B10M vm 1980 loppuraportti vioista: laturi, startti ja valot
Lähetetty: 23 Touko 2018 16:10
Laturissa oli tripla vika josta syystä korjaus kesti kolmatta päivää. Hiilisilta loppu ankkurin käämi poikki ja huono kosketus shuntivastuksen liittimessä. Kasasivat kunnostetuista osista toimivan laturin hintaan 900€ ja päälle työtä 3h 45min. joten erinomainen suoritus Hämeen Autosähköltä.
Startti on pitkin talvea reistaillut ja välilläjouduttu tekemään ruuvimeisselistartteja startas normaalisti kun hain auton huollosta Hämeenlinnasta mutta pari päivää myöhemmin kon kotoa piti lähteä tallille ei startannut joten ruuvari käyttöön.
Toimenpiteet apurele sijaitsee akun vieressä kotelossa joka on rikki ja päästää likaa sisään. Releen kanta likaantuu niin että ei anna kosketusta ja usasti olen sen puhdistanut (kosketin nastat releen jalassa). Nyt päätin vaihtaa releiden jalustat uusiin kävin ostamassa niihin kuuluvat liittimet jotka juotin kiinni vanhan tyngän päälle. Johdot niin lyhyet ettei ollut mahdollista katkaista johdinta. + syöttö starttimoottorin solenoiidille oli liitin irronnut ja en lötänyt sitä irtopäätä joka oli irti. Vedin uuden johtimen päävirtakytkimen 100A sulakeelta uuden sulakkeen lisäsin siihen. Nyt starttaa avaimesta.
Ajovalot eivät toimineet oikein talven matkan aikana, oikeanpuoleisessa valaisimessa paloi yhtä aikaa lähi ja pitkä valo koska vasemman valaisimen lampussa oli oikosulku lyhyt / pitkät langoissa itse polttimon sisällä. Vianetsintä oli hiukan hankalaa en nähnyt lamppua katsomalla että kaksi lankaa paloi yhtä aikaa. Matkan ajan ratkaisu oli että emme aja valot päällä. Korjaus Pottimon vaihto.
Startti on pitkin talvea reistaillut ja välilläjouduttu tekemään ruuvimeisselistartteja startas normaalisti kun hain auton huollosta Hämeenlinnasta mutta pari päivää myöhemmin kon kotoa piti lähteä tallille ei startannut joten ruuvari käyttöön.
Toimenpiteet apurele sijaitsee akun vieressä kotelossa joka on rikki ja päästää likaa sisään. Releen kanta likaantuu niin että ei anna kosketusta ja usasti olen sen puhdistanut (kosketin nastat releen jalassa). Nyt päätin vaihtaa releiden jalustat uusiin kävin ostamassa niihin kuuluvat liittimet jotka juotin kiinni vanhan tyngän päälle. Johdot niin lyhyet ettei ollut mahdollista katkaista johdinta. + syöttö starttimoottorin solenoiidille oli liitin irronnut ja en lötänyt sitä irtopäätä joka oli irti. Vedin uuden johtimen päävirtakytkimen 100A sulakeelta uuden sulakkeen lisäsin siihen. Nyt starttaa avaimesta.
Ajovalot eivät toimineet oikein talven matkan aikana, oikeanpuoleisessa valaisimessa paloi yhtä aikaa lähi ja pitkä valo koska vasemman valaisimen lampussa oli oikosulku lyhyt / pitkät langoissa itse polttimon sisällä. Vianetsintä oli hiukan hankalaa en nähnyt lamppua katsomalla että kaksi lankaa paloi yhtä aikaa. Matkan ajan ratkaisu oli että emme aja valot päällä. Korjaus Pottimon vaihto.