Akkujen hankinta

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Siis ne sun tilaamat LiFePO4 kennot?
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Juu kyllä, tilasin niitä firmalle ihan myyntihommille lisää
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ei liity aloitustextiin mutta akkujen hyödyntämiseen, kun oon maalainen kertokaa mihin tarkoitukseen isossa veneessä tarvitaan ajoakusto , ymmärrän pienveneet,uistelu sekä pien järvet/ lammet joissa voi olla polttomoottorilla ajokielto.

Kyseessä iso tehdasvalmisteinen vene hybrid tekniikka uutuus n60’ alu n35 ton kokop
- veneessä normaali volvon D 6 / 380 hv 2 kpl ja perässä generaattorit ja potkuritekniikka sähköinen ( kuten nyky laivoissa)
lisäksi on sähköhenkilöauton akuston kokoluokkaa kwh? sähkövarasto, oletan että melko pienen mailimäärän pääsee
akuilla, tun kokoluokan vene tarvii ajossa n200 -300hv jatkuvan tehon hyöty ? (en tiedä käytetäänkö samaa akustoa myös ” huvipuolella” vai onko erilliset ), vene on puoliliukuva ettei ns liukukynnyksen ylitykseen / kiihdytys vaiheessa tarvita ehkä enemmän kuin volvot tuottaa.

Onko satamissa jotain rajoitteita esim monaco , Räikkönen sinne tulee 3 moottoridella sunseekkerillä (yli 100’)
n4000 hv teholuokalla, elkei oo saanut myytyä ( taitaa nyt olla espanjassa) vai hinataanko nuo laituriin.

Kertokaa sähkö/ akku/ vene asiantuntijat!
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Punanensisu kirjoitti: 15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Paljoko jäi euroissa hintaa kokonaiselle systeemille oheislaitteineen €/kwh.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 19 Maalis 2021 09:57
Punanensisu kirjoitti: 15 Maalis 2021 20:51 Ja on muuten hyviä akkuja perkale että irtoovirtoo pikku paketista ei voi muuta sanoo
Paljoko jäi euroissa hintaa kokonaiselle systeemille oheislaitteineen €/kwh.
Tarkoitatko oheislaitteita vain akun laitteistoa
Se pyörii siellä 400-550€ kWh. Vähä riippuu kokoonpanosta
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Siis koko paketti.
Ku pelkillä akuillahan ei pelkästään tee pitemmän päälle mitään vaan vaatii toimiakseen niitä muita härpäkkeitä päälle.

Aattelin vain että vois kokonaisuutena verrata lyijyakkuihin
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Laskinko oikein?
Jos on 3.2v/310ah lifepo4 akkuja 8kpl
tekee yks akku 992w.
Ja nuo sarjaan 24v järjestelmään niin melkein 8kw käytössä?
Jos laskee että käytössä 100%-0%

Lyijyakkuja tohon samaan menis jopa 6kpl 12v/225ah kun käyttöalue 100%-50%.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Kyllä laskit oikein ! Noin äkkiä katsottuna, ite laskin 90% purkauksella kun se on realistinen
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

Tai oikeestaan vähemmän laskin että 200ah lennosta otetaan 170ah
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

No kyllä liputan toistaiseksi varmuuden vuoksi lyijyakkujen puolesta kunnes aika näyttää noitten lifepojen keston.

Jos ottaa verrokiksi vaikka ton 8kwh.

Lyijyakuilla kustannus 1500€ eikä vaadi muuta.
Kestoikä 5-10v

Lifepo4 kustannus 3200€-4400€ ja vaatii omat säätöjuttunsa toimiakseen ja ettei akusto tuhoudu kertalaakista.
Kestoiälle ei vielä varmaan kukaan uskalla antaa takeita.

Toki ajanmyötä noi lifepot halpenee ja tekniikkaparanee myös.
Mitä kiinanmaalta kattelin niin alta tonnin jo tänäpäivänä saa akut tommoseen edellämainuttuun laskelmaan mutta kun niillä ei normikäytössä tee mitään vaan vaativat bms,latauksen rajoittimia yms muuta hienomekaniikkaa jotka taas tuovat lisä vikapaikkoja mukanaan.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

En ota vielä asiaan kantaa vaikka niitä aloitan myymään kun koske ei ole vielä kokemusta sanoa asiaa 100%varmuudella
Mutta jos purkukertoja lifepo4 kestää niinkuin lupaa niin halvemmalla loppujen lopuksi niillä pääsee💪
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lifepo4 kennolle laskennallisia käyttösyklejä on 10 kertaa enemmän kuin lyijyakulle, teoriassa elinikäkin on 10x, mutta mitenpä sen olisi voinut käytännössä vielä todeta.

Aika monellahan se todellinen tarve sille akulle on niin pieni ettei ole mitään järkeä ostaa muuta kuin pari tavallista halpaa lyijyakkua, mutta jos tosiaan tulee tarve hankkia 8kWh akusto, eli 8kpl ~180Ah lyijyakut, niin kyllä niiden kaveriksi kannattaa jo hommata vähintään hyvä akkumonitori, ja lämpötilakompensoiva latauslaitteisto, vaikkei nuo ihan pakollisia olekaan.. Toisaalta eipä se BMS ja lämpörajoittimet ole pakollisia noilla lifepo kennoillekaan, kunhan niitä vahtii jotenkin muuten. Noitahan käytetään kuitenkin ensisijaisesti siksi kun se akusto on sen verran arvokas.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Itse taas katellut että itse akustohan on halvempi kuin perinteiset lyijyakut.

Mutta juuri tuo muu elektroniikka jota ne tarvii niin on ilmeisesti aika arvokasta.

Lyijyakut 6kpl 12v/225ah joissa käytettävä kapasiteetti 8kwh hinta 1200-1500€ paikasta riippuen.
Eli 150-200€/kwh

Lifepo4 8kpl 3.2v/310ah käytettävä kapasiteetti 7kwh hinta noin 1000€.
Eli 143€/kwh.
Eli lifepo akusto halvempi kuin lyijylliset akut.

Mutta tuohan ei riitä vaan tarvii esim:bms 8s 200a joka noin150€
Ja sehän vain huolehtii akkujen tasauksen sekä vissiin yli ja alivirtarajat.

Lämpötilan säätösysteemit vielä päälle,tosin paketin oikealla sijoittamisella sen voi varmaan jättää pois.
Hinta ?€

Ongelmahan on vielä ajonaikainen latauksen rajaus.
Jos sitä ei rajata niin auton oma laturihan kyrvähtää aika nopeaa kun täysillä latais lifepoja.
Eli jokin järjestelmä sille täytyy tehdä jollei jätä akkuja vain invertterilaturin antamiin sähköihin.
Hinta?

Eli oisko ne tossa tärkeimmät vai pitääkö olla jokin oma reaalikäytönaikainen akkujen seuranta päälle?
Hinta?

Nämä oli vain suuntaa antavia laskelmia kun omatieto sähköstä on melkein se perinteinen että sinistä ja käy kipeää.
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 20 Maalis 2021 22:41 Itse taas katellut että itse akustohan on halvempi kuin perinteiset lyijyakut.

Mutta juuri tuo muu elektroniikka jota ne tarvii niin on ilmeisesti aika arvokasta.

Lyijyakut 6kpl 12v/225ah joissa käytettävä kapasiteetti 8kwh hinta 1200-1500€ paikasta riippuen.
Eli 150-200€/kwh

Lifepo4 8kpl 3.2v/310ah käytettävä kapasiteetti 7kwh hinta noin 1000€.
Eli 143€/kwh.
Eli lifepo akusto halvempi kuin lyijylliset akut.

Mutta tuohan ei riitä vaan tarvii esim:bms 8s 200a joka noin150€
Ja sehän vain huolehtii akkujen tasauksen sekä vissiin yli ja alivirtarajat.

Lämpötilan säätösysteemit vielä päälle,tosin paketin oikealla sijoittamisella sen voi varmaan jättää pois.
Hinta ?€

Ongelmahan on vielä ajonaikainen latauksen rajaus.
Jos sitä ei rajata niin auton oma laturihan kyrvähtää aika nopeaa kun täysillä latais lifepoja.
Eli jokin järjestelmä sille täytyy tehdä jollei jätä akkuja vain invertterilaturin antamiin sähköihin.
Hinta?

Eli oisko ne tossa tärkeimmät vai pitääkö olla jokin oma reaalikäytönaikainen akkujen seuranta päälle?
Hinta?

Nämä oli vain suuntaa antavia laskelmia kun omatieto sähköstä on melkein se perinteinen että sinistä ja käy kipeää.
Bms yksikkö voi hoitaa kaikkia nämä asiat kerralla, eikä maksa paljon yli 200€
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli bms voi määrittää latausrajat ja tehot lämpötilaan perustuen?

Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?

Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Perus BMS rajaa vain yli ja alijännitteen, sekä kennojen välisen tasauksen. Paremmissa on lisäksi nuo lämpötilasuojat, mutta se lämpötilakontrollikin on monessa laitteissa vain ylilämmön varalle, kun ainakin suomalaisissa olosuhteissa se suurempi ongelma on pakkasessa lataaminen, jota pitää rajoittaa reilusti. Latausvirtaa normilämmössä rajoittavia bms laitteita ei tietääkseni ole, purkuvirtaa ei sinänsä ole edes tarvetta rajoittaa, muuten kuin sulakkeen muodossa.

Verkkosähköstä latauksessa ei mielestäni ole erityistä tarvetta rajoittaa virtaa, se latauslaite tekee sen rajoituksen itsekseen, lähinnä se on se auton oman laturin kautta tuleva sähkö jota pitää hallita jotenkin, mutta kyllähän senkin voi tehdä jollain yksinkertaisemmalla relesysteemillä, jos ei varsinaista virranrajoitinta investoi.

Litium akun latausongelma auton laturillahan muodostaa kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on se että ilmajäähdytteisen laturin jäähdytys ei käytännössä ole riittävä tyhjäkäynnillä, mutta ei se varsinaisesti ajossa pitäisi mikään ongelma olla. Toinen on se että kun hupiakku imee kaiken virran mikä laturista lähtee, ajoakku ei lataudu. No periaatteessa kolmas ongelma on johtimien lämpeneminen, mutta tuo on pikemminkin asentajan luoma ongelma, sillä se ei ole ongelma kun johtimet ovat riittävän paksuja.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jos akut asuintilassa niin lämpötilaongelmaa ei oo.

Mutta tuo lifepojen lataus ajossa olisi hyvä olla mahdollista.

Olisihan ratkaisu periaatteessa vaihtoreleellä että voit kytkeä manuaalisesti lifepot ajoakkuihin ajonaikana tai sitten ohjaus ajoakuilta kun ovat täynnä.
Parkkitilanteessa lifepot kytkeytys vain hupikäyttöön
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

No, se lämpötila-asiahan on vaan sellainen joka pitää ottaa huomioon, eihän se mikään valtava ongelma ole. Eihän se asuntilassaoleva akkukaan ole ratkaisu jos asuintilassa on pakkasta kun autoa ei käytetä, eli jos sitä virrankatkaisua ei ole automatisoitu, pitää käyttäjän itse huolehtia siitä ettei lataa sitä akustoa ennen kuin sen lämpötila on yli 0°C.

Tuo ajonaikainen akkujen lataaminen on mielestäni se suurempi haaste, johon on olemassa myös monenlaisia ja monentasoisia ratkaisuja, yksinkertaisin on vaan jokin pääkytkin hupiakuston ja laturin välissä, ja toisessa päässä varaus- ja lämpötilaohjattu PWM säätyvä lataus, tai ihan oma generaattorinsa hupiakustolle.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k

Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.

Jule kirjoitti: 19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.



Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

eagless kirjoitti: 21 Maalis 2021 12:04 Eli bms voi määrittää latausrajat ja tehot lämpötilaan perustuen?

Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?

Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Kyllä hoitaa kun on oikea laite
Avatar
Punanensisu
Rattiamiraali
Viestit: 327
Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
Truck: Sb150vb
Location: Sukeva
Member id: 74340

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Punanensisu »

BussMAN kirjoitti: 21 Maalis 2021 20:50 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k

Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.

Jule kirjoitti: 19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.



Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
Tässä Victoronin hinnassa ei ole mitään tolkkua
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Punanensisu kirjoitti: 22 Maalis 2021 18:59
BussMAN kirjoitti: 21 Maalis 2021 20:50 https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... YPrw0TM1-k

Saman painoinen kuin 250 Ah 12 V lyijyakku, mutta hintaa on.

Jule kirjoitti: 19 Maalis 2021 07:45 Olisiko se akusto siellä vaan jonkinlaisena puskurina?
Tosin pienellä nopeudellahan isokin vene kulkee yllättävän pienellä voimalla, silti kyllä mielenkiintoista jos siellä on tosiaan yli 50kWh akustokin pelkkää ajoa varten.



Luin uudelleen ( guugle avusti) 200 kWh akusto , riittää 23 mmailin päiväajeluun, tarkoitus kai laiturissa ladata ja pitkillä sivuilla dieselillä.eikä tuo ole puoliliukuva vaan ajetaan runkonopeudella 8-10 s ns ’uppouma”, tarvii 50 kw verran akselitehoa, vaikka pohja on puoliplaanarin , vaikuttaa melko kalliita hybr rakentelulta, ei selvinnyt onko hupiakut erikseen tuollaiset välimerellä tarvii jäähd tekniikkaa n70.000 btu koneet sisätiloille, ajo ”vastaava tekniikka ”kuin suv puolen hybr mitsu o landeri ( ei kardaaniakseleita’)
Tässä Victoronin hinnassa ei ole mitään tolkkua
Perinteisesti ylihintaisen ostajaa on moitittu hulluks, mutta ehkä täs tapaukses pyytäjäkin on jo hieman suuruuden hullu?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Suunnilleen samassa suhteessahan nuo victronin lifepo4 akut maksaa mitä niiden lyijyakutkin.

Toisaalta, kun ostaa Victronin, niin voi olla melko varma että ne akun sisällä olevat kennot ei ole jostain random alibaba toimittajalta tilattuja, vaan siellä on hieman vahdittu ja mietittu mitä sen oman tuotemerkin alla kehdataan myydä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akkujen hankinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Punanensisu kirjoitti: 22 Maalis 2021 18:59
eagless kirjoitti: 21 Maalis 2021 12:04 Eli bms voi määrittää latausrajat ja tehot lämpötilaan perustuen?

Ja bms voi rajoittaa ettei auton laturi pukkaa 3kw voimalla yhtäsoittoa virtaa akuille?

Jos tuo yks laite yksistään hoitaa kaiken niin taitaa laskennat kääntyä lifepojen puoleen.
Kyllä hoitaa kun on oikea laite
Mä olen nyt yrittänyt noita tutkia, viitsitkö vinkata BMS:ää joka hanskaisi nuo virran rajoitukset?
Vastaa Viestiin