prikulleen saman näköinen, kuin toi Mppt merkinnällä, myös kytkentöjä myöten. Onko tuote sit huonompi vai parempi sisuksiltaan ja kestoltaan? Olettaisin tarrojen vain olevan eri? :shock:

Tuon oman ostoksen kanssa suurin huoli on siitä auringon vastaanotosta, ei kestosta, koska laite lähtee toimimaan vasta yli 120v jännitteellä, ja paneelit joutui kytkemään sarjaan, joka ei välttämättä hyvä siitä syystä, jos lymyilen varjoisissa puskissa kesähelteellä.
Mutta aika näyttää. :roll:
Seuraava ostos lähtee luultavammin PV Arry 30v, jos toi osoittautuu kelvottomaksi.

Akkulataustehosta olen myös pihalla kuin lumiukko, kuinka lyijyakut käyttäytyy, jos sinne paahtaa kauheita latausvirtoja menemään, mutta onkait hybridi niin viisas, että voi luottaa?

Katolla puskee, jos puskee, 6kpl 310w paneeleita, ja on sitten aivan täysin kattava uusi kate ilmastointilaitteen takapuolelta.

Nämä ajatukset vain minun houreita, älä ota vakavasti :lol:


Kyllä se laitteen säädin osaa hoitaa latauksen just niinkuin sinne puhelimella naputtelet säädöt haluttuun tasoon

Onhan sulla bussissa joku 160a laturi joka pukkaa niille akuille kanssa hurjana virtaa😅
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 07 Touko 2021 16:11 No voe helekutti hoksasin että taitaa munki kiinanmaalta oleva invertteri olla tota samaa mallia.
Tai ainaski toi jännite alue sama.

Eli ei taija kantsia ees kokeilla paikalleen vaan suosiolla elektroniikka jätteeseen ja merkki invertteri paikalleen.
Kyllä se toimii kun ostaa pienempiä paneeleita ei ole mikään ongelma 🤗
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

VOYAGER kirjoitti: 08 Touko 2021 06:52 Oishan se kiva, kun joku oikeasti tietäjä, tai paremminkin asiantuntija kirjoittaisi tänne faktaa, niin ei tarviis kenenkään arvailla ja tehdä mutu tuntumalla hybridi-invertteri ostopäätöstä.
.

Nämä ajatukset vain minun houreita, älä ota vakavasti :lol:
No nyt oon pari vuotta pelannut näitten mpp solarin koneiden kanssa ja muidenkin aurinkosähkö hommien ja alan pikkuhiljaa tietämään. Ja jos en jotain tiedä otan kyllä selvää tai testaan itse, sillon ei tarvitse ainakaan jättää puheiden varaan😅

Tai aurinkosähkö hommia on tullu värkkäiltyä jo kohta 10v
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lyijyakku on siitä kiitollinen että se kyllä rajaa itse tehokkaasti sitä latausvirtaa. Eli riittää kun sen latauslaitteen on säätänyt oikealle jännitteelle (käytännössä laitteesta valitaan oika akkutyyppi).
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Invertterin valinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

VOYAGER kirjoitti: 08 Touko 2021 06:52 Oishan se kiva, kun joku oikeasti tietäjä, tai paremminkin asiantuntija kirjoittaisi tänne faktaa, niin ei tarviis kenenkään arvailla ja tehdä mutu tuntumalla hybridi-invertteri ostopäätöstä.

Kyllä vaan ebay tai aliexpress ovat todella varteenotettavia vaihtoehtoja ostopäätöstä tehdessä ainakin minun mielestä, jos haluaa säästää rahaa, huomioi vaan MISTÄ maasta tuote lähetetään. :roll:

Itse tein myös hätäisen ostoksen.
Ostin tollaisen lähes samanlaisen, joka ebayn sivuilla tässä juttusarjassa näkyy. Ihastuin tohon irroitettavaan paneeliin, saa laite olla ruumassa, ja seuranta kabiinissa, kun muutoin tuntui hyvältä.
Laite on merkiltään Easun, ja on päällepäin prikulleen saman näköinen, kuin toi Mppt merkinnällä, myös kytkentöjä myöten. Onko tuote sit huonompi vai parempi sisuksiltaan ja kestoltaan? Olettaisin tarrojen vain olevan eri? :shock:

Tuon oman ostoksen kanssa suurin huoli on siitä auringon vastaanotosta, ei kestosta, koska laite lähtee toimimaan vasta yli 120v jännitteellä, ja paneelit joutui kytkemään sarjaan, joka ei välttämättä hyvä siitä syystä, jos lymyilen varjoisissa puskissa kesähelteellä.
Mutta aika näyttää. :roll:
Seuraava ostos lähtee luultavammin PV Arry 30v, jos toi osoittautuu kelvottomaksi.

Akkulataustehosta olen myös pihalla kuin lumiukko, kuinka lyijyakut käyttäytyy, jos sinne paahtaa kauheita latausvirtoja menemään, mutta onkait hybridi niin viisas, että voi luottaa?

Katolla puskee, jos puskee, 6kpl 310w paneeleita, ja on sitten aivan täysin kattava uusi kate ilmastointilaitteen takapuolelta.

Nämä ajatukset vain minun houreita, älä ota vakavasti :lol:
Ite investoinut kans tuolla kiinanmaalla tehtyjä laitteita siihen malliin että vois kulkurista sanoa että volvob12 carrus made in chine.
Samoja tuotteita eri nimellä olis toki löytynyt suomestakin mutta hinta moninkertainen.
No osa sanoo että ei niillä mitään tee vaan osta suomesta ja toisaalla kuulutetaan että samoja tuotteita ne on ku suomessa mutta hinnoteltu erilailla.
Ite en ota kantaa kun kokemuksia on puolesta ja vastaan.
Vastaa Viestiin