Akkujen hankinta

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:11 Mutta lyijyakkujahan ei pitäisi purkaa alle 22v eli 12v 11.5 ja onko se sitten se n50% vai miten se menee
Perinteisen avoimen lyijyakun lepojännite ei saisi laskea 12V akussa alle 12,1V, jos noudatetaan tuota 50% sääntöä, mutta käytännössähän sitä akun varausta ei oikein voi pelkän lepojännitteen perusteella seurata. Sehän on kuitenkin luokkaa tunteja ennen kuin se varsinainen lepojännite saavutetaan käytön jälkeen.

Kun jännitteen menee alle 11,5V niin silloin ollaan jo täysin tyhjässä akussa, ja jossain 10V ollaan jo akku purettu yli 100%
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nimenomaan tarkotin BMS :ää
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

OK, niitä on olemassa pelkkiä balancereitakin, ne ovat halpoja. Tietysti jos on olemassa jo ennalta jokin riittävän laajasti säädettävissä oleva latauslaite (jolla voi myös katkaista kulutuksen), tuo pelkkä balanceri riittää.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:32
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:11 Mutta lyijyakkujahan ei pitäisi purkaa alle 22v eli 12v 11.5 ja onko se sitten se n50% vai miten se menee
Perinteisen avoimen lyijyakun lepojännite ei saisi laskea 12V akussa alle 12,1V, jos noudatetaan tuota 50% sääntöä, mutta käytännössähän sitä akun varausta ei oikein voi pelkän lepojännitteen perusteella seurata. Sehän on kuitenkin luokkaa tunteja ennen kuin se varsinainen lepojännite saavutetaan käytön jälkeen.

Kun jännitteen menee alle 11,5V niin silloin ollaan jo täysin tyhjässä akussa, ja jossain 10V ollaan jo akku purettu yli 100%
Onko julella tiedossa sitten jos lataa lifepo akut niin lataamisesta auton omalla laturilla ?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:38 Onko julella tiedossa sitten jos lataa lifepo akut niin lataamisesta auton omalla laturilla ?
Suurin ongelma on se että akku ottaa vastaan virtaa ihan tautista tahtia, käytännössä siihen tarvitsee väliin palikan jolla latausvirta rajataan johonkin tasoon. Ei siksi että ne litium akut välttämättä suuttuisi (ainakaan jos on iso akusto), vaan miten laturi kestää sitä, tai esimerkiksi lataa starttiakuston.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 10 Joulu 2020 10:32
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:11 Mutta lyijyakkujahan ei pitäisi purkaa alle 22v eli 12v 11.5 ja onko se sitten se n50% vai miten se menee
Perinteisen avoimen lyijyakun lepojännite ei saisi laskea 12V akussa alle 12,1V, jos noudatetaan tuota 50% sääntöä, mutta käytännössähän sitä akun varausta ei oikein voi pelkän lepojännitteen perusteella seurata. Sehän on kuitenkin luokkaa tunteja ennen kuin se varsinainen lepojännite saavutetaan käytön jälkeen.

Kun jännitteen menee alle 11,5V niin silloin ollaan jo täysin tyhjässä akussa, ja jossain 10V ollaan jo akku purettu yli 100%
Tuo palautuminen tosissaan kestää, vaikea kuormitetusta jännitteestä päätellä mitään.

Mullahan on testaukseen 12V halogeenipolttimoista kasattu 300W keinokuorma, eli noin 25A virralla kuormittaa akkua. Ja sitten jännitevahti että kun jännite laskee alle 11V niin kytkee kuorman pois ja samalla pysäyttää kellon, niin tästä voi kätevästi laskea paljon on ampeeritunteja mennyt.

11V kuulostaa matalalle, mutta tuossa käy juuri niin että kun akun antaa olla rauhassa reilun tunnin, navoista löytyykin jo 12.3-12.6V.. Eli todellisuudessa ei oltu vielä lähelläkään 50% varausta.

Parhaatkin akut mulla sietäneet kuormaa vain 3h verran eli 75Ah. Olettaisin että uusikaan akku ei tässä testissä juuri tuon enempää suostu antamaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Luulis jos tämmösenkin paketin ostais niin voisi saada rahalle ehkä vastinetta ?!
Liitteet
Screenshot_20201210-124301.png
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 10 Joulu 2020 12:44 Luulis jos tämmösenkin paketin ostais niin voisi saada rahalle ehkä vastinetta ?!
Joo, tuolla 16 kennon paketilla saa 400Ah 24V akun kasattua, tuosta liitteesä ei näe sisältääkö tuo hinta nuo kuvassa näkyvät yhditysraudat. Jos akkua on tarkoitus kuormittaa muutaman sadan ampeerin kuormalla, niin ne ei voi olla ihan hentosia nekään, ja mielellään nimenomaan kuparia (tinattuna tai ilman), ei rautaa.

Periaatteessa tuollainen settinä myytävä kennopaketti pitäisi olla keskenään sovitettuja kennoja, mutta tuskin on.. Ostajien kommenteista voi löytyä tietoa onko ne tulleet tasajännitteisinä.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Aa niin nekö pitää olla todella lähellä toisiaan ne jännitteet että se pelaa oikein, eikä BMS yritäkorjata sitä kokoajan ja jne
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Balanssointi tehdään yleensä tosi pienellä virralla, 20mA aika yleinen. Jos akuissa on kovasti eroa niin sehän kestää iän kaiken tasata.

BMS:n pitää pystyä sammuttamaan lataus silloin jos yksikin kenno saavuttas maksimijännitteen. Tuo 20mA balansointivirta ei tietenkään riitä estämään ylilatausta jos laturi työntää vaikka 20A. Tai 1A, tai 21mA. :)

Voisi olla helpoin tehdä erilliskomponenteilla eikä hybridi-invertterillä. Eli aurinkovoimala ja akkulaturi sekä auton oma laturi kytketty BMS:n läpi, jolloin BMS voi irrottaa ne.

Purkupuolella ainakin invertteri kannattaa laittaa suoraan akkuun, tai toki järeä sulake voi olla. Invertterssä on luultavasti alijännitesuoja joka estää syväpurkauksen.

BMS:ssäkin on varmaan kuormalle kytkentä, mutta järjellisen hintaisissa virta on yleensä rajattu esim 50A joka ei kyllä riitä invertterille. Mutta esim valothan voi kytkeä tuon kautta, niin pimenee torppa kun akku liian tyhjä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 10 Joulu 2020 19:48 Aa niin nekö pitää olla todella lähellä toisiaan ne jännitteet että se pelaa oikein, eikä BMS yritäkorjata sitä kokoajan ja jne
Balansointi pitää ne kennot kyllä samassa tasossa, kunhan ne kennot ovat suunnilleen samanlaisia keskenään.

Jos valmistaja tekee noita keskenään sopivia kennopaketteja se joutuu ne testaamaan ja laittamaan keskenään saman arvoiset yhteen läjään, käytännössä tuotteen ostaja voi tuon todeta niin että kun ne kennot ottaa paketista niiden jännite on käytännössä täysin sama, koska kennot ovat tulleet testissä samassa nipussa, ja ne ovat varastoinnin aikana hiipuneet samaa tahtia.

Jos kennojen jännite-erot ovat isoja, voidaan päätellä että niitä ei ole mitenkään testattu tai yritetty pistää yksilökohtaisten erojen suhteen samaan nippuun, otettu vaan varastosta ensimmäinen käteen osunut spekseiltään oikean kokoinen kenno.

Käytännössä ne spekseiltään samat (käyttämättömät) kennot kyllä voi yhteen laittaa, kunhan tekee niille ensin balansoinnin. Isojen varauserojen balansoiminen pelkän BMS:n avulla ottaa tyyliin viikkoja tai kuukausia, joten fiksumpi balansoida ne ensin "käsin". Tilanne epäsuhtaisten kennojan kanssa ei tietenkään ole optimaalinen, mutta akusto on kyllä ihan toimiva.
Zuikkis kirjoitti: 10 Joulu 2020 21:43 Purkupuolella ainakin invertteri kannattaa laittaa suoraan akkuun, tai toki järeä sulake voi olla. Invertterssä on luultavasti alijännitesuoja joka estää syväpurkauksen.

BMS:ssäkin on varmaan kuormalle kytkentä, mutta järjellisen hintaisissa virta on yleensä rajattu esim 50A joka ei kyllä riitä invertterille. Mutta esim valothan voi kytkeä tuon kautta, niin pimenee torppa kun akku liian tyhjä..
Helppo juju on laittaa sen BMS:n output ohjaamaan isoa relettä joka katkaisee sitten tarvittaessa ne virrat. Tuolla voi ohittaa sen BMS:n rakentellisen maksimivirran, eli toisin sanoen käyttää pienempää/edullisempaa BMS:ää.

Se tuossa on tietysti huono puoli että jos inertterilaturi on kytketty tuon releen taakse, niin se laturipuoli ei toimi ennen kuin sen releen jotenkin pakottaa päälle. Eli tuo edellyttää joko käsin tehtäviä toimia, tai sitten ylimääräistä puuhaa tuon automatisoimiseksi.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Ei nuo 200a BMS mötikät näytä kalliita olevan
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Sitten herääkin se kysymys että kuinkahan paljon sitä akku kapasiteettia tarvii että se riittää hyvästi, kuinka paljo kullakin on ja mitä asiasta mieltä ?! 😃
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 11 Joulu 2020 17:12 Ei nuo 200a BMS mötikät näytä kalliita olevan
Joo, ei tietysti tuossa kokonaisuudessa niin hirveästi tee, mutta pientä lähdekritiikkiäkin pitää käyttää. Jos siinä on esim 6mm2 vahvuiset kaapelit, se ei käytännössä kovin pitkään 200A kuormaa katsele, vaikka lyhyellä johtimella häviö ei ihan mahdottomaksi muodostu.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 11 Joulu 2020 19:40
Punanensisu kirjoitti: 11 Joulu 2020 17:12 Ei nuo 200a BMS mötikät näytä kalliita olevan
Joo, ei tietysti tuossa kokonaisuudessa niin hirveästi tee, mutta pientä lähdekritiikkiäkin pitää käyttää. Jos siinä on esim 6mm2 vahvuiset kaapelit, se ei käytännössä kovin pitkään 200A kuormaa katsele, vaikka lyhyellä johtimella häviö ei ihan mahdottomaksi muodostu.
No laittaa kerralla 400-500a niin ei ole alimitotettu, ei se siinä enää niin iso ero ole
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ostin toissa kesänä euro globen 225 A 2kpl , toinen alko hiipuman vajaa vuoden vanhana , muistaakseni keltapohjanen tarra musta teksti.
Takuuseen sain sinisellä maapallotarralla olevan euro globen , ensi heinäkuussa 2v takuu loppuu vaihdan toisenkin jos yhtä heikko , hiukan jo hiipumista havaittavissa . 30 € motonet rasitus / v, mitarilla pärjänny hyvin .
Puhelinmastoakkuja saa aika hyvin esim.170A 50€ kpl vm. 2013 . Romula myy 0,80€ kg , ostaa takasin 0,50 € kg .
Umaconilta Lahdesta just 2 kpl ostin . Tietenki hupipuolelle .
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Joo euro globet on kuulemma ihan mitään tekemättömiä, mitähän nuo puuilon energiset , ne on kansa halvimmasta päästä
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Taitaa nyky lyijy akuista tulla 90% samalta tehtaalta Puolasta.
Asiakas päättää kotelon värin ja mitä tarrassa lukee.
Sisusta tuntuu olevan ihan samaa sitä itseään :cry:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja B9M »

https://www.pistokehybridi.fi/litium-akut.html Akkukapasiteettia pitäisi ruveta nostamaan, on nuo elementit alkaneet kiinnostamaan. Jää kyllä hitusen alle 24V. T. Ari
#048
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

B9M kirjoitti: 13 Joulu 2020 08:11 https://www.pistokehybridi.fi/litium-akut.html Akkukapasiteettia pitäisi ruveta nostamaan, on nuo elementit alkaneet kiinnostamaan. Jää kyllä hitusen alle 24V. T. Ari
Ei oikeastaan. 7 kennolla noista tulee ihan toimiva akusto.. En nyt ole ihan 100varma, mutta mielestäni nuo leafin akut ovat NMC akkuja joille on tyypillistä melko laaja jännitteen muutos purkautumisen aikana (tai ainakin ovat jotain vastaavaa tyyppiä), eli jos vaan vertti ja muut laitteet osaavat elää tuon laajan jännitealueen kanssa siinä ei ole ongelmaa. Se laaja jännitelaue menee kumpaankin suuntaan, eli akun jännitealue on 21-29,4V (älkää nyt säätäkö omaa systeemiänne tuon perusteella, vaan tarkistakaa jostain :) ). Käytännössä voidaan tietysti jättää jommastakummasta päästä hieman kapasiteettia käyttämättä, säästää akkuja ja siihen liitettyjä laitteita.

Muuten tuo on kyllä ihan hyvä linkki, tuollainen leafin akusto on myös ihan pätevä vaihtoehto, jos ei halua alkaa tilaamaan isolla rahalla noita rautafosfaatti kennoja ulkomailta.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mähän tein Leafin akuista nuo sähködatsunin akut.

Noissa on kaksi kennoa sarjassa, eli 7.4V per akku. Siinä on väliulosotto kylläkin balansointia varten. Mutta justiinsa 7 sarjan teko ei onnistu, pitäisi olla parillinen määrä. On nuo kyllä mahdollista purkaa ja muuttaa kytkentä esim niin että ovatkin kennot rinnakkain, mutta menee nyperrykseksi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 11 Joulu 2020 11:34 Helppo juju on laittaa sen BMS:n output ohjaamaan isoa relettä joka katkaisee sitten tarvittaessa ne virrat. Tuolla voi ohittaa sen BMS:n rakentellisen maksimivirran, eli toisin sanoen käyttää pienempää/edullisempaa BMS:ää.

Se tuossa on tietysti huono puoli että jos inertterilaturi on kytketty tuon releen taakse, niin se laturipuoli ei toimi ennen kuin sen releen jotenkin pakottaa päälle. Eli tuo edellyttää joko käsin tehtäviä toimia, tai sitten ylimääräistä puuhaa tuon automatisoimiseksi.
BMS:ssä on usein charge- ja discharge-puoli erikseen. Ylijännitteellä katkaistaan charge ja alijännitteellä discharge. Siksi olisi minusta parempi olla erillinen invertteri ja laturi, saisi ne "oikein" kytkettyä.

Ladatessa BMS katkaisee tuon charge-puolen heti kun ensimmäinen kenno saavuttaa maksimijännitteen (lifepolla 3.7V, lipolla usein 4.2V).. Sitten odotellaan sen aikaa että balansointikytkentä saa tuota ylitäyttynyttä kennoa purettua, ja sitten taas lähtee lataus päälle hetkeksi.

Aika koomista olisi jos invertteri tippuu linjoilta kun akku on "liian täysi".. :) Parempihan se on olla siellä purkamassa.

Tietty esim Lifepolla 3.7*8=29.6V, eli jos vaikka 29V:llä lataa niin ei BMS:llä ehkä ole tarvetta tuota ylijännitesuojaa katkoa. Mutta sitten ei toisaalta ikinä saa akkua ihan täyteen asti.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Minä olin sen verran hullu että tilasin 400ah lifepo4 akkuja ja pari 250a BMS mötikkää😂 sitten vaan oottelemaaan
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Iso peukalo!! Tästä sitten hyvä projektipäiväkirja muille hulluille.

Suosittelen kyllä vahvasti että opetat itsellesi miten tuo akusto pitää tehdä niin että siitä tulee hyvä etkä telo itseäsi. Noissa litiumkennoissa on sitten aika hemmetisti energiaa sisällä.
Zuikkis kirjoitti: 13 Joulu 2020 20:35 Mähän tein Leafin akuista nuo sähködatsunin akut.

Noissa on kaksi kennoa sarjassa, eli 7.4V per akku. Siinä on väliulosotto kylläkin balansointia varten. Mutta justiinsa 7 sarjan teko ei onnistu, pitäisi olla parillinen määrä. On nuo kyllä mahdollista purkaa ja muuttaa kytkentä esim niin että ovatkin kennot rinnakkain, mutta menee nyperrykseksi.
Enhän mä tuota paketointia tajunnut huomioida, vaikka siitä tiesinkin..
Viimeksi muokannut Jule, 14 Joulu 2020 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Zuikkis kirjoitti: 13 Joulu 2020 20:45
BMS:ssä on usein charge- ja discharge-puoli erikseen. Ylijännitteellä katkaistaan charge ja alijännitteellä discharge. Siksi olisi minusta parempi olla erillinen invertteri ja laturi, saisi ne "oikein" kytkettyä.

Ladatessa BMS katkaisee tuon charge-puolen heti kun ensimmäinen kenno saavuttaa maksimijännitteen (lifepolla 3.7V, lipolla usein 4.2V).. Sitten odotellaan sen aikaa että balansointikytkentä saa tuota ylitäyttynyttä kennoa purettua, ja sitten taas lähtee lataus päälle hetkeksi.

Aika koomista olisi jos invertteri tippuu linjoilta kun akku on "liian täysi".. :) Parempihan se on olla siellä purkamassa.

Tietty esim Lifepolla 3.7*8=29.6V, eli jos vaikka 29V:llä lataa niin ei BMS:llä ehkä ole tarvetta tuota ylijännitesuojaa katkoa. Mutta sitten ei toisaalta ikinä saa akkua ihan täyteen asti.
Johtuu varmasti myös BMS:stä miten se on toteutettu, pääsääntöisesti niissä kuitenkin on vain yksi yhteinen liitin josta sähkö menee kumpaankin suuntaan.. siis ainakin esim noissa daly bms tyyppisissä laitteissa.

Mielestäni tuon ylilatauksen jännite lifepo4 akuissa on kuitenkin niin korkea ettei se käytännössä tuota ongelmaa, eikä ole muutenkaan kriittinen, se kennojännitehän voi noista muistaakseni johonkin 4,5V korville, kun laturin irroittaa se sitten valahtaa siihen normaaliin täyden kennon jännitteeseen... Tosin en sitten tiedä mitä se akusto tykkää siitä jos sitä pidetään ihan maksimi jännitteisenä tyyliin viikkoja putkeen.
Vastaa Viestiin