12V/230V ihmettelyä. Neuvokaa niin kuin kakaralle puhuisitte

mambob
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2010 14:25
Truck: neoplan n208
Location: säkylä finlans

12V/230V ihmettelyä. Neuvokaa niin kuin kakaralle puhuisitte

Viesti Kirjoittaja mambob »

taas ollaan täällä kyselemässä tyhmiä..

me siis sitä neoplania rakennellaan..

nyt on sitten hommattu 2500w invertteri/laturi joka pyhitetään eukon keittiökäyttöön ja toinen 1000w invertteri/laturi "viihde" käyttöön..
2 x 180 ah akkuja ja yks pikku akku kun sisävalot on 12v
ja sitten on isohko dieselagre

ajatus on, että oltais omavaraisia vaikka "vapaa-parkittais" pitkin eurooppaa viikkotolkulla..

ei nyt vaan joteskin järki taivu ympärille, että miten ne pitäs veivata jotta olis omavarainen kun ei olla leirintäalueella ja sitten että vois heittäytyä leirintäalue sähköille kun ollaan "huoltotauoilla"..

220 v sähköt on sisäosilta vedelty niin ku 12v:kin. olis enää kyse kaiken liittämisestä jollain "viksulla" tavalla inverttereihin jne..


osaako kukaan selittää niin kuin kuus vuotiaalle että miten sitä lähtis vääntää..?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: NEUVOKAA NIIN KUIN KAKARALLE PUHUISITTE

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Onko nuo molemmat varustettu tosiaan laturilla ja 24v? Oisko kuvaa laitteista tai manuaalista, että onko nissä läpisyöttö, vai miten ne pelaa? Kaksi eri invertteriä = kaksi 230v linjaa sisällä.
Onko sisäsähköille jo maasyöttö? Jos on, niin siihen väliin tulee invertteri. Helpoin on sitten laittaa vain tuo maasähkön pistotulppa aggregaatin kylkeen kun maaähköä ei ole saatavila.

Muistutan vielä että, sähköalan tutkintoa vailla oleva kaverihan ei saisi noita 230v linjoja sitten kytkeä. Vaikka jännite onkin vain 230v niin se tappaa silti melko tehokkaasti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
mambob
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2010 14:25
Truck: neoplan n208
Location: säkylä finlans

Re: NEUVOKAA NIIN KUIN KAKARALLE PUHUISITTE

Viesti Kirjoittaja mambob »

kiitos hyvästä aloituksesta :D

ivertterit on 12v / 230 ja joo, kyllä niissä on laturi samassa.
oon pari kertaa yrittäny tänne ladata kuvia tosta projektin etenemisestä muutenkin mutta aina herjaa, että kuvakoot liian suuria vaikka yritän kuinka pienennellä..

oon jo 62 v ja on noita sähköjä tullut vedeltyä maailman sivu, mutta "paikaallaan pysyvissä" kohteissa.

Eihän siinä nyt sillä lailla avaruusteknikko tarvii olla, se mikä menee yli hilseen on tämä leirintäalue sähkön ja agren "rinnakkais käyttö" ja vähän tuo kun ne invertterit tosiaan on latureita samassa vehkeessä..

ehkä oon vaan liian vanha, koska molemmat erikseen tuntuu aika simppeliltä mutta sitten rupee menee äly solmuun..

kaks erillistä verkkoa siksi, että mamma säikähti näitä kaasujääkaappi jupakoita ja vaati 230 jääkaapin. joten päätin pyhittää yhden invertterin sille sitten kyökkiin jääkaapille ja muulle sellaiselle ja toisen sitten telkulle ym.
ja että ovat tosissaan toisistaan irrallisia systeemejä ettei telkku ja sterkat ja sen sellaiset vie virtaa keittiöstä..
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: NEUVOKAA NIIN KUIN KAKARALLE PUHUISITTE

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No toi jääkaappi ei kummosta invertteriä tarvii :wink: Jos ei tuu paljookaan muita härpättimiä niin yhellä invertterillä pärjää mainiosti :D Kyllä niitä kuvia saa laitettua (kun mäkin olen saannut :oops: ) kun kokeilee pienetää niin jossain kohtaa se "napsahtaa" :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: NEUVOKAA NIIN KUIN KAKARALLE PUHUISITTE

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Älä huuda, ei otsikossakaan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: 12V/230V ihmettelyä. Neuvokaa niin kuin kakaralle puhuis

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Meille löytyi noihin lähes kaikkiin 230V vehkeisiin soveltuvia valmiita liitosjohtoja
esim. prioriteettikytkimelle löytyi valmiit johdot
senkunvaan tökki töpselit paikoilleen
pienempien jännitteiden 12/24V kytkennät on lupa kenen tahansa suorittaa.
Kannattaa kuitenkin käyttää "oikeaa" sähköasentajaa
ainakin töiden valvonnassa.
Yllättävän paljon asiallista tietoa löytyy
kun pistää hauksi "veneen maasähköt"
tosin sieltä myös löytyy karmeimmat virheet :?
Ei taida olla matkailuautoja koskevaa
vastaavaa sivustoa :(
kukahan tekisi :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: 12V/230V ihmettelyä. Neuvokaa niin kuin kakaralle puhuis

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos tekee autoon venevaatimusten mukaisesti sähköt niin varmasti toimii. Yksi lentokonesähköasentajana toimiva tuttava tekee autosähköt (itselleen) lentokonekriteerien tarkkuudella, tulee vielä varmemmat!
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: 12V/230V ihmettelyä. Neuvokaa niin kuin kakaralle puhuis

Viesti Kirjoittaja only4pro »

myös 24V on säännöt, esim kun on akustoista kysymys milloin pitää olla ammattilainen, en nyt muista rajoja tosin.

http://webhotel2.tut.fi/sahko/tietosivu ... etyot.html
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin