Akkujen hankinta

eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minä kyselin firman sähköinsinööreiltä tosta virran rajoittimesta.

Vastasi että se läpimenevän virran rajoittaminen vaatii pirun kalliita sähkökomponentteja jotka maksaa älyttömästä.

Joten veikkaan että nuo satkun bms:sät ei kyllä sitä tee.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 11 Huhti 2021 13:27 Minä kyselin firman sähköinsinööreiltä tosta virran rajoittimesta.

Vastasi että se läpimenevän virran rajoittaminen vaatii pirun kalliita sähkökomponentteja jotka maksaa älyttömästä.

Joten veikkaan että nuo satkun bms:sät ei kyllä sitä tee.
No ei se oikeastaan vaadi erityisen kalliita komponentteja. Noissa BMS laitteissa on jo FETeillä ohjattu se virrankulku, eikä se ole puhtaasti komponenttitasolla mikään ihmeellinen juttu rakentaa feteille PWM ohjaus jolla virtaa rajoitetaan.

Tuo on teknisesti sen tasoinen juttu että se keikkuu siinä rajoilla pystyisinkö mä sellaisen tekemään itse, mä en kuitenkaan ole tehoelektroniikan kanssa ikinä tekemisissä siellä komponenttitasolla, joten vaikka mä sen pystyisinkin itse tekemään, se ei ole enää ajankäytöllisesti järkevää, suhteutettuna valmiisiin toteutuksiin.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ok
No sitte alko muaki kiinnostaan minkämallin bms onnistuu kytkeä että kestää ajossa omalla laturilla ladata.
Jos löytyy semmonen malli niin ilmottele.

Akut on nykyään jo tosi edullisia kiinanmaalla ja bms:sät kans että kilpailee lyijyakkujen kans mutta tuo lataus auton omalla laturilla ois kyllä ehdoton olla.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 11 Huhti 2021 12:29
Punanensisu kirjoitti: 22 Maalis 2021 18:59
eagless kirjoitti: 21 Maalis 2021 12:04 Eli bms voi määrittää latausrajat ja tehot lämpötilaan perustuen?

Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?

Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Kyllä hoitaa kun on oikea laite
Mä olen nyt yrittänyt noita tutkia, viitsitkö vinkata BMS:ää joka hanskaisi nuo virran rajoitukset?
Daly smart bms
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kiitos.. Kun noita selailin niin mulle jäi epäselväksi että onko tuo latausvirta tosiaan rajoitettavissa.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Jule kirjoitti: 12 Huhti 2021 20:55 Kiitos.. Kun noita selailin niin mulle jäi epäselväksi että onko tuo latausvirta tosiaan rajoitettavissa.
Kyllä se pitäs senkin rajoittaa, vielä ei oo käytännön kokemusta :/
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
JuhaH
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Ei nuo minusta kyllä mitään keveitä ole. Käytetään akku toimisissa henkilönostimissa noita.
Epakarinen
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Heinä 2020 01:45
Truck: B10M Carrus
Location: Kuopio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Epakarinen »

Punanensisu kirjoitti: 17 Huhti 2021 18:32
Jule kirjoitti: 12 Huhti 2021 20:55 Kiitos.. Kun noita selailin niin mulle jäi epäselväksi että onko tuo latausvirta tosiaan rajoitettavissa.
Kyllä se pitäs senkin rajoittaa, vielä ei oo käytännön kokemusta :/
Punasensisun kanssa tehtiin yhteishankintaa akuista ja viikon päästä pitäs saada setti paikoilleen. Meikäläisen tarpeilla lähetään rakentamaan pakkaa hyvin simppelisti, silleen että auton laturia ei tässä tarvita vaan lifepoakut lataillaan sit verkosta, auringolla tai tehokkaalla agregaatilla.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 23 Huhti 2021 17:35 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Nuohan ovat ihan tavallisia lyijyakkuja, mutta lyijylevyjen muotoilussa on menty syklinen käyttö edellä, eli kestää paremmin purkusyklejä maksimi virran ollessa huomattavasti pienempi.

Todennäköisesti nuo kestävät sylistä käyttöä sen verran paremmin että tulevat elinkaarikustannuksissa halvemmaksi kuin starttiakut.. tai ainakaan ei ole kalliimpia, jolloin säästö tulee huoltokuluissa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankint

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 24 Huhti 2021 12:23
BussMAN kirjoitti: 23 Huhti 2021 17:35 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... 512348905/
Onko tuollaista akuista muuta etua kuin kevyempi kantaa,, 300Ah ja n7 Kwh ja hintaa n1500€.
Nuohan ovat ihan tavallisia lyijyakkuja, mutta lyijylevyjen muotoilussa on menty syklinen käyttö edellä, eli kestää paremmin purkusyklejä maksimi virran ollessa huomattavasti pienempi.

Todennäköisesti nuo kestävät sylistä käyttöä sen verran paremmin että tulevat elinkaarikustannuksissa halvemmaksi kuin starttiakut.. tai ainakaan ei ole kalliimpia, jolloin säästö tulee huoltokuluissa.
Samoin totesin purkausprosentti riittäviä 300 Ah kokoluokassa,kun jakaantuu 4 kpl painoa tarkoitin yksikkö paino siirrellessä alle 40 kg, hinta kuitenkin 2 x kertainen norm akkuun verrattuna.
((nuo 24V/225Ahakun ainakin hakalaan paikkasn asennus ( yli 60 kg) tahtoo olla ylisuuri, oma kokemus kun sovitteli
pyöräkuormaajaan aikoinaan ahdaskotelo ja selkä ei täysin kunnossa, hyviä puolija kestää 5=10 v ja aina virtariittää,
niin ja varkaillekkin liianpainavis, kotelot oli avattu montulla mutta akkuja ei viety jostain syystä?,, ”amerikan patteri”
pynaiset akut kyllä lähti matkaan joita käytin muun koneen käynnistykseen))
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Heh, tietysti elinkaarikustannuksiin vaikuttaa suotuisasti jo se että niitä ei varasteta.. :)

Yksi joka noissa lisää (käsittääkseni) kestävyyttä on se että ne latautuvat paremmin kuin starttiakut, eli sitä akkua ei säilytetä niin vajaana kuin perinteisiä starttiakkuja. Lyijyakuthan ei yleisesti pidä siitä että ne eivät ole täydessä latingissa, ja normaalit auton latausjärjestelmät eivät lyijyakkuja käytännössä tahdo täyteen saada.
heitah111
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Huhti 2020 21:55
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja heitah111 »

Voi olla sarjassamme tyhmä kysymys mut kysympä silti 😅
Tuota keskustelua kun seuraa niin tunnutte puhuvan 12v akuista 🤔 auton starttiakuthan on on 24v niin mitenkäs se auton laturilla hupiakun lataus onnistuu 🙄 vai onnistuuko ees 🙄
Sorry jo etukäteen tyhmyyteni 😅
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Starttiakut on 2kpl 12v akkua sarjassa niin ovat 24v.

Kannattee hupipuolikin tehä samalla kaavalla niin pystyy ajossa lataamaan.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Jos haluaa ladata hupiakut suoraan ajossa tai ylipäätään suoraan starttiakkujen rinnalla, silloin on syytä sitten pysyä samassa akkutekniikassa kuin starttiakutkin, eli tavallisissa neste/märkäakuissa (lyijyhappoakut).

Jos hankkii tietyiltä ominaisuuksiltaan parempia (esim. deep cycle, eli kestää 80% kapasiteetin käytön vs 50% normaaliakussa) AGM-akkuja hupiakuiksi kuten itse tein, silloin hupiakkujen lataaminen on syytä erottaa kokonaan irralleen tai ne AGM:t saa tapettua parissa vuodessa koska moottorin "älytön" laturi ei osaa huomioida niiden oikeanlaista lataamista (täällä foorumilla ainakin parilla rakentelijalla on kokemusta tästä).

Jos tuollaiset AGM-hupiakut haluaa latautumaan ajon aikana vanhassa bussissa, väliin tarvitsee mielellään erillisen laturin kuten esim. Victronin Orion-Tr Smart tai vastaavan. Täältä löytyneestä vinkistä hankin itselleni jossain vaiheessa kokeiltavaksi erään kiinalaisen vihreän MPPT-laturina myytävän halpishärvelin joka tuohon saattaisi myös kelvata - jää nähtäväksi. :lol:
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onnistusko bussiin laittaa sähköauton akku, esim Nissan Leafista saa purettua koko paketin, alkaen 1500€. Bussin keulaan Type2 ja Chademo 50kW pikalatausportti. Virtaa on sitten mukana 20kWh tai enemmän. Vaasassa on firma josta vois löytyä osat ja osaaminen.

Kotilatauksella täyteen ja pikalaturista reissussa?
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän tuo mahdollista on, mutta jos haluat pikalataus mahdollisuuden säilyttää täytyy se akuston jännite pitää siellä yli 300voltissa, vai mitä se leafin akku nyt onkaan.

Leafin akuista voi koota myös 24v akuston, huolehtii vaan kunnollisesta bms järjestelmästä. Nuo nmc ja nca akut innostuvat vähän liikaa jos niitä kohtelee väärin.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Type2:lla lataisi vaikka lyijyakkuja, sehän on vaan hassun näköinen kolmivaihetöpseli oikeasti. Mulla on sähködatsuniin askarreltu välijohto missä on type2 toisessa päässä ja Defan lohkolämppäriliitin toisessa päässä.. Ja kaverille tein ihan Suko-adapterin. :)

Vähän tietty vaatisi pokeria parkkeerata bussia sähköautoruutuun. Toisaalta taas, yleensähän nuo on maksullisia ja vielä melko kovalla kwh-hinnalla, että ei siinä ehkä sinänsä mitään väärää ole. Lähinnä jos on sähköautoja jono vieressä ja bussissa sähkösauna kuumana ja miehet juoksee munasilteen uimaan. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eipä tuolla vielä ole jonoja näkynyt, kerran on ollut superilla 7 Teslaa jonossa, onneksi ehdin viimeiseen vapaaseen. Kotonahan tuo ehtisi ladata ja Type2 pöntöstä 6kW teholla. Pitkä johto keulaan
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Nyt löytyis lifepo4 akkuja jos tarvii pieneen pakettiin paljo virtaa eikä tarvii miettiä kestääkö purkamista ja lataamista
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minkä kokosia ja hinta?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 21 Touko 2021 18:16 Minkä kokosia ja hinta?
Niistähän saa tehtyä minkäkokoken kennon haluaa mutta 200ah kennoja on yksittäiset. hinta riippuu minkälainen paketti kasataan
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

No yleensähän bussikäytössä on 8kpl vähintään että saa 24v järjestelmään.
Toki on osalla 12v hupipuoli.
Eli 8kpl 3.2v/200ah esim.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tämmönen 24v 200ah paketti (4kwh käytettävissä!!)
1800€
Sis. 200a bms:än Bluetooth ominaisuudella ja laajoilla säädöillä
Liitteet
Aurinko ukon lifepo4 akku
Aurinko ukon lifepo4 akku
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

kwh noin 2 ( tai yli ) x lyijyakku pakettin verrattuna, miten tuon jäähdytys hoituu jos purkaus max lukemissa.
Vastaa Viestiin