MPPT-vehkeiden laitto

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 18 Tammi 2021 10:50

Aivan, olet oikeassa. Tosin moni kampe saatavilla vain kiinasta, että +alv ja silleen. Viimeksi tilatun 10kw weban sai onnex tsekin varastosta. Jostain lueskelin, et jos lontoon ebaysta tilaa, ja alkuperämaa idästä, tulisi verot päälle, vaikka muuten verovapaata. Pitäneekö paikkansa?
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3199
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 18 Tammi 2021 11:08

Välillä ne joutuvat tullipostiin ja sitten pitää maksaa. Joskus tulevat suoraan K-marketiin - en ole löytänyt mitään logiikkaa miten homma toimii.
Life is a beach and then you dive

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1729
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule » 18 Tammi 2021 15:33

VOYAGER kirjoitti:
18 Tammi 2021 10:50
Aivan, olet oikeassa. Tosin moni kampe saatavilla vain kiinasta, että +alv ja silleen. Viimeksi tilatun 10kw weban sai onnex tsekin varastosta. Jostain lueskelin, et jos lontoon ebaysta tilaa, ja alkuperämaa idästä, tulisi verot päälle, vaikka muuten verovapaata. Pitäneekö paikkansa?
Se britannian kanssa sovittu tullisopimus on suhteellisen sekava, eikä ole mitään erityistä syytä juuri brittikauppiailta noita hommata, niin miksi hankaloittaa tilannetta.

Sinänsä sillä ei ole koskaan ollut merkitystä jos ebay.co.uk:sta tilattu tavara on tullut kiinasta, se on aina ollut tullattavaa, mutta käytännössä jos se on tullut EU:n sisäisen varaston kautta sitä ei yleensä suomen tulliin ole noukittu koska eu:n sisäinen tavara on tullivapaata. Nyt tilanne on ainakin siten muuttunut, että jos tavara tulee britannian varastolta se lähtökohtaisesti poimitaan tulliin.

Jotta tilanne ei olisi liian yksinkertainen vain britannia on eu:n tullialueen ulkopuolella, ei koko U.K.

Ja tosiaan varsinaiset tullit harvoin on se suomalaisen yksittäisen ostajan murehtima asia, vaan arvonlisävero. Tulleja on melko harvassa tuotteessa, eikä ne tullit ole yleensä kovin isoja.

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1729
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule » 18 Tammi 2021 15:35

Rosvolinna kirjoitti:
18 Tammi 2021 11:08
Välillä ne joutuvat tullipostiin ja sitten pitää maksaa. Joskus tulevat suoraan K-marketiin - en ole löytänyt mitään logiikkaa miten homma toimii.
Jos EU:n ulkopuolinen lähettäjä merkkaa arvoksi yli 22e se jää aina tulliin, paitsi jos virkailija lukee tai ymmärtää arvon väärin.

Jos paketti tulee toisesta EU maasta se lähtökohtaisesti ei mene tulliin, muuten kuin jonkun "vahingon" takia.

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 19 Tammi 2021 05:52

VOYAGER kirjoitti:
17 Tammi 2021 10:42
Heips! Mitä rakentajat suosittaa hybridi-invertteriksi, katolla 6kpl 310w/39v paneeleita? Itse en ole löytänyt kohtuuhintaista pienellä pv inputilla lähes 2000w kestävää verttiä, jolloin sais paneelit rinnakkain. Nuitten lisäksi oli pakko survoa keskelle ruumaa käytetty Hsa:n mitsu d-agri 5,2 kw, kun sopivasti sai. Agri lähinnä kiuasta ja varaajaa varten saunahullulle, sekä hätäapuna. Häiriintyykö sen sielunelämä jos lataan akkuja rinnan agrin kautta vaikka kahdella 60a/24v laturilla. Akkuja siis 4x12v/225a, kytketty kahdeksi 24 voltin ryhmäksi. Olisko tuohon lataukseenkin parempia latureita, kuin 60a trukkilaturit?

Miksi paneelit pitää saada rinnakkain, melekoset kaapelit saa tulla jo katolta jos kaikki laittaa !?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3199
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 19 Tammi 2021 10:36

Kahteen sarjaan nuo paneelit kannattaa laittaa. Vastaava setti on mökkini katolla ja helposti tajuaa sähkö mennä akustoihin. Tuo 120A on julma virta tuottaa - itse ajan 3kW genua 30A latauksessa ja se vielä kuulostaa siltä, että sillä on vuosia edessä...
Life is a beach and then you dive

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 19 Tammi 2021 17:27

Niin jos laittaa 2 sarjaan niin taitaa olla paras vaihtoehto Victoronin lataus säädin, siihen bt mötikkä kaveriksi
Victron MPPT controller 150V/60A, Bluetooth

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 19 Tammi 2021 17:32

Mutta jos ei ole laturia akuille niin kyllä tuo Kiinan hybridi Vertti on varmasti paras vaihtoehto, saa kaikki samaan pakettiin
No onhan victronillakin vastaava peli 2000€ 🤣

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 19 Tammi 2021 17:35

Sarjaan, rinnan. Mikä lie huva? :shock: Joku tietäjä oli sitä mieltä, että ehdottomasti kaikki rinnan. Syy siihen, jos piileskelet puskissa, paneelit kaiketi antaa sarjassa vain sen huonoimmin aurinkoa saavan mukaan, jota ehkäpä joku puu kenties varjostaa vaikka sitä yhtä. Ajaessahan kaiketi sama miten. Meillä on vedetty jokaisesta paneelista omat 4 neliön piuhat sisälle, laittoi ne sit sarjaan tai rinnan. Paneelit on ilmastointihäkkyrän jälkeen takakatolla kaksi rinnakkain, ja kolme peräkkäin. Enempää ei sovi, ja nytkin lähti takimmainen kattoluukku huilille. Mikäpä paras tapa? :roll: Sähkölle kyllä löytyy kulutusta. Vieläkin toi MPPT etsinnässä, kun vähän heikoilla nää arskajutut. Jos jollakulla esimerkki säätimestä tai hybridistä, tulisi valoa pimeyteen, ehkä! :D
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 19 Tammi 2021 21:47

No jos laittaa erillisen lataus säätimen, vaikka tuon minkä sanoin niin 2sarja 3 rinnan paras......3sarjaan 2rinnan ei myös huono
mutta jos laitat tuommosen mpp solarin vehkeen esimerkiksi, niin ehdottomasti kaikki sarjaan. Siinä lyhyesti.
alkaa tulla 6paneelin rinnan kytkennässä jo johdossa jonniilainen hävikki ....

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1729
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule » 20 Tammi 2021 13:55

Tuo sarjaan/rinnan kytkentä noissa paneeleissa on aina jonkinlainen kompromissi.

Sen lisäksi että rinnankytkettynä virta kasvaa melkoiseksi, ja toisaalta sarjaankytkennässä jännite nousee korkeaksi, on syytä huomioida myös se että se varjoon jäävä paneeli sarjakytkennässä estää niiden muidenkin paneelien toimimisen täydellä teholla.

Kaapelihäviö sinänsä ei ole ongelma, siitä pääsee eroon paksummalla tai useammalla kaapelilla, mutta toisaalta myös sen korkeamman jännitteen kanssa on syytä huolehtia kaapelin jännitteenkestosta, tavallinen 50V autosähkökaapeli ei sovellu.

Sen tuoton kannaltahan paras ratkaisu on paneelit rinnan, jolloin jokainen paneeli tuottaa oman maksiminsa, mutta tuo edellyttää sitten tuhtia kaapelointia sekä isoa säädintä, joka hanskaa riittävän suuren virran. Kaikki paneelit rinnan mahdollistaa ohuemmat ja halvemmat kaapelit, eikä säätimeltä edellytetä niin kovaa virrankestoa, mutta tuotto jää pienemmäksi aina jos ei ole täysin avoimella paikalla.

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 20 Tammi 2021 17:22

Tarkoitit Jule varmaan,et sarjaan kytkentä mahdollistaa ohuemmat ja halvemmat kaapelit. Jokaisesta paneelista tulee nyt omat 4mm2 aurinkopaneelikaapelit suoraan sisälle paneeleiden alta läpiviennillä sähkökoteloon, kaapelit ei ongelma, kytkee sit miten vaan.

Noilla kiinan hybrideillä tökkää rinnan kytkennässä watteihin 1860 ja alle 40 voltin pv input jännitteeseen. Ei ainakaan easunin Teresalta löytyny sellaista s-postin rakkauskirjeillä kommunikoidessa.
Miten lie Punaisellasisulla, näytti olevan myyntipalstalla hybridejä jostain 140 v alkaen pv in, vai olikohan ne jo myyty, mutta pitäsi alkaa jostain 30 voltista, jos rinnan, eikö niin.
Victron on kyllä liian kallis, sit pitää unohtaa hybridi, ellei toteudu mahdottomuus - lottovoitto. Mielellään laittas parhaalla hyödyllä, kun ei sitä sähköä varmasti liikaa muutenkaan taivaalta tule, kuluu kyllä. :shock:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 20 Tammi 2021 17:40

VOYAGER kirjoitti:
20 Tammi 2021 17:22
Tarkoitit Jule varmaan,et sarjaan kytkentä mahdollistaa ohuemmat ja halvemmat kaapelit. Jokaisesta paneelista tulee nyt omat 4mm2 aurinkopaneelikaapelit suoraan sisälle paneeleiden alta läpiviennillä sähkökoteloon, kaapelit ei ongelma, kytkee sit miten vaan.

Noilla kiinan hybrideillä tökkää rinnan kytkennässä watteihin 1860 ja alle 40 voltin pv input jännitteeseen. Ei ainakaan easunin Teresalta löytyny sellaista s-postin rakkauskirjeillä kommunikoidessa.
Miten lie Punaisellasisulla, näytti olevan myyntipalstalla hybridejä jostain 140 v alkaen pv in, vai olikohan ne jo myyty, mutta pitäsi alkaa jostain 30 voltista, jos rinnan, eikö niin.
Victron on kyllä liian kallis, sit pitää unohtaa hybridi, ellei toteudu mahdottomuus - lottovoitto. Mielellään laittas parhaalla hyödyllä, kun ei sitä sähköä varmasti liikaa muutenkaan taivaalta tule, kuluu kyllä. :shock:
Yks Vertti on Hausjärvellä hikiällä anoppilassa, kyllä se sieltä joutaa, uusi vehje on

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 20 Tammi 2021 17:43

Kyllä 6 paneelia tuottaa jo todella hyvin vaikka ne ois sarjassa kun
Tuskin niin hirveän paljo on kulutusta että ei virta riitä
Ei ole monella niin monta paneelia katolla ja piisaa, meillä on sisun katolle tulossa 5 paneelia kun ei sinne mahdukkaan ihan 6kpl🤗

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 20 Tammi 2021 18:09

Täyttääkö Hausjärveläinen kriteerit rinnankytkentään? Se tavoitteena. PV tulo pitäis alkaa 30-voltista, jottei tarvii laittaa osaa sarjaan ja ottaa vastaan muodostuvat watit. Easunilla loppui wattien sieto 1500:n. Hiukan auki 40 volttia on optimiarskalla, pilvisellä vähemmän, voi lykätä myös hiukan yli 310 W/paneeli oiken kun sattuu, eli lähemmäs 1900 W. Noita Victroneiden arvoja en ole katellu, kun toi hinta pompsahtaa pilviin.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 20 Tammi 2021 18:17

Kyllä sitä härpäkettä on jo nyt kertynyt projektiin virtaa haistelee. On tuuletin veskii, jääkaappipakastin, liesituuletin, töllö, karaokejutut, ilmawebasto, vesipuppu ja tulossa kiinalaine 10kw vesiwebasto. Enkä tiedä tarviiko induktiota enää laittaa aurinkoiseen pistorasiaan. Saattaa olla paras puskailla muuntoaseman portilla. :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1729
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule » 20 Tammi 2021 20:03

VOYAGER kirjoitti:
20 Tammi 2021 17:22
Tarkoitit Jule varmaan,et sarjaan kytkentä mahdollistaa ohuemmat ja halvemmat kaapelit.
Joo. No ainakin ohuemmat.. Halvimpien kaapeleidein jännitteenkesto voi tulla vastaan.

Tietysti jos sulla tulee joka paneelilta oma kaapelinsa sinne laturille asti, sen voi toteuttaa kaapeloinnin puolesta miten päin vain, pitää vain vahtia että jännite pysyy alle lataussäätimen maksimin. Eli jos ne on sarjassa niin lasket ne paneelin avoimen piirin jännitteet yhteen, esim kuudella paneelilla se on esim. 6x41V=246V (halvimmat kaapelit, esim jokin motonetin kajarikaapeli ei ole suunniteltu noin korkealle jännitteelle).

Yleensä sen maksimi virran ylittäminen tarkoittaa käytännössä vaan sitä että tehoa ei käytetä kokonaan hyödyksi, mutta tuo kannattaa varmistaa säätimen manuaalista, koska jos se ei ole noin niin se säädin voi kärähtää.

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 20 Tammi 2021 20:19

VOYAGER kirjoitti:
20 Tammi 2021 18:09
Täyttääkö Hausjärveläinen kriteerit rinnankytkentään? Se tavoitteena. PV tulo pitäis alkaa 30-voltista, jottei tarvii laittaa osaa sarjaan ja ottaa vastaan muodostuvat watit. Easunilla loppui wattien sieto 1500:n. Hiukan auki 40 volttia on optimiarskalla, pilvisellä vähemmän, voi lykätä myös hiukan yli 310 W/paneeli oiken kun sattuu, eli lähemmäs 1900 W. Noita Victroneiden arvoja en ole katellu, kun toi hinta pompsahtaa pilviin.

Ei , vaan kuin sanoin että siihen laitetaan kaikki sarjaan

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 20 Tammi 2021 22:08

Juu. Se Easunin Teresa käski jättämään osan paneeleista pois, kun halusin kaikki rinnan vertille. Mutta eihän siinä mitään järkee, kun on saanut ahdettua katolle suurella vaivalla ja pään raapimisella. Toki myyjälle hyvä, jotta sais diilin tehtyä. Sillä täällä kyselen, jos ois joku ahaa elämys löytyny.

Ei tuo hybridin tai lataussäätimen ostokaan ole ihan yksinkertainen juttu, montaa asiaa pitää huomioida ulosannin lisäksi, kuten toi paneeleiden syöttöpuoli. Taloasennuksissahan paneelit laitetaan yleensä sarjaan, kun ne on aina samoilla paikoilla varjostuksineen, ja niitä tulee riittävästi.

Mukava kuulla kommentteja, ja toisinaan niistä jotain irtoaakin. Yllättävän vähän jäseniä hereillä, tosin talviunu aikaa. Kaikki hyvät neuvot on tervetulleita rakentamisessa.
Tää kylähulluna olo sanan varsinaisessa merkityksessä kyllä laittaa syventymään moneen asiaan, joka ei välttämättä meille monelekkaan ole ennestään esille tullu, vaikka on keretty sorkkia sitä sun tätä. Mielenkiinolla seurannut tuota akkukeskusteluakin. :D
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja eagless » 20 Tammi 2021 22:20

3024gk muutes tarvii näköjään aika monta sarjaan että toimii.

MPPT toiminta-alue jännite 140 – 450VDC (minimi 5 paneelia).

Eli normi kiinalaisia 18v/300w paneleita tarvis 8kpl sarjaan että herää.

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 21 Tammi 2021 05:47

eagless kirjoitti:
20 Tammi 2021 22:20
3024gk muutes tarvii näköjään aika monta sarjaan että toimii.

MPPT toiminta-alue jännite 140 – 450VDC (minimi 5 paneelia).

Eli normi kiinalaisia 18v/300w paneleita tarvis 8kpl sarjaan että herää.
Jep niin se tarvii, 4 kin paneelilla sen pitäs jo toimia oikein
En ole kuullutkaan tuommosista kun normi kiinalaiset paneelit😅
Onhan niitä kyllä 18v paneeleitakin paljo myynnissä mutta kaikki alkaa olla ns. 24v

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 217
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 21 Tammi 2021 05:55

Talopuolella laitetaan siksi sarjaan paneelit koska invertteri on samanlainen että sille täytyy olla jännite lähellä mikä verkosta tulee eli230v. Vähä samaa haetaan tässä mpp solarissa koska sitäkin voi käyttää vaikka ilman akkua. Syöttökaapeli vaan ruokkii kaiken mikä ei riitä tulemaan paneeleilta

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 21 Tammi 2021 07:57

Ainakin oma taloinvertteri kyllä herää jo jollain kymmenellä voltilla. Nämä sähköverkkoon liitettäväthän eivät tee 230VAC itse, vaan ottavat verkosta 230V ja lisäävät oman jännitteensä siihen päälle ikäänkuin..

On tuossakin kyllä kennot kahdessa sarjassa, kummallekin sarjalle oma MPPT. Ajateltu että jos on katolla vaikka harjan kahta puolta, saa yhden sarjan kennot aina samalla suuntauksella.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 207
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra » 21 Tammi 2021 08:20

Punanensisu kirjoitti:
21 Tammi 2021 05:47
eagless kirjoitti:
20 Tammi 2021 22:20
3024gk muutes tarvii näköjään aika monta sarjaan että toimii.

MPPT toiminta-alue jännite 140 – 450VDC (minimi 5 paneelia).

Eli normi kiinalaisia 18v/300w paneleita tarvis 8kpl sarjaan että herää.
Jep niin se tarvii, 4 kin paneelilla sen pitäs jo toimia oikein
En ole kuullutkaan tuommosista kun normi kiinalaiset paneelit😅
Onhan niitä kyllä 18v paneeleitakin paljo myynnissä mutta kaikki alkaa olla ns. 24v
Tuleeko tuollaisen 3024GK:n kanssa ongelmaksi se, että jos laittaa useamman paneelin sarjaan katolle (vaikkapa neljä) ja siihen tulee sitten joku este tai vika tai muu eteen ja yhden paneelin jännite laskee kaikkien jännitettä ja koko vehje ei toimi ollenkaan? Tuolla valmistajan sivulla lukee tuosta 3024GK:sta että MPPT Range 120 - 450VDC, tarkoittaako tuo, että jos paneeleita on sarjassa enämpi kuin 120V, niin homma pelaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

VOYAGER
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Itäsuomi

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER » 21 Tammi 2021 09:08

Näin minä olen nyt käsittänyt, et mikä huonoiten tuottaa, tai poissa pelistä, sen mukaan tulee tulosta sarjakytkennässä. Oikaiskaa, jos olen väärässä! :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:

Vastaa Viestiin