Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3075
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Marras 2019 10:51

Tuossa pikkubussissani on tuollainen kahvipaketin kokoinen vesilämppäri.

Muutaman kerran olen onnistunut sitä käyttämään menestyksekkäästi. Nyt se on alkanut kiukkuamaan. Laitan koneen päälle -> tuulettaa palopesän -> nakusuttaa polttoainetta > pakoputkesta tulee vaaleaa savua ja naksutus jatkuu > tuuletin käynnistyy > savu hälvenee ja liekki palaa hetken muutamalla savukiekuralla > naksutus loppuu > tuuletin huutaa > kone menee tauolle > sama sykli jatkuu niin kauan kun akussa on vieteriä.

Minkälainen noissa on tuo liekintunnistus? ( optinen vai lämpöön perustuva )

Sokerina pohjalla - tuo keksintö on asennettu ensimmäisenä vaaksan mittaisen kepinnokkaan hallinlattialle ja sitten sen ympärille on rakennettu loppu Mersu ja viimeisenä napsautettu tuo käyttöpaneeli kojelautaan.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 16 Marras 2019 11:05

Nykylaitteet ( pienet) voi omatoimisesti onnistua kunnostamaan/ huoltamaan, liikkeessä teetettynä voi uusinta olla järkevin.
Sisälle katsomalla selviää polttoaineen ” sumutus” osat voi olla uusimisen tarpeessa...

Henkilöautossa” käyttäytyi noin ” tark epäilys jännite alhainen ( polttoaine saanti/talvilaatu oli ) syy oli puhaltimen laakerointi vei virtaa liikaa/ kai pudotti jännitteen. .((( Pakkasella on polttoaine vikojakin putkissa kesälaatu ehtii tukkia suodattimen esim, vaikka tankissa talvil, vertasin nesteen kausipolttoaineita, oli kannu 0 ˚ ja -5/15 ˚ , alkoi tuo nolla oleen sakeaa ehkä toimii vielä.10 pakkasessa )))

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3075
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Marras 2019 11:13

Kiitos vinkistä. Pitää kaivaa tuo filsu pöydälle. Se voi olla tukossa. Jännitepuoli tuntuisi olevan kunnossa ja polttoainepumppu työntää ainetta kunnolla.

Useana aamuna olen onnitunut sillä saamaan aikaan pienen sulan pläntin tuulilasiin ja pattereihin esilämmöt sekä koneenseen lyhyemmän hehkutusajan - jotain se joskus tekee.

https://www.youtube.com/watch?v=WTCCO54QadI
Kaikki tulee avata kantapään kautta

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Jule » 16 Marras 2019 17:21

Myös liian heikko veden kierto aiheuttaa tuon. Sisäinen lämpötila nousee liian korkeaksi ja laite sammuu. Jos vesi ei kierrä ollenkaan se pöhisee ehkä 30sec ja sammuu sitten.

Jos lämmitin on samassa kierrossa moottorilta tulevan lämppärikierron kanssa, niin tuon voi varmistaa sillä että laittaa koneen käyntiin ja reilut kierrokset, jos webasto pysyy päällä silloin, niin kiertovesipumppu ei toimi.. (Tai sitten mittaa oskiloskoopilla vesipumpun ottaman virran.) Tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole riittävästi virtausta sen pysähtyneen kiertovesipumpun läpi.

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 16 Marras 2019 17:26

Onko Webasto vai Eberspächer?
Jos Webasto, niin mulla on testeri, pääsee kysymään laitteelta, että mikä ahdistaa... :lol:

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 16 Marras 2019 20:49

Jule kirjoitti:
16 Marras 2019 17:21
Myös liian heikko veden kierto aiheuttaa tuon. Sisäinen lämpötila nousee liian korkeaksi ja laite sammuu. Jos vesi ei kierrä ollenkaan se pöhisee ehkä 30sec ja sammuu sitten.

Jos lämmitin on samassa kierrossa moottorilta tulevan lämppärikierron kanssa, niin tuon voi varmistaa sillä että laittaa koneen käyntiin ja reilut kierrokset, jos webasto pysyy päällä silloin, niin kiertovesipumppu ei toimi.. (Tai sitten mittaa oskiloskoopilla vesipumpun ottaman virran.) Tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole riittävästi virtausta sen pysähtyneen kiertovesipumpun läpi.
Savuttaa= vaikuttais ettei pysy tuli kun jälkihehkutus päättyy, on kevyitä osia palopesän osat, ei tarvii isoa vikaa kun
tuli sammuu polttoaineen höyrystys puutteellinen / lämpöosat vialla.

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Jule » 16 Marras 2019 21:13

BussMAN kirjoitti:
16 Marras 2019 20:49
Jule kirjoitti:
16 Marras 2019 17:21
Myös liian heikko veden kierto aiheuttaa tuon. Sisäinen lämpötila nousee liian korkeaksi ja laite sammuu. Jos vesi ei kierrä ollenkaan se pöhisee ehkä 30sec ja sammuu sitten.

Jos lämmitin on samassa kierrossa moottorilta tulevan lämppärikierron kanssa, niin tuon voi varmistaa sillä että laittaa koneen käyntiin ja reilut kierrokset, jos webasto pysyy päällä silloin, niin kiertovesipumppu ei toimi.. (Tai sitten mittaa oskiloskoopilla vesipumpun ottaman virran.) Tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole riittävästi virtausta sen pysähtyneen kiertovesipumpun läpi.
Savuttaa= vaikuttais ettei pysy tuli kun jälkihehkutus päättyy, on kevyitä osia palopesän osat, ei tarvii isoa vikaa kun
tuli sammuu polttoaineen höyrystys puutteellinen / lämpöosat vialla.
Se alkaa savuttamaan myös tuon kiertovesipumpun hajottua, kun sinne tulee muutama lyhyt käyntijakso sinne kertyy karstaa tms..

Mutta tosiaan, kyllä siellä voi olla vaikka mitä vialla, mutta tuo vesipumppu on yksi potentiaalinen paikka.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3075
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Webaston poikanen ei pidä liekkiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 17 Marras 2019 13:21

Vesi tuntuisi kiertävän. Saman tekee vaikka kone olisi käynnissä. Viittaa siihen, että nafta ei syty. Pakoputkesta tuleva savu on kylmää ja putkenklemmarista tiputtelee polttoainetta kierron loppuvaiheessa.

Pitää kaivaa näkösälle. Lämmitin sijaitseen kuskinpuolen ajovalon alla puskurin takana. Ehkä tuon umpion irroittamalla pääsisi käsiksi lämpp'riin.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

Vastaa Viestiin