Sivu 2/2

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 09 Helmi 2019 22:32
Kirjoittaja eagless
Tuli semmonen mieleen että kun yleensähän on kaksi 12v akkua sarjassa ja niitä on sitten 2-4 paria eli akkuja silloin yhteensä vaikka 4-8 kpl.

Mutta mitäs eroa on sähköteknisesti jos laitettaisiin vaikka 3 akkua rinnan kytkentään ja toinen patteri samoin 3kpl rinnan ja sitten nuo paketit laitetaan sarjaan eli tulee taas 24v järjestelmä?

Eli onko latauksen tai akkujen purkautumisessa jotain eroa noissa eri kytkennöissä?

Ehkä hankalasti selitin mutta jospa tuosta joku selvän sais mitä tarkoitin.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 09:55
Kirjoittaja Rosvolinna
Kaikkien akkujen tulee olla saman tehoisia ja saman kuntoisia. Muuten mennään heikoimman ehdoillla. Minulla on juurikin 6kpl 100Ah akkuja 3x2 kytkennässä 24v invertterissä.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 15:56
Kirjoittaja eagless
Juu no sitä mietin just että jos 3 akkua rinnan ja niitä pattereita 2 sarjaan että kompensoisko toi mitenkään jos yks akku menny heikommaksi.

Ne jotka sarjaan kytketään niin nehän pitäis olla mahdollisimman identtisiä.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 16:51
Kirjoittaja Jule
Jos mulla olisi esim 6kpl sekalaisia akkuja ja haluaisin tehdä niistä 24V akuston kytkisin ne nimenomaan sarjaan sekä rinnan. Tahtoo sanoa siis että kytkisin ne +12V potentiaalin tasossa olevat akungekgät myös kaikki keskenään yhteen, mutta mikään asiantuntijalausunto tää ei ole vaan 100% mutu.

Uudet akut kytkisin kolmeksi 24V paketiksi yhdistäen en vain 24V kengistä, mutta en oikeastaan osaa sanoa mitään syytä miksi tekisin noin.

Päästään siihen lopputulokseen että tämä on täysi nollapostaus. :/

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 17:06
Kirjoittaja Rosvolinna
Mikäli akut ovat kovin erinlaisia ominaisuuksiltaan lataamisesta ei tule oikein mitään. Osa jää vajaiksi ja toiset keittää. Harrastuksen siitä itselleen saa, kun vanhoja akkuja yhteen niputtaa. Purkaessa ei niin väliä, kyllä se sähkö osaa niistä ulos, mutta tuo lataaminen sekakuorolle on lähes mahdotonta. Pitäisi joka patteri ladata erikseen.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 19:19
Kirjoittaja eagless
Juu no nyt sain vastauksen eli ei rinnan koska lataus ei normaalisti onnistu jos erikuntoisia akkuja.

Kalliimpi homma vaan jos hankkii jonku 6-8 akun akkupatterin ja vuodenpäästä yks tilttaa niin ei muuta ku roskiin ja uudet akut tilalle mutta onhan nuo akkujen hinnatki tippunu siihen malliin että mitäpä niissä säästelee.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 10 Helmi 2019 21:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei haittaa jos yksi tilttaa - hakee takuuna uuden samanlaisen tilalle. Ei se niin metrin päälle ole. Kunhan on samat Ah:t ja lataa kaikki yksitellen samaan lähtötilanteeseen ennen käyttöönottoa.

Jotkut väittävät, että pitäisi olla samaa valmistuserää - minä en ole lähtenyt niin hifi-linjalle. Miten käytännössä;_ saako samaa valmistuerää olevilla akuilla keitettyä montakin desiä enemmän kahvia puskassa?

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 11:00
Kirjoittaja eagless
Selvennyksenä vielä niin hain tällä nimenomaan että jos laittaa yysia akkuja vaikka 6x12v 200ah.

Jos laittais niistä 3 akkua rinna joten tulisi tavallaan 2kpl 600ah akkuja jotka kytkisi sarjaan jolloin saavutetaan 24v.

Nyt jos yksi akku heikkenee ajan myötä niin paikkaako nuo kaksi muuta sitä heikompaa vai onko siitä enempi haittaa kuin perinteisessä kutkennässä?

Jos kaksi akkua sarjassa ja toinen menee huonompaan kuntoon niin silloinhan juuri toinen akku alkaa kiehumaan ylilatauksesta?

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 11:03
Kirjoittaja eagless
Eli ei ollut takoitus yhdistellä erikokoisia ja kuntoisia akkuja vaan säästellä juuri uusia akkuja että pysyisivät niinssanotusti balanssissa keskenään ettei tulisi ali/yli latauksia

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 15:39
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä ne balanssissa pysyvät - varsinkin maltillisesti käytettäessä. 2x3 vaikuttaa hyvältä ja toimivalta kombolta. Noin minulla on auton hupipuoli. Mökillä on 2x2 270Ah AGM-akkuja ne sietävät purkaamista kuulemma paremmin, mutta ovat hinnankiroissa.

Bussissa on tavallisia Fiamman umpiakkuja jostain kännytukiaseman poistokeosta otettuja. Hyvin ovat pelanneet - no ne ovat 24/7 laturissa joten mikäs niiden ollessa.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 17:09
Kirjoittaja eagless
Eli onko rinnankytkentää vai ei?

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 20:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuossa pikakaavio. Kaapelit kannattaa laittaa vähintään 16mm2. Riippuen tietenkin vertin kuormasta. 24v systeemissä, kun induktiolla keittelee niin lähemmäs 60A kulkee pois akuista ja kaapelilämmitykseen sitä ei kannata tuhlata.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 20:30
Kirjoittaja eagless
Nyt selkis eli rinnan on sulla joten just tota tarkotin.
Minäpä käyn vielä huomenna akkuliikkeessä alan ammattilaiselta kysymässä tosta.

Aikasemmin ymmärsin täältä luettuna että suositellaan vain laittaan aina kaks akkua sarjaan ja niitä paketeita sen mukaan ku niitä löytyy ja juuri latauksen takia.

Ei mulla oo vielä kulkuriakaan pihassa mutta selvittelen etukäteen mitä pystyy niin on tietotaitoa ruveta heti askarteleen kun sopiva aihio löytyy.

Itte vain mietin yhtä kuvaa missä vesiastioilla kuvattiin tuota latautumista ja sain käsityksen että tuo rinnan kytkentä estäis ettei yks akku tyhjene niin helposti

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 11 Helmi 2019 21:21
Kirjoittaja Rosvolinna
Mulla on tuota hämmentämässä myös 2x220Ah starttiakut, mutta ne on releellä irroitettu hupinipusta. Starttiakut ovat lähes täysiä aina, joten jotain epätasapainoa tulee lataukseen releen vetäessä puskapartyn jälkeen. Aluksi meni laturin hihnoja kuin spakettia. Laitoin irroituskytkimen ja lyön hupipuolen kiinni vasta maantienopeuksissa niin laturi jaksaa puskea.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 12 Helmi 2019 15:31
Kirjoittaja Jule
Rosvolinna kirjoitti: 11 Helmi 2019 20:19 Tuossa pikakaavio. Kaapelit kannattaa laittaa vähintään 16mm2. Riippuen tietenkin vertin kuormasta. 24v systeemissä, kun induktiolla keittelee niin lähemmäs 60A kulkee pois akuista ja kaapelilämmitykseen sitä ei kannata tuhlata.
Tuo "-24" on hieman hämäävä, sekunnin verran kuvittelin että sulla on 48V akusto.

Tuolla tavalla kytkettynä tulee aika kova virta tuohon pystysuuntaiseen johtoon joka yhdistää tuon alemman ja ylemmän 12V akuston. Vastuksen kannalta olisi järkevämpää kytkeä esim tuon alemman akuston + navoista johdot ylemmän akuston - napoihin ja jättä nuo ylemmän akuston - navat keskenään yhteen. Johtoa menee sama määrä, mutta virtaa kulkee vain kolmasosa.

No tietysti se johdon menekki riittuu akuston fyysisestä sjoittelusta, mutta käytännössä tuo rinnan kytkettyjen akkujen välinen virta on hyvin pieni tuossa +12v tasossa, jos johto tuntuu kalliilta noiden akkujen puolenvälin potentiaalitasaukseen voi käyttää ohuempaakin johdinta.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 12 Helmi 2019 18:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Joo mun moka; 0 siinä pitäisi olla. Pystyveto samalla mitoituksella kuin lähdöt. Minulla tuossa on parien välissä lattakuparit ja akut hieman eri järjestyksessä.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 12 Helmi 2019 23:26
Kirjoittaja setrailija
oli pakko laitta.
Kysykää naisilta. Niillähän on munatsarjassa.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 13 Helmi 2019 21:49
Kirjoittaja Jule
setrailija kirjoitti: 12 Helmi 2019 23:26 oli pakko laitta.
Kysykää naisilta. Niillähän on munatsarjassa.
Tarkalleenottaen ovat rinnan, ei sarjassa.

Re: Akkujen ja invetterin hankinta!

Lähetetty: 13 Helmi 2019 22:20
Kirjoittaja Rosvolinna
Saman väriset yhteen ja loput kannen väliin.

Ihan aiheeseen: Kaapelikenkiä liitettäessä kannattaa olla huolellinen. Tuollainen 16-32mm2 kenkä vaatii kunnon pihdit - leluilla ei saa kuin lämpöä aikaan - sekä asentajassa että kohteessa.