Sivu 1/3

Latausvika..

Lähetetty: 08 Marras 2015 09:58
Kirjoittaja maantieristeilijä
Osaisiko joku lonkalta sanoa, mikä vika latauksessa, kun auton jonkin aikaa käytyä..10-20min laturin valo syttyy ja vähän "värisee" ei siis pala täysin kirkkaana. Kuormitus vaikuttaa myös jonkin verran valon kirkkauteen. Eli valot, kun laittaa päälle, niin palaa kirkkaammin.. Ei oikein sovi tasasuuntausdiodien palamiseenkaan, kun ei kylmänä startatessa heti syty.. alusta on siis Volvo B57

Jani

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Marras 2015 10:20
Kirjoittaja pelti
kontaktihäiriö? Liitimien ja hiilien tarkistus. Lämpeneminen herättää häiriön?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Marras 2015 12:28
Kirjoittaja maantieristeilijä
Tuota kans mietin.. Aattelin, että oisko tuossa joku tyyppivika.. Muukin, ku merkki :)

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Marras 2015 18:37
Kirjoittaja Pukaatti
Kuules kaima, käytä jossain oskilloskoopissa laturi nii selviää diodit ja kaikki kerralla.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 09 Marras 2015 20:26
Kirjoittaja Iski
Kannattaa kattoo ensin sulakkeet, vaikka ehjä niin kosketuspinnat hapettuu.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 09 Marras 2015 21:12
Kirjoittaja Wilcox
Se vika saattaa ilmetä siinä diodissa kun on lämmennyt. Ei huono vinkki tuo oskilloskooppi.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 09 Marras 2015 21:15
Kirjoittaja Pukaatti
Se oskilloskooppi on ainoa oikea tapa tutkia. Trust me, i know.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 12:55
Kirjoittaja maantieristeilijä
Kaikki kosketuspinnat on tutkittu, johdot mitattu, jännitesäädin ja hiilet uusittu. Eipä se tuo oskilloskooppi tee autuaammaksi, kun laturi ei pukkaa yhtään mitään, kun 5v hajujännitettä... Onko joku korjannut tuollaista Lucasin CAV-merkkistä laturia? Saako siitä mitattua käämityksen jotenkin. Hiilet on esillä ja ne päätyluukut irti. Mitkä ne kolme sinistä molikkaa on siinä päädyssä, joissa on kolme nastaa kussakin? Tasasuuntaussiltoja??

Jos sais päydälle tuon laturin, niin vika siit kyl löytys, kun joskus tullu 3v sähköalaaki opeteltua :))

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 17:10
Kirjoittaja Wilcox
Mittaa jännite kun valo ei pala ja sen jälkeen kun valo alkaa tuikkimaan.
Antaa osviittaa jos diodi alkaa köhimään lämmetessään.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 18:08
Kirjoittaja maantieristeilijä
Siis se ei lataa milloinkaan. :) Ainoastaan akkujännite tulee tuonne järjestelmään, kun virrat päällä, tai käy. Valo palaa ihan tasaisen kirkkaasti koko ajan.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 19:04
Kirjoittaja Pukaatti
Mites jos mittaa liuku renkaista vastusarvon mitä antaa, ja onko heräte virta ok? Sillä oskilloskoopilla sais suljettua nuo maa ja pluspuolendiodit pois varmuudella. Onko liukurenkaista yhteyttä maahan?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 20:55
Kirjoittaja maantieristeilijä
Niin, tosiaan sen verran tilanne muuttunut, mitä eka viestis kirjotin. Oikeastaan se teki kerran tuon, mitä ensimmäises viestissä on.
nyt tosiaan vaikuttaa mykältä.

Mittasin molempien liukujen ja maan väliltä.. Megaohmeja näyttää?? Jännitesäätimessä on navat oikealta miinus, A, WL, F, ja low, med, hi. Sen verran mittailin, että WL on suoras yhteydes etu ja takahiileen. F vaan taaempaan hiileen. Mistä noista menee herätevirta? Otin myös koe mieles suoraan akulta kaapelilla maan laturille ja säätimelle, ei vaikutusta..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 21:59
Kirjoittaja Jokelan linja
Tosta tollainen kytkentäkuva.
Jos yhtään on sähkö hallussa, niin helppo tutkia.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 05 Huhti 2016 22:01
Kirjoittaja Pukaatti
Liukujen ja maan välillä ei saa olla yhteyttä eikä roottorin ja Liukujen. D+ on hupipuolella heräte ja W kierrosluku yleensä. Sit on tietty käämitys mitattava mutta kun ne on nyt sulla diodisillassa kiinni ni ei taida tulla tulosta. Sillä mie sitä oskilloskoopilla meinasin et täräyttää sen penkkiin autosähkökorjaamolla ja tsekkaa diodisillat sunmuut ja ei montaa kymppii maksa. Näkisi sitten et maapuolen diodit vaiko plussan. Mutta kiva se on roplata tietty itekki. Saatko tinattua diodisilla irti? Sit mittais käämit.

Katos juu tässähän on erillinen säädin. .. kiva. Unohda kaikki miu höpinät :)

Re: Latausvika..

Lähetetty: 06 Huhti 2016 09:31
Kirjoittaja maantieristeilijä
99% todennäköisestihän vika on laturissa. Tässä B57/ td70 koneessa vain on sellanen pieni suunnitteluvika, että pitäs kone irrottaa toiselta puolelta ja nostaakki yhkä aikaa, et saa laturin pois. Toinen vaihtoehto purkaa koko polttoaineen syöttöjärjestelmä pois!! Onko joku muu paininut saman homman kanssa/ keksiny jonku hurjan idean, miten tuon saa helpommin?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 06 Huhti 2016 21:36
Kirjoittaja Jule
Voisiko sinne mahtua kokonaan uusi laturi johonkin toiseen paikkaan?

Biltemassa maksaa perus 24V 55A laturi 140e

Re: Latausvika..

Lähetetty: 06 Huhti 2016 23:36
Kirjoittaja Lahti32
Eikö tule pantojen välistä eteen tai taaksepäin vetämällä?

Lueppa kajnyy ketju laturi ei lataa

viewtopic.php?f=13&t=2565&hilit=laturi+ei+lataa

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Huhti 2016 10:13
Kirjoittaja maantieristeilijä
Siinä on moottorin korvallinen samalla laturin kannatin. Jonka ympäri panta myös menee. Siis se on laturin alla. Ainut kohta, josta mahtus, niin suoraan alas, mutta juuri tuo korvallinen.. Takapuolella on koko polttoaineen syöttöjärjestelmä ja etukautta mahtus, jos purkaa syylärit suun muut pois. Seki on semmonen urakka, ettei tunnu kauhean viisaalta pelkän laturin takia. Kahesti käyttäny pois. Noh, jos sitä käyttäs autosähkössä, vaikka uskon sen olevan turhaa rahan polttamista, kun ei se oskilloskooppi näytä mitää, jollei jännitemittarikaan näytä, mutta jos ne sais mitattua laturin käämit, ni tietää ruveta uutta ettiin..

Re: Latausvika..

Lähetetty: 08 Huhti 2016 18:08
Kirjoittaja Pukaatti
Ammattikoulussa voi käämityksen testata semmosella "murisijalla " ääni muuttuu jos onnvikaa.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 10:32
Kirjoittaja maantieristeilijä
Tuosta vermeestä nyt ei hirveänä apua, kun sen käämin voi mitatakki sit, kun laturi auki ja noita ei enään edes kukaan rupea käämittään mielellään. Kävin tuossa paikallisessa autosähköliikkeessä kyselemässä (Alueen pätevin henkilöautopuolella)=Sercap. Ei lupaillu mitään ja tuumasi, ettei sitä näe oskilloskoopill varmuudella, onko diodisilta rikki, eikä muutakaan. Enpä viittiny ruveta tinkaamaan, kun näin sen itekki oletan olevan. 85e/h tuolla, niin enpä viittiny tyhjää ruveta rahaa polttamaan. Raskashuoltoki meinas, et päivän homma laturin vaihto=1000e+. Laturi on nyt sit pöydällä :). Kolmen tunnin homma. Piti purkaa polttoainesuodattimien jalat ja pumpun tukijalka edestä pois.. Nyt ois sitten tuon aukasu. Alustavasti mittailin, niin ei löytynyt minkäänlaista yhteyttä minkään välillä johtoliittimissä.. Jos löytys joku karvaava pantapallin laturi, niin laitan uuden. Kyl se mielellään sais olla ainaki 70A/h

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 12:11
Kirjoittaja Puu Tiainen
Mittaa vastus roottorin hiiliharjojen väliltä ja hiiliharjojen ja akselin väliltä.
Irroita staattorikäämi diodeista ja mittaa diodit.
Mittaa staattorin eristykset jokaisen vaiheen ja rungon väliltä.
Käämien katkokset mitataan syöttämällä virtaa käämeihin ja mittaamalla jännite.
Laita kuva staattorikäämistä, siellä pitäisi olla eri vaiheet eri värisillä johdoilla tai sitten ei.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 19:14
Kirjoittaja Lahti32
Ei se paimela mahdottomia pyytänyt kunnostetusta laturista.

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 19:44
Kirjoittaja maantieristeilijä
Aukasin sen ja oli kyllä niin sanotusti kilometrit tullu täyteen. Kaikki johtojen vaipat murtunu ja puoliks paljastuneet ja niin täynnä p-askaa, ettei tosikaan. Kaikki näytti mittaamalla olevan kunnossa, paitsi maan ja sen paksun plussan välil oleva konkka oli irti.. Pitää sieltä paimelasta yrittää kysästä uudempaa versiota.. Onkohan tollasta pantakiinnitystä kuinkakin uudessa versiossa? Entä sit toi säädinpuoli? onkohan se irrallinen mihin vuosimalliin asti näis?

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 21:24
Kirjoittaja maantieristeilijä
Lahti32 kirjoitti:Eikö tule pantojen välistä eteen tai taaksepäin vetämällä?

Lueppa kajnyy ketju laturi ei lataa

viewtopic.php?f=13&t=2565&hilit=laturi+ei+lataa

Jäi vastaamatta tähän, et kyllä se liikku eteen ja taakse, muttei B57:ssa mahu kumpaakaan kautta tulemaan itteasias etukautta ei ollenkaan.. Joku toinenki taivasteli samaa jossain vanhas viestiketjussa. Vaihtoehdot, moottorinkannake pois, tai purkaa takapuolelta polttoaineen syöttöpuoli pois.. :D

Re: Latausvika..

Lähetetty: 17 Huhti 2016 22:46
Kirjoittaja Pukaatti
Saako tähän rojautettuu johonki muualle laturin ? Jättäs vanhan vaikka paikoillee? Oisko ideaa?