Sivu 1/1

Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 00:53
Kirjoittaja Joe Cool
Nyt kun perä on vaihdettu ja matkavauhti alkaa maistua, tuli mieleen asentaa bussiin vakionopeuden säädin. Aikoinaan oli henkilöautossa ihan sellainen yksinkertainne laite. 2 magneettia kardaaniin kiinni ja anturi lukemaan niiden vilistystä. Sitten alipaineservo kiskoi tai löysäsi vaijeria anturin infon mukaan. Ei maksanut paljon ja toimi älyttömän varmasti useassaskin autossa.

Onko kenellä kokemusta tällaisesta kulkurissa? Nyt kun reissukilometrejä alkaa olla jo 10 000 takana, osaisin arvostaa tuota laitetta kovastikin - etenkin kun on käyttöautossa ajanut sellaisen kanssa jo yli 20 vuotta...

Vinkkejä kaivattaisiin vaikka hankintapaikkoihin :D

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 07:29
Kirjoittaja TeuSkin
Tällainen laitesysteemi löytyy hyllystäni. Otin sen pois henkilöautostani ennen auton vaihtoa. Toiminta juuri mainitsemasi tapaan.
Oletko tulossa Salakallion tapaamiseen? Voin ottaa ko laitteen mukaan.
Soittele 044-7776525.

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 09:22
Kirjoittaja Joe Cool
Kiinnostaa kyllä. Mutta tuon kirjoitettuani jäin pohtimaan paria asiaa:
- jos on alipainetoiminen, niin saako bussista mistään alipainetta tuohon?
- jos on sähkötoiminen, kuinka paljon se syö virtaa ja riittääkö radiota varten alunperin tehtaalla asennettu 12V muuntaja siihen?

Salakalliossa periaatteessa voisi ehtiä piipahtamaankin lauantaina. Bussilla en pääse, kun orkesterille ovat myyneet keikkaa ja bussi on tien päällä - viimeisin havainto Oulusta :D Mutta olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä teidän muiden busseja, pitääkin rukata huomisen aikataulu uusiksi.

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 17:03
Kirjoittaja only4pro
Eikä se 12V muuntaja paljon maksa, täällä sai 12V3A hintaan 30e, eikä meillä ole hirveän edulliset hinnat, eli varmaan saa parilla kympillä muualta

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 21:25
Kirjoittaja haaveilija
only4pro kirjoitti:Eikä se 12V muuntaja paljon maksa, täällä sai 12V3A hintaan 30e, eikä meillä ole hirveän edulliset hinnat, eli varmaan saa parilla kympillä muualta
IKH:sta tinkimisen jälkeen 10A alennin 29€ (ovh 41€), itselläkin niitä jo kaksi - toinen sisävaloille ja toinen uppopumpulle. Usein tulee halvemmaksi ostaa alennin ja 12v laitteet kuin yrittää etsiä 24v laitetta ja maksaa siitä moninkertainen hinta.

Vaikka vakkarilla kiva onkin ajella, vanhassa kulkurissa se näkyy kyllä polttoainelaskussa. Pohjanmaan lakeuksilla käypä peli mutta keski- ja itäsuomessa turha kapine :wink:

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 05 Kesä 2009 23:47
Kirjoittaja Joe Cool
haaveilija kirjoitti:Vaikka vakkarilla kiva onkin ajella, vanhassa kulkurissa se näkyy kyllä polttoainelaskussa. Pohjanmaan lakeuksilla käypä peli mutta keski- ja itäsuomessa turha kapine :wink:
Juu, ei se mäkisillä teillä jaksa toimia, mutta kun Helsingistä lähtee, niin aina on moottoritietä pitkän matkaa ja valtateitä muutenkin. Onhan siinä käsikaasu, mutta sitäkin saa aina säätää...

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 06 Kesä 2009 13:42
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vdo valmisti Egas nimisiä cruisereita ja valmistaa edelleen.
Saattas löytyä paimelastakin käytettynä.

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 06 Kesä 2009 16:37
Kirjoittaja Wonderi
Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 08 Kesä 2009 02:49
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?
Tuttu ilmiö, joka koskee käytännössä kaikkia alle osuneita EDC-syöttöisiä B10M ja B12 -mallin Volvoja. Mietityttää lähinnä, onko tuo ominaisuudelta tuntuva piirre ollut niissä jo uudesta alkaen? Ajamani yksilöt ovat olleet noin-haarukalla 150000-2500000 kilometria ajettuja (vuosimallit 1993 - 2001), eikä ainakaan ajokilometrimäärän tai iän voi sanoa vaikuttavan tämän ominaisuuden "voimakkuuteen" millään tavoin havaittavasti.

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 08 Kesä 2009 07:23
Kirjoittaja Wonderi
b12m kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Mistähän muuten johtuu että 90-luvun lopun B10M:n alkuperäiset cruiset vanhuuttaan menee semmoiseksi että se ei halua cruisata sataa eikä kahdeksaakymppiä vaan asetettu nopeus valuu pikkuhiljaa aina jonnekin sinne välille?
Tuttu ilmiö, joka koskee käytännössä kaikkia alle osuneita EDC-syöttöisiä B10M ja B12 -mallin Volvoja. Mietityttää lähinnä, onko tuo ominaisuudelta tuntuva piirre ollut niissä jo uudesta alkaen? Ajamani yksilöt ovat olleet noin-haarukalla 150000-2500000 kilometria ajettuja (vuosimallit 1993 - 2001), eikä ainakaan ajokilometrimäärän tai iän voi sanoa vaikuttavan tämän ominaisuuden "voimakkuuteen" millään tavoin havaittavasti.
Sellaisiakin yksilöitä on sattunut alle jossa tuota ilmiötä ei ole, yleensä hiljattain konerempattuja.

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 27 Loka 2013 11:53
Kirjoittaja Lahti32
Tietäskö kukaan hankintapaikkaa jälkiasennettavalle 24v vakionopeussäätimelle?

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 24 Marras 2013 11:32
Kirjoittaja Lahti32
Oliko tietoa mistä vois hommata 24v vakkarin. Googletin koko netin ympäri ja yhden löysin mutten enää toista kertaa. Kesään mennessä pitäisi saada ajaa cruisella

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 24 Marras 2013 16:08
Kirjoittaja ansa
Lahti32 kirjoitti:Oliko tietoa mistä vois hommata 24v vakkarin. Googletin koko netin ympäri ja yhden löysin mutten enää toista kertaa. Kesään mennessä pitäisi saada ajaa cruisella
helpommalla pääset kun laitat 12volttisen ,vain virran alennin sille ja toimiva vempain ja valinnan varaa on jo vaikka kuinka paljon ;-)

Re: Vakionopeuden säätimiä?

Lähetetty: 24 Marras 2013 18:36
Kirjoittaja Lahti32
Oishan tuossa valmiina 12 voltin systeemi ilman alentimia. Pitää tehdä ainakin ylimääräinen relekytkentä jarruvaloilta. Joku sähköservomalli olisi kai hyvä.