Sivu 1/2
					
				Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 29 Marras 2017 23:09
				Kirjoittaja Mata76
				Mistä ootte akkuja ostanut, onko joku tietty malli mitä kannattaa harkita. Entäs invetteri, kokoluokkaa olen ajatellut 2-3kw??
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 10:54
				Kirjoittaja Mata76
				Oisko kokemuksia linkin mukaisesta akusta? 
Hinta ainaki kohtuullinen mutta onko rahan arvoinen! 
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261417/
Vai olisiko tämä parempi!? 
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-a ... 055261424/ 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 12:58
				Kirjoittaja BussMAN
				Iventterien hintahaitari laaja, halvimmat kiina, victoryt kallistaa päästä, näilläkin palstoilla noita
usein myynnissä, siniaalto ? sopii joka ”laitteelle”, kannattaa miettiä mitä yhteiskäyttöä ja max
teho mitoittaa sen mukaan, asiantuntijat kertoo mitä vaatii normaalikodinkoneet esim jääkaappi
inventeriltä. verkkovirran saatavuus   leiripaikoilla  tai onko mukana lisäksi agrikaatti tilapäis
käyttöön tai laajempaan mukana
Varmaan 2 x 250Ah akkukoolla pärjää, ajossa lataus ( auto) ja parkissa ( verkko,agrik,aurinkopaneli ym)
Tuon kokoiset omassa ovat jotkin sähkötrukkiakut, en tunne tarkemmin, myös  käytetään normaali
starttiakkuja. Akkuja ei kannata ostaa varastoon vaan suoraan  käyttöön, kun tuo elinkaari alkaa
( takuutkin lyhyitä niin ehtii testata ) noudosta.
Victory omassa  se on vain 1,5 kw se rajoitaa käyttöämutta toimii vuoroteluperiaatteella n1,5 kw
laitteiden käytössä, siinä on lataus samassa ja ymmärtänyt että toimii verkkoon kytkettynä :
käyttää  verkkovirtaa jos se rajoitettu ,tarvittaessa ottaa inventerillä akuista ( tämä on oletus
toiminta kun testailin joka tuntee nuo kertoo tarkemmin ja korjaa virhetiedon) ,lisälatauksena
ajossa autonlaturista sen jälkeen kun  starttiakut täynnä ja muutaman ampperin panelit auringosta, ””jotain säätiä ja ohjausreleitä välissä ””( esim toiminta  victory lataa ensin asuntokopin  akut täyteen 
ja sen jälkeen auton starttiakut , ja on vielä välikaapeli jolla voi ottaa starttiakusta tarvittaessa,
irtoagrikaatilla lisävirtaa jos tiläistarve.
Valmiita kaavioita löytynee tältäkin palstalta , tarvii selailla projekteja,,joista voi kehitellä oman käyttötarpeen täyttävän, ei ensin täydellisintä , käytössä selviää mitä tarvii ja miten kannattaa
laajentaa..
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 13:36
				Kirjoittaja Mata76
				Kiitos laajasta vastauksesta, sähkön tarvetta tulee olemaan jääkaappi, pari 32" led töllö,keittolevy, mikro, kahvinkeitin, eli normaalit keittiö varustus+tv:eet. 
Akkuja aattelin just 2*225-250,agrikaatti tulee varmaan lisäksi! 
Invetteri siniaaltoinen, minkä kokoinen ois riittävä tälläiseen kokoonpanoon ja sais olla just sellainen että löytyy
kaikki herkut latauksesta lähtien!
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 15:35
				Kirjoittaja Rosvolinna
				3000W riittää noille, mutta akkuja saa olla reilusti enemmän mikäli haluaa kotityylillä sähköä käyttää.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 18:17
				Kirjoittaja Mata76
				Miten kannattaa tehdä kolmen akun systeemi tai oikeastaan lataus. Eli tarkoitus laittaa 2*250 24v ja yks 180-250 12v. 
Millä systeemillä paras ladata tuota 12v järjestelmää,lataako mikään invetteri 24v sekä 12v yhtäaikaa vai pitääkö asentaa erikseen oma laturi 12v:lle?
Ajon aikana ei varmaan saa ladattua tuota 12v akkua muutoinko asentamalla moottoriin 12v laturin. 
Mutta saako verkkovirralla ladattua muutoinko omalla erillisellä laturilla?
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 19:18
				Kirjoittaja BussMAN
				Tarve 12v ? jos pikkutarve kannattaa harkita jännitteena alenninta 24/12 ja unohtaa 12 v akku,
” Webastot” ja vastaavat 12 v järkevin omalla akulla, halvin ajonaikainen  lataus omalla laturilla
jos sijoitus onnistuu, inventteripuoli lataus 12/24 v mutta saako molempia yhtäaikaa?
Omassa noita pieniä kohteita / 12 v laitteita jännitteen alentimella radio,tv , digibox .
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 30 Marras 2017 21:05
				Kirjoittaja Mata76
				Led valot, vesipumppu nyt ainakin,niille varmaan riittää tuollainen 180-250ah akku melkoisen kauan!
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 01 Joulu 2017 11:56
				Kirjoittaja KajNyy1
				Mata76 kirjoitti:Miten kannattaa tehdä kolmen akun systeemi tai oikeastaan lataus. Eli tarkoitus laittaa 2*250 24v ja yks 180-250 12v. 
Millä systeemillä paras ladata tuota 12v järjestelmää,lataako mikään invetteri 24v sekä 12v yhtäaikaa vai pitääkö asentaa erikseen oma laturi 12v:lle?
Ajon aikana ei varmaan saa ladattua tuota 12v akkua muutoinko asentamalla moottoriin 12v laturin. 
Mutta saako verkkovirralla ladattua muutoinko omalla erillisellä laturilla?
Minulla on Waeco inverteri 24V --> 12V  omalla katkaisijallajolloin saan latauksen päälle myös moottorin seisoessa jos tarvetta lisälataukseen.
 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 01 Joulu 2017 22:55
				Kirjoittaja Lahti32
				Woima AGM akuista on kokemusta. Olen ostanut niitä 12kpl joista 6 kuoli ensimmäisen vuoden aikana. Ei vakuuta. Noissa isoissa akuissa toimii starttiakku ihan OK mutta niitä pitää olla tarpeeksi, eli 60% kulutuksesta. Mikään ei kestä jos akku tyhjenee kokonaan välillä.
12V ei tarvi minnekään. Vesipumppu ja led valaistus on myös saatavana 24v järjestelmään. Mulla on tuo 12v systeemi omalla moottorissa olevalla lisälaturilla ja ylläpito laturilla. Toimiva systeemi mutta voi sen suunnitells niinkin ettei sitä tarvitse
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 01 Joulu 2017 23:36
				Kirjoittaja Mata76
				Invertteristä tuli tehtyä jo kaupat ja nyt olen nuita akkuja katellut, tosin hankinta varmaan sama jättää keväälle just ennen kuin ottaa auton käyttöön. 
Startti vai vapaa ajan, näyttää olevan molempien kannattajia täälläkin aika paljon 

 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 11:19
				Kirjoittaja Jule
				Mä olen pohdiskellut tuota akkua.. AGM akku tarvii erilaisen latausprofiilin kuin perinteinen akku, joka toimii ihan hyvän laturin vakiojännitelatauksella, mutta onko sillä merkitystä, eli latautuuisiko ne hupiakut muutenkaan ajonaikana täyteen? Lisäksi mulle on vähän epäselvää että miten nuo ei-huippuinvertterit hanskaa noiden AGM akkujen lataamisen, lataako ne niitä kuten mitä tahansa tavallista lyijyakkua, vai osaako ne haistaa että siellä on AGM akku ja muuttaa latausprofiilin sen nukaiseksi?
Kunnon lition-ioni akusto olisi tietysti reteä, mutta taitaa olla vähän aavistuksen turhan kalliita vielä.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 13:20
				Kirjoittaja KajNyy1
				AGM akku tuhoutuu ylilatauksesta koska se on hyytelöakku eikä hyöristynyttä nestettä pysty korvaamaan. Waecon 14,0V laturilla akku kesti 1,5 - 3V vuotta yhteensä neljä AGM akkua. Nyt vaihtnut kiakki korkillisiksi starttiakuiksi. Kestää kuormitusta ja latausta ja ylilatausta jota tulee aurinkokennoilla herkästi . 
Asia korjaantuu sillä että lisään n. 4 litraa vettä vuodessa akku yhteiskapasiteetti 680 Ah.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 13:52
				Kirjoittaja Mata76
				Riittääkö tuo 680ah millaisen elektroniikan pyörittämisestä? 
Miten muuten olette sijoittanut hubiakut ja invetterin, onko bussin sisälle sijoittaminen täysin pois suljettu ajatus? Ei tuossa omassa sisussa kauheesti ole tilaa ala bokseissa
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 16:43
				Kirjoittaja Rosvolinna
				Kyllä ne akut voi sijoittaa vaikka sängyn alle. Lataaminen kehittää vetyä ja happea eli kannattaa laittaa letkulla tuuletus ulos - asuntovaunuakun tapaan.
Toisaalta minulla on bussin keittiön alakaapissa vesipumpun 12v akku ilman tuuletusta - ei ole vielä räjähtänyt. Sitä lataa pieni Benton älylaturi. Yhdellä latauksella vesipumppu ja muutama ledivalo soi puolen kesää.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 17:24
				Kirjoittaja Mata76
				Ok, pitänee suunnitella kunhan saa asiat siihen pisteeseen että on akut ostettu
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 17:27
				Kirjoittaja Mata76
				Kaveri myy kaiken näköistä romua ja siltä kysyin akkuja,näin vastas.
"Laatumerkki Banner bosch tai exide noin 270-290eur
MTX merkkinen 220eur"
Eikö nuo ois aika kohtuu hintaisia, onko kokemuksia nuista mtx akuista?
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 02 Joulu 2017 21:05
				Kirjoittaja Jokelan linja
				Mä laitoin just kesällä uudet hupiakut mallia Varta Professional Dual Purpose 230 Ah.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/t ... 30-230-115
Hyvin ovat toistaiseksi toimineet. Maksoivat jotain 240€ kappale.
Aikaisemmin oli neljä tällaista syväpurkausakkua: 
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... 11x178x432
Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta uusien hinta on melko suolainen.
Varmaan jotkut AGM-akut olisi nappivalinta, mutta hinta suhteutettuna käytön määrään vaikuttaa varmaan asiaan.
 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 03 Joulu 2017 15:34
				Kirjoittaja Jule
				Normaaliakuissa halvan hintarajana mä olen pitänyt 1e/Ah.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 03 Joulu 2017 18:15
				Kirjoittaja Iski
				Jossain inverttereissä on maininta ettei saa käyttää kuin agm tai hyytelöakkuja, power starissa on ainakin valintakytkin erilaisille akuille.
Itse ostin Kärkkäiseltä agm akut 220 Ah 265 e kpl.
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 04 Joulu 2017 19:28
				Kirjoittaja Mata76
				
Tuo Vartan akku kiinnosta kokeilla mutta en mä mistään löydä tuohon 240e hintaan, joka paikassa mistä kysynyt niin hinta 285-329e :/
Tuttu on Raskoneella töissä ja se sais exiden 225ah akkuja 220e hintaan, en tiedä pitääkö tyytyä niihin vaikka oon täältäkin palstalta lukenut että niitä mennyt välillä romuksi aika äkkiä. 
Ei vihtisi ihan paskoja ostaa mutta toisaalta ei ole budjettia ihan huippujakaan ostaa. 
Hankalaa tämä harrastus näin aloittelija 

 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 06 Joulu 2017 00:24
				Kirjoittaja Jokelan linja
				Tuo Vartan akku kiinnosta kokeilla mutta en mä mistään löydä tuohon 240e hintaan, joka paikassa mistä kysynyt niin hinta 285-329e :/
Äsken kun katsoin, niin 237€ sis. alv24% on Kahan tukkuhinta. Varmasti jälleenmyyjät haluaa omansa välistä, mutta älä maksa paljoa ylihintaa 

 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 24 Joulu 2018 11:52
				Kirjoittaja eagless
				
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 25 Joulu 2018 17:16
				Kirjoittaja BussMAN
				eagless kirjoitti: ↑24 Joulu 2018 11:52
https://www.tuontitukku.fi/tuote/akku-2 ... 055261479/
Tossa olis aika edulliset.
Enpä vain laadusta tiedä.
Varmaan järkevä hankinta, verrattuna vastaavan kokoiset voi maksaa jopa 500€ , 12tai 24 kk takuulla, ei käytännössä
suuri etu 
Esim 4 x 199=800€ / 4 x 475= 1900€, omat huonot kokemukset noista ”american patteriakuista ” 50 Ah n250€ siistejä
kuljetella mutta käyttöikä sama 50€ akulla, tilannetoinen lentokonekäytössä..
Ihmetellyt akkujen ilmoitettuja Ah määriä verrattunapainoon, maalaisjärjellä kevyt ja iso Ah vois tarkoittaa hyvää
starttaus ominaisuutta  ja tietekin  keveys etu suurimassa osassa likkuvaa kalustoa, ehkä käyttöikä lyhyempi.
Lisäksi miettinyt onko ilmoitetuissa Ah määrissä jotain kaupallisuuttakin ( sallituissa rajoissa eroavaisuuttta)
Toivottavasti asiantuntijat valaisee asiaa, seuraava esim mielestäni aiheuttaa miettimistä.
180Ah akku painaa n 45 kg, 220Ah n60 kg, 240Ah 62-65 kg,  ( 250Ah akku trukkiköyttöön yli 70 kg)?
 
 
			 
			
					
				Re: Akkujen ja invetterin hankinta!
				Lähetetty: 25 Joulu 2018 18:41
				Kirjoittaja KajNyy1
				Minä jouduin uusimaan tien päällä Ranskassa Startti akut. tuhoutu täysin kun pääsi niin tyhjäksi että navoisaa oli värripäin jännite. toinen akku selvisi ilmeisesti pienemmillä vaurioilla, mutta uusin molemmat. Tuli sammanlaiset kuin entisetkin Volvo 225 Ah 2 kpl paikalle tuotuna ja asennettuna vanhat poisvietynä. Yht. 1158€ autoa ei saanut ilman akkua käyntiin 2kW agregaatilla ja Bilteman starttiapulaitteella, vaatii akun tuekseen.