Akkuja Bussiin
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Akkuja Bussiin
Onko kukaan ostellut akkuja lähiaikoina. Minun pitäisi vähintää 2 kpl 175AH akkua laittaa, tai sitten 4. Starttiakut on 175AH ja aattelin, että jos hupiakut olisi samaa kaliperia, niin vois tarvittaessa vaihdella ristiin.
Tosin hupipuolen järjestelmäkin on vielä auki; oma laturi ja täysin erillinen piiri tai jotenki...Tai sit perinteinen 2-akkujärjestelmä, mutta siihen tarttee asiantuntijoiden apua. Tosin täältähän sitäkin löytyy
Niin, siis akkujen hintatietoja ja mistä hankittu, tuo peruskysymys
Tosin hupipuolen järjestelmäkin on vielä auki; oma laturi ja täysin erillinen piiri tai jotenki...Tai sit perinteinen 2-akkujärjestelmä, mutta siihen tarttee asiantuntijoiden apua. Tosin täältähän sitäkin löytyy
Niin, siis akkujen hintatietoja ja mistä hankittu, tuo peruskysymys
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Akkuja Bussiin
Hain juuri viikolla agrelle 140ah akun maksoi jotakin 150e, hinnat menee melkein käsi kädessä eurojen kans, ah / euro , 220ah akku 220e, jos saa paljon tuon alle on halpaa.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Motonetistä hain ite, ja hintaa tais olla vähän vajaa euron/Ah. Puuilossa olis kohtuu edukkaita, mikä lie merkki ja takuu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Vois melkeen sanoa että niin paljo ampeeritunteja kuin lompsa kestää ja toki kunnon laturi. Riippuu paljonko puskissa aikoo aikaa viettää ja jaksaako kuunnella agregaattia tai laittaako aurinkopaneelia / tuulimyllyä ym.seepra kirjoitti:Nyt on pakko jo tarkistaa, että mikä on sopiva määrä akustoa kunnon matkailuautoon? 200 Ah? 500 Ah? 1000 Ah?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Ennätyshän on mkos ex berkhoffissa jossa oli 3300Ah junan akku ja onhan ansalla 10kpl 230Ah hupiakkuja
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Akkuja Bussiin
Miettikääh'n ihan oikeesti. aikiusten oikeesti, kuinka paljon 12 tunnin ajolla pystytte lataamaan akkujanne ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Akkuja Bussiin
Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
180Ah akut riittää starttiakuiksi, toki jos käyttää imuilman lämmitystä niin ei niistä ampeereista haittaa ole. Eiko joku ollu laittanu tyyliin 75Ah akut ja kerto että hyvin pyörähtää käyntiin niilläkin. Ajonaikanahan ei akuilla ole väliä, kun laturin virtojen varassa mennään.Jailbird kirjoitti:Mikä on "järkevä" koko ajoakuille linja-autossa jos niillä vain startataan(oletetaan että auto lähtee normaali sahauksella käyntiin) poltetaan ajovaloja ja puhaltimia on muutama päällä ajon aikana??
Tuntuu turhalta laittaa helvetin isot akut ja sitten kun ollaan parkissa niin päävirta on kuitenkin pois eikä virtaa syö kuin piirturi!
Hupipuolella tietenkin saa olla amppeereja niin paljon kuin haluaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
mulla oli Volvossa 2x170ah ajoakut, vaihdoin ne myöhemmin 2x235ah akkuihin koska autoa käytetään myös talvella ja ajoakuissa on kiinni iso invertteri. Sahaa pakkasessa tosi pitkään jos pitää lähteä ilman lämmitystä
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"Reddewil kirjoitti:Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.
Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.
Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W
Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Akkuja Bussiin
No ei ole pahan hintasia, täytyypä vierailla Oulun Puuilossa ainakin katsastamassa, josko siellä näitä olis...Mimyy kirjoitti:akkuja
http://www.puuilo.fi/cat/product_catalog.php?c=57
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
No 1000Ah akkusta tuossa oli puhe, että kauanko se kestää teoriassa. Ei edes tuota 15 tuntia. Kahvinkeitin jos olisi 1,2kW ja olisi täysillä 0,5h niin 25Ah menisi akuilta (käytännössä enemmän). Käytöntö on sinulla osoittanut että 5Ah riittää kuuteen kupilliseen joka on varsin kohtuullinen saavutus. Keskiverto kulutus tunnissa 120W, eli 0,12kW eli 0,432MJ eli 432kJ, eli 432000 Joulea tarvitaan energiaa niiden kuuden kupin veden lämmitykseen.KajNyy1 kirjoitti:"Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W)"Reddewil kirjoitti:Teoriassa sä vois pitää ilmalämpöpumppua täysillä n.15h (1400W) tai sitten asua ledivalojen loisteessa pari vuotta. Se on niin kulutuksesta kiinni.seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Voit laskea niin että jos kahvin keitin ottaa 1200W, ampeereksi muutettuna 1200W/24v=50A kulutus ja kahvi tippuu puoli tuntia niin energiaa on mennyt 25Ah. Näin siis pyöreästi, toki tuohon vaikuttaa invertterin hyötysuhde ym. ja se että akkua ei voi imeä ikinä tyhjäksi.
lasketaanpas 15h*1400W/24V = 875 Ah eli aika iso akku tarvitaan.
Käytännässä ja mitattuna 6 kuppia suodatettua kahvia vaatii 5 Ah 24V akusta, eli energia joka tarvitaan tuon vesimäärän kuumentamiseen 93 - 96 asteeseen.
Se mikä eniten ihmisiä hämää näissä lämmityskeskusteluissa että lämmityslaitteiden kulutustehot yleensa ilmaistaan kiloWatteina ja taasen kulkurien sähkölaitteiden tehot Wateissa
1 kW = 1000 W
Palmun alta PÅortimãosta kevätterveisetkaj
https://picasaweb.google.com/KajNyy1/Po ... 9178145490
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Akkuja Bussiin
Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.Sisu kirjoitti:Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Akkuja Bussiin
Joo, ne on tuon Volvolla huomannu, piuhat niin prkl ohuita ja kaikki kamppeet niin kuumia, ettei koskea kestäReddewil kirjoitti:Juuri näin, mutta pitää muistaa että vaikka virta puolittuu niin teho pysyy samana. 24V:llä voidaan saman tehoisissa laitteissa käyttää ohuempia johtoja kun virta on puolet 12V systeemiin verrattuna. Esim. 75W valo: 12V:llä = 6,25A 24V:llä = 3,13A.Sisu kirjoitti:Ei vaan siitä tulee rinnakkain laitettuna 12V ja 400 ampeeria ja sarjassa 24V ja 200 ampeeria.seepra kirjoitti:Onko asia niin, että jos olisi vaikka 12V akkuja kaksi ja nuo akut olisivat 200 Ah, niin jos nuo laittaa sarjaan, niin ohjelmassa seuraa 24V ja 400 Ah?
Tosin kyllähän nuo ongelmat enempi liitospaikoissa on; sulakkeilla, pistokkseissa ja muut "huonon" kontaktin mahdolliset paikat
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkuja Bussiin
Aina tärkeämpää kuin akustojen Ah määrä,
on varmistaa, että kaikissa olosuhteissa, latautuminen on riittävää.
Käytännössä olisi hyvä, jos auton parkkipaikassa olisi, pistoke jonka avulla kaikki akut saa lataukseen,
ja tietenkin linjautopysäkin merkki
Suunnattoman määrän ylimääräisiä pisteitä
saa minulta, ensimmäinen varavoima, ja paikallisakkujen
valmistaja jonka, latausautomatiikka perustuu,
ominaispainon mittaukseen.
Viitteitä on jo, viimeisin ctec mittaa jo akun lämpötilaa
tosin akun napaan kiinnittyvän anturin avulla.
Ominaispaino mittaukseen perustuvan laturin kehittelyssä
tarvitaan akkuvalmistajien ja laturivalmistajien yhteistyötä,
mikä lienee täysin mahdotonta.
Oliskohan syynä jonkunlainen hehkulamppu direktiivi
on varmistaa, että kaikissa olosuhteissa, latautuminen on riittävää.
Käytännössä olisi hyvä, jos auton parkkipaikassa olisi, pistoke jonka avulla kaikki akut saa lataukseen,
ja tietenkin linjautopysäkin merkki
Suunnattoman määrän ylimääräisiä pisteitä
saa minulta, ensimmäinen varavoima, ja paikallisakkujen
valmistaja jonka, latausautomatiikka perustuu,
ominaispainon mittaukseen.
Viitteitä on jo, viimeisin ctec mittaa jo akun lämpötilaa
tosin akun napaan kiinnittyvän anturin avulla.
Ominaispaino mittaukseen perustuvan laturin kehittelyssä
tarvitaan akkuvalmistajien ja laturivalmistajien yhteistyötä,
mikä lienee täysin mahdotonta.
Oliskohan syynä jonkunlainen hehkulamppu direktiivi
- Liitteet
-
- images[11].jpg (2.92 KiB) Katsottu 22712 kertaa
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Eikun joo. Pitääpä mennä takaisin sähköopin tunnille....niijoo, en ole koskaan opiskellut sitä. =)
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Akkuja Bussiin
Sana akku, ajoneuvokäytössä on aina käytännössä yleisnimitys akustolle
joka käytännössä nykypäivänä,on asennettu samaan koteloon,
ja joka siis koostuu kuudesta akusta, (alkuperäinen nimitys akkupari)
ja joista myös, käytetään nimitystä AKKU.
Jonka nimellisjännite on n. 12V
Akussa on siis yleensä kuusi erillistä akkukennoa
Joiden yhteenlaskettu jännite on n. 12V
24v akkua ei siis ole ollenkaan olemassa, ajoneuvokäytössä.
Vaan se on muodostettu kahdesta erillisestä 12V akusta,
sarjaan kytkemällä.
Nimitystä akusto käytetään myös esim.
samaan ajoneuvoon sijoitetuista useista erillisistä akuista/akustoista.
Joko pyörryttää
Ajoneuvossa olevan lyijyakun/akuston, riippumatta siitä, mikä on sen käyttötarkoitus,
on on aina oltava "täynnä".
Akku on varavoimaa, jota käytetään, vain ja ainoastaan kun ei ole käytettävissä muuta voimaa.
Mahdolisimman nopeasti, akuista käytetty energia on palautettava niille takaisin,
sillä vain aina täysi akku pystyy säilyttämään, kapasiteettinsä.
joka käytännössä nykypäivänä,on asennettu samaan koteloon,
ja joka siis koostuu kuudesta akusta, (alkuperäinen nimitys akkupari)
ja joista myös, käytetään nimitystä AKKU.
Jonka nimellisjännite on n. 12V
Akussa on siis yleensä kuusi erillistä akkukennoa
Joiden yhteenlaskettu jännite on n. 12V
24v akkua ei siis ole ollenkaan olemassa, ajoneuvokäytössä.
Vaan se on muodostettu kahdesta erillisestä 12V akusta,
sarjaan kytkemällä.
Nimitystä akusto käytetään myös esim.
samaan ajoneuvoon sijoitetuista useista erillisistä akuista/akustoista.
Joko pyörryttää
Ajoneuvossa olevan lyijyakun/akuston, riippumatta siitä, mikä on sen käyttötarkoitus,
on on aina oltava "täynnä".
Akku on varavoimaa, jota käytetään, vain ja ainoastaan kun ei ole käytettävissä muuta voimaa.
Mahdolisimman nopeasti, akuista käytetty energia on palautettava niille takaisin,
sillä vain aina täysi akku pystyy säilyttämään, kapasiteettinsä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Kaupassa ei taida olla 24V akkuja vaan sellainen tehdään tavallisesti kytkemällä kaksi mielummin samanlaista ja saman ikäistä 12V akkua sarjaan.seepra kirjoitti:Onko yleensä niin, että jos akku on vaikka 12V ja 200Ah niin se on kooltaan pienempi kuin 24V ja 200Ah akku?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen