Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Starmaticin saa erikseenkin ilman agrekaattia vastaaviin dieselkoneisiin.
http://www.solarpower.fi/products.php?p=3b34b5
Pohjantähti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mimyy kirjoitti:Starmaticin saa erikseenkin ilman agrekaattia vastaaviin dieselkoneisiin.
http://www.solarpower.fi/products.php?p=3b34b5
Paljonkohan tuollainen startmatic maksaa valmiina, voisi kysellä tuolta. tosin valmiin boksin ostamisessa ei ole mitään "mielenkiintoista"
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

http://www.aurinkoenergia.com/files/Startmatic.pdf
Tuossa hintakin..

Ei kyllä taida tehdä kaikkia haluttuja temppuja :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Berkhof kirjoitti:Ihan hyvin mietitty..

Käyttäisin hehkujen ja pakkosyötön ohjaukseen lämpötilatunnistinta.
Ja moottorin käynnissäolotunnistukseen kierroslukutietoa ( joko laturilta tai erilliseltä anturilta )
Kierroslukutiedolla saisi ohjattua fiksusti myös kierrosten nostin solenoidia.

Kierrostarve on mielestäni se joka kuulostaa hyvältä, eli ei liian kova.
Kierroslukutiedon saa ruiskutuspumpun kierroslukuanturilta, tosin en tiedä millaista tietoa se lykkää. Millainen solenoidi pystyy säätelemään tarkasti kaasua, pitäis olla jokin vakionopeussäätimen moottori tai servo. Kyllä tosiaan tän kierrostarpeen löytää parhaiten korvakuulolla ja säätää siihen missä sävel on kauneinta :D jonka kohdalta voi vaikka pihtimittarilla mitata latausvirta. Ehkä tein tuostakin ohjelmasta liian hyvän, jos vaikka koittas karsia jotain poiskin.

Ja kyllä, maailmaan pari savua vielä mahtuu. Sen muutaman kerran vuodessa kun systeemi starttaa kylmän koneen, ekan parin minuuutin savut saa puolestani pöllähtää. Hyvä idea ohjata lämpötilalla, siis ehkä nesteiden lämpötilalla pakkosyöttöä. Hehkut ei ole kyllä käytössäkään, vain valo palaa.

Aattelin kiusallani tehdä vielä viikonloppuna toisen kokeen, laitetaan Volvo tyhjäkäynnille, ja viereen aggrekaatti kiukkuisena pärisemään. Otan sitten videota ja koneelta kuunnellaan kumpi ääni kuuluu ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Berkhof kirjoitti:http://www.aurinkoenergia.com/files/Startmatic.pdf
Tuossa hintakin..

Ei kyllä taida tehdä kaikkia haluttuja temppuja :)
Aattelin kyllä ihan jotain satasen parin systeemiä jonka sielunelämä on käyttäjälleen täysin selvillä, eli omavalmiste :D
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Solenoidilla se kierrosten nosto..
Hmm..
Jos servon laittas niin siitä sais suoraan myös vakionopeus säätimen, kova-askisiin..
Automaatteihin pitäs ottaa vielä lisätietoa nopeusmittarin anturilta, toisaalta ehkä kovassakin askissa olis sieltä parempi..

Mulla oli aikoinaa vanhassa kutterissa tuulilasin pyyhkimen moottorista tehty servo kaasulla..
Oli niin perhanan jäykkä se alkuperäinen vivusto..
Potikka polkimelle ja tuulilasin pyyhkimen moottorin akselille.. Pikkasen tehoelektroniikkaa..
Toimi ihan hyvin Suomessa.
Epsanjassa vuoristossa ajellessani pääs piru kuumenenmaan kun elektroniikka oli konehuoneessa, puol metrii turbosta..
Savut otti ohjain kortti.. No onneks oli romuissa yks ikkunannostimen kytkin, se suoraan pyyhkijän moottorin johtoihin.
Oli vähän hätänen kaasu, mut kyl sil Suomeen hyvin ajeli ;)

Tää oli siis elektroniikka harrastukseni alkuaikoina.. Ehkä kakskyt vuotta sitten :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja motoku »

kertokaas mulle tyhmälle, miten akulta mitataan napajännite auton käydessä? laturihan puskee sinne 28V eikä latauksen hetkellinen katkaisukaan kerro heti oikeaa jännitettä, vasta pikku kuormituksen tai vähintään 1/2 tunnin seisomisen jälkeen alkaa saada realistisia arvoja.

siinä mielessä "akut täynnä- sammutetaan" toiminto pitäisi tehdä ampeeri- eikä volttiperustaisena. vai onko mulla vain sivistyksessä akkujännitteen mentävä aukko?

toinen mietintäjuttu oli 8sek starttausohjelma ja sille vielä uusinta.. ainakaan pakkasessa minulla ei ole ollut niin sitkeitä akkuja, että 23V:lla jaksais 8 sek startata ja vielä uusia sen. luulenpa että ohjelma särkee muutamia starttimoottoreita...

kyllä se tuo "lahti32" jaksaa tehdä vaikka mitä. ihailen tuota intoa!
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kyllähän edellisellä sivulla spekuloitiin virran mittauksen puolesta..
Ja jos laturia modaa niin sen virran vois mitata laturin magnetointi virrastakin.
Hmm.. Hukkuu kyllä sähköt matkalla starttiin jos ei uusilla akuilla jaksa enempää pyöritellä..
Ööh.. Ja sulla fielä F scania niin akkupiuhatkin on lyhyet..
Tai on turkasen paksut öljyt :) Tai startin laakerit jo vähän huonon puolella.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jep jep, johan on suunnitelmat! 8)

Mutta ottakaa ohjelmassa vielä yksi turvallisuusseikka huomioon: Jos konehuoneen luukku/luukut on auki, niin ei välttämättä ole hauska yllätys kun automatiikka alkaa starttailemaan konetta.. Juuri kun on änkäytynyt hihnapyörien välistä tarkistamaan jonkun pikkunippelin tilannetta. :shock:

Ja toinen, joskaan ei niin välitöntä vaaraa aiheuttava olisi se, että jos lataus nosta akkujännitettä sammutuspisteeseen saakka kuten pitäisi, niin joku maksimiaika minkä kone pyörii ja pysyy sammuneena ennen seuraavaa kertaa. Ettei itsekseen rallattele viikkotolkulla.

Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

j0ri kirjoitti:Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
Sammutinsolenoidin kun muuttaisi toisin päin toimivaksi, eli virta vetää sen käyntiasentoon ja virran katketessa jousi vetää sammuksiin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

j0ri kirjoitti:Jep jep, johan on suunnitelmat! 8)

Mutta ottakaa ohjelmassa vielä yksi turvallisuusseikka huomioon: Jos konehuoneen luukku/luukut on auki, niin ei välttämättä ole hauska yllätys kun automatiikka alkaa starttailemaan konetta.. Juuri kun on änkäytynyt hihnapyörien välistä tarkistamaan jonkun pikkunippelin tilannetta. :shock:

Ja toinen, joskaan ei niin välitöntä vaaraa aiheuttava olisi se, että jos lataus nosta akkujännitettä sammutuspisteeseen saakka kuten pitäisi, niin joku maksimiaika minkä kone pyörii ja pysyy sammuneena ennen seuraavaa kertaa. Ettei itsekseen rallattele viikkotolkulla.

Ja ehkä vielä kolmantena, joku pieni backup-poweri, jos virrat katoaa (sulake palaa, johto palaa, akut losahtaa tms), niin pysyisi automatiikka sen verran aikaa käynnissä että kerkeisi sammuttin solenoidia vetämään.. Automatiikalla pitäisi riittää virtaa jonkun 5-10 s virtojen katoamisen jälkeen sammutinsolenoidia varten.
Tuo moottoriluukun aukiolo täytyy lisätä hätäsammutusohjelmaan ja starttausohjelman ehdoksi. Sammuttamiseen ajattelin varuiksi laittaa sammutinsolenoidin herätteeseen esim sisävaloviivästimen joka pitää sen reippaan 5sek vetoa päällä että varmasti sammuu. Samaten maksimiaika latauskäynnille, esim tunnin?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

motoku kirjoitti: toinen mietintäjuttu oli 8sek starttausohjelma ja sille vielä uusinta.. ainakaan pakkasessa minulla ei ole ollut niin sitkeitä akkuja, että 23V:lla jaksais 8 sek startata ja vielä uusia sen. luulenpa että ohjelma särkee muutamia starttimoottoreita...
Näitä sekunteja, voltteja ja niiden tarkkoja säätöjä kannattaa miettiä. Latauksen ja öljynpaineen valohan sammuttaa starttauksen, kumpi ensin ehtii, ja lisäksi käyntitieto kierroslukuanturilta voidaan ottaa käyttöön startillekin. Mutta olisko syytä jättää öljynpaine startinohjauksesta pois sillä joskushan startti pyörittää jonkin aikaa ennenkuin käynnistyy ja silloin ehtii öljynpaineet nousta ennenkuin kone edes käy.
Tulevaisuus on sähköinen
timppa49
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Maalis 2010 18:11
Truck: HymerMobil MB 601
Location: ESPOO

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja timppa49 »

Me "pikkukaravaanarit" MB 601/Hymermobile MB 240 D,olemme ratkaisseet asian niin ,että hupi/startti-akku ovat oma piirinsä (miulla 100/100 Ah)molemmat latautuvat ajossa ja verkossa,mutta paikallaan ilman 230V:n apua vain hupi antaa virtaa ! Kone lähtee aina kuin palmun alta(tosin 1/2 min hehkun jälkeen !
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

timppa49 kirjoitti:Me "pikkukaravaanarit" MB 601/Hymermobile MB 240 D,olemme ratkaisseet asian niin ,että hupi/startti-akku ovat oma piirinsä (miulla 100/100 Ah)molemmat latautuvat ajossa ja verkossa,mutta paikallaan ilman 230V:n apua vain hupi antaa virtaa ! Kone lähtee aina kuin palmun alta(tosin 1/2 min hehkun jälkeen !
Näin se on moni "isohullukaravaanari" asian myös ratkaissut. Saadakseen kaiken kapasiteetin käyttöönsä, otetaan myös ajoakuilta energiaa hupikäyttöön. Mutta ennenpitkää sekin kapasiteetti loppuu ja akkuja on ladattava.

Seuraavaksi homma nytkähtää eteenpäin kun posti tuo sarjakaapelin ja Croutzetin pienoislogiikan. Kytkentäkaavio on hyvällä mallilla ja piirrän sen lopullisemman suoraan logiikan muistiin piirto-ohjelmalla. Vaikuttaisi sille että logiikassa on riittävästi älliä hoitaa tämä prosessi. Laitan logiikan output-puolelle lisäreleboksin joka käyttää nykyisiä katkaisimia relekärkien avulla. Tässä on linkki ohjelman esittelyyn. Erittäin mielenkiintoista, ensi viikolla saan logiikan ja sitten katsotaan lisää

http://www.youtube.com/watch?v=UJ8DNl2tWQs
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Siemensin logossa on suunnilleen sama alku ohjelmoinnille,mutta sitten jatko vaikutti viisaammalle tuossa
videossa.En jaksanut katsoa loppuun,koska muutama vuosi sitten piti työkseen korjata toisten tekemiä
ohjelmia.
En lähtisi tekemään tuota kytkentää ainakaan bussiin,koska ohjaukset,indikoinnit ja mittaukset pakkasessa
vaihtelee lämpötilan mukaan.
Ajatelkaa "umpijäässä"olevaa 11 litraista dieseliä joka on pakkasten lauhduttua puolen sentin huurrekerroksen
sisällä? Johtoliitokset?
Tuo järjestelmä pysähtyy anturivikaan.
Paitsi jos automatiikan ohjelmoi pyytämään käyntiluvan käyttäjältä,joka vahtii etävalvontana videokuvan
perusteella miten kone pyörii,niin sitten ehkä toimii tai ei,koska muuttujia on paljon pelkän lämpötilan takia.
Esim.videokameran linssi huurussa. :lol:
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Falcon kirjoitti: En lähtisi tekemään tuota kytkentää ainakaan bussiin,koska ohjaukset,indikoinnit ja mittaukset pakkasessa
vaihtelee lämpötilan mukaan.
Ajatelkaa "umpijäässä"olevaa 11 litraista dieseliä joka on pakkasten lauhduttua puolen sentin huurrekerroksen
sisällä? Johtoliitokset?
Tuo järjestelmä pysähtyy anturivikaan.
Paitsi jos automatiikan ohjelmoi pyytämään käyntiluvan käyttäjältä
Tässähän on mahdollisuus laittaa kojelautaan autostartin pääkatkaisin jota painamalla systeemi käynnistetään standby tilaan ja toimii vain silloin :wink: . pakkasessahan sitä ei ole pakko käyttää.

Mikä anturi pysäyttää tämän :?: Kun ei ole aikomus tehdä mitään eikä ainuttakaan ylimääräistä uutta anturia vaan hakea toiminnan vaatimia tietoja olemassaolevilta katkaisimilta, merkkivaloilta ja antureilta, jotka käytännössä ovat kierroslukuanturi ja polttoaineanturi jotka on toimineet pakkasessakin moitteetta :P . Näiden anturien skaala voitaneen ohjelmoida sen verran laajaksi ettei pienet kosteus ja kuurahäiriöt sekoita systeemiä.

Ei sillä ettei epäillä saa toimiiko ja on hyvä että tulee ajateltavia yksityiskohtia esille. Kokeilen kumminkin osaanko tällaisen tehdä ja siinä on se mukava että saa nyherrellä kaikkea pientä ja kiinnostavaa :D :D
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Sitä tarkoitin että jos käytetään olemassa olevia antureita,niin niiden toimintaa pidän epävarmana.
Ajattelen asiaa käytänössä esim.meidän Scaniaa,jossa merkkivalot toimii osittain kosteuden mukaan.
Hyvä ettei tuulen suuntakin vaikuta merkkivalojen määrään,kun virrat laittaa päälle. :lol:
Johtuu moottorin vieressä olevasta sähkökaapista.Sulakkeet pitäisi vaihtaa koko autoon pohjineen.
Ei kulje virta ei.(no useimmiten toimii)
Tekisin koko järjestelmän omilla antureilla,mieluummin optoerottimilla ja galvaanisesti erotettuna auton sähköistä.
Pitää kyllä tunnustaa,että on mielenkiintoinen projekti,jonka saa onnistumaan.
Laita kuvat ohjauksista palstalle kun saatte valmiiksi.
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän noissa sähköjen toteutuksissa on monenlaisia juttuja. Volvon sähkökeskus joka on siis Volvolla siihen joskus laitettu, on toiminut täysin moitteetta viimeiset 8 vuotta. Mutta koritehtaan sähkökeskus on toteutettu vanhanmallisilla posliinisulakkeilla joita saa pyöritellä, voidella ja kiristellä vähän päästä, eikä ole kumma vaikka joskus takavalo tai pyyhkimet on mykkiä. Olenkin hiljalleen alkanut korvata noita sulakkeita lattamallisilla mutta iso työmaa se on.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämän päivän Kauppalehdessä oli juttua hybridiautoista. Monet PHEV hybridit toimivat juuri niin että jännitteen laskiessa polttomoottori käynnistyy. Kunhan saadaan bussi käyntiin niin seuraavaksi porukalla hybridibussia tekemään :D kuka ilmoittautuu ;) tekniikkahan on jo pitkällä :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Jaa, että sitä on alettu kauko-ohjausta rakentaa. Helpompi ja turvallisempi vaihtoehto (ainakin minulle) on tietysti vaihtaa etunimi Kaukoksi ja se on siinä Kauko-ohjaus. :D.

Vaan tuo uusissa busseissa oleva ohjelma, jolla kaikkien valojen ja vilkkujen toiminnan voi tarkistaa yksin autoa kiertämällä on tosi näppärä keksintö. Eli ohjelma toistaa tietyssä järjestyksessä kunkin valon ja toimimaton valo on helppo todeta omin silmin. Siinähän sitä olis tulipalopakkasilla, mitä uuninpäällä suunnittelis, vaikka joskus vuonna keppi. :D
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Victorjussi kirjoitti:Jaa, että sitä on alettu kauko-ohjausta rakentaa. Helpompi ja turvallisempi vaihtoehto (ainakin minulle) on tietysti vaihtaa etunimi Kaukoksi ja se on siinä Kauko-ohjaus. :D.
minun isä olisi valmiiksi Kauko mutta sille ei passaa antaa "ohjaus" lisänimeä koska ei hällä kortti riitä :D ja alkaa olla ukko jo niin vanhakin että tuskin olis enää kovin turvallinenkaan "kauko-ohjaus"
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

"Kauko-ohjain" on tietenkin sen Kaukon vaimo.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Jostakin luin siitä karavaanarista, joka oli ostamassa vaunuunsa parempaa peruutustutkaa tai kameraa "kun entinen ei toimi sateella"...
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No niin, nyt on ohjelman teko menossa. Onpahan muuten aikalailla uutta minulle, tarvii näköjään keskittyä aivan tosissaan että tajuaa ohjelmoinnin. Kaikki inputit ja outputit on määritelty ja joitakin aikaohjelmia saatu jopa toimimaan :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Millä sä nyt aloit koodaamaan sitä? Iitellä pyörii tuossa arduino uno ja sille pitäs keksiä tehtävä, mielessä oli automaattinen lämmön valvonta, 3x webasto jne...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin