Sivu 4/10

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 27 Joulu 2020 20:30
Kirjoittaja JuhaH
Mitä itse olen rekkaa ajanut niin se on ihan kiva kun akut on sellaiset että auto vielä aamulla lähtee käyntiin kun eeberi on koko yön huutanut -20+ pakkasessa 4-5 yötä viikossa. Yhdessä firmassa laitettiin pitkänmatkan autoihin joka syksy uudet akut ja niistä jääneitä käytettiin joka aamu hallilta lähteviin. Nyky vehkeissähän alkaa olemaan jo käynnistys akut erikseen jos isäntä on sellaiset raskinut tilatessa ruksia listasta..

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 27 Joulu 2020 20:44
Kirjoittaja Punanensisu
JuhaH kirjoitti: 27 Joulu 2020 20:30 Mitä itse olen rekkaa ajanut niin se on ihan kiva kun akut on sellaiset että auto vielä aamulla lähtee käyntiin kun eeberi on koko yön huutanut -20+ pakkasessa 4-5 yötä viikossa. Yhdessä firmassa laitettiin pitkänmatkan autoihin joka syksy uudet akut ja niistä jääneitä käytettiin joka aamu hallilta lähteviin. Nyky vehkeissähän alkaa olemaan jo käynnistys akut erikseen jos isäntä on sellaiset raskinut tilatessa ruksia listasta..
Kyllä kulkurissa täytyy olla hupi akut tottakai erillään, ja mielellään automaattisella releellä

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 31 Joulu 2020 18:10
Kirjoittaja Jule
Mikaeli kirjoitti: 27 Joulu 2020 16:58 Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...

Suurempi syy siihen, että osa akuista on edelleen aivan hyviä, on se että moni autoilija vaihtaa sen akun sitten, kun auto kerran tai kaksi starttaa vähän huonommin. Ja yks ongelma on tuo huolto, edes napoja ja kenkiä ei siivota "kerran se vielä toimii", aika karmeita tullu vastaan ihan aktiivikäytössä olevissa autoissa...
Olisiko sitten jotain jälkiasenteisia virityksiä? Tehdasasenteiset laitteet ovat kaikki 24V. Se on tiedossa että 24V lyijyakusto hajottaa toisen akun jos siitä niiden välistä ottaa sähköä, vaikka se sähkö olisi pienikin. Ainoa poikkeus on laitteet joissa on ihan 12/24V kaksoinjännite laturi, niissä laturi lataa ne akut erikseen.

Ja varmaan jos akkuja ei huolla - eli ensisijaisesti pidä huolta akkuvedestä, lyhenee elinikä. Jos jokkun kennon neste on alempana kuin muiden, se häviää sieltä edelleen huomattavasti nopeampaa tahtia. Päivittäisessä ammattikäytössä tuollainen akkuvesien tarkastus/lisääminen sillä automaattipullolla kerran 1-2kk välein tehtynä on mielestäni ihan perusteltu.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 31 Joulu 2020 19:29
Kirjoittaja BussMAN
Ostin käytetynä kuorma auton jossa alkup varta akut vm/ valm kk 04 3 kk alustalle, ei ollut edellinen
omistaja katsonut akku koteloon lisäsin vettä n 7 litraa ( 2 x220 Ah) , elinkaari päättyi n11 v jälkeen .

Sisussa oli 04 12 kk alkup akut sammui n1 v 10 kk ikäisenä ( takuu ei vastannut 03 vm alkaen alusta takuu 1v),
merkki jokin xxx, akkuliikkeessä komentti saattoi olla vanhaa varastoa..( ei mainittavaamäörää webasto öitä eikä muita isoja kulutuksia kuin käynnistys lämmitettynä, esim telinnosto/ ”telikarhu ” oli hydrauliikasta, ns tienhoitoauto type.

Katselin saksan asuntoautoja pääasiassa oli mainittu AGM akut, tais parissa olla Lion maininta, hupiakku puolta
tuntematta ( eikä kovinpaljon kokemusta) , oletan että lyijy akut ( ilman hyöyryäviä korkkeja), toimii kunhan mitoittaa
Ah riittävän suureksi huomoiden inventterin virran max oton (3kw=== 24V akusta yli 100A) , asiantuntijat kertoo
mikä pitäis olla Ah , tietenkin max virran aika myös ratkaisee onko 10 min vai muutaman tunnin ottoja, virrattomassa
parkissa joutuu laskemaan jo vrk tarpeita ( jos ilman / ei voi käyttää agrikasttia ja taivas pilvessä ja webastoakin
tai kylmää tarvitaan)

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 11:58
Kirjoittaja seepra
Jule kirjoitti: 31 Joulu 2020 18:10
Mikaeli kirjoitti: 27 Joulu 2020 16:58 Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...

Suurempi syy siihen, että osa akuista on edelleen aivan hyviä, on se että moni autoilija vaihtaa sen akun sitten, kun auto kerran tai kaksi starttaa vähän huonommin. Ja yks ongelma on tuo huolto, edes napoja ja kenkiä ei siivota "kerran se vielä toimii", aika karmeita tullu vastaan ihan aktiivikäytössä olevissa autoissa...
Olisiko sitten jotain jälkiasenteisia virityksiä? Tehdasasenteiset laitteet ovat kaikki 24V. Se on tiedossa että 24V lyijyakusto hajottaa toisen akun jos siitä niiden välistä ottaa sähköä, vaikka se sähkö olisi pienikin. Ainoa poikkeus on laitteet joissa on ihan 12/24V kaksoinjännite laturi, niissä laturi lataa ne akut erikseen.

Ja varmaan jos akkuja ei huolla - eli ensisijaisesti pidä huolta akkuvedestä, lyhenee elinikä. Jos jokkun kennon neste on alempana kuin muiden, se häviää sieltä edelleen huomattavasti nopeampaa tahtia. Päivittäisessä ammattikäytössä tuollainen akkuvesien tarkastus/lisääminen sillä automaattipullolla kerran 1-2kk välein tehtynä on mielestäni ihan perusteltu.
Entäs noissa akuissa, missä ei ole korkkeja? Ja ovat laturin nokassa?

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 14:47
Kirjoittaja BussMAN
Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...


Vanhoissa saattoi olla otetettu esim. radioille 12 V, muistelen että oli käytännön ohje vaihtaa akut keskenään määrävälein
( virran otto mahd vain miinuskengän akusta).Nykyään jännitteen alentimet

Kaksjännite autoja oli aikoinaan ” pullamersun ” kokoiset starttimoottori toimi 24 V ja muu järjestelmä oli 12 V. (käytännössä
sähköisellä pävirtakytkimellä akut oli sarjassa starttimoottorille ja ” ajossa” kytketyi kakkos akku rinnan )

Oma vene aikoinaan 24 V järjestelmä moottori/ ajovalot, muu tekn 12 V oma rakenne erillinen akku/ laturi
hella/ lämmitin, pilssipumppu ym.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 16:54
Kirjoittaja eagless
Lifepo4:sta alkas saamaan kohtuu hintaan ja eiköhän näistäki kohta kokemusta saada!

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 17:06
Kirjoittaja eagless
3.2v/280ah löyty teho/hinta suhteeltaan halvemmalla.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 18:13
Kirjoittaja BussMAN
eagless kirjoitti: 01 Tammi 2021 17:06 3.2v/280ah löyty teho/hinta suhteeltaan halvemmalla.
Onko hinta 8 kpl 700€+ alv + xxx

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 20:25
Kirjoittaja Punanensisu
Hinta on joo 700€ Alv vähä riippuu mistä tavara tulee siihen sitten vielä 150€ BMS päälle niin hyvä paketti..... Ehkä🤔

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 21:55
Kirjoittaja eagless
Ei oo menny ku kerran mulla kiinanpaketista alvit,tilasin vahingossa suomslaisen verkkokaupan kautta niin tullasivat suoraan.

Mutta laadusta luin joltain saitilta että suomesta ku ostat niin ovat ok mutta kiinasta tulee täyttä kuraa.
Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joten siihen en ota kantaa.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 21:56
Kirjoittaja eagless
eagless kirjoitti: 01 Tammi 2021 21:55 Ei oo menny ku kerran mulla kiinanpaketista alvit,tilasin vahingossa suomalaisen verkkokaupan kautta niin tullasivat suoraan.
Toki voivat mennä tulliin muutenki!

Mutta laadusta luin joltain saitilta että suomesta ku ostat niin ovat ok mutta kiinasta tulee täyttä kuraa.
Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joten siihen en ota kantaa.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 22:00
Kirjoittaja eagless
800€ 8x280ah ja ilmainen toimitus.
Äkkiä palkoille pääsis ku viittis kunnolla laavata ja vertailla eri paikoista.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 01 Tammi 2021 23:11
Kirjoittaja seepra
Miksi kannattaa laittaa Lifepo4-akut tavallisten sijaan?

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 02 Tammi 2021 07:49
Kirjoittaja Punanensisu
Syklinen kesto 4x parempi eli käyttöikä pidempi 🤗

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 02 Tammi 2021 10:06
Kirjoittaja seepra
Eli jos laittaa ylläpitolaturin nokkaan aina parkissa ollessa niin menee 30 vuotta samoilla? 😄

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 02 Tammi 2021 11:50
Kirjoittaja Rosvolinna
eli saamaan tapaan kestää lataussyklejä kuin kiinalainen patteripora?

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 02 Tammi 2021 15:26
Kirjoittaja eagless
Eikös noissa lifepo4 akuissa oo se homma että ei sais olla kokoajan laturin nokassa?
Muistelen että oli jotain 70% varaus paras tilanne kestävyyden kannalta.

Itsekkin miettiny että metsästääkkö lyijyakkuja läjän edullisesti vai opiskelisko lifepo4 akkujen myytit ja rakentelis niistä?

Taidan odottaa miten toisilla pelittää ja teen päätöksen sitte.

Yks ratkaisu olis että laittas pikkupatterit kumpiaki mutta siinä ois oma värkkääminen ku eri lataus jännitteet ja varaustila mikä käytösssä.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 03 Tammi 2021 14:52
Kirjoittaja Reddewil
Litium-perusteiset vaatii aina BMS:n joka huolehtii akusta. Ei oo tullu vastaan, tai no Batrium vois olla, sellasta jossa olis helposti säädettävissä ylä- ja alajännitteet, virrat jalatuksen algoritmi tavalliselle ja pikalautkselle + säilytystasoon purku, niin ettei niistä tarttis ite sit enää ikinä välittää.
Tämmöstä ite rakentelen nyt...
Kuva

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 03 Tammi 2021 16:12
Kirjoittaja Zuikkis
Uuh. :) Tuttuja kennoja.

Talviseisonnan ajaksi voisi ottaa vaan piuhan irti. Jos tarvii hupisähköjä niin pistää pienen lyijyakun ylläpitolaturiin. Litiumit ei purkaudu itsestään, Datsunikin aina talven seisoo kylmässä hallissa ja keväällä suoraan ajoon..

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 03 Tammi 2021 19:51
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 01 Tammi 2021 11:58
Entäs noissa akuissa, missä ei ole korkkeja? Ja ovat laturin nokassa?
Korkittomat on huoltovapaita (kertakäyttöakkuja) :)

Tietysti jos kyseessä on oikea AGM akku tuo on eri asia, mutta mun mielestä isot korkittomat akut on typeriä, tosin osassa niissä on jonkun tarran alla avattavissa olevat korkit. Lyijynesteakun ominaisuuksiin nyt vaan kuuluu se että jonkinverran nestettä haihtuu aina syklissä, jos nestettä ei voi lisätä, akku on sökö kun neste on yhdessä kennossa riittävän alhainen.
BussMAN kirjoitti: 01 Tammi 2021 14:47 Kaksjännite autoja oli aikoinaan ” pullamersun ” kokoiset starttimoottori toimi 24 V ja muu järjestelmä oli 12 V. (käytännössä
sähköisellä pävirtakytkimellä akut oli sarjassa starttimoottorille ja ” ajossa” kytketyi kakkos akku rinnan )
Tuo oli se salamakytkin systeemi, jossa on vaan startti 24V, noissa ei käytännössä akkuja voi epätasaisesti kuormittaa kuin starttauksen aikana. On olemassa myös todellisia koksoisjänniteautoja joissa on ihan laturista lähtien jatkuvasti sekä 12V että 24V käytettävissä.
eagless kirjoitti: 01 Tammi 2021 21:55 Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joo monet myynnissä olevat halvatlitium _akut_ on mlekoisia virityksiä, mutta akku on siis laatkko jonka sisään on valmiiksi heitetty 4 kennoa ja bms.

Nämä pelkät kennot on vähän eri asia, mutta se halvin aliexpressiin 2vko vanha kauppias joka ei ole myynyt vielä yhtään kennoa ei tosiaan ole se ihan ykkösmesta tilata noita.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 03 Tammi 2021 21:32
Kirjoittaja Mikko Hietaoja
Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 04 Tammi 2021 06:38
Kirjoittaja Punanensisu
Mikko Hietaoja kirjoitti: 03 Tammi 2021 21:32 Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko
Agm akkuja

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 04 Tammi 2021 10:45
Kirjoittaja Jule
Mikko Hietaoja kirjoitti: 03 Tammi 2021 21:32 Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko
AGM akku soveltuu sykliseen käyttöön kyllä paremmin kuin avoin lyijynesteakku, mutta samalla niiden hinta on noin tuplat, jolloin ne eivät ole enää itse tehtyä litiumrauta-akkua halvempia, mutta niissä on silti ne lyijyakun huonot puolet.

En sitten tiedä uskaltaako tuollaisen AGM akun jättää suljettuun asuintilaan.. en usko, ainakin jonkinlainen tuuletus ulos siitä asennuskotelosta pitää järjestää.

Tosin sanoisin noiden litiumakkujenkin kanssa jonkintasoinen tuletuskanava ulos voisi olla tarpeen, ne kuitenkin tuottaa jonkinverran lämpöä, joka olisi kesällä mukavampi johtaa ennemmin ulos kuin sinne asumustilaan.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 04 Tammi 2021 15:39
Kirjoittaja Zuikkis
Kyllä AGM-akku pitäisi saada olla asuintilassa. Vaikka onhan siinä omat riskinsä aina..

Tommoinen normaali häkävaroitin muuten piippailee vedystäkin. Oskussa silloin starttiakut hajosi vanhuuttaan (kait), ensioire oli mystinen häkävaroittimen piipittely matkustamon puolella vaikka akut on ruumassa. Seuraavana päivänä olikin sitten jo selvä mädän kananmunan haju josta heti kyllä tiesi että akkuhan siellä kiehuu..

Häkävaroittimen käyttöohjeesta lainaus:
"Varmista, että lähettyvillä ei ole vedyn lähteitä, kun latauksessa olevia
akkuja (esim. veneissä tai keskeytymätön tehonsyöttö (UPS) -laitteissa),
mikä voi aiheuttaa vääriä hälytyksiä."

Varmaan ihan fiksu hankinta bussiin jos ei ole.