Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Avatar
Beenari
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2012 19:50
Location: Hässlinki

Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Beenari »

Olen tuossa vähän hahmotellut suunnitelmia kulkurista ja vaikuttaa pahasti siltä että autoon tulee kolmenlaista sähköä 230V, 24V ja 12V. Tai jos tarkkoja ollaan niin neljänlaista sähköä; 230V jakaantuu kahtia malliin Fortum ja invertteri. Tavoitteena olisi "pilkkoa" sähköjärjestelmät omiksi osikseen, joten vika yhdessä osassa ei estä toisen osan toimintaa.

Ja tähän asti mietittyä:
-- Auton ajamiseen liittyvä sähkö ihan omaksi piiriksi. Näitä akkuja ei tulla koskaan käyttämään hupipuolen pyörittämiseen. Tavoitteena on että auto on aina käynnistettävissä ja ajettavissa takaisin kotiin jos hupipuolelle tulee vikaa.
-- Invertterille riittävästi akkuja 24V ja näille oma latausjärjestelmä.
-- Kaikki isot 230V laitteet ajetaan invertterillä ja maasähköllä vain ladataan akkuja.
-- Lämmitysjärjestelmä (Primus/Alde) tarvitsee 12V sähköä jollakin konstilla.

Simppelein kytkentähän on maadoittaa kaikki akut/akkupaketit runkoon, mutta onkos tuosta mitään vaaraa? Siis 24V ja 12V samassa maatasossa mutta positiivinen johdotus erikseen? Joskus vaan on työkoneissa kärähtänyt radioita käynnistyksen yhteydessä...

Oma akusto 12V laitteille toisi toimintavarmuutta tilanteeseen jossa hupipuolen 24V akusto hyytyy. Lämmitys töimii vaikka valaistus ja mikrouuni ei. Toisaalta jännitteen alennin 24V -> 12V taas olisi simppeli.

Ja systeemihän pitäisi saada mahdollisimman yksinkertaiseksi ja sitäkautta myös toimintavarmaksi. Ja itse priorisoin asioita tässä järjestyksessä: toimintavarmuus, helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus.

Linja-autoa ei vielä ole hankittuna, on vain tullut noita suunnitelmia pyöriteltyä ja linja-autoksi hankitaan sellainen johon nuo suunnitelmat sopii parhaiten. Ja tällä hetkellä B10M Ajokki Royal näyttäisi täyttävän ne. Joku Golden Eagle tietty parempi, mutta aihion hinta kallistaa vaakaa Ajokin suuntaan. Pitäähän autossa olla ulkonäköäkin.... ;-)

Kuinkas hankalaa on tuollaiseen B10M kamppeeseen lisäillä latureita?

Ja autoahan tullaan käyttämään pääasiassa leirintäalueilla, mutta sattuman varaisesti myös yövytään tienposkessa. Tai kadun reunassa viikonlopun.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa !
Samoilla ajatuksilla olen liikkellä (aihiokin sama :shock: :lol: ) Toi auton käyttösähkön erillään pitäminen oli mulla ihan ykkösjuttu kun ei onnistu toi käyntiin työntämineenkään :lol: Syksyllä tuli huomattua tuolla Tuurissa kun ei startannutkaan ( oli webasto, valaistus ja vessa käytössä) kun olin ajattelematta pitänyt akkulaturia pienemmällä latauksella :oops: On toi webasto vielä tuolta ajoakuilta :wink: Toi jännitteen muuttaja helpottaa tietty ton 12V järjestelmän rakentamista, mulla oli edellisessä autossa erillinen akku valaistusta (led) varten ja kesä meni akkua lataamatta.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvoissahan on kaksi paikkaa laturille, keulassa ja koneen päällä. Kattele sellainen jossa laturi on keulassa niin toisen lisääminen on ihan pulttaushomma. Suosittelen tällaista systeemiä: ajoakkujen perään toinen 24v akkupaketti. Väliin jännitetunnistava erotusrele. Invertterin syöttökaapeliin 1-2/1+2 valintakytkin jotta voit päättää kumpaa pakettia kuormitetaan. Koko paketille 24v ylläpitolaturi, kiinni ajoakkuihin jolloin latautuu toinenkin paketti kun ajopuolen jännite on hieman noussut. Tähän rinnalle aurinkopaneelit lataamaan. Pannulle iso 12v akku jolle lataus erillisellä lataussäätimellä 24v puolelta, tuossa voisi toimia myös aurinkopaneelisäädin. 230 verkkoja kaksi rinnakkain. Kahvinkeitto ja mikro ainakin invertterin perään jotta toisen verkon sulakkeen kuormitus saadaan muista töpseleistä suureksi, esim sähköpatruunan käyttöön. Lämminvesivaraaja samalle patruunalle.

Siitä se kehittyy. Tuollainen on mulla, 12v on omalla Volvon 60A laturilla. Ja laita niitä akkuja vähän yläkanttiin ettei ne kuole liialliseen purkuun.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Beenari
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2012 19:50
Location: Hässlinki

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Beenari »

Lahti32 kirjoitti:Väliin jännitetunnistava erotusrele.
Onkos noissa kiinteä raja-arvo, vai säädettävä? Voisi olla näppärä jos löytyisi semmoinen joka nappasee akut erilleen kun jännite laskee alle 26V.
Lahti32 kirjoitti:Koko paketille 24v ylläpitolaturi, kiinni ajoakkuihin jolloin latautuu toinenkin paketti kun ajopuolen jännite on hieman noussut.
Jatkoa edelliseen: hupiakuille latausta vasta kun ajoakut ovat oikeasti täynnä.
Tuo erotusrele vaikuttaa ihan fiksulle idealle vaikka tuo taas yhden rikki menevän laitteen lisää, mutta toisaalta toisi hieman käyttömukavuutta. Invertterille olen vähän suunnitellut kuutta tai kahdeksaa kappaletta 12V/225Ah akkuja pakettiin. Ja yksi samanlainen vielä 12V vehkeille (autoradiot, LA-puhelin, TV, digiboksi, antenni ym. mitä ei saa tai ei kannata maksaa 24V laitteena).

Vähä reilusti Off-Topic: kuinkas sille sun Primuksen asennukselle kävi. Huomasin joskus että olit laittanut sen paketin myyntiin?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Korjasin sen, kv2 käämi oli mennyt jolloin Se avasi kaasun vain 2kw polttimelle. Silloin toimi mutta kun viikonloppuna koitin lämmittää suihkuvettä niin kas, ei toimi. Laitan sen vielä takuukorjaukseen boksin osalta. Huippupeli mutta kovin vikaherkkä vanhemmiten. Voisi olla hyvä tehdä niin että kattelee pannun joka on suht ruosteeton ja laittaa siihen kaikki irto-osat uusia, boksista lähtien.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Lahti32 kirjoitti: Pannulle iso 12v akku jolle lataus erillisellä lataussäätimellä 24v puolelta, tuossa voisi toimia myös aurinkopaneelisäädin. .
Ei toimi aurinkopaneelisäädin, kokeiltu on. Säätimen virrankesto on kai aina ylimitoitettu paneleiden tuottoon nähden? Siten 24V akuista tulee ammppeereita liikaa? Pähkäilin tätä, kunnes kokeilun jälkeen jätin sen ja lisäsin koneen päälle 12V henkilöauton laturin omaan telineeseen, sieltä tulee 65 A... Sillä pysyy 180Ah hupiakku hyvin vireessä
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
valmetmies
Tosi harrastaja
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Touko 2012 20:23
Truck: mb
Location: jkl

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

itellä ois semmosta että mulla kaks akkua 24v kytketty starttia varten. nyt hupi käyttöön ois 2x175Ah hyytelöakkua jotka haluisin kanssa 24v kytkeä. eli voinko kytkeä noi diodien kanssa tuohon auton järjestelmään että auton järjestelmä latais noita kaikkia akkuja. diodit siksi ettei starttaukseen ja muihin toimintoihin käytetä hupi akkuja ja valinta kytkimellä vastaavasti se että startti akkuja ei käytetä hupi puolelle. mutta niin kestääkö nuo hyytelö akut latausta auton järjestelmän kautta ja noita ei ilmeisesti voi muuntaja laturilla ladata verkosta, koska jonkun lainen verkko lataus tulee myös
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Linja-auton sähköistyksen pähkäilyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Erotusreleessä on paikka piuhalle joka kytketään startin herätteeseen. Tämän tarkoitus on erottaa hupiakut startin ajaksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin