MPPT-vehkeiden laitto

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis juuri tuo on sen sarjakytkennän huono puoli että yksi paneeli voi tuhota koko paneeliston tuoton. Muutenhan ne olisi aina automaattisesti sarjassa. Yleensähän liikkuvissa aurinkopaneelijärjestelmissä tuon takia käytetään juuri "sekakytkentää", jossa ne paneelit on rinnankytkettyina muutaman panelin sarjoina.

Tietysti jos tuo lataussäädin edellyttää vähintään 120V on pakko kytkeäkin ne sarjaan.. jotenkin tuo vaan kuulostaa naurettavan korkealta minimijännitteeltä..
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on mökin katolla kaksi kolmen paneelin sarjaa. Ne ovat toimineet hyvin. Jännitettä tulee noin 100v. Siinä on yksi söpö pihakuusi varjostamassa, joten välillä toinen pari pudottaa tuottoaan, Se on marginaalista - siellä ne 365d/y ovat katolla. Välillä tulee lunta, varjoja, puiden irronneita lehtiä.

Tuo 100v sietää jo pidempiä kaapelivetoja ja hävikki pienenee.

Setissä on 1600w edestä paneeleja, 4x260Ah AGM akut ja 3kW invertteri. Kolmen vuodeajan käytössä riittää vallan mainiosti. Induktiotasolle, tiskikoneelle, ilmastointikoneelle ja viihde-elekrtoniikalle. Ei ne kaikki yhtä aikaa ole päällä. Hellekelillä ilmastointi huutaa tuntitolkulla, mutta silloin paneelit kylpevät auringonvalossa.

Paneelikaupan heebo sanoi ota kaksinkertainen määrä paneeleita suhteessa mitä tuolle akkumäärälle yleensä myydään - niin ei tule pettymyksiä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Okei! Mitä laturi tai hybridi käytössäsi Rosvolinna?
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

24v Victron Easysolar 3000. Onhan se hieman hintava, mutta se tekee kaiken tarvittavan sähkön oireilematta ja jaksaa puskea porakaivon pumpunkin käyntiin. Vaikuttaa laatulaitteelta näin kolmen vuoden kokemuksella.

Kätevästi kaikki samassa paketissa. laturi, MPPT, invertteri ja sähkötaulu. Tuo Color Control näyttö on vähän turhake, mutta kiva katsella siitä kojeen sielunmaisemaa ja latauslogia. Samat tiedot saa luuriin BT-kilkkeellä. Etäyhteyttä olen kanssa miettinyt - mutta mitä minä sillä tiedolla teen, jos akut ovat tyhjät ja minä en ole siellä. Tullessani sitten vetäisen aggren käytiin ja kone herää käyntiin. Marras- helmikuussa tuotto on pientä, mutta niin on kesämökin käyttökin.
Liitteet
WhatsApp Image 2021-01-04 at 14.22.49.jpeg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Miltäs tää näyttäis? Tosin lähtee 60 voltista, mut kestäis mun watit. Tarvis tehdä kolme kahden sarjaa paneeleista. Hintaa rupee olemaan lähelle 8 satkua.

Artikelzustand:
Neu: Neuer, unbenutzter und unbeschädigter Artikel in nicht geöffneter Originalverpackung (soweit eine ... Mehr zum Thema
Brand: EASUNPOWER
Controller-Typ: MPPT MPN: Nicht zutreffend
Maximaler Solarladestrom (A): 60A Marke: EASUNPOWER
Maximaler Wechselstrom (A): 60A Ausgangsfrequenz: 50 Hz ~ 60 Hz Auto Sensing
Maximaler Ladestrom (A): 120A Herstellungsland und Region: China
Maximale Leerlaufspannung des PV-Arrays: 145VDC Ausgangsspannung: 220V ~ 240Vac Auto Sensing
MPP-Bereich @ Betriebsspannung: 60~115VDC Batteriespannung: 24Vdc
Überladeschutz: 30VDC Gewicht: 15kg
Parallele Funktion: Yes, 9 units Wechselrichtergröße(cm): 54*40.5*21.5
Bluetooth-Funktion: NO Nennleistung: 5kva/4000w
EAN: Nicht zutreffend
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kannattaa tarkistaa nuo annetut tiedot kunnolla, yleensä nuo 5kva-mallit ovat 48V akustolle vaikka tuo väittääkin 24Vdc. Kun tuossa ei ollut mitään mallimerkintää eikä linkkiä niin näillä tiedoilla ei voi sanoa enempää. Eipä tuokaan välttämättä ole ongelma, ellei aio auton järjestelmästä ladata ajon aikana (ainakaan ilman erillistä laturia).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Rosvolinna kirjoitti: 21 Tammi 2021 11:19 Mulla on mökin katolla kaksi kolmen paneelin sarjaa. Ne ovat toimineet hyvin. Jännitettä tulee noin 100v. Siinä on yksi söpö pihakuusi varjostamassa, joten välillä toinen pari pudottaa tuottoaan, Se on marginaalista - siellä ne 365d/y ovat katolla. Välillä tulee lunta, varjoja, puiden irronneita lehtiä.

Tuo 100v sietää jo pidempiä kaapelivetoja ja hävikki pienenee.

Setissä on 1600w edestä paneeleja, 4x260Ah AGM akut ja 3kW invertteri. Kolmen vuodeajan käytössä riittää vallan mainiosti. Induktiotasolle, tiskikoneelle, ilmastointikoneelle ja viihde-elekrtoniikalle. Ei ne kaikki yhtä aikaa ole päällä. Hellekelillä ilmastointi huutaa tuntitolkulla, mutta silloin paneelit kylpevät auringonvalossa.

Paneelikaupan heebo sanoi ota kaksinkertainen määrä paneeleita suhteessa mitä tuolle akkumäärälle yleensä myydään - niin ei tule pettymyksiä.
Tietääkö rosvolinna paljonko saa tuosta akkupaketista kWh irti, onko mitään mittaria🤔
Kun käytössä on ns 260ah 50% purulla
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Iski »

https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html tuolta voi tilaa myös ihan suomen kielellä ja löytyy eri vaihtoehtoja ja saattaa takuuasiat hoitua myös helpommin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

EAsun on aivan sama kone ne on näitä mpp solarin kopiota😅
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Löytyy ebay.de; Easun 5Kva 4000W MPPT Solar Wechselrichter 24V 80A Parallel Wechselrichter 220Vac. En viittiny laittaa kaikkea sepustusta tuosta easunin hybridistä. Löytyi sieltä myös PV in alkaen 30 volttia. Toi data oli kopioitu niiltä sivuilta. Hinta vaan rupee alkamaan niillä isoimmilla numeroilla ennenkä niitä sit taas on pitempi rimpsu peräkkäin.

Ei se niin paha rasti ole tilailla ulkovaltakunnasta, kun vain selviää ittelle mitä vailla on, vaikka ei noi huonoja hintoja vapaakaupallakaan, ulkomaan varastosta näyttää nekin tulevan. Aika herkkään myyjät reakoi noissa rettelöihin, eivät haluu huonoa palautetta sivuilleen, joista myynti kärsii, kokemustakin on.

Tänäänkin posti toi jenkkilästä alkuperäisen iwiksen jakoketjun marsuun.

Kyllä tarkoitus on laittaa blue sea ajoakkujen ja hupiaukkujen väliin ajolataukseen ja odottaakin bussissa paikalleen laittoa. Onkos siinäkin jotain probleemaa solarin kanssa.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Punanensisu kirjoitti: 21 Tammi 2021 20:08 Tietääkö rosvolinna paljonko saa tuosta akkupaketista kWh irti, onko mitään mittaria🤔
Kun käytössä on ns 260ah 50% purulla
Mitään tarkempaa mittadataa en ole kerännyt, mutta TV + valot ja nettihärpäkkeet 5-hengeltä vie sellaiset 100-150W. Välillä jääkaappi pärähtää tulille. Pöytämallin astianpesukone on päällä pari kertaa päivässä ( noin 1000W -lämmittäessä ja pyöriessä 200W ) induktiolla ruuat ja koneella kahvit. Porakaivo 900W ( vesijärjestelmän säiliö täyteen ja saunavedet noin 100-200 litraa vrk. ) Lisäksi kuumina päivinä toimistomallinen ilmastointikone.

Kaiken se kestää, mutta ei yhtäaikaa. Syksyllä saattaa neljännen mökkipäivän jälkeen alijännite vilkkua porakaivolla. Aurinkoinen parituntinen keskipäivän aikoihin saa akut latautumaan lähes täyteen. Viime syksyn jälkeen Victron näytti 95% kapasiteettia kolmen yön session jälkeen. Yritin hetken latailla aggrekaatilla, mutta kaasari meni tukkoon ja otin koneen kotiin pajan pöydälle. Järjestelmä jäi oman onnensa nojaan odottelemaan aurinkoisia kevättalven päiviä - kyllä se siitä toipuu.

Mökki on siitä hankalampi kuin asumusauto - se ei lataudu ajaessa. Bussin hupipatterin saa täyteen kovalla ajolla ja maasähköllä kotipihassa.

Keskituotto MPPT-laturilla kesällä on hieman vajaa 10kWh/vrk. Akuista saa kyllä irti tarpeeksi normaaliin elämiseen. Pienemällä akustolla en lähtisi kokeilemaan.

Mökissäni on 4 kpl 260Ah akkuja 24v järjestelmässä. Pahimmillaan 2000W induktio haukkaa mittarin mukaan 130A, mutta äkkiä se vesi kiehuu ja sitten hella säädetään pienemmälle. Silloin se pulssilla katkoo jotain 600W ja nollan väliä. Ilmastointikone vie sellaiset 800W ja paneelit tekee sen helposti puolipilvisenäkin päivänä. Tuo 3000W vertti on osoittautunut minulle oikeaksi valinnaksi. Vaikka onhan siinä rajoiteet, esim induktiolisi ja porakaivo ei voi olla päällä yhtäaikaa aggrekaatin kanssa. Aggre pomppaa tyhjäkäynnille jännitepiikistä.

Jotain lisäpaneeleja olen kaavaillut ilta-auringon suuntaan, mutta ei sille sähkölle keksi mökillä enempää käyttöä. Kokeilen ensi kesänä 1500W lämminvesivaraajaa - josko se sillä kyykkäisi :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... t-60a.html

Tuo sopisi neljälle 300W paneeleille mainiosti. Mahtuisi paneelit näppärästi piironkiauton katolle kajaakkien kanssa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

VOYAGER kirjoitti: 21 Tammi 2021 22:09 Kyllä tarkoitus on laittaa blue sea ajoakkujen ja hupiaukkujen väliin ajolataukseen ja odottaakin bussissa paikalleen laittoa. Onkos siinäkin jotain probleemaa solarin kanssa.
Ei, kunhan hupiakut on normaaleja lyijyakkuja. Moni täällä on kokenut omakohtaisesti kuinka AGM:t saa tapettua tuollaisessa yhdistelmässä kun eivät lataudu täyteen asti älyttömällä bussin laturilla. Esim. tässä ketjussa on jo ekalla sivulla paljon pohdintaa tuosta: Akut
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Normaalit startti/vapaa-ajan akut käy vallan hyvin ajoneuvokäyttöön. Blue Sea on "tyhmä" on/off -periaatteella toimiva rele. Releen kanssa saattaa keittää starttiakut, jos MPPT:n laittaa täyttämään AGM-asetuksilla. Sen takia bussissani on vanhoja UPS/varavoimastarttiakkuja. Kanna pois -hinnalla saaduissa tappiot on minimoitu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tuokin kait riippuu kyllä ihan akusta. Mulla on niitä isoja UPS-varmistusakkuja jotka kyllä teknisesti on AGM-akkuja, mutta akun datalehden mukaan suositeltu max latausjännite on 14.5V joka kyllä on ihan linjassaan normaalin lyijyakun kanssa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Mites tuo vapaakauppa sydeemi menee? Ei se taida ollakkaan sopuhintainen, kun taitaa pitää alvi maksaa ostosten päälle. :( Näin minä ymmärsin, kun sivuilla kirjoitellaan tullauksen arvoista! Osoitteetkin on hongong ja epsanja. Espanjasta jos tulis, niin sitten ei. Kuitenkin lukee, et linkki aasiaan?
Kuuluiskohan tää sarjaan Wish? Taidan pysytellä tutuissa kaupoissa! 8) Eikä löytynyt pelkkää mppt:ä parintuhannen watin paneeliteholle? Onko kukaan kokeillu tilata? :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Zuikkis kirjoitti: 22 Tammi 2021 08:22 Tuokin kait riippuu kyllä ihan akusta. Mulla on niitä isoja UPS-varmistusakkuja jotka kyllä teknisesti on AGM-akkuja, mutta akun datalehden mukaan suositeltu max latausjännite on 14.5V joka kyllä on ihan linjassaan normaalin lyijyakun kanssa.
Joo, toki tuollaiset erikoisakut erikseen, mutta nuo kaupasta ostettavat perus(/halpis)-AGM:t eivät tosiaan tykkää hirveän hyvää.

Mitenkäs muuten Rosvolinna, tuosta linkkaamastani ketjusta muistin taas että siitä MPT-7210A -laturista oli puhetta, itsellä nuo odottaa vielä ns. parempaa aikaa hyllyssä, mutta tuliko siitä suunnitellusta yleislaturista jotain, ts. onko tuo osoittautunut toimivaksi härveliksi? Juuri tätä bussin sähköistä AGM-hupiakkujen lataamista vartenhan itse tuon hankin.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

VOYAGER kirjoitti: 22 Tammi 2021 10:22 Mites tuo vapaakauppa sydeemi menee? Ei se taida ollakkaan sopuhintainen, kun taitaa pitää alvi maksaa ostosten päälle. :( Näin minä ymmärsin, kun sivuilla kirjoitellaan tullauksen arvoista! Osoitteetkin on hongong ja epsanja. Espanjasta jos tulis, niin sitten ei. Kuitenkin lukee, et linkki aasiaan?
Kuuluiskohan tää sarjaan Wish? Taidan pysytellä tutuissa kaupoissa! 8) Eikä löytynyt pelkkää mppt:ä parintuhannen watin paneeliteholle? Onko kukaan kokeillu tilata? :roll:
Euroopan varastostahan tuo sanoo lähettävänsä eli mitään veroja/tulleja ei pitäisi tulla (mutta samasta varastosta voi tilata myös Alin/Ebayn kautta) - itse en tuossa laskisi suomenkielisyydelle erityistä arvoa, tuota pyörittää toiminimiyrittäjä jonka virallinen osoite tosiaan on Espanjassa, eli jos tulee jotain hankaluuksia niin aika vääntämistä tulee tuonkin kanssa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Mistä jännitteestä lähtee rosvolinnan victron lataamaan. Kun mietin noita sähkösyöppöjä, unohtui kokonaan esim mikro, ilpit, ilmaveba, vesiveba jne. Eli, kaikki virta taivaalta talteen mikä ja miten vain mahdollista. Kuvittelisin rinnankytkennän olevan paras lopputuloksena, mutta mikä hybridi tai lataussäädin siihen. Kiukaan ja varaajan hoitakoon agri, muttei muutoin viitis pitää päpättämässä, vaikka ei paha metelöijä olekkaan. :roll:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä se yhdellä paneelilla lähtee lataamaan eli joku 30v. Mulla ne kaikki menee yhteen sisäänmenoon eli kolme sarjassa x 2. Mielestäni tuota paneelin varjoon jäämistä on turha miettiä - auto kuitenkin on lähes koko ajan taivasalla. Enemmän hävikkiä tulee tuosta vaaka-asennuksesta. Joku tilttaussysteemi voisi olla hyvä kehittää näin Suomen leveysasteilla. Sarannat molempiin reunoihin siipimuttereilla kiinni ja joku tukilatta samoihin reikiin.

Aika äkkiä tuo menee kesäpaisteella ylläpitotilaan. Pari keskipäivän tuntia riittää hyvin. Illalla se ei tuota mitään, kun aurinko paistaa sivulta. Etelään nuo sijottaa möxän katolla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
venetohtori
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Loka 2020 19:39
Truck: Volvo Carrus
Location: KOKKOLA
Paikkakunta: Kokkola

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja venetohtori »

Mitäpä mieltä tietäjät ?Katolle tulee 2kpl 285W panelia (24v järjetelmäään ) Olis valmiina hyllyssä mppt säädin joka on 20A eli 520W/24 v mahtaako riittää vai pitääkö suosiolla mennä kaupaa ja hakea 30A
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

venetohtori kirjoitti: 15 Helmi 2021 21:41 Mitäpä mieltä tietäjät ?Katolle tulee 2kpl 285W panelia (24v järjetelmäään ) Olis valmiina hyllyssä mppt säädin joka on 20A eli 520W/24 v mahtaako riittää vai pitääkö suosiolla mennä kaupaa ja hakea 30A
Riittää. Tosin siis 20A*24V = 480W, tietty yleensähän jännite vähän isompi. Aika kovasti saa paahtaa että olisi 240W per paneeli, bussissa vielä kun kulma ei ole optimaalinen.

Mitään ei siis hajoa vaikka kennot joskus innostuisi tuottamaan enemmänkin, ei vaan lataa yli tuon 20A. Eli siitähän sitä voi töllistellä jos säätimessä on joku näyttö, jos tuntuu että jatkuvasti rajautuu tuohon maksimiin niin sitten ostaa isomman.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

venetohtori kirjoitti: 15 Helmi 2021 21:41 Mitäpä mieltä tietäjät ?Katolle tulee 2kpl 285W panelia (24v järjetelmäään ) Olis valmiina hyllyssä mppt säädin joka on 20A eli 520W/24 v mahtaako riittää vai pitääkö suosiolla mennä kaupaa ja hakea 30A
Sarjaan kun laitat niin pitäs riittää, eikös niissä maksimi ampeerit ole siellä 9 a tietämillä
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tuossa Victronin vehkeessä on mainittu ohjeessa, että invertteri toimii paremmin kylmänä kuin lämpimänä. Olisiko viisasta laittaa Victron kylmään ruumaan, akut lämpimään ruumaan ja Victronin etäkäyttöpaneeli sisälle autoon?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MPPT-vehkeiden laitto

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 23 Helmi 2021 12:48 Tuossa Victronin vehkeessä on mainittu ohjeessa, että invertteri toimii paremmin kylmänä kuin lämpimänä. Olisiko viisasta laittaa Victron kylmään ruumaan, akut lämpimään ruumaan ja Victronin etäkäyttöpaneeli sisälle autoon?
On se nyt ainakin siinä mielessä järkevää että se Victorinin vehje, mikä nyt onkaan, tuottaa lämpöä, joka ainakin lämpimillä on kiva kun se on jossain muualla kuin asumuksessa.

Useinhan noille laitteille ilmoitetaan alin käyttölämpötila, mutta käytännössä sen alle meneminen ei yleensä tuota merkittävää ongelmaa, kun taas liian kuumassa ne laitteet ei toimi, tai joutuvat käyttämään paljon energiaa itsensä jäähdyttelyyn.
Vastaa Viestiin