Akut

Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jule kirjoitti: 08 Elo 2020 17:49
seepra kirjoitti: 08 Elo 2020 08:43 Mulla on Tupos Expressissä 4 x 225 Ah Bosch TE088:t eli 450 Ah näyttää tulevan 24 V jännitteellä. Lisäksi siinä on CTEK MXT14 ylläpitämässä noita. Olen tässä kaavaillut, että josko laittaisi joko starttiboosterin erikseen tai sitten pari pienempää lisäakkua starttiakuiksi. Kysymys kuuluu:

Jos laittaa pienemmät noiden isojen lisäksi starttiakuiksi, voiko niitä kytkeä sarjaan noiden isompien akkujen kanssa ollenkaan vai tarviiko väliin jonkun erotusreleen? Olisi kätevää, jos saisi akut toimimaan jonkunlaisella 1, 2, 1+2 -yhdistelmällä, jotta virtaa piisaa. Voisi tietysti ostaa vielä kaksi noita samanlaisia akkuja, mutta kalliiksi käy jo.
Mun mielestä olsii järkevintä että startti akut olisivat ihan omanaan, ja akut yhteen vain esim ajossa kun laturi lataa niitä kaikkia.

Mun käsittäkäseni erikokoisia tai eri ikäisiä lyijyakkuja ei suositella kytkettäväksi rinnakkain (ja vielä vähemmän sarjaan), mutta ei niiden lataaminen rinnakkain ole ongelma jos latausjännite vaan pysyy kokoajan akkujen jännitettä korkeampana.
Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Miten tuon voisi toteuttaa mielellään automaattisesti? Vai pitääkö tehdä joku kytkinratkaisu?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuli mieleen tästä keskustelusta että jos on rinnan samankokoisia mutta eri ikäisiä akkuja niin uusimmissahan on potkua enempä jäljellä kspasiteetistä.
Nyt kun niitä käytetään ja lataillaan niin onko vaarana että tuhoutuu ne uudet vai vanhat akut.

Eli mikäs siinä nyt on mekanismi mikä aiheuttaa vaaratekijän ennenaikaiselle tuhoutumiselle?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä en kyllä tiedä miksi niitä eri-ikäisiä ja kokoisia akkuja ei saa, tai ei suositella laitettavaksi rinnakkain. Järki sanoo että sillä ei pitäisi olla merkitystä, mutta ammattilaiset eivät sitä suosittele.. Vai haluavatko vaan myydä kierroksen uusia akkuja.

Se nyt ainakin että jos siellä on seassa jokin akku jossa on kova sisäinen purkautuminen, se purkaa samalla myös niitä rinnalla olevia akkuja, joten ainakin sen seka-akuston kuntoa pitää tarkkailla paljon aktiivisemmin.
eagless kirjoitti: 08 Elo 2020 21:35 Valmet 565.
Akku alkuperäisen kokonen 150ah akku joka uusittiin 2v sitten ja viimmetalvena ei pakkasella ollut enää virtaa Ja nyt kesällä jos kuukauden parkissa niin ei virtaa.
Eli suksyllä uus jos ei korjausmoodi tuo potkua takas.
Tuo kyllä kuulostaa ennemminkin siltä että siellä on nyt jostain syystä jokin joka syö kokoajan virtaa. Ei täyteen ladattu lyijyakku vuodessa itsekseen vajene kuin ehkä max 20%, jos sieltä ei virtaa oteta - eikä se ole aivan törkyisen likainen.
seepra kirjoitti: 09 Elo 2020 10:57 Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Miten tuon voisi toteuttaa mielellään automaattisesti? Vai pitääkö tehdä joku kytkinratkaisu?
Semmoinen automaattinen latausrele laitetaan vaan hupi- ja starttiakkujen + napojen väliin.
Tuossa on siis ideana se että jos jompikumpi akustoista on vähintään 26V (eli esim moottori käy, tai pienempi laturi on saanut jo jommankumman akusoista suht täyteen) yhdistetään ne yhteen, kun jännite putoaa 25,5V ne erotetaan toisistaan.. Eli tavallaan kun kumpikin akusto on täynnä ne ovat yhdessä, mutta käynnistysakkua ei saa vahingossa tyhjennettyä liikaa.
Noissa on hieman eri jännitteitä riippuen valmistajasta, mutta toimintaperiaate on yleensä sama. Katso vaan että on 24V ja malli jossa jännitteen tunnistus on kummallakin puolella (paitsi jos haluet että hupipuolen laturi ei lataa ajoakkua).

esim tuossa on eka google tulos esimerkkinä:
https://maritimshops.fi/fi/tuote/933881 ... 45608426/1
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja seepra »

IKH:lla näyttää olevan suht edullisesti tuollaisia kans. Onko tuo jotenkin huonompi kuin tuo aiemmassa viestissä ollut:

https://www.ikh.fi/fi/erotusrele-24v-140a-st0265-24
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Blue Sea releessä on startintunnistus. Se on hyvä olla, ettei käynnistysvirta mene releen läpi. hupiakut eivät silloin kyykäytä invertteriä.

Muuten tuo HC cargo vaikuttaa ihan laatutuotteelta. Blue Sea on saanut pursiseuralisä hintaansa. Joskus niitä sai 70-80 eurolla. Sekin oli mielestäni kiskurihintataso.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja neppi »

Viimeks ku kävin (alkaa olla kohta jo aikaa...) Motonetissä, oli BlueSea-rele paljo halvempi ku sen osti semmosen päävirtajakoerotusyhistys-kytkimen kanssa. Päävirtajakoerotusyhistys-kytkinki oli paljo halvempi ku sen osti siinä paketissa. Molemmat oli halvempia toisensa kanssa. En ostanu.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nuo venepalikoiden hinnat arvotaan ihan eri arvonnassa mihin kylähullut osallistuvat. Olen tuollaiseen 30hp Marineriin etsimässä trimmin hydrauliikkamoottoria - luulin, että pesetat ovat palanneet käyttöön espanjalaisessa verkkokaupassa.

Samaan hintaryhmään myin vanhan veneeni kahden projektikoneen kanssa. Se oli kuitenkin pihassa ei järven pohjassa.

Giljotiiniventtiili löytyy myös eri harrastajille eri hintaan. Pitäisi tuohon Avon Sea Rider RIBiin saada turkin tyhjentämiseen joku sofistikaatisempi tyhjennysmekanismi. Crocsit kastuu, peräaalto muuttaa sisään nopeutta pudotettaessa. Siinä on kahvikupin kokoinen reikä perälaidassa ja sadetakkikangassukka poistoventtiilinä. No se on ollut edellisessä elämässään pelastustehtävissä ja sammakkomiehen jalat saavat ilmeisesti kastua.

On Topic: tämäkään ei taida liittyä akkuihin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin