Latausvika..

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 08 Marras 2015 09:58

Osaisiko joku lonkalta sanoa, mikä vika latauksessa, kun auton jonkin aikaa käytyä..10-20min laturin valo syttyy ja vähän "värisee" ei siis pala täysin kirkkaana. Kuormitus vaikuttaa myös jonkin verran valon kirkkauteen. Eli valot, kun laittaa päälle, niin palaa kirkkaammin.. Ei oikein sovi tasasuuntausdiodien palamiseenkaan, kun ei kylmänä startatessa heti syty.. alusta on siis Volvo B57

Jani
Volvo b-57

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja pelti » 08 Marras 2015 10:20

kontaktihäiriö? Liitimien ja hiilien tarkistus. Lämpeneminen herättää häiriön?
peltiliiteri.com

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 08 Marras 2015 12:28

Tuota kans mietin.. Aattelin, että oisko tuossa joku tyyppivika.. Muukin, ku merkki :)
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 08 Marras 2015 18:37

Kuules kaima, käytä jossain oskilloskoopissa laturi nii selviää diodit ja kaikki kerralla.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1177
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Iski » 09 Marras 2015 20:26

Kannattaa kattoo ensin sulakkeet, vaikka ehjä niin kosketuspinnat hapettuu.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 191
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Wilcox » 09 Marras 2015 21:12

Se vika saattaa ilmetä siinä diodissa kun on lämmennyt. Ei huono vinkki tuo oskilloskooppi.

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 09 Marras 2015 21:15

Se oskilloskooppi on ainoa oikea tapa tutkia. Trust me, i know.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 05 Huhti 2016 12:55

Kaikki kosketuspinnat on tutkittu, johdot mitattu, jännitesäädin ja hiilet uusittu. Eipä se tuo oskilloskooppi tee autuaammaksi, kun laturi ei pukkaa yhtään mitään, kun 5v hajujännitettä... Onko joku korjannut tuollaista Lucasin CAV-merkkistä laturia? Saako siitä mitattua käämityksen jotenkin. Hiilet on esillä ja ne päätyluukut irti. Mitkä ne kolme sinistä molikkaa on siinä päädyssä, joissa on kolme nastaa kussakin? Tasasuuntaussiltoja??

Jos sais päydälle tuon laturin, niin vika siit kyl löytys, kun joskus tullu 3v sähköalaaki opeteltua :))
Volvo b-57

Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 191
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Wilcox » 05 Huhti 2016 17:10

Mittaa jännite kun valo ei pala ja sen jälkeen kun valo alkaa tuikkimaan.
Antaa osviittaa jos diodi alkaa köhimään lämmetessään.

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 05 Huhti 2016 18:08

Siis se ei lataa milloinkaan. :) Ainoastaan akkujännite tulee tuonne järjestelmään, kun virrat päällä, tai käy. Valo palaa ihan tasaisen kirkkaasti koko ajan.
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 05 Huhti 2016 19:04

Mites jos mittaa liuku renkaista vastusarvon mitä antaa, ja onko heräte virta ok? Sillä oskilloskoopilla sais suljettua nuo maa ja pluspuolendiodit pois varmuudella. Onko liukurenkaista yhteyttä maahan?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 05 Huhti 2016 20:55

Niin, tosiaan sen verran tilanne muuttunut, mitä eka viestis kirjotin. Oikeastaan se teki kerran tuon, mitä ensimmäises viestissä on.
nyt tosiaan vaikuttaa mykältä.

Mittasin molempien liukujen ja maan väliltä.. Megaohmeja näyttää?? Jännitesäätimessä on navat oikealta miinus, A, WL, F, ja low, med, hi. Sen verran mittailin, että WL on suoras yhteydes etu ja takahiileen. F vaan taaempaan hiileen. Mistä noista menee herätevirta? Otin myös koe mieles suoraan akulta kaapelilla maan laturille ja säätimelle, ei vaikutusta..
Volvo b-57

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 331
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 05 Huhti 2016 21:59

Tosta tollainen kytkentäkuva.
Jos yhtään on sähkö hallussa, niin helppo tutkia.
Liitteet
cavregulator_skjema.jpg
cavregulator_skjema.jpg (35.78 KiB) Katsottu 10292 kertaa

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 05 Huhti 2016 22:01

Liukujen ja maan välillä ei saa olla yhteyttä eikä roottorin ja Liukujen. D+ on hupipuolella heräte ja W kierrosluku yleensä. Sit on tietty käämitys mitattava mutta kun ne on nyt sulla diodisillassa kiinni ni ei taida tulla tulosta. Sillä mie sitä oskilloskoopilla meinasin et täräyttää sen penkkiin autosähkökorjaamolla ja tsekkaa diodisillat sunmuut ja ei montaa kymppii maksa. Näkisi sitten et maapuolen diodit vaiko plussan. Mutta kiva se on roplata tietty itekki. Saatko tinattua diodisilla irti? Sit mittais käämit.

Katos juu tässähän on erillinen säädin. .. kiva. Unohda kaikki miu höpinät :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 06 Huhti 2016 09:31

99% todennäköisestihän vika on laturissa. Tässä B57/ td70 koneessa vain on sellanen pieni suunnitteluvika, että pitäs kone irrottaa toiselta puolelta ja nostaakki yhkä aikaa, et saa laturin pois. Toinen vaihtoehto purkaa koko polttoaineen syöttöjärjestelmä pois!! Onko joku muu paininut saman homman kanssa/ keksiny jonku hurjan idean, miten tuon saa helpommin?
Volvo b-57

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Jule » 06 Huhti 2016 21:36

Voisiko sinne mahtua kokonaan uusi laturi johonkin toiseen paikkaan?

Biltemassa maksaa perus 24V 55A laturi 140e

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Huhti 2016 23:36

Eikö tule pantojen välistä eteen tai taaksepäin vetämällä?

Lueppa kajnyy ketju laturi ei lataa

viewtopic.php?f=13&t=2565&hilit=laturi+ei+lataa
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 08 Huhti 2016 10:13

Siinä on moottorin korvallinen samalla laturin kannatin. Jonka ympäri panta myös menee. Siis se on laturin alla. Ainut kohta, josta mahtus, niin suoraan alas, mutta juuri tuo korvallinen.. Takapuolella on koko polttoaineen syöttöjärjestelmä ja etukautta mahtus, jos purkaa syylärit suun muut pois. Seki on semmonen urakka, ettei tunnu kauhean viisaalta pelkän laturin takia. Kahesti käyttäny pois. Noh, jos sitä käyttäs autosähkössä, vaikka uskon sen olevan turhaa rahan polttamista, kun ei se oskilloskooppi näytä mitää, jollei jännitemittarikaan näytä, mutta jos ne sais mitattua laturin käämit, ni tietää ruveta uutta ettiin..
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 08 Huhti 2016 18:08

Ammattikoulussa voi käämityksen testata semmosella "murisijalla " ääni muuttuu jos onnvikaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 17 Huhti 2016 10:32

Tuosta vermeestä nyt ei hirveänä apua, kun sen käämin voi mitatakki sit, kun laturi auki ja noita ei enään edes kukaan rupea käämittään mielellään. Kävin tuossa paikallisessa autosähköliikkeessä kyselemässä (Alueen pätevin henkilöautopuolella)=Sercap. Ei lupaillu mitään ja tuumasi, ettei sitä näe oskilloskoopill varmuudella, onko diodisilta rikki, eikä muutakaan. Enpä viittiny ruveta tinkaamaan, kun näin sen itekki oletan olevan. 85e/h tuolla, niin enpä viittiny tyhjää ruveta rahaa polttamaan. Raskashuoltoki meinas, et päivän homma laturin vaihto=1000e+. Laturi on nyt sit pöydällä :). Kolmen tunnin homma. Piti purkaa polttoainesuodattimien jalat ja pumpun tukijalka edestä pois.. Nyt ois sitten tuon aukasu. Alustavasti mittailin, niin ei löytynyt minkäänlaista yhteyttä minkään välillä johtoliittimissä.. Jos löytys joku karvaava pantapallin laturi, niin laitan uuden. Kyl se mielellään sais olla ainaki 70A/h
Volvo b-57

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 17 Huhti 2016 12:11

Mittaa vastus roottorin hiiliharjojen väliltä ja hiiliharjojen ja akselin väliltä.
Irroita staattorikäämi diodeista ja mittaa diodit.
Mittaa staattorin eristykset jokaisen vaiheen ja rungon väliltä.
Käämien katkokset mitataan syöttämällä virtaa käämeihin ja mittaamalla jännite.
Laita kuva staattorikäämistä, siellä pitäisi olla eri vaiheet eri värisillä johdoilla tai sitten ei.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 17 Huhti 2016 19:14

Ei se paimela mahdottomia pyytänyt kunnostetusta laturista.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 17 Huhti 2016 19:44

Aukasin sen ja oli kyllä niin sanotusti kilometrit tullu täyteen. Kaikki johtojen vaipat murtunu ja puoliks paljastuneet ja niin täynnä p-askaa, ettei tosikaan. Kaikki näytti mittaamalla olevan kunnossa, paitsi maan ja sen paksun plussan välil oleva konkka oli irti.. Pitää sieltä paimelasta yrittää kysästä uudempaa versiota.. Onkohan tollasta pantakiinnitystä kuinkakin uudessa versiossa? Entä sit toi säädinpuoli? onkohan se irrallinen mihin vuosimalliin asti näis?
Volvo b-57

maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä » 17 Huhti 2016 21:24

Lahti32 kirjoitti:Eikö tule pantojen välistä eteen tai taaksepäin vetämällä?

Lueppa kajnyy ketju laturi ei lataa

viewtopic.php?f=13&t=2565&hilit=laturi+ei+lataa

Jäi vastaamatta tähän, et kyllä se liikku eteen ja taakse, muttei B57:ssa mahu kumpaakaan kautta tulemaan itteasias etukautta ei ollenkaan.. Joku toinenki taivasteli samaa jossain vanhas viestiketjussa. Vaihtoehdot, moottorinkannake pois, tai purkaa takapuolelta polttoaineen syöttöpuoli pois.. :D
Volvo b-57

Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Latausvika..

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 17 Huhti 2016 22:46

Saako tähän rojautettuu johonki muualle laturin ? Jättäs vanhan vaikka paikoillee? Oisko ideaa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Vastaa Viestiin