Sivu 1/10

Akkujen hankinta

Lähetetty: 07 Joulu 2020 17:45
Kirjoittaja Punanensisu
Tehdäänpäs tänne uusi aihe, keskustella Pa täällä näistä akkuhankinnoista ja jos monella on hankintoja voisi vaikka miettiä yhteisostoja, yleensä hinta yhteisostoissa huokeampi

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 07 Joulu 2020 17:46
Kirjoittaja Punanensisu
Minua kiinnostaisi tosissaan nämä Lithium akut, ne ei vaan kylmällä tahdo pelata

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 07 Joulu 2020 18:06
Kirjoittaja Jule
Punanensisu kirjoitti: 07 Joulu 2020 17:46 Minua kiinnostaisi tosissaan nämä Lithium akut, ne ei vaan kylmällä tahdo pelata
Ei pelaa kyllä lyijyakutkaan.

Ainoa merkittävä ongelma on joidenkin litiumakkujen herkkyys pakkasella lataamiseen. Tai siis kenno hajoaa jos aletaan lataamaan kovemmilla virroilla pakkasessa, jonka takia akussa pitää olla sen verran järkeä että se estää sen jäätyneen akun lataamisen niin isolla virralla että särkyy. Virtaa niistä tulee ulos kyllä vähintään samassa suhteessa kuin lyijyakuistakin, mutta lyijyakku tietysti lämpenee nopeammin, kun niissä on huonompi hyötysuhde.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 07 Joulu 2020 18:56
Kirjoittaja Mikaeli
Näissä kulkuripeleissä(kin) kannattaisi ehkä joka tapauksessa harkita lämmitettyä/eristettyä akkuvarastoa, niin akkujen kapasiteetin kuin sähköjen kuivana pysymisen kannaltakin? Tällöin kylmyys ei lähtökohtaisesti olisi ongelma.

Toki joku rajoitin pitää olla ainakin jäähdytys nesteellä lämmittäessä, ettei mene kuumentamisen puolelle. Ja ilmankiertoa akustoon ei saa tukkia.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 12:27
Kirjoittaja Jule
Joo, perinteisen nesteakun kanssa pitää vaan ottaa ne käryt huomioon, eli joko kunnollinen tuuletus, ja kaasutiivis matkustamoon, tai sitten suoraan korkeista letkulla mäjelle.

Litiumakkujen yksi etu olisi myös tuossa. Akuista ei tule mitään käryjä, eli sen puolesta ne voi olla vaikka sängyn alla, ja hyötysuhde on erittäin korkea, ne eivät tuota kovinkaan kummoista lämpöäkään, eli jäähdytyksestäkään ei hupikäytössä todennäköisesti tarvitse kummemmin huolehtia, lähinnä jos niitä lataa nopeasti voi olla tarpeen ainakin seurata sitä lämpötilaa.

Sähköautoissahan litiumakustohan ihan vartavasten lämmitetään ennen kuin sinne aletaan tuuttaamaan sähköä, jokin vastaava lämmitys voi olla ehkä tarpeen jos kulkuria on tarkoitus myös kovissa pakkasissa aktiivisesti käyttää.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 14:31
Kirjoittaja eagless
Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 15:05
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla käynnissä starttiakun kapasiteetti mittaus. Tuli syväpurettua ihan 0V asti ja nyt sitten katsotaan minkälaisen vaurion se aikaansai niihin. klo 14:30 oli 60Ah purettu pois jännite 23,7V. pitää myös mitata miten suureksi ero akkujen välillä tulee.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 15:33
Kirjoittaja Jule
eagless kirjoitti: 08 Joulu 2020 14:31 Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.
Tuo on kyllä todella halpa hinta.. Miten pirussa ne pystyy sen noin halvalla toimittamaan? Johan tuollainen painaakin jotain 30-40kg

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 17:25
Kirjoittaja eagless
Jule kirjoitti: 08 Joulu 2020 15:33
eagless kirjoitti: 08 Joulu 2020 14:31 Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.
Tuo on kyllä todella halpa hinta.. Miten pirussa ne pystyy sen noin halvalla toimittamaan? Johan tuollainen painaakin jotain 30-40kg
Sitä minäkin oon ihmetelly ja mistä noista tietää mimmosia nuo on käytännössä.
Onhan niissä takuuki mutta kiva ruveta selvittään että miten toimia reklamaatio tilanteessa.

Mutta sitten kun tarve on niin tilaan kokeeksi pari akkua jos niitä vielä silloin on jäljellä.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 08 Joulu 2020 17:57
Kirjoittaja KajNyy1
Testin tulos:
Akku kapasiteettia on jäljellä 105 Ah (orginal 225 Ah) kun lopetin testin 15A kuormalla 7 tunnin jälkeen kuorma päällä mittari näytti 23,0V eli 11,5V/akku ei välitöntä uusimistarvetta.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 10:38
Kirjoittaja Punanensisu
KajNyy1 kirjoitti: 08 Joulu 2020 17:57 Testin tulos:
Akku kapasiteettia on jäljellä 105 Ah (orginal 225 Ah) kun lopetin testin 15A kuormalla 7 tunnin jälkeen kuorma päällä mittari näytti 23,0V eli 11,5V/akku ei välitöntä uusimistarvetta.
Mutta eikös akkua pysty nimenomaan purkamaan n. puolet eli tuo akkuhan on täydellisessä kunnossa 😆

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 10:39
Kirjoittaja Punanensisu
eagless kirjoitti: 08 Joulu 2020 14:31 Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.
Mitenkähän näiden laatu on tosissaan, varmaan tehty 100% kierrätys materiaalista🤗

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 11:53
Kirjoittaja BussMAN
Jule kirjoitti: 08 Joulu 2020 15:33
eagless kirjoitti: 08 Joulu 2020 14:31 Näitä oon ite harkinnu,sitte kun ajankohtaista.
Tuo on kyllä todella halpa hinta.. Miten pirussa ne pystyy sen noin halvalla toimittamaan? Johan tuollainen painaakin jotain 30-40kg
[/quote

Vaatii oman tilan korkilliset höyryää !, suljetut, letkulliset, tai AGM akku vois olla järkevämpi jos tavaratilassa akut on.

Jos lyijyakun 225 Ah paino alle 50 kg hapotettuna, voi epäillä Ah määrää, nyt ollut 180,200,225,250 Ah akkuissa ”painoeroja”, mitä suurempi kylmäkäynnistysvirta akussa on levyt on ohuempia ja kestävyys pienempi sanoi akkukauppias, kylmä
ominaisuus voi olla tarpeen jos iso inventteri ja pienet akut ,,,,oletan...,

Varmaan kuivat ( tietenkin hyvä elinkaari alkaa hapotuksesta) ja / tai happo on pulloissa mukana? , muuten rahti on kallis ,
tuo hinta taitaa olla + alv24%, 225 Ah akku peruslyijy painaa n60 kg/ kpl. Parin vuoden takaa oli tarjous 2 x225(250) Ah akut
alle 500€ yht merkki tuote.

Halpatuote kokemukset:
1.halpis akuista yhden sai takuuaikana uuden ja toinen petti alle 2 v ikäisenä ei
yli latausta eikä isoja Ah käyttöjä ollut.

2.( Sisun alkup akut kesti 1,5 v ja autossa ei olllut muuta isoa kulutusta kuin starttimoottori, ei telinnostoja ja zenon
ajo valot & lisäputkät, aikakausi= 2014-16 vuonna, nömä voi olla varastossa vanhentuneetkin epäili akkuliike, arveli
italian tuotteeksi).

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 13:09
Kirjoittaja Jule
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 10:38
KajNyy1 kirjoitti: 08 Joulu 2020 17:57 Testin tulos:
Akku kapasiteettia on jäljellä 105 Ah (orginal 225 Ah) kun lopetin testin 15A kuormalla 7 tunnin jälkeen kuorma päällä mittari näytti 23,0V eli 11,5V/akku ei välitöntä uusimistarvetta.
Mutta eikös akkua pysty nimenomaan purkamaan n. puolet eli tuo akkuhan on täydellisessä kunnossa 😆
Jos lepojännite oli 11,5V/akku niin se on purettu johonkin 5% varaustasoon asti, mutta kun tuo arvo on mitattu kuorman kanssa, niin varaus on ollut käytännössä hieman korkeampi, mutta kyllä tuollaisia akkuja vielä käyttää hyvän tovin, kunhan ei ota niiden syväpurkamisesta tapaa.

Lyijyakun pystyy purkamaan itseasiassa yli 100%, mutta kysehän on siitä miten sitä pitäisi käyttää, ei siitä miten sitä voi käyttää.
BussMAN kirjoitti: 09 Joulu 2020 11:53 Jos lyijyakun 225 Ah paino alle 50 kg hapotettuna, voi epäillä Ah määrää, nyt ollut 180,200,225,250 Ah akkuissa ”painoeroja”, mitä suurempi kylmäkäynnistysvirta akussa on levyt on ohuempia ja kestävyys pienempi sanoi akkukauppias, kylmä
ominaisuus voi olla tarpeen jos iso inventteri ja pienet akut ,,,,oletan...,

Varmaan kuivat ( tietenkin hyvä elinkaari alkaa hapotuksesta) ja / tai happo on pulloissa mukana? , muuten rahti on kallis ,
tuo hinta taitaa olla + alv24%, 225 Ah akku peruslyijy painaa n60 kg/ kpl. Parin vuoden takaa oli tarjous 2 x225(250) Ah akut
alle 500€ yht merkki tuote.
Heitin tuon akun painon oikeastaan ihan omaan tuntumaan perustuen hatusta (selästä?).

Sinänsä tuolla maksimi kylmäkäynnistysvirralla ei ole kyllä hupikäytössä mitään merkitystä, koska mikään lyijyakku ei kykene niitä virtoja antamaan käytännössä niin pitkiä aikoja että sillä olisi käytännön merkitystä. Ehkä jossain invertterin rasitustestissä siitä voi olla hyötyä, mutta käytännössä jo akun navat eivät kestä niitä virtoja kovin pitkiä aikoja.

Mä olen noissa autojen lyijyakuissa pitänyt halvan hinnan rajana 1€/Ah.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 14:31
Kirjoittaja eagless
Noi halpisakut on espanjasta ja kun on ebayn kautta niin tuo on se hinta millä ne lähtee.

Sitä en sitte tiedä että jos tulliin sattuisivat jäämään että tuleeko mimmosia maksuja päälle?

Aikapaljon tullut tilailtua ympäri maailman mutta suoraa ne on tullut kotia asti.
Poikkeus on usa jonka paketit menee vissiin aina tullin kautta ja sitäkautta tulee lisäkuluja joten jenkkitilauksia olen vältellyt.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 15:33
Kirjoittaja Geekuality
EU:sta (tai no ok, EU:n veroalueelta - mutta se on muutamia saaria lukuunottamatta käytännössä sama kuin EU) ei tule mitään ylimääräisiä kuluja - ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus on yksi EU:n perusasioista.

Sinänsä EU:n ulkopuolisella lähtömaalla ei ole tullin kannalta juurikaan merkitystä, mutta USA on teollisuusmaita myös hintatasoltaan, joten on varsin todennäköistä että sieltä tuleva paketti ylittää arvon puolesta nykyisen ALV-rajan ja siten ne jäävät tosiaan paljon helpommin tullissa kiinni - plus että niitä on määrällisesti paljon vähemmän kuin esim. Kiinasta tulevia lähetyksiä.

Tämä kaikki muuttuu toki ensi kesänä kun tuo ALV-raja poistuu kokonaan, eli sitten kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista lähetyksistä joutuu maksamaan vähintään ALV:n (nyt raja on 5e veroa, eli ALV 24% lähetyksen arvona n. 20 euroa - jos vero siis nyt jää alle viiden euron niin nykyisellään sitä ei peritä lainkaan).

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 15:34
Kirjoittaja mikko
Eikö ole hyvä tämä EU:n tulliliitto?

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 16:44
Kirjoittaja Jule
Kiva bonus noissa tullattavissa on vielä se että silloin joutuu maksamaan myös ylimääräisiä postimaksuja. Eli vaikka postisopimusten mukaan vastaanottajalta ei saisikaan periä lisäkuluja jos lähettäjä on postiaksun maskanut, niin posti on löytänyt tuosta porsaanreijän jolla pystyy rahastamaan.. No eihän nämä nyt akkuihin liity.

Tai liittyy siten, että esim noita LiFePO4 kennoja on noilla kiinalaisillakin kauppiailla euroopan varastoissa, näköjään lähinnä puolassa, jolloin sitä alvia ei pitäisi alkaa paukkumaan.

Tuollaisen kennon itsekasaaminen on mulla kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä vielä edessä, siinä pääsee aika koville tuntipalkoille, ja akkuun saa juuri ne suojaukset ja ohjaukset jotka itse katsoo siihen tarpeeliseksi. Noissa valmiissa akuissahan sen akun todellisesta sisällöstä ei tiedä ellei sitä sahaa auki.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 18:08
Kirjoittaja Punanensisu
Itse en ole nähnyt lifepo akkuja Puolan markkinoilla🤔
Kiinasta jos tilaa niin rahti on aivan älytön

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 18:11
Kirjoittaja Punanensisu
Mutta lyijyakkujahan ei pitäisi purkaa alle 22v eli 12v 11.5 ja onko se sitten se n50% vai miten se menee

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 18:16
Kirjoittaja Punanensisu
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:08 Itse en ole nähnyt lifepo akkuja Puolan markkinoilla🤔
Kiinasta jos tilaa niin rahti on aivan älytön
Eikun onhan noita 350ah lifepo akkuja 1700€ + siihen hyvät balacerit päälle eli joku 2000€ paukku ja niistä saa sen lähemmäs 300ah irti kertapurulla

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 09 Joulu 2020 22:41
Kirjoittaja Hobo
Mä lähtisin näillä rakentamaan
https://www.tori.fi/vi/58355717.htm
Näitähän saa käytettynä sopivasti.
Hakkaavat mennen tullen käytettynäkin noi linkittämäsi akut. Pystyy myös purkaa aika alas.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 10 Joulu 2020 05:40
Kirjoittaja Punanensisu
Hobo kirjoitti: 09 Joulu 2020 22:41 Mä lähtisin näillä rakentamaan
https://www.tori.fi/vi/58355717.htm
Näitähän saa käytettynä sopivasti.
Hakkaavat mennen tullen käytettynäkin noi linkittämäsi akut. Pystyy myös purkaa aika alas.
Hyvä huomio ! Myös nuo saman myyjän putkilevyakut on hyviä jos on tilaa ruumassa

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 10 Joulu 2020 09:37
Kirjoittaja Zuikkis
Noitakin toisinaan saa jätelyijyn hinnalla kun sopivasti sattuu. Viime keväänä kävin Lahdesta Umacon purkufirman pihasta roskalavalta useamman penkomassa, hinta taisi olla 0.50e/kg eli 30e luokkaa tuommoiselle 60kg möntille. :) Ja ihan priimakuntoisia olivat kun kapasiteettia mittasin.

Sikäli ajatellen vielä entistä ilmaisempia että tokihan niistä saa saman kilohinnan takaisin vaikka rikkinäisenä myisi eteenpäin kun hajoavat.

Re: Akkujen hankinta

Lähetetty: 10 Joulu 2020 10:28
Kirjoittaja Jule
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:16
Punanensisu kirjoitti: 09 Joulu 2020 18:08 Itse en ole nähnyt lifepo akkuja Puolan markkinoilla🤔
Kiinasta jos tilaa niin rahti on aivan älytön
Eikun onhan noita 350ah lifepo akkuja 1700€ + siihen hyvät balacerit päälle eli joku 2000€ paukku ja niistä saa sen lähemmäs 300ah irti kertapurulla
Joo, kyllä noita on, mutta jos se kenno on 350Ah, niin sieltä irtoaa sen 350Ah, eikä mitään lähemmäs... Tietysti olettaen että kenno on oikeasti 350Ah, eikä jotain muuta. Sinänsä nuo eurooppalaiset varastot noilla kauppiailla tekee kimppatilauksista melko tarpeettomia, tai ainakin aliexpressin kautta vaikuttaisi jokseenkin kaikki myyjät sisällyttävät postikulut hintaan. Alibaban kautta voisi tietysti saada neuvotletua könttähinnan isommalle erälle.

Pelkkä balanceri on halpa, muutamia kymppejä, mutta hyöty pelkästä balansoinnista on sen verran pieni, että on jo melko sama vaikka sitä ei olisikaan. BMS (Battery management system) jolla estetään yli lataus, tai tyhjäksi purki sekä balansointi on sen sijaan ihan viksu vekotin, ja jos menee budjetilla tuon voi alimitoittaa reilusti ja laittaa vaan ohjaamaan lämpimenevää virtaa releen kautta. TOsin budumalleissa ei ole yleensä niitä pakkasvahteja.