Leketeam kirjoitti: ↑29 Maalis 2019 06:06
Kyseessä kaksi eri autoa. Toinen jo muutoskats. Kuorma-autoksi johon katsuri kyselee rajoittimesta todistusta määräaikaiskatsastukseen, toinen linja auto mitä muutostetaan matkailuautoksi.
Kuorma autot jälkiasennettiin rajoittimet tuli pakollisesksi 88 vuodesta alkaen ( muistelen 5 kk?) 87 rek ei rajoitin
vaatimusta.
Matkailuauto/ henkilöauto (esim ex bussi max 13 m) ei rajoitinta vaadita, max nopeus 80 km/ h ,( voi
tulevaisuudessa muuttua 100 autoksikin vaatimukset?)
BussMAN kirjoitti: ↑29 Maalis 2019 21:05
voi tulevaisuudessa muuttua 100 autoksikin vaatimukset?)
Epäilisinpä ettävaatimukset on samaa tyyppiä kuin nykyisellään alle 3,5t, eli turvavyöt, abs jarrut ja turvatyyny. Jälkimmäinen onkin aika hankala vaatimus kulkuriin.
BussMAN kirjoitti: ↑29 Maalis 2019 21:05
voi tulevaisuudessa muuttua 100 autoksikin vaatimukset?)
Epäilisinpä ettävaatimukset on samaa tyyppiä kuin nykyisellään alle 3,5t, eli turvavyöt, abs jarrut ja turvatyyny. Jälkimmäinen onkin aika hankala vaatimus kulkuriin.
Ollaan toiveissa kun 100 bussin muuttaa matkailuautoksi sen varusteet riittäis jatkossakin 100 ajoon, aika vähän kuorma ja
linja autoissa on airbageja , saatavilla on ollut yli 10 v , lisävarusteen hinta yllättävän korkea,etuistuimeksi luetaan myös
oppaanistuin.
Ei tartte epäillä tai toivoa – viilaukset on jo aikaa sitten tehty ja laki liitteineen (jossa mm. luokkakohtaiset nopeusrajoitukset on listattu) on jo hyväksytty eivätkä ole muuttumassa ilman uutta lakimuutosprosessia.
Eli siis 1.6.2020 lähtien yli 3,5-tonnisia matkailuautoja koskevat samat vaatimukset nopeusrajoitusten suhteen kuin linja-autoja.