Akkujen hankinta

Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

BussMAN kirjoitti: 24 Touko 2021 21:35 kwh noin 2 ( tai yli ) x lyijyakku pakettin verrattuna, miten tuon jäähdytys hoituu jos purkaus max lukemissa.
Ei lämpene niin mahdottomia että ongelmaksi tulisi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 24 Touko 2021 21:35 kwh noin 2 ( tai yli ) x lyijyakku pakettin verrattuna, miten tuon jäähdytys hoituu jos purkaus max lukemissa.
Eihän tuossa lifepo akussa olekaan järkeä jos lyijyakun paino tai mitat ei tuota ongelmaa, eikä järjestelmää ole tarkoitus käyttää kuin muutama vuosi.

Lämpeneminen tuskin on ongelma jos tuo on tulossa hupiakuksi, nuohan lämpenevät alle kymmenesosan lyijyakusta, mutta käytännössähän se lyijyakku kyykkää isoilla kuormilla niin nopeasti ettei sekään juurikaan lämpene.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jos tietyllä summalla haluaa paljon kapasiteettia niin lyijyakut.

Jos taas tietyllä summalla haluaa mahdollisimman pitkäaikaiset akut niin lifepot.


Näin laskeskelin kalkulaattorilla ajan ratoksi.

Vertailuarvoina laskuissa oli lyijyakku 12v/230ah noin 200€/kpl ja lifepo4 3.2v/310ah noin 100€/kpl.
Viimeksi muokannut eagless, 25 Touko 2021 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... escription

Ei ne ole halpoja nuo lyijyakutkaan...

Noin 4 tuommosta sais olla yhteen lifepo pakettiin
4.8kwh ottaa noista
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no täytyy myöntää että niinpä onki lifepot halvempia näköjään.

On vain lyijyskkujen hinnat pompsahtanu viimme kysymältä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Katoin tarkemmin niin huono homma vain noissa että vettä ei lisäillä.

Eli noi ei oo vielä ees oikeen hyvät kulkuriin.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 25 Touko 2021 21:33 Jos tietyllä summalla haluaa paljon kapasiteettia niin lyijyakut.

Jos taas tietyllä summalla haluaa mahdollisimman pitkäaikaiset akut niin lifepot.


Näin laskeskelin kalkulaattorilla ajan ratoksi.

Vertailuarvoina laskuissa oli lyijyakku 12v/230ah noin 200€/kpl ja lifepo4 3.2v/310ah noin 100€/kpl.
Laskitko käytettävissä olevilla Wh vai miten ?
Lyijyakuista ottaa sen 50% ja lifepoista 80% ongelmitta
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Kyllä laadukkaat agm akut on hyviä ei siitä pääse mihinkään, kestää nekin 10v kulkurikäytössä jos uudet ostaa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Laskenu yleensä että lyijy 50% lifepo 100%

Mutta lifepoja ei vissiin sais aivan kuiviin vetää ja lyijyissä sama että ei alle 50% mutta jos tohtii niin hätätilassahan voi imeä tyhjemmäksikkin.

Juu omakohtaista kokemusta ei kulkurikäytössä ole mutta useampi täällä kironnut agm akkuja etteivät kestä koska kuivuvat ja nestettä ei lisäillä mutta jos lyijyakut niin kestää paremmin kun voi tarvittaessa lisätä vettä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Talvella kun kilpailutin ebay/raskaankaluston liikkeet niin 6kpl 225ah akkuja ois saanut 1200€.
Tossa olis ulosotettavissa 8kw joten kohtuullisesti kapasiteettia että kestäiski akut pitempään sekä kattelin nimenomaan semmosia joissa mahdollista lisätä nestettä.

Sitten tulikin tämä lifepo buumi ja alko kiinnostaan. ulkomailta löyty samaan hintaan eli 1200€ 8kpl lifepo4 310ah+bms joten ulos sais 7kw vain mutta kestävyys pitäis olla parempi ku lyijyakuilla.

Joten kummassakin on omat puolensa mutta se jäi silloin jo mietityttään että mikähän se kestoikä oikeasti on lifepoissa?
Näitä ei hirveän kauaa ole vielä ollut kulkureissa että jos lyijyakut kestää 5-10v oikealla käytöllä niin kauanko lifepo kestää?
Jos lifrpo kestää ton 10v yli kulkuri käytössä niin silloin kallistuu sen kannalle.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 25 Touko 2021 21:56 Laskenu yleensä että lyijy 50% lifepo 100%

Mutta lifepoja ei vissiin sais aivan kuiviin vetää ja lyijyissä sama että ei alle 50% mutta jos tohtii niin hätätilassahan voi imeä tyhjemmäksikkin.

Juu omakohtaista kokemusta ei kulkurikäytössä ole mutta useampi täällä kironnut agm akkuja etteivät kestä koska kuivuvat ja nestettä ei lisäillä mutta jos lyijyakut niin kestää paremmin kun voi tarvittaessa lisätä vettä.
Jep sen voi laskee itseasiassa just noin koska voi tosissaan lyijyakuillakin mennä alemmas

Halvat agm akut on niitä joilla ei tee mitään, kyllä laadukkailla menee pitkään mutta ne on sitten kalliimpia melkein kun Li akut
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mä olen koko ajan "kulkuroinut" noilla roskalavoilta dyykatyilla tukiasema-AGM-akuilla. Ne on joskus tosi hyviäkin. Jätelyijyn hinnalla noita yleensä saa, ja jos lyijyn hinta sattuu kallistumaan niin rikkinäiset akut saa myytyä voitolla romuksi takaisin.. :)

Just kävi romumies hakemassa 6kpl akkuja jotka olin 5v sitten satasella ostanut, 150e maksoi niistä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Punanensisu kirjoitti: 26 Touko 2021 09:54
eagless kirjoitti: 25 Touko 2021 21:56 Laskenu yleensä että lyijy 50% lifepo 100%

Mutta lifepoja ei vissiin sais aivan kuiviin vetää ja lyijyissä sama että ei alle 50% mutta jos tohtii niin hätätilassahan voi imeä tyhjemmäksikkin.

Juu omakohtaista kokemusta ei kulkurikäytössä ole mutta useampi täällä kironnut agm akkuja etteivät kestä koska kuivuvat ja nestettä ei lisäillä mutta jos lyijyakut niin kestää paremmin kun voi tarvittaessa lisätä vettä.
Jep sen voi laskee itseasiassa just noin koska voi tosissaan lyijyakuillakin mennä alemmas

Halvat agm akut on niitä joilla ei tee mitään, kyllä laadukkailla menee pitkään mutta ne on sitten kalliimpia melkein kun Li akut
Voihan se olla että ne agm:t mitä moitittu että kuivuvat nopeasti ovat olleet juuriki halpoja/huonolaatuisia mutta mitä oli tossa ylhäällä agm akkuja näytit niin tuplamäärän saa normi lyijyjä samaan hintaan joten kyllä minä kallistuisin siihen tupla määrään lyijyllisiä.
Voi olla virhevalinta pitkällä sijoitus näkökulmalla katsottuna,joku tietää joka pitkään pelannu kumpienki akkujen kans.

Sitten tuo hinta/laatu ei mee käsikädessä aina.
Hyvä esimerkki henkilöauton akku jonka investoin 2007.
Bilteman akku oli halvin 60ah mitä löysin ja sattu olemaan matkanvarrella seuraavsna päivänä joten se paikalleen.
Viimme syksynä näytti että ei mene enää talven yli joten 13v oli käytössä päivittäin.
Piruuttani talvella kuiteski latasin sen ku oli pöydällä ja korjausohjelmalla läpi niin nythän se piru on pikkutraktorissa paikallaan ku on tupla akut ja toimii.

Sitten 1.5v sitten ostin isoon traktoriin akun ja sanoinki että laadukas akku vaikka oliski kalliimpi ku pitää lähtä pakkasesta käyntiin lämmittelemättä.
Toisena talvena se hyyty ja uus paikalleen.
Kattelin sitä kun oli tallissa että vien akkuliikkeeseen takas takuuseen.mutta hoksasin että tämäjän on kuiva.
Eiku uudet veet sisään lataus/elvytys ja kokeeksi paikalleen ja toimii.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Akut ovat siita paskamainen vertailtavaksi että hyvänkin (lyijy)akun saa pilattua helposti.

Periaatteessa tietysti litiumakun saa pilattua paljon helpommin, mutta koska sen pilaaminen on jo niin älyttömän helppoa, niin niihin on oikeastaan pakko laittaa suojapiiri jolla se estetään, joka tekee siitä sitten kertalaakista hyvin toimintavarman.

Litiumakun tärkein etu ei kuitenkaan mun mielestä ole taloudellinen, eli vaikka se tulisikin halvemmaksi pitkässä juoksussa, niin sen paras puoli on se että sen lataaminen täyteen on hyvin mutkatonta ja nopeaa. Lyijyakun lataaminen täyteen kun kestää käytännössä väkisinkin sen puolivuorokautta, koska se ei vaan ota virtaa enää vastaan siellä yli 80% varauksilla, tai jos se on pakko saada nopeasti ladattua täyteen, niin on pakko olla sitä verten tehty latauslaite, ja se akku rasittuu siinä merkittävästi enemmän kuin mitä sen normaaliin käyttöön on ajateltu, ja siltikin se ottaa useamman tunnin. Tunnissa tyhjästä täyteen lataaminen ei lyijyakulla onnistu millään tempulla, täysin tyhjästä sen voi saada tunnissa ladattua puolilleen - eli sille tasolle minkä alle sitä ei saisi ylipäätään purkaa. Litiumakun lataaminen tunnissa täyteen taas ei ole temppu eikä mikään, vaan ihan "normaalia" käyttöä akulle. Eli esim tuollaisen aggregaatilla tunnissa patteri täyteen, ei edellytä mitään sen kummempia kuin riittävän tehokkaan laturin (ja aggren).
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuo lataushan on varmaan yleensä hidasta hommaa jo lataustehojen puolesta.
Ajaessa oma laturi max 3kw
Roikassa invertterilaturi lataa max 1.5kw
Puskaparkissa agrikaatti pukkais reilustikki mutta jos ivertterilaturin kautta niin max1.5kw

Aurinkopaneleista en osaa sanoa muuta ku vanhaa tietoa että vaatimattomasti suomen oloissa mutta meneehän niissä tekniikka koko ajan eteenpäin.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

FA79530D-C7EA-4606-B6D7-1157FE7B8D15.jpeg
Aina *** kun mahdollista roikka kiinni ,,, kuva: hyötyajoneuvot 1917 vuonna yön yli latauksessa.
Kyllä yllättävästi suomessa kesällä aurinko panelilla täydentää akkuja, olisko 5 kpl max n 1 kwh verran= taitaa riittää
pienen ilp käyttöön , sadepäivät muulla tekniikalla.
Kust jos vertaa : auton laturilla ja agrikaatilla tuotetut kwh kalleimmat, ***
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla kävi vuosi sitte yks myyjä esittelemässä jotain saksalaisia paneleita joissa oli se kauan odotettu ominaisuus.

Mulla ollu suurin este ku sähkölämmitteinen talo ja justa talvella menee pirusti sähköä niin nämä tuotti eniten sähköä just talvella.
Eivät tarvinneet aurinkoa suoraan vaan pelkkä valo riitti.
Talven paras tuotto tuli siitä että ku vastaavasti lämpö huononsi tuottoa.

Kulkureissa taas talvilämmitys helppo toteuttaa vebastolla mutta kesällä jäähdytys syö sähköä joten siinä hieman erilaiset tarpeet ku omakotitalossa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onnistukos tämmöinen ylläpitolataus?

Jos esim 6kpl 12v/225ah akkuja 3xrinnan ja nämä 2xsarjassa.
Eli 24v kytkentä.

Ylläpidon suorittaisi 2kpl 12v ylläpitolatureita eli kummallekkin 3kpl rinnankytketylle oma ylläpitolaturi 12v.
Tämä estäisi sitä että maanpuoleiset kuoleentuu ajanmyötä.

Ajatus olisi että ei tarvitsisi akkuja tasatessa irroitella joksista erikseen koska minun mielestä lyijyakuilla olisi hyvä olla vastaava tasaus mikä on lifepoissa.
Tai ei siitä varmaan haittaakaan olisi.

Sen tiedän että nämä maanpuoleiset onnistuu kyllä mutta mites toi seuraava,sotkeeko toi sarjakutkentä sen?

Useammalta sivustolta mielenkiinnosta katselin niin oli että tottakai voi ja toiset sano että ei tietenkään voi.
Tämähän on aivan sähkön peruskäsitteitä mutta mulla kyllä jäänyt epäselväksi.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Vähän ristiriitaista tietoa määrästä mutta jos tosiaan 64kpl niin 8x8 60Ah rinnan ja sarjaan. Pakkasen kestävyyttä pitäis olla :roll: professionall use tietysti. :roll: paljonko tuossa sitten kahteen tonniin sais kilowatteja 24V ilman ohjausydeemejä. T. Ari
Eikä navoista tietoa :?:

www.ebay.com/itm/174539859979?_trkparms ... %3A2334524
#048
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

B9M kirjoitti: 28 Touko 2021 12:45 Vähän ristiriitaista tietoa määrästä mutta jos tosiaan 64kpl niin 8x8 60Ah rinnan ja sarjaan. Pakkasen kestävyyttä pitäis olla :roll: professionall use tietysti. :roll: paljonko tuossa sitten kahteen tonniin sais kilowatteja 24V ilman ohjausydeemejä. T. Ari
Eikä navoista tietoa :?:
Nuo pussukat on koteloitava jollain, noihan on semmoista muovailuvahan tai "muoviräjähteen" näköistä massaa. Noissa on noi läpyskät millä ne kytketään, kiinasta saa tyyliin 20 eurolla pistehitsikoneen millä niitä saa liitettyä toisiinsa tahi messinkiliuskaan..

Eli on tuossa vähän arpeettia. :)

64 * 60Ah * 3.2V = 12.288 kWh. Eli on kyllä jo kapasiteettia ihan hyvin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

€ 875,33 24%OFF | 8pcs 3.2V 310Ah lifepo4 battery DIY 12V 24V 310000mAh Rechargeable 3.2v cells for Electric car RV Solar Energy storage system
https://a.aliexpress.com/_mrhMaRb
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eikö noista 310ah paketeista ois helpompi tehä.
Tosin noissahan on että jos yks tuhoutuu niin koko paketti pimeänä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

eagless kirjoitti: 08 Joulu 2020 14:31 Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.
Oli muutes lakihommat muuttunu.
Kattelin nyt tudorin hintoja ja olikos 1050€ 6kpl 12/225ah akkuja rahteineen.
Se vain että jos hapottomat akut niin akkuhappoja ei enää myydä yksityisille.
Ei ees akkujen mukana muutoin ku valmiiksi hapotettuina.
Terroristien takia.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Polttelee tuo akkupatterin laitto kuntoon niin että, puskissakin pystyisi sähköuunia ja hellaa käyttämään akuilla. :o Työkaveri opasti että vuosia alalla ollut ja hyvillä suosituksilla olevalla myyjällä tulee kyllä tavara Suomeen. Alibabassa laitoin viestiä ja tarjousta 16 kpl 280Ah Lifepo4 ja rahti Kokkolaan. EVE 280AH: USD 106/pc CATL 280AH: USD 105/pc oli tarjolla ja suositteli catl mallia. 1750€ toimitettuna Kokkolaan. Valtio taitaa lisätä väliin oman osuutensa. :mrgreen: Tarkoitus ois 2akkua rinnan ja sitten ne 8 pakettia sarjaan. BMS 16s 24V en ole vielä löytänyt...mutta ei tarttis kahdella 8s mennä :?: Pitäs opetella sitten pakkasella lämmittämään akut ennen latausta :mrgreen: T. Ari
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4351TiPscz Kun on tullut huonoa mainosta, alijännitteisitä, käytetyistä ja pullistuneista akuista. Lupasivat mitata ja tarkastaa dokumenteilla jokaisen akun joka lähetetään.
#048
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minä kattelin kans noita isompia niin 420ah akkuja oli kans edullisia aliexpressissä mutta en kerenny vielä tutkailla tarkemmin että löytyykö euroopan puolelta lähetettyinä.

Aikasemin kattelin että 310ah akut oli hinta/kapasiteetti arvoiltaan parhaimpia kun en tiennyt noista 400-420ah akuista.
Vastaa Viestiin