Akkujen hankinta

JuhaH
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja JuhaH » 27 Joulu 2020 20:30

Mitä itse olen rekkaa ajanut niin se on ihan kiva kun akut on sellaiset että auto vielä aamulla lähtee käyntiin kun eeberi on koko yön huutanut -20+ pakkasessa 4-5 yötä viikossa. Yhdessä firmassa laitettiin pitkänmatkan autoihin joka syksy uudet akut ja niistä jääneitä käytettiin joka aamu hallilta lähteviin. Nyky vehkeissähän alkaa olemaan jo käynnistys akut erikseen jos isäntä on sellaiset raskinut tilatessa ruksia listasta..

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 222
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 27 Joulu 2020 20:44

JuhaH kirjoitti:
27 Joulu 2020 20:30
Mitä itse olen rekkaa ajanut niin se on ihan kiva kun akut on sellaiset että auto vielä aamulla lähtee käyntiin kun eeberi on koko yön huutanut -20+ pakkasessa 4-5 yötä viikossa. Yhdessä firmassa laitettiin pitkänmatkan autoihin joka syksy uudet akut ja niistä jääneitä käytettiin joka aamu hallilta lähteviin. Nyky vehkeissähän alkaa olemaan jo käynnistys akut erikseen jos isäntä on sellaiset raskinut tilatessa ruksia listasta..
Kyllä kulkurissa täytyy olla hupi akut tottakai erillään, ja mielellään automaattisella releellä

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1734
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule » 31 Joulu 2020 18:10

Mikaeli kirjoitti:
27 Joulu 2020 16:58
Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...

Suurempi syy siihen, että osa akuista on edelleen aivan hyviä, on se että moni autoilija vaihtaa sen akun sitten, kun auto kerran tai kaksi starttaa vähän huonommin. Ja yks ongelma on tuo huolto, edes napoja ja kenkiä ei siivota "kerran se vielä toimii", aika karmeita tullu vastaan ihan aktiivikäytössä olevissa autoissa...
Olisiko sitten jotain jälkiasenteisia virityksiä? Tehdasasenteiset laitteet ovat kaikki 24V. Se on tiedossa että 24V lyijyakusto hajottaa toisen akun jos siitä niiden välistä ottaa sähköä, vaikka se sähkö olisi pienikin. Ainoa poikkeus on laitteet joissa on ihan 12/24V kaksoinjännite laturi, niissä laturi lataa ne akut erikseen.

Ja varmaan jos akkuja ei huolla - eli ensisijaisesti pidä huolta akkuvedestä, lyhenee elinikä. Jos jokkun kennon neste on alempana kuin muiden, se häviää sieltä edelleen huomattavasti nopeampaa tahtia. Päivittäisessä ammattikäytössä tuollainen akkuvesien tarkastus/lisääminen sillä automaattipullolla kerran 1-2kk välein tehtynä on mielestäni ihan perusteltu.

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 31 Joulu 2020 19:29

Ostin käytetynä kuorma auton jossa alkup varta akut vm/ valm kk 04 3 kk alustalle, ei ollut edellinen
omistaja katsonut akku koteloon lisäsin vettä n 7 litraa ( 2 x220 Ah) , elinkaari päättyi n11 v jälkeen .

Sisussa oli 04 12 kk alkup akut sammui n1 v 10 kk ikäisenä ( takuu ei vastannut 03 vm alkaen alusta takuu 1v),
merkki jokin xxx, akkuliikkeessä komentti saattoi olla vanhaa varastoa..( ei mainittavaamäörää webasto öitä eikä muita isoja kulutuksia kuin käynnistys lämmitettynä, esim telinnosto/ ”telikarhu ” oli hydrauliikasta, ns tienhoitoauto type.

Katselin saksan asuntoautoja pääasiassa oli mainittu AGM akut, tais parissa olla Lion maininta, hupiakku puolta
tuntematta ( eikä kovinpaljon kokemusta) , oletan että lyijy akut ( ilman hyöyryäviä korkkeja), toimii kunhan mitoittaa
Ah riittävän suureksi huomoiden inventterin virran max oton (3kw=== 24V akusta yli 100A) , asiantuntijat kertoo
mikä pitäis olla Ah , tietenkin max virran aika myös ratkaisee onko 10 min vai muutaman tunnin ottoja, virrattomassa
parkissa joutuu laskemaan jo vrk tarpeita ( jos ilman / ei voi käyttää agrikasttia ja taivas pilvessä ja webastoakin
tai kylmää tarvitaan)

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 214
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja seepra » 01 Tammi 2021 11:58

Jule kirjoitti:
31 Joulu 2020 18:10
Mikaeli kirjoitti:
27 Joulu 2020 16:58
Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...

Suurempi syy siihen, että osa akuista on edelleen aivan hyviä, on se että moni autoilija vaihtaa sen akun sitten, kun auto kerran tai kaksi starttaa vähän huonommin. Ja yks ongelma on tuo huolto, edes napoja ja kenkiä ei siivota "kerran se vielä toimii", aika karmeita tullu vastaan ihan aktiivikäytössä olevissa autoissa...
Olisiko sitten jotain jälkiasenteisia virityksiä? Tehdasasenteiset laitteet ovat kaikki 24V. Se on tiedossa että 24V lyijyakusto hajottaa toisen akun jos siitä niiden välistä ottaa sähköä, vaikka se sähkö olisi pienikin. Ainoa poikkeus on laitteet joissa on ihan 12/24V kaksoinjännite laturi, niissä laturi lataa ne akut erikseen.

Ja varmaan jos akkuja ei huolla - eli ensisijaisesti pidä huolta akkuvedestä, lyhenee elinikä. Jos jokkun kennon neste on alempana kuin muiden, se häviää sieltä edelleen huomattavasti nopeampaa tahtia. Päivittäisessä ammattikäytössä tuollainen akkuvesien tarkastus/lisääminen sillä automaattipullolla kerran 1-2kk välein tehtynä on mielestäni ihan perusteltu.
Entäs noissa akuissa, missä ei ole korkkeja? Ja ovat laturin nokassa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Tammi 2021 14:47

Mun kokemuksen mukaan se toinen akku, mistä lähtee ohut punainen mikä ei katkea päävirrasta, hajoaa ensin. Yllätyksekseni bussissa tällaista väliottoa ei ole, mutta ainakin Volvo merkkisissä kuorma-autoissa on usein ollut, liekö siinä sitten jotain dataloggereita, piirturi vai mitä, en tiedä...


Vanhoissa saattoi olla otetettu esim. radioille 12 V, muistelen että oli käytännön ohje vaihtaa akut keskenään määrävälein
( virran otto mahd vain miinuskengän akusta).Nykyään jännitteen alentimet

Kaksjännite autoja oli aikoinaan ” pullamersun ” kokoiset starttimoottori toimi 24 V ja muu järjestelmä oli 12 V. (käytännössä
sähköisellä pävirtakytkimellä akut oli sarjassa starttimoottorille ja ” ajossa” kytketyi kakkos akku rinnan )

Oma vene aikoinaan 24 V järjestelmä moottori/ ajovalot, muu tekn 12 V oma rakenne erillinen akku/ laturi
hella/ lämmitin, pilssipumppu ym.

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2021 16:54

Lifepo4:sta alkas saamaan kohtuu hintaan ja eiköhän näistäki kohta kokemusta saada!
Liitteet
Screenshot_20210101-165309.jpg

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2021 17:06

3.2v/280ah löyty teho/hinta suhteeltaan halvemmalla.

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 01 Tammi 2021 18:13

eagless kirjoitti:
01 Tammi 2021 17:06
3.2v/280ah löyty teho/hinta suhteeltaan halvemmalla.
Onko hinta 8 kpl 700€+ alv + xxx

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 222
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 01 Tammi 2021 20:25

Hinta on joo 700€ Alv vähä riippuu mistä tavara tulee siihen sitten vielä 150€ BMS päälle niin hyvä paketti..... Ehkä🤔

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2021 21:55

Ei oo menny ku kerran mulla kiinanpaketista alvit,tilasin vahingossa suomslaisen verkkokaupan kautta niin tullasivat suoraan.

Mutta laadusta luin joltain saitilta että suomesta ku ostat niin ovat ok mutta kiinasta tulee täyttä kuraa.
Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joten siihen en ota kantaa.

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2021 21:56

eagless kirjoitti:
01 Tammi 2021 21:55
Ei oo menny ku kerran mulla kiinanpaketista alvit,tilasin vahingossa suomalaisen verkkokaupan kautta niin tullasivat suoraan.
Toki voivat mennä tulliin muutenki!

Mutta laadusta luin joltain saitilta että suomesta ku ostat niin ovat ok mutta kiinasta tulee täyttä kuraa.
Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joten siihen en ota kantaa.

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 01 Tammi 2021 22:00

800€ 8x280ah ja ilmainen toimitus.
Äkkiä palkoille pääsis ku viittis kunnolla laavata ja vertailla eri paikoista.
Liitteet
Screenshot_20210101-215839.jpg

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 214
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja seepra » 01 Tammi 2021 23:11

Miksi kannattaa laittaa Lifepo4-akut tavallisten sijaan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 222
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 02 Tammi 2021 07:49

Syklinen kesto 4x parempi eli käyttöikä pidempi 🤗

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 214
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja seepra » 02 Tammi 2021 10:06

Eli jos laittaa ylläpitolaturin nokkaan aina parkissa ollessa niin menee 30 vuotta samoilla? 😄
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3199
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Tammi 2021 11:50

eli saamaan tapaan kestää lataussyklejä kuin kiinalainen patteripora?
Life is a beach and then you dive

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 486
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless » 02 Tammi 2021 15:26

Eikös noissa lifepo4 akuissa oo se homma että ei sais olla kokoajan laturin nokassa?
Muistelen että oli jotain 70% varaus paras tilanne kestävyyden kannalta.

Itsekkin miettiny että metsästääkkö lyijyakkuja läjän edullisesti vai opiskelisko lifepo4 akkujen myytit ja rakentelis niistä?

Taidan odottaa miten toisilla pelittää ja teen päätöksen sitte.

Yks ratkaisu olis että laittas pikkupatterit kumpiaki mutta siinä ois oma värkkääminen ku eri lataus jännitteet ja varaustila mikä käytösssä.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 03 Tammi 2021 14:52

Litium-perusteiset vaatii aina BMS:n joka huolehtii akusta. Ei oo tullu vastaan, tai no Batrium vois olla, sellasta jossa olis helposti säädettävissä ylä- ja alajännitteet, virrat jalatuksen algoritmi tavalliselle ja pikalautkselle + säilytystasoon purku, niin ettei niistä tarttis ite sit enää ikinä välittää.
Tämmöstä ite rakentelen nyt...
Kuva
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 03 Tammi 2021 16:12

Uuh. :) Tuttuja kennoja.

Talviseisonnan ajaksi voisi ottaa vaan piuhan irti. Jos tarvii hupisähköjä niin pistää pienen lyijyakun ylläpitolaturiin. Litiumit ei purkaudu itsestään, Datsunikin aina talven seisoo kylmässä hallissa ja keväällä suoraan ajoon..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1734
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Tammi 2021 19:51

seepra kirjoitti:
01 Tammi 2021 11:58

Entäs noissa akuissa, missä ei ole korkkeja? Ja ovat laturin nokassa?
Korkittomat on huoltovapaita (kertakäyttöakkuja) :)

Tietysti jos kyseessä on oikea AGM akku tuo on eri asia, mutta mun mielestä isot korkittomat akut on typeriä, tosin osassa niissä on jonkun tarran alla avattavissa olevat korkit. Lyijynesteakun ominaisuuksiin nyt vaan kuuluu se että jonkinverran nestettä haihtuu aina syklissä, jos nestettä ei voi lisätä, akku on sökö kun neste on yhdessä kennossa riittävän alhainen.
BussMAN kirjoitti:
01 Tammi 2021 14:47
Kaksjännite autoja oli aikoinaan ” pullamersun ” kokoiset starttimoottori toimi 24 V ja muu järjestelmä oli 12 V. (käytännössä
sähköisellä pävirtakytkimellä akut oli sarjassa starttimoottorille ja ” ajossa” kytketyi kakkos akku rinnan )
Tuo oli se salamakytkin systeemi, jossa on vaan startti 24V, noissa ei käytännössä akkuja voi epätasaisesti kuormittaa kuin starttauksen aikana. On olemassa myös todellisia koksoisjänniteautoja joissa on ihan laturista lähtien jatkuvasti sekä 12V että 24V käytettävissä.
eagless kirjoitti:
01 Tammi 2021 21:55
Saattoi olla mainospuhettakin mutta oli siinä aukastu kiinan akkuja ja ne oli ollu tyhjää täynnä tai jotain halpaa täyteainetta.
Joo monet myynnissä olevat halvatlitium _akut_ on mlekoisia virityksiä, mutta akku on siis laatkko jonka sisään on valmiiksi heitetty 4 kennoa ja bms.

Nämä pelkät kennot on vähän eri asia, mutta se halvin aliexpressiin 2vko vanha kauppias joka ei ole myynyt vielä yhtään kennoa ei tosiaan ole se ihan ykkösmesta tilata noita.

Mikko Hietaoja
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 19 Marras 2020 17:35
Location: Finland

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Mikko Hietaoja » 03 Tammi 2021 21:32

Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko

Avatar
Punanensisu
Rattimajuri
Viestit: 222
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu » 04 Tammi 2021 06:38

Mikko Hietaoja kirjoitti:
03 Tammi 2021 21:32
Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko
Agm akkuja

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1734
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Tammi 2021 10:45

Mikko Hietaoja kirjoitti:
03 Tammi 2021 21:32
Terve!

Kyselin akkukaupasta käyttöön soveltuvia. Sanoivat, että lyhenteeltään mitä en muista, olisivat ok. Niissä neste imeytettynä jonkinlaiseen huokoiseen mattoon. 🤷‍♂️

Mikko
AGM akku soveltuu sykliseen käyttöön kyllä paremmin kuin avoin lyijynesteakku, mutta samalla niiden hinta on noin tuplat, jolloin ne eivät ole enää itse tehtyä litiumrauta-akkua halvempia, mutta niissä on silti ne lyijyakun huonot puolet.

En sitten tiedä uskaltaako tuollaisen AGM akun jättää suljettuun asuintilaan.. en usko, ainakin jonkinlainen tuuletus ulos siitä asennuskotelosta pitää järjestää.

Tosin sanoisin noiden litiumakkujenkin kanssa jonkintasoinen tuletuskanava ulos voisi olla tarpeen, ne kuitenkin tuottaa jonkinverran lämpöä, joka olisi kesällä mukavampi johtaa ennemmin ulos kuin sinne asumustilaan.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 04 Tammi 2021 15:39

Kyllä AGM-akku pitäisi saada olla asuintilassa. Vaikka onhan siinä omat riskinsä aina..

Tommoinen normaali häkävaroitin muuten piippailee vedystäkin. Oskussa silloin starttiakut hajosi vanhuuttaan (kait), ensioire oli mystinen häkävaroittimen piipittely matkustamon puolella vaikka akut on ruumassa. Seuraavana päivänä olikin sitten jo selvä mädän kananmunan haju josta heti kyllä tiesi että akkuhan siellä kiehuu..

Häkävaroittimen käyttöohjeesta lainaus:
"Varmista, että lähettyvillä ei ole vedyn lähteitä, kun latauksessa olevia
akkuja (esim. veneissä tai keskeytymätön tehonsyöttö (UPS) -laitteissa),
mikä voi aiheuttaa vääriä hälytyksiä."

Varmaan ihan fiksu hankinta bussiin jos ei ole.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Vastaa Viestiin