Akkujen hankinta
Re: Akkujen hankinta
Joo, en kyllä tiennyt että häkävaroitin osaa reagoida akkukaasuihin. Ajattelin että tuolle häkävaroittimelle ei olisi mitään tarvetta mun kulkurissa.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Jep, kyllä kun tarpeeksi kiehuttaa ruumassa akkuja niin alkaa tillitys. Kokemusta on
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Nyt on tilattu firman nimissä Lifepo4 kennoja
Jotka kestää pientä latausta jopa -20 asteessa, täysillä kestää ladata vasta 0c jälkeen. Joka on kiinnostunut niin voi ottaa yhteyttä, tosissaan menee yli kk että saan akut perille
Tässä tullut perehdyttää kuukauden aikana aika tarkasti noihin ja eri ominaisuuksiin. Ulosmyyntihintakin on jokseenkin kohtuullinen
Jotka kestää pientä latausta jopa -20 asteessa, täysillä kestää ladata vasta 0c jälkeen. Joka on kiinnostunut niin voi ottaa yhteyttä, tosissaan menee yli kk että saan akut perille
Tässä tullut perehdyttää kuukauden aikana aika tarkasti noihin ja eri ominaisuuksiin. Ulosmyyntihintakin on jokseenkin kohtuullinen
Re: Akkujen hankinta
Onkos linkkiä mistä porukka on näitä hankkinut? Ja onko tämä nyt yleensäkin paras vaihtoehto hupipuolelle? Tarvisi kaikki uudet akut hommata. Myös starttipuolelle.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Startti puolelle kannattaa laittaa perus lyijyt, tässä kevään mittaan annan infoa kun olen viisaampi, ensimmäinen erä akkuja tuli tässä vasta
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Juu laittele hieman minkäsortin pakettia olis tarjolla ja mihin hintaan kun saat tiedon.
Itelläki tulevaisuudessa hupiakkupaketti laitettava ja saahsn noita maailmalta mutta ei tietotaito riitä että tulis toimiva systeemi käytön kannalta.
Itelläki tulevaisuudessa hupiakkupaketti laitettava ja saahsn noita maailmalta mutta ei tietotaito riitä että tulis toimiva systeemi käytön kannalta.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Mietin ja tutkiskelin ajankuluksi seuraavaa.
Jos on vielä toimiva lyijyakusto mutta haluaa lisää virtareserviä ja laittaisi rinnalle lifepo4 akkuja.
Lifepo4
Käyttöalue 24.8v-27.2v
Max lataus 28.8v toisesta lähteestä 29.2v
Lyijyakku
Käyttöalue 24.2v-26.8v
Max lataus 29.6v
Eli ongelmakohtiahan olisi noiden lifepo akkujen max latausjännite mutta jos latausjännite pääsisi liian ylös jossainvaiheessa niin bms vai mikä se nyt onkaan joka noiden rinnalle laitetaan niin katkaisee kyllä silloin niille menevän virran.
Toinen olisi taas tuo max28.8-29.2v jos laitettaisiin latausarvoksi niin jsksaisiko lyijyakut täyttyä koskaan.
Sitä en sitten tiedä että jos suoraan on rinnan erityyppisesti latautuvia pattereita että onko se sähköisesti edes mahdollista etteivät riko toinen toista piiriä ajanmyötä?
Jos on vielä toimiva lyijyakusto mutta haluaa lisää virtareserviä ja laittaisi rinnalle lifepo4 akkuja.
Lifepo4
Käyttöalue 24.8v-27.2v
Max lataus 28.8v toisesta lähteestä 29.2v
Lyijyakku
Käyttöalue 24.2v-26.8v
Max lataus 29.6v
Eli ongelmakohtiahan olisi noiden lifepo akkujen max latausjännite mutta jos latausjännite pääsisi liian ylös jossainvaiheessa niin bms vai mikä se nyt onkaan joka noiden rinnalle laitetaan niin katkaisee kyllä silloin niille menevän virran.
Toinen olisi taas tuo max28.8-29.2v jos laitettaisiin latausarvoksi niin jsksaisiko lyijyakut täyttyä koskaan.
Sitä en sitten tiedä että jos suoraan on rinnan erityyppisesti latautuvia pattereita että onko se sähköisesti edes mahdollista etteivät riko toinen toista piiriä ajanmyötä?
Re: Akkujen hankinta
Tuon litiumakun voi kyllä periaatteessa laittaa sen lyijyakun rinnalle, mutta aika guru saa olla että osaa sanoa onko se järkevää.. Mä todennäköisesti tekisin jonkinlaisen akunvaihtokytkimen, enkä kytkisi niitä vaan kylmästi rinnakkain.
Jos ne on rinnakkain, niin tuossa latauksessa ongelma on todennäköisesti sen lyijyakun lataus. Sinne litiumakkuun kun virtaa sähköä niin paljon hereämmin kuin lyijyakkuun, että latausjännite todennäköisesti ei vaan nouse kovin korkeaksi, ennen kuin litium akut ovat täynnä, koska huutaa hoosiannaa kun lataa litiumakkua.
Tuolla 28,8V luijyakutkin kyllä latautuvat ihan täyteen, seihän ei ole ongelma, ja harvemmin noissa latausjännitteet ovat yli 28V, jos se on kovin korkea, niin se keittää akut pilalle, jossain bussissa kun on ihan normaalia käyttöä että moottori pyörii 12h/vrk.
Jos ne on rinnakkain, niin tuossa latauksessa ongelma on todennäköisesti sen lyijyakun lataus. Sinne litiumakkuun kun virtaa sähköä niin paljon hereämmin kuin lyijyakkuun, että latausjännite todennäköisesti ei vaan nouse kovin korkeaksi, ennen kuin litium akut ovat täynnä, koska huutaa hoosiannaa kun lataa litiumakkua.
Tuolla 28,8V luijyakutkin kyllä latautuvat ihan täyteen, seihän ei ole ongelma, ja harvemmin noissa latausjännitteet ovat yli 28V, jos se on kovin korkea, niin se keittää akut pilalle, jossain bussissa kun on ihan normaalia käyttöä että moottori pyörii 12h/vrk.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Se täytyis testata.
Jos lifepossa korkeampi lepo jännite niin vois kuvitella että antais virrat vaan lifepoista ja ottas vasta lyijyakuista ku jännite tippuis tarpeeksi alas.
se olis periaatteessa hyväkin että pitäis lyijylliset täynnä ja ottais sieltä vasta tarvittaessa.
Vaan ku sähköissä ei kaavat käytännössä välttämättä mene että 1+1=2
Tuo on kuiteski ongelma että jos oikein luin niin laturin koko pitäis olla 2xakuston koko.
Varmaan laturin kestävyyden kannalta ku ottavat niin julmasti virtoja vastaan.
Jos lifepossa korkeampi lepo jännite niin vois kuvitella että antais virrat vaan lifepoista ja ottas vasta lyijyakuista ku jännite tippuis tarpeeksi alas.
se olis periaatteessa hyväkin että pitäis lyijylliset täynnä ja ottais sieltä vasta tarvittaessa.
Vaan ku sähköissä ei kaavat käytännössä välttämättä mene että 1+1=2
Tuo on kuiteski ongelma että jos oikein luin niin laturin koko pitäis olla 2xakuston koko.
Varmaan laturin kestävyyden kannalta ku ottavat niin julmasti virtoja vastaan.
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: Akkujen hankinta
Kyllä nuo lyijy ja litiumi akut pitää olla kokonaan erilliset. Latauksen rajoituksen voi tehdä bms:llä, mutta käytettäessäkin pitää olla toisistaan erilliset. Joko eri laitteita pyörittäen tai paketti kerrallaan käytettynä. Sen verran hankalaksi menee käytettävyys, että itse ainakin valitsisin jomman kumman, en lähtisi rinnakkaisia järjestelmiä rakentelemaan.
Mahdollista toki, kannattavaa..? Tuskin
Mahdollista toki, kannattavaa..? Tuskin
Re: Akkujen hankinta
Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Erotusreleellähän se onnistuisi kyllä ja voisi laittaa millä arvoilla ottaa mistäkin.
Tai manuaalinen kytkin joka toimii varmasti.
Tippuu tosin nuo hinnat sitäkyytiä aurinkopuolen buumin myötä että onko enää kustannustehokasta pitemmänpäälle.
Jos olisi pystynyt rinnan laittamaan suoraan niin lifepojen kapasiteetin voisi pitää pienempänä että kestäis auton laturikin sen.
Tai manuaalinen kytkin joka toimii varmasti.
Tippuu tosin nuo hinnat sitäkyytiä aurinkopuolen buumin myötä että onko enää kustannustehokasta pitemmänpäälle.
Jos olisi pystynyt rinnan laittamaan suoraan niin lifepojen kapasiteetin voisi pitää pienempänä että kestäis auton laturikin sen.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Akkujen hankinta
https://exide.fi/batterikunskap/akun-itsepurkautuminen/
Näppärä testi, millä voi mallintaa akun purkautumista eri kuormilla ja lämpötiloissa
Näppärä testi, millä voi mallintaa akun purkautumista eri kuormilla ja lämpötiloissa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Hoitaakos tommonen 8s bms kaiken oleellisen vai tarviiko vielä päälle jotain härpäkkeitä lifepo4 akkujen lisäksi?
Ja minkäs mukaan tuo pitäis mitottaa kun on 30-500a kokosia?
Jännite näyttäs olevan 24v.
Jos laskee että max kulutus 3500w niin 150A vissiin riittäs,jos lasketaan sen mukaan.
Ja minkäs mukaan tuo pitäis mitottaa kun on 30-500a kokosia?
Jännite näyttäs olevan 24v.
Jos laskee että max kulutus 3500w niin 150A vissiin riittäs,jos lasketaan sen mukaan.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Jep periaatteessa 150a pitäs riittää mutta itse ainakin laitan reilusti yli tuon ettei lämpene isommilla kuormillaeagless kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 16:58 Hoitaakos tommonen 8s bms kaiken oleellisen vai tarviiko vielä päälle jotain härpäkkeitä lifepo4 akkujen lisäksi?
Ja minkäs mukaan tuo pitäis mitottaa kun on 30-500a kokosia?
Jännite näyttäs olevan 24v.
Jos laskee että max kulutus 3500w niin 150A vissiin riittäs,jos lasketaan sen mukaan.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Perus lyijyakun nimellisjännite on kyllä 12.7 siitä ei kyllä ole kahta sanaa ! Paitsi jotkin agm akut joissa on n 13vJule kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 11:19Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
Niin eli tarkottaakos tuo että jos lifepot rinnan että lyijyakut kiehuu kuiville koska lepojännite 12.7v?
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Eei !! lyijyaukku kestää ladata kovemmalla jännitteellä kuin lifepo.
Esim putkilevyakkuja pitäs ladata 30v latausjännitteellä että ne saa kunnolla täyteen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akkujen hankinta
No onkos tuossa sitte se ongelma että kun ei latausta vaan käyttö päällä niin ottaa virtoja vain lifepoista.Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Vai onko se vain että kun ovat erityyppisiä akustoja niin vaativat väliin oman säätöpiirin?
Re: Akkujen hankinta
Öö.. nimellisjännite on sen 12V, kuten nimikin sanoo..Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 20:30Perus lyijyakun nimellisjännite on kyllä 12.7 siitä ei kyllä ole kahta sanaa ! Paitsi jotkin agm akut joissa on n 13vJule kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 11:19Täysi lyijyakku on n.13V -> 26V, ja kyllä se siinä pysyy kun akku on täysi, mutta heti kun tulee kulutusta se tietysti laskee aika nopeasti.Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Kun tuota tutkin googlea rassaamalla, niin löytyi kyllä useampia arvoja tuon täyden akun jännitteelle, myös tuo mainittu 12,7V. Mulla on tällähetkellä kaksi käytettyä 100Ah lyijyakkua testikytkennässä, niiden napajännite pysyi yleismittarin 200V alueella 13,0V/26,0V ainakin 6kk ajan jonka ne oli sähköisesti irtikytkennynä. En ole akkuja sen kummemmin tutkinut, mutta mielestäni ne ovat "normaaleja" avoimia lyijyakkuja, joissa on korkit etiketin alla jemmassa.
---
Lataushan tapahtuu aina korkeammalla jännitteellä, koska se korkeampi jännite tarvitaan että virta alkaa liikkua kohti akkua, ja lyijyakun korkea sisäinen vastus edellyttää koreampaa latausjännitettä.
Litiumakkuja ladattaessa ei kannata käyttää tyhmää muuntaja laturia, niistä kun tulee ulos sykkivää sinimuotoista tasasähköä, jonka tehollisjännite voi olla se esim 14v, mutta huippujännite paljon korkeampi. Kun akku alkaa olla täynnä tuo huippujännite saattaa olla jo liian korkea.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Joo eri tyyppiset akut pitää aina olla erillään että niistä saa täyden hyödyn. Esim putkari ja perus starttiakut ei toimi porukassa oikeineagless kirjoitti: ↑05 Maalis 2021 05:47No onkos tuossa sitte se ongelma että kun ei latausta vaan käyttö päällä niin ottaa virtoja vain lifepoista.Punanensisu kirjoitti: ↑03 Maalis 2021 06:32 Ei lifepoakuissa ole sama lepojännite joten ei niitä voi rinnan laittaa ihan suoraan. Lifepo 25.6v nimellis jännite mutta se on yli tuon täytenä. lyijy akku laskee vaikka kuinka lataa niin aina alle 25.4v olenko väärässä
Vai onko se vain että kun ovat erityyppisiä akustoja niin vaativat väliin oman säätöpiirin?
Re: Akkujen hankinta
https://youtu.be/5y-lvVn5WqE
Tuollaisen kun sijoittais bussiin , täydellinen paketti
Nyt tulossa sähköauto jossa virranotto, leiripakalta kun hakee eväät kaupasta/ lataa sähkötolpasta samalla
Tuollaisen kun sijoittais bussiin , täydellinen paketti
Nyt tulossa sähköauto jossa virranotto, leiripakalta kun hakee eväät kaupasta/ lataa sähkötolpasta samalla
Re: Akkujen hankinta
Kyllähän ne noita sähköautojen akkuja on busseihinkin maailmalla laittaneet, mutta tuollaiset sähköautoissa käytettävät NMC tai NCA akut vaativat huomattavasti tarkemman ohjauksen, ja jos ohjaus kusee ne voi paukahtaa.. Nää LFP (eli LiFePO4) akut ei räjähdä eikä syty palamaan ellei sitä ihan tarkoituksella yritä.
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Akkujen hankinta
Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo