silvarello kirjoitti: ↑13 Touko 2019 22:34
Unohdinko jottai? Vai sattuko paska alentaja?
Laitoin tämmösiä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000317 ... 00-K-65-lm ledejä 15+15+19 rimpsut, eli yhteensä 49 kappaletta. 0,72wx49= 35,28w eli laskennallinen 1,16666 A
Pistin tämmösen alentimen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455708/ ... -24-12V-8A (tuo on oikeesti 10A)
Tuo muuntaja lämpes aikansa (paljon) ja ihailin valoja, kunnes POKS! Muuntaja toast.
Tarkistin kytkennät ja mittasin 12V akulla ja yleismittarilla ledien todellisen tehon tarpeen: 2.31A. Mittasin myös tulojännitteen 27V.
Ei kai tuossa voi muukaan mennä vituiksi ? Aika iso teoreettisen tehon ja tuon mitatun välillä, mutta ei selitä poksausta.
Mankalle laitoin tuon alentimen isoveljen (15A) viimekesänä ja se toimii hyvin, eikä lämpenekään kuin nimeksi.
Perinteinen jännitteenalentaja toimii niin että se muuttaa vaan sen ylimääräisen jännitteen lämmöksi, joka on sinänsä ihan toimiva ja yksinkertainen ratkaisu, mutta hyötysyhde on huono. Kun käytetään vähävirtaista laitetta moottorin käydessä tuolla ei ole mitään merkitystä. Esimerkiksi 4 kanavainen autoradio ei sellaisella kohtuu äänenvoimakkuudella ota sähköä kuin ehkä 2-5W, vaikka teoreettinen maksimiteho olisikin luokkaa 60w. "Modernissa" jännitteenalentajassa on hakkuripiiri joka toimii yleensä vähintään 90% hyötysuhteella.
Tavallisen lednauhan, ja samalla tavalla sarjavastuksella toteutetun led valon virta ei nouse lineaarisesti, vaan sen nimellisjännitteen yläpuolella virta lähtee jyrkkään nousuun, jonka takia esim 12V virta voisi olla vaikka 1,2A, mutta 13V (täyden akun jännite) ollaankin sitten tuolla 2,3A:ssa. käytännössä tuollaisen ledin kirkkaus ei kasva juuri ollenkaan ylijännnitteellä, vain sähkönkulutus/lämmöntuotto kasvaa, siksi tuollaiset kannattaisi säätää siihen jännitteeseen/kirkkauteen jossa kirkkauden lisääntyminen taittuu. Yleensä se optimaalinen paikka 12V nimellisjännitteella toimivalla valolla on jossain 11,8V korvilla.
Akkukäyttöisenä näissä on se ongelma että akun jännite vaihtelee varauksen mukaan, ja akun lataaminen edellyttää aina lepojännitettä selkeästi korkeampaa jännitettä, ja kaikki akkuun kytetyt sähkölaitteet saavat tietysti osansa latausjännitteestä. Ajoneuvokäyttöön tarkoitetut 12v nimellisjännitteellä toimivat laitteet ovat suunniteltu niin että ne kestävät ne 14-16V jännitteet joita ajoneuvossa yleisesti esiintyy, muuntajan perään tarkoitetut 12V laitteet on yleenstä tosiaan tarkoitettu sille 12V voltille, eikä jotain sillä hehtaarilla.
Kaikkein energiatehokkain valaistus tulee vakiovirtaohjatuilla led valaisimilla, jossa elektroniikka hoitaa sen oikean jännitteensyötön hakkurilla, eikä "tyhmä" sarjavastus, joka muuttaa vaan sähköä lämmöksi. Käytännössä nuo lednauhat sarjavastuksineen ovat vaan niin hemmetin käteviä.