Akkuja Bussiin

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Onko kukaan ostellut akkuja lähiaikoina. Minun pitäisi vähintää 2 kpl 175AH akkua laittaa, tai sitten 4. Starttiakut on 175AH ja aattelin, että jos hupiakut olisi samaa kaliperia, niin vois tarvittaessa vaihdella ristiin. :wink:
Tosin hupipuolen järjestelmäkin on vielä auki; oma laturi ja täysin erillinen piiri tai jotenki...Tai sit perinteinen 2-akkujärjestelmä, mutta siihen tarttee asiantuntijoiden apua. Tosin täältähän sitäkin löytyy :lol: :lol:

Niin, siis akkujen hintatietoja ja mistä hankittu, tuo peruskysymys :shock:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Hain juuri viikolla agrelle 140ah akun maksoi jotakin 150e, hinnat menee melkein käsi kädessä eurojen kans, ah / euro , 220ah akku 220e, jos saa paljon tuon alle on halpaa.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Pohjantähti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Motonetistä hain ite, ja hintaa tais olla vähän vajaa euron/Ah. Puuilossa olis kohtuu edukkaita, mikä lie merkki ja takuu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

seepra kirjoitti:Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?
Vois melkeen sanoa että niin paljo ampeeritunteja kuin lompsa kestää ja toki kunnon laturi. Riippuu paljonko puskissa aikoo aikaa viettää ja jaksaako kuunnella agregaattia tai laittaako aurinkopaneelia / tuulimyllyä ym.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ennätyshän on mkos ex berkhoffissa jossa oli 3300Ah junan akku ja onhan ansalla 10kpl 230Ah hupiakkuja ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Miettikääh'n ihan oikeesti. aikiusten oikeesti, kuinka paljon 12 tunnin ajolla pystytte lataamaan akkujanne ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jailbird kirjoitti:Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
180Ah akut riittää starttiakuiksi, toki jos käyttää imuilman lämmitystä niin ei niistä ampeereista haittaa ole. Eiko joku ollu laittanu tyyliin 75Ah akut ja kerto että hyvin pyörähtää käyntiin niilläkin. Ajonaikanahan ei akuilla ole väliä, kun laturin virtojen varassa mennään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

mulla oli Volvossa 2x170ah ajoakut, vaihdoin ne myöhemmin 2x235ah akkuihin koska autoa käytetään myös talvella ja ajoakuissa on kiinni iso invertteri. Sahaa pakkasessa tosi pitkään jos pitää lähteä ilman lämmitystä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Reddewil kirjoitti:
seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"

lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.

Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.

Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W


Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

No ei ole pahan hintasia, täytyypä vierailla Oulun Puuilossa ainakin katsastamassa, josko siellä näitä olis... :D
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"

lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.

Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.

Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W


Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490
No 1000Ah akkusta tuossa oli puhe, että kauanko se kestää teoriassa. Ei edes tuota 15 tuntia. Kahvinkeitin jos olisi 1,2kW ja olisi täysillä 0,5h niin 25Ah menisi akuilta (käytännössä enemmän). Käytöntö on sinulla osoittanut että 5Ah riittää kuuteen kupilliseen joka on varsin kohtuullinen saavutus. Keskiverto kulutus tunnissa 120W, eli 0,12kW eli 0,432MJ eli 432kJ, eli 432000 Joulea tarvitaan energiaa niiden kuuden kupin veden lämmitykseen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Sisu »

seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sisu kirjoitti:
seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.
Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:
Sisu kirjoitti:
seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.
Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.
Joo, ne on tuon Volvolla huomannu, piuhat niin prkl ohuita ja kaikki kamppeet niin kuumia, ettei koskea kestä :lol: :lol: :lol:
Tosin kyllähän nuo ongelmat enempi liitospaikoissa on; sulakkeilla, pistokkseissa ja muut "huonon" kontaktin mahdolliset paikat :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Aina tärkeämpää kuin akustojen Ah määrä,
on varmistaa, että kaikissa olosuhteissa, latautuminen on riittävää.
Käytännössä olisi hyvä, jos auton parkkipaikassa olisi, pistoke jonka avulla kaikki akut saa lataukseen,
ja tietenkin linjautopysäkin merkki ;)
Suunnattoman määrän ylimääräisiä pisteitä
saa minulta, ensimmäinen varavoima, ja paikallisakkujen
valmistaja jonka, latausautomatiikka perustuu,
ominaispainon mittaukseen.
Viitteitä on jo, viimeisin ctec mittaa jo akun lämpötilaa
tosin akun napaan kiinnittyvän anturin avulla.
Ominaispaino mittaukseen perustuvan laturin kehittelyssä
tarvitaan akkuvalmistajien ja laturivalmistajien yhteistyötä,
mikä lienee täysin mahdotonta.
:? Oliskohan syynä jonkunlainen hehkulamppu direktiivi :?
Liitteet
images[11].jpg
images[11].jpg (2.92 KiB) Katsottu 22507 kertaa
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Eikun joo. Pitääpä mennä takaisin sähköopin tunnille....niijoo, en ole koskaan opiskellut sitä. =)
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Sana akku, ajoneuvokäytössä on aina käytännössä yleisnimitys akustolle
joka käytännössä nykypäivänä,on asennettu samaan koteloon,
ja joka siis koostuu kuudesta akusta, (alkuperäinen nimitys akkupari)
ja joista myös, käytetään nimitystä AKKU.
Jonka nimellisjännite on n. 12V
Akussa on siis yleensä kuusi erillistä akkukennoa ;)
Joiden yhteenlaskettu jännite on n. 12V
24v akkua ei siis ole ollenkaan olemassa, ajoneuvokäytössä.
Vaan se on muodostettu kahdesta erillisestä 12V akusta,
sarjaan kytkemällä. :roll:
Nimitystä akusto käytetään myös esim.
samaan ajoneuvoon sijoitetuista useista erillisistä akuista/akustoista.
Joko pyörryttää :roll:
Ajoneuvossa olevan lyijyakun/akuston, riippumatta siitä, mikä on sen käyttötarkoitus,
on on aina oltava "täynnä".
Akku on varavoimaa, jota käytetään, vain ja ainoastaan kun ei ole käytettävissä muuta voimaa.
Mahdolisimman nopeasti, akuista käytetty energia on palautettava niille takaisin,
sillä vain aina täysi akku pystyy säilyttämään, kapasiteettinsä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

seepra kirjoitti:Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?
Kaupassa ei taida olla 24V akkuja vaan sellainen tehdään tavallisesti kytkemällä kaksi mielummin samanlaista ja saman ikäistä 12V akkua sarjaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin