Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
kun kulkuri aamulla herää, akussa virtaa ei ole enää, kulkuri kysyy, virtaa missä, bussi vastaa, töpselissä
Mietiskelin tällaista että miksei bussin moottori voisi käynnistyä automaattisesti itse akkuja lataamaan jos jännite laskee määrättyyn arvoon. Olen pannut merkille että puskaparkeissa elämä pyörii akun jännitetiedon mukaan. Jos tekisi mieli nukkua aamulla pitkään niin viimeistään vaimo ilmoittaa että virta vähissä. Joudun nousemaan ylös ja täräyttää koneen tulille. Tuskin olisi ihme laitteisto tehdä itsekään. Karavaanaripuolella yhdellä on tällainen systeemi, ilmeisesti itse rakennettu. Kaupallisiakin tuotteita on mutta maksavat tykötarpeineen reippaasti yli tonnin.
Miten tuollainen jännitteentunnistus toimii ja miten sillä saadaan rele vetämään tai päästämään? Noissa erotusreleissähän on 12v-13,8v toiminnot, voisko noita hyödyntää. Oishan se luksusta ku Volvo latailis ite akkunsa tarpeen mukaan. Automaattiin se on helpompi tehdä niin ettei se lähde omin päin minnekkään kun kuski nukkuu
Mietiskelin tällaista että miksei bussin moottori voisi käynnistyä automaattisesti itse akkuja lataamaan jos jännite laskee määrättyyn arvoon. Olen pannut merkille että puskaparkeissa elämä pyörii akun jännitetiedon mukaan. Jos tekisi mieli nukkua aamulla pitkään niin viimeistään vaimo ilmoittaa että virta vähissä. Joudun nousemaan ylös ja täräyttää koneen tulille. Tuskin olisi ihme laitteisto tehdä itsekään. Karavaanaripuolella yhdellä on tällainen systeemi, ilmeisesti itse rakennettu. Kaupallisiakin tuotteita on mutta maksavat tykötarpeineen reippaasti yli tonnin.
Miten tuollainen jännitteentunnistus toimii ja miten sillä saadaan rele vetämään tai päästämään? Noissa erotusreleissähän on 12v-13,8v toiminnot, voisko noita hyödyntää. Oishan se luksusta ku Volvo latailis ite akkunsa tarpeen mukaan. Automaattiin se on helpompi tehdä niin ettei se lähde omin päin minnekkään kun kuski nukkuu
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Öö, miksi pyörittää 9,6L konetta akkulaturin takia? Toki tuleehan siinä lämpöä, mutta mikä vie niin paljon akuista virtaa että yöllä pitäs herätä lataamaan? Oisko hupiakut mitään, tai joku pieni aggregaatti?
Toki eihän tuollanen auto-startti oo homma eikä mikään rakentaa, varmistus että on vapaalla ja sammuu sitten kun tankin valo syttyy? Vai mitäs jos jättää lötköttämään jo illalla, niin ei tarvii herätä yöllä kun hörähtää itekseen käymään? Paljoko tuollanen mosa muuten vie ainetta joutokäynnillä?
Toki eihän tuollanen auto-startti oo homma eikä mikään rakentaa, varmistus että on vapaalla ja sammuu sitten kun tankin valo syttyy? Vai mitäs jos jättää lötköttämään jo illalla, niin ei tarvii herätä yöllä kun hörähtää itekseen käymään? Paljoko tuollanen mosa muuten vie ainetta joutokäynnillä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Minäkin olisin sillä kannalla, että akkukapasiteettia riittävästi, että ei sähkö varmasti lopu yön aikana. Tietysti se vaatii sen verran jytkyt laturit, että akuissa on myös varausta, mutta noissa isoissa autoissa latauskapasiteetin kasvattaminen ei pääsääntöisesti ole ongelma. Pitempiaikaista puskaparkissa oloa varten sitten sopivankokoinen aggregaatti, jos ei halua isoa konetta pyörittää, eikä se välttämättä järkevää olekaan...
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Joku varajärjestelmä olis tosiaan hyvä olla. Oliskohan agrekaattiin vaikea saada automaatti huikkaa? se kun ei paljon auta että on sähkö startti kun kumminkin pitää huikkaa vääntää käsin. Vai onko sellaisia luksus malleja olemassa?
Joskus katselin semmoista polttokenno härveliä, oli vaan aika arvokas ostaa ja käytää.
Yks kaveri rakensi aikoinaan vanhaan volvoon (ha) kaukosäädöllä käynnistyvän moottorin.Siis huvikseen, ei latauksen takia. Poisti sen käytöstä auton törmättyä parkissa edellä olevaan autoon.
Mulla scania ei edes suostu starttaamaan jos on vaihde päällä. Eikä kytkintä jaksa painaa.Oli kerran jäänyt pykälä päälle ja ilmeisesti vähän vetoa niin ei meinannut millään saada vaihdetta pois päältä.
Joskus katselin semmoista polttokenno härveliä, oli vaan aika arvokas ostaa ja käytää.
Yks kaveri rakensi aikoinaan vanhaan volvoon (ha) kaukosäädöllä käynnistyvän moottorin.Siis huvikseen, ei latauksen takia. Poisti sen käytöstä auton törmättyä parkissa edellä olevaan autoon.
Mulla scania ei edes suostu starttaamaan jos on vaihde päällä. Eikä kytkintä jaksa painaa.Oli kerran jäänyt pykälä päälle ja ilmeisesti vähän vetoa niin ei meinannut millään saada vaihdetta pois päältä.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Kyllä sellaisia on. Mm. minun autossa olevassa 4kW aggrekaatissa on automaattiryyppy.kittari kirjoitti: ...Oliskohan agrekaattiin vaikea saada automaatti huikkaa? se kun ei paljon auta että on sähkö startti kun kumminkin pitää huikkaa vääntää käsin. Vai onko sellaisia luksus malleja olemassa?...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen ja miksi haluan automaattistartin. Nyt ei ole kysymys ensimmäisestä puskayöstä eikä toisestakaan. Joka tapauksessa virta loppuu jossain vaiheessa, mulla on hupikäytössä 3kpl 230Ah akkua ja nekin loppuu. En siis halua päivystää virtaa vaan olla retkellä. Miksi laittaa aggregaattia pyörittämään kymmeneksi tunniksi 30A laturia jonka viisari tököttää kuitenkin 10 ampeerissa, kun bussin koneen latureilla homma hoituu puolessa tunnissa ilman erillistä meluavaa aggrekaattia tilaa viemässä ja haisemassa bensalle.
Toinen pointti tulee siinä että virtalaitteita kestäs rakennella vähän suuritehoisempiakin. Esim. Webastot, varsinkin suuret, vievät virtaa paljon. Ei haittais mitään kun systeemi valvoisi jännitettä koska olisi aika ladata.
Sillä ei taas ole mitään merkitystä että iso kone käy ja syö kunhan sitä virtaa tulee eikä meinaa. Volvon konehan on aggregaattia hiljaisempi. Tietysti on busseja joiden moottorit pauhaa niin kovaa että pitää huutaa kaverille että pauhun seasta kuulee puhetta.
Rakennan muuten parasta aikaa pihalle varastoa jonne aggrekaatti laitetaan... Mukaan reissuille se ei pääse
Toinen pointti tulee siinä että virtalaitteita kestäs rakennella vähän suuritehoisempiakin. Esim. Webastot, varsinkin suuret, vievät virtaa paljon. Ei haittais mitään kun systeemi valvoisi jännitettä koska olisi aika ladata.
Sillä ei taas ole mitään merkitystä että iso kone käy ja syö kunhan sitä virtaa tulee eikä meinaa. Volvon konehan on aggregaattia hiljaisempi. Tietysti on busseja joiden moottorit pauhaa niin kovaa että pitää huutaa kaverille että pauhun seasta kuulee puhetta.
Rakennan muuten parasta aikaa pihalle varastoa jonne aggrekaatti laitetaan... Mukaan reissuille se ei pääse
Tulevaisuus on sähköinen
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
joku hälyttimiä myyvä liike myi myös kaukokäynnistys systeemiä. Tais tosin olla vain asennuksen kera. Mahtasko semmoseen saada lisäks jännitteen tunnistuksen ja automatiikan.
OT
Ois aika näppärää jos laturin sais asennettua niin, että sitä pystyis pyörittämään auton moottorilla sekä "agrikaatilla". Olis kytkin välissä kumpi pyörittää ja merkkivalo kojelaudassa ettei unohu pikkumoottorille ajon ajaksi. Moottori luonnollisesti diesel ja sekin otettas auton tankista. Latausteho olis hyvä, kun auton omaa laturia pyörittäs.
Jos tulee mieleen, että miksei pikkumosalle omaa laturia, niin syy löytyy siitä hinnastosta jossa se oman auton laturi komeilee.
OT
Ois aika näppärää jos laturin sais asennettua niin, että sitä pystyis pyörittämään auton moottorilla sekä "agrikaatilla". Olis kytkin välissä kumpi pyörittää ja merkkivalo kojelaudassa ettei unohu pikkumoottorille ajon ajaksi. Moottori luonnollisesti diesel ja sekin otettas auton tankista. Latausteho olis hyvä, kun auton omaa laturia pyörittäs.
Jos tulee mieleen, että miksei pikkumosalle omaa laturia, niin syy löytyy siitä hinnastosta jossa se oman auton laturi komeilee.
Rosmo
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
miksi ollenkaan erillistä moottoria pyörittämään latureita. Joutuu rakentaa toisen infran toiselle moottorille. Joku kubota diesel kyllä jyskyttää niin että tuntuu, jos pystys tekemään automaattikäynnistyksen niin helpoin, halvin ja mukavin
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Mielenkiintoinen aihe..
Ei olis kovin paha rasti jos useampi haluaisi moisen.
Tuloja
- jänite tunnistus ajaoakuilta
- jänite tunnistus hupaakuilta
- valvontatieto öljynpaine merkkivalolta
- kierroslukutieto laturilta ( eikös se ole taajuustieto laturin kentältä ennen tasaus diodeja?? ) // tämä mutu tietoa.. En ole itse tutkinut.
- käsijarru päällä valvonta ( sellaiset joilla ei ole automaatti laatikkoa ei ole käynnistyksen estoa vaihde päällä. Kukaanhan ei jätä vaihdetta päälle mutta jos... )
Ohjaukset ( releet )
- virta päälle
- satrtti
- sammutin
- ohjaus kierroksen nosto solenoidille ( sähkö tai paineilma )
Onko mielestänni kaikki tarvittava listalla ??
Mitäs muuta toiminnallisuutta voisi tuohon liittää
Ei olis kovin paha rasti jos useampi haluaisi moisen.
Tuloja
- jänite tunnistus ajaoakuilta
- jänite tunnistus hupaakuilta
- valvontatieto öljynpaine merkkivalolta
- kierroslukutieto laturilta ( eikös se ole taajuustieto laturin kentältä ennen tasaus diodeja?? ) // tämä mutu tietoa.. En ole itse tutkinut.
- käsijarru päällä valvonta ( sellaiset joilla ei ole automaatti laatikkoa ei ole käynnistyksen estoa vaihde päällä. Kukaanhan ei jätä vaihdetta päälle mutta jos... )
Ohjaukset ( releet )
- virta päälle
- satrtti
- sammutin
- ohjaus kierroksen nosto solenoidille ( sähkö tai paineilma )
Onko mielestänni kaikki tarvittava listalla ??
Mitäs muuta toiminnallisuutta voisi tuohon liittää
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Toisella koneella saman laturin pyörittäminen vaatii vapaakytkin hihnapyörät kummallekkin koneelle.
Ei aivan edeullisia..
Eikä se paikalliskonekkaan ole ihan halpa yleensä.
Toki jos jollain on nurkissa joku pikkuauton dieselkone niin silloin.
Silloinkin kannattaa lisätä laturiteho ainakin kolminkertaiseksi käyntiaikojen lyhentämiseksi jos hommaan kerta ryhdytään..
Ja yli 10 kW generaattorikaan ei maksa juuri tonnia enempää..
Eli paljon työtä ja rahanmenoa.. Ja hyväkin tulisi.
Mutta pienellä älyllä ja parilla releellä saat kohtuullisin kustannuksin ja asennustöin elämää helpottavan ratkaisun.
Sellainen sopisi kenen tahansa kukkarolle ja sähkömiehen ominaisuuksia omaavalle.
Ei aivan edeullisia..
Eikä se paikalliskonekkaan ole ihan halpa yleensä.
Toki jos jollain on nurkissa joku pikkuauton dieselkone niin silloin.
Silloinkin kannattaa lisätä laturiteho ainakin kolminkertaiseksi käyntiaikojen lyhentämiseksi jos hommaan kerta ryhdytään..
Ja yli 10 kW generaattorikaan ei maksa juuri tonnia enempää..
Eli paljon työtä ja rahanmenoa.. Ja hyväkin tulisi.
Mutta pienellä älyllä ja parilla releellä saat kohtuullisin kustannuksin ja asennustöin elämää helpottavan ratkaisun.
Sellainen sopisi kenen tahansa kukkarolle ja sähkömiehen ominaisuuksia omaavalle.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
No, miten vain. Edelleen olen sitä mieltä, ettei ole mieltä pyörittää 10-litraista konetta pelkän laturin takia... Jos itselleni tarvitsisin, tekisin aggregaatin. Tosin ei siinäkään periaatteessa ole mieltä, että ensin tehdään polttoaineesta 230 V ja siitä 24 V (mikäli ei tarvita 230 V muille laitteille, kuten usein tarvitaan). Järkevämpää olisi, kuten tuossa aiemmin jo on sivuttukin, pyörittää pikkukoneella suoraan 24 V laturia tai kahtakin. Pikkukone on kuitenkin linja-auton helmaan rakennettavissa suht' hiljaiseksi ja värinättömäksi, toisin kuin pienempään autoon. Tietysti se vaatii hieman askartelua, mutta sehän ei tässä porukassa ole vierasta. Enkä oikein usko, että se auton oma moottorikaan niin kuiskaten ja värinöittä käy, vanhan kylmän dieselmoottorin tyhjäkäyntisavuista puhumattakaan...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
monella on kova innostus aggrekaatteihin. Ostetaan bussi ja ekana hankinta hommataan aggrekaatti virtaa antamaan. Sitten sitä päristellään tankillinen ja kannetaan varastoon ja mietitään level 2 eli invertterin hankintaa. Näin ainakin meillä. Invertteri avaa mahdollisuuden käyttää melkein mitä vain missä vain kun akut vaan kestää. Niitä hankitaan sitten kunnon patteristo. Itse tavoittelen systeemiä missä voin parkkeerata auton minne vain vaikka viikoksi, invertterin syöttäessä virtaa. Kun lähden autolta vaikka päiväksi pois niin silloin ei kukaan vahdi virtoja jolloin se joutais käynnistyä omin päin lataileen.
Voisko tuo jännitteen tunnistus toimia vaikka LED pohjaisella pylväsnäyttöisellä jännitemittarilla. Tästä mittarista otetaan sopivalta lediltä heräte ensimmäiseen releeseen joka kytkee päävirran ja virrat kojelautaan. Seuraava rele olisi aikarele joka muutaman sekunnin päästä starttaa. Startista toimisi parin sekunnin päästä rele joka vetää coldstart nappia kytkemään jolloin kone ottaa kierroksia ja jää käymään. Edelleen yksi aikarele pitää konetta käynnissä esim 30 minuuttia ja vetää stoppinappia muutaman sekunnin. koko systeemi sammuisi tämän releen vedosta. Haasteellista on releiden ajastus ettei homma mene sekaisin eikä kone jää ilman virtaa käymään.
Täytyy tutkia komponenttien ihmeellistä maailmaa.
Voisko tuo jännitteen tunnistus toimia vaikka LED pohjaisella pylväsnäyttöisellä jännitemittarilla. Tästä mittarista otetaan sopivalta lediltä heräte ensimmäiseen releeseen joka kytkee päävirran ja virrat kojelautaan. Seuraava rele olisi aikarele joka muutaman sekunnin päästä starttaa. Startista toimisi parin sekunnin päästä rele joka vetää coldstart nappia kytkemään jolloin kone ottaa kierroksia ja jää käymään. Edelleen yksi aikarele pitää konetta käynnissä esim 30 minuuttia ja vetää stoppinappia muutaman sekunnin. koko systeemi sammuisi tämän releen vedosta. Haasteellista on releiden ajastus ettei homma mene sekaisin eikä kone jää ilman virtaa käymään.
Täytyy tutkia komponenttien ihmeellistä maailmaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
lisätään nyt sitten tuohon soppaan vielä muutama vartia (lämmöt ,öljynpaine ,vesimäärä ) niin saadaan noita releitä kulumaan huomattava määrä lisää.Lahti32 kirjoitti:monella on kova innostus aggrekaatteihin. Ostetaan bussi ja ekana hankinta hommataan aggrekaatti virtaa antamaan. Sitten sitä päristellään tankillinen ja kannetaan varastoon ja mietitään level 2 eli invertterin hankintaa. Näin ainakin meillä. Invertteri avaa mahdollisuuden käyttää melkein mitä vain missä vain kun akut vaan kestää. Niitä hankitaan sitten kunnon patteristo. Itse tavoittelen systeemiä missä voin parkkeerata auton minne vain vaikka viikoksi, invertterin syöttäessä virtaa. Kun lähden autolta vaikka päiväksi pois niin silloin ei kukaan vahdi virtoja jolloin se joutais käynnistyä omin päin lataileen.
Voisko tuo jännitteen tunnistus toimia vaikka LED pohjaisella pylväsnäyttöisellä jännitemittarilla. Tästä mittarista otetaan sopivalta lediltä heräte ensimmäiseen releeseen joka kytkee päävirran ja virrat kojelautaan. Seuraava rele olisi aikarele joka muutaman sekunnin päästä starttaa. Startista toimisi parin sekunnin päästä rele joka vetää coldstart nappia kytkemään jolloin kone ottaa kierroksia ja jää käymään. Edelleen yksi aikarele pitää konetta käynnissä esim 30 minuuttia ja vetää stoppinappia muutaman sekunnin. koko systeemi sammuisi tämän releen vedosta. Haasteellista on releiden ajastus ettei homma mene sekaisin eikä kone jää ilman virtaa käymään.
Täytyy tutkia komponenttien ihmeellistä maailmaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
...pitäisi rakentaa muutama turvapiiri. Käynnistysautomaatin pitäisi sammuttaa kone mikäli öljyt tai glygoolit lurahtaisivat nurmikolle. Muutama turvapiiri vikatilatilanteiden varalla olisi hyvä rakentaa.
Itse en uskaltaisi jättää autoa omineen käymään. Liian monta riski- ja vaaran paikkaa
Tulee mieleen tarina eräästä keikkabussista, joka oli useamman viikon yhtä soittoa käynnissä. Eivät uskaltaneet sammuttaa "Luotto-Kanikkaa" kun oli tuota pakkasta 30 ja rapiat. Hyvinhän se kesti, kunhan vain muistivat tankata illalla. Aamulla se naksutti nöyrästi hotellin parkkipaikalla.
Itse en uskaltaisi jättää autoa omineen käymään. Liian monta riski- ja vaaran paikkaa
Tulee mieleen tarina eräästä keikkabussista, joka oli useamman viikon yhtä soittoa käynnissä. Eivät uskaltaneet sammuttaa "Luotto-Kanikkaa" kun oli tuota pakkasta 30 ja rapiat. Hyvinhän se kesti, kunhan vain muistivat tankata illalla. Aamulla se naksutti nöyrästi hotellin parkkipaikalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
lämmöt ,öljynpaine ,vesimäärä, Näille kaikille on merkkivalot joista tiedon pysäytykselle saa. Tietysti pitää laittaa myös niin että vaihdevivun liikautus sammuttaa samoin kuin käsijarrun vapautus. Suunnittelukysymys.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Valvontareleitä löytyy Elfalta ja varmaan muualtakin http://www.oem.fi/Tuotteet/Keskus/Relee ... 28141.html
Falcon
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Kyllä, noinhan sen pitäisi toimia. Olemme siis täysin samoilla linjoilla muuten, paitsi että minä en antaisi sen ison dieselin lähteä omin päin rouskuttamaan, koska se ei ole sen tarkoitus, vaan antaisin sen tehtävän sellaiselle laitteelle, joka on sitä varten tehty, eli aggregaatille. Ja mieluiten sellaiselle - kuten edellä mainitsin - joka tekee suoraan 24 V akustolle.Lahti32 kirjoitti:Invertteri avaa mahdollisuuden käyttää melkein mitä vain missä vain kun akut vaan kestää. Niitä hankitaan sitten kunnon patteristo. Itse tavoittelen systeemiä missä voin parkkeerata auton minne vain vaikka viikoksi, invertterin syöttäessä virtaa. Kun lähden autolta vaikka päiväksi pois niin silloin ei kukaan vahdi virtoja jolloin se joutais käynnistyä omin päin lataileen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Millä saadaan kone käymään niin kauan että akuissa on ennalta määrätty jännite, pelkällä ajastuksellako?. Nythän käy niin että kun laturi alkaa lataamaan niin toinen laturi työntää 14,4V ja toinen 29V jolloin systeemi luulisi heti että ei tarvi käydä enää ja sammuttaa heti koneen. Ja käynnistää uudelleen- voiko latauksen aikana mitata pelkkää akun jännitettä tai varausta ilman latauksen vaikutusta?
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tuossa täytyy ottaa huomioon latausvirta, kun jännite ei tosiaan kerro akkujen lataustasosta tarpeeksi. Lisäksi koneen ei pidä hyrähtää käyntiin jos jännite tippuu tiettyyn pisteeseen, vaan sitten kun se jännite on ollut siinä x ajan. Muuten kone paukahtas tulille aina kun joku enemmän virtaa tarvitseva vehes käynnistyy.Lahti32 kirjoitti:Millä saadaan kone käymään niin kauan että akuissa on ennalta määrätty jännite, pelkällä ajastuksellako?. Nythän käy niin että kun laturi alkaa lataamaan niin toinen laturi työntää 14,4V ja toinen 29V jolloin systeemi luulisi heti että ei tarvi käydä enää ja sammuttaa heti koneen. Ja käynnistää uudelleen- voiko latauksen aikana mitata pelkkää akun jännitettä tai varausta ilman latauksen vaikutusta?
Berkhof tekee tuohon logiikan illassa ja perään relekortti jos ei FETtejä käytä. Tuollahan niitä inputteja kyseltiin jo. Logiikalle voi kertoa akkujen Ah:n niin se tietää vähän kyykkäilyistä että millon aletaan oikeesti olla tyhjiä.
Paljoko Lahti32:lla on latureita ja mimmosia, kun 30min saat akut täyteen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Eihän niitä täyteen saa mutta tähän asti puolentunnin latauksella on pärjäillyt päivän lisää- eikä ole vaaraa akkujännitteen putoamisesta liian alas. Kylläpäs kirvoittaa hyvää keskustelua tämä suunnitelma.Reddewil kirjoitti: Paljoko Lahti32:lla on latureita ja mimmosia, kun 30min saat akut täyteen?
Voisko jotain aurinkopaneelin lataussäädintä hyödyntää, niissähän on valmiina varauksen mittaustoiminnot
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tuollanen automaattilatausjärjestelmä oli joitakin vuosia sitten Helsingin Malmilla käyneessä ilmalaivassa. Huoltoautossa oli aggrekaatti joka syötti virtaa zeppeliiniin.
Jouduin käymään siellä konsultoimassa kun startti oli paukahtanut.
Syyksi selvisi polttoaineen loppuminen. Automatiikka oli yrittänyt startata genua, vaikka polttoaine oli loppunut. Lopuksi startti petti. Järjestelmään saatin sitten rakennettua esto tälle. Tankin anturi vaihdettiin malliin jossa oli merkkivalo alhaiselle nestetasolle ja siitä saatiin signaali estolle.
Toinen asia joka siihen laitettiin oli ns kaksoiskäynnistyksen esto. Automatiikka tekee vain yhden käynnistyksen ja sen jälkeen tarkastaa onko moottori käynnistynyt ennen mahdollista uutta yritystä. Tähän saa signaalin esim latausvalolta tai öljynpaineesta.
Kaksoiskäynnistyksen esto on käytössä esim kauko-ohjatuissa majakoissa, joissa sähkötuotetaan generaattoreilla.
Saatais löytyä vanhalta koneelta vielä kaaviot noihin kytkentöihin.
Zeppeliini ei muuten koskaan saanut lupaa lentää Venäjälle ja siltä Japaniin. Palasi sitten Müncheniin.
Jouduin käymään siellä konsultoimassa kun startti oli paukahtanut.
Syyksi selvisi polttoaineen loppuminen. Automatiikka oli yrittänyt startata genua, vaikka polttoaine oli loppunut. Lopuksi startti petti. Järjestelmään saatin sitten rakennettua esto tälle. Tankin anturi vaihdettiin malliin jossa oli merkkivalo alhaiselle nestetasolle ja siitä saatiin signaali estolle.
Toinen asia joka siihen laitettiin oli ns kaksoiskäynnistyksen esto. Automatiikka tekee vain yhden käynnistyksen ja sen jälkeen tarkastaa onko moottori käynnistynyt ennen mahdollista uutta yritystä. Tähän saa signaalin esim latausvalolta tai öljynpaineesta.
Kaksoiskäynnistyksen esto on käytössä esim kauko-ohjatuissa majakoissa, joissa sähkötuotetaan generaattoreilla.
Saatais löytyä vanhalta koneelta vielä kaaviot noihin kytkentöihin.
Zeppeliini ei muuten koskaan saanut lupaa lentää Venäjälle ja siltä Japaniin. Palasi sitten Müncheniin.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Ootetaan tuota Berkhofia, alan mies ja osaa tehä "tietsikan" tuollasta varten.
Aurinkopaneelisäätimissä ei riitä virran kestot, vai ohjaukseenko meinasit?
Ootko laskenu paljoko kulutus on keskimäärin, sekin helpottas vähän, akusto olisi tuon 690Ah@12V vai 24V, mutta kun kolmesta puhuit? Tuo kulutus antaisi varaa ennakoida ja toki logiikka osaisi laskea käytetyn kapasiteetin ja näyttää esim. että tällä kulutuksella 1h17min latauksen käynnistykseen. Akuissa 42% kapasiteettia jäljellä jne...
Isolla latauksella toki pukkaa nopsaan virtaa, mutta nuo lyijyakut on vähän huonoja tuollasessa. Niille ois parempi että ladattas vaikka mopon moottorilla koko ajan, mutta niin että keskiverto kulutus ei ylittaisi latausta. Hetkellisesti voitas imeä akut lähes tyhjilleen mutta lataus kerkeisi kiriä sitten kulutuksen esim. yöllä tai päivällä kun kulutusta on vähän.
Aurinkopaneelisäätimissä ei riitä virran kestot, vai ohjaukseenko meinasit?
Ootko laskenu paljoko kulutus on keskimäärin, sekin helpottas vähän, akusto olisi tuon 690Ah@12V vai 24V, mutta kun kolmesta puhuit? Tuo kulutus antaisi varaa ennakoida ja toki logiikka osaisi laskea käytetyn kapasiteetin ja näyttää esim. että tällä kulutuksella 1h17min latauksen käynnistykseen. Akuissa 42% kapasiteettia jäljellä jne...
Isolla latauksella toki pukkaa nopsaan virtaa, mutta nuo lyijyakut on vähän huonoja tuollasessa. Niille ois parempi että ladattas vaikka mopon moottorilla koko ajan, mutta niin että keskiverto kulutus ei ylittaisi latausta. Hetkellisesti voitas imeä akut lähes tyhjilleen mutta lataus kerkeisi kiriä sitten kulutuksen esim. yöllä tai päivällä kun kulutusta on vähän.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella
Tuleeko jo liian hieno. Nyt akusto toimii niin että on kaksi 230Ah ajoakkua jossa iso invertteri. On tosiaan ajoakuissa eikä ole ongelmaa ollut, invertteri katkaisee 21 voltissa ja Volvo starttaa 17 voltilla Lisäksi on yksi 230Ah hupiakku joka on automaattilatauksessa invertterillä leiriytymisen ajan. Jos siis 12V puoli alkaa uupua ennen 24V puolta, automaattilaturi siirtää virtaa ajoakuilta hupiakuille. Tälläin on kaikki kolme akkua käytössä. Riittäisi siis että tätä automaattikäynnistystä ohjattaisiin pelkästään 24V jännitetiedolla. Samalla startilla latautuu 12V hupipuoli omalla erillisellä moottorin laturillaan.
Tulevaisuus on sähköinen