Sivu 2/6

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 23 Loka 2013 22:04
Kirjoittaja pelti
Meillä pyörii lennokkikisoissa noita 2kwn kiporeita kavereillla 8 tuntia päivässä. Samat koneet on kestänyt jo vuosia. Samoin noilla ladataan treeneissä lennokkien akkuja. Hyviä kokemuksia kaikkiaan. Itellä 800w einhell, jolla myös käyttötunteja kohtuu paljon. Nytkin se rallatteli tuossa pihassa, kun viimeistelin bussin kyljestä tarrojen liimoja irti Bilteman 12v kiilloituskoneella. Se on vaivaton tapa saa 12 volttia :)

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 23 Loka 2013 23:29
Kirjoittaja kulkuri
Painaa sitten suhteelisen miehekkäästi eli edottomasti kannattaa ostaa tämä vetopyörällinen malli :wink:

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Loka 2013 09:15
Kirjoittaja transpot
Juu olis varmaan pitäny tilata tuolla kuljetuskärryllä. Täytyy varmaan viritellä se kiinni tuollaiseen "olutlava kärryyn" kai se tuon painon kestää jos monen olutlavankin.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 00:53
Kirjoittaja Lahti32
Onko kellään kokemusta koteloiduista venemallisista vesijäähdytteisistä aggrekaateista?

Esim Lombardini 5kw metelöi vain 56dp. Luulisi noissa olevan vesipumppu ja termostaatti varalta; onnistuisikohan yhdistää lämminvesivaraajaan ja pattereihin jolloin tulisi sekä sähkö että lämpö samasta vekottimesta. Tekeillä vaihteeksi 9700 Volvo johon etsitään hiljaista, huom. Hiljaista generaattoria. Dometicin ja muut kalliit karavaanivehkeet papattaa saman mitä halpa kiinalainen.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 09:13
Kirjoittaja Reddewil
Lombardini ja hiljaisuus ei oikein mahdu samaan lauseeseen, dieselihän se on? Koteloitu kiinalainen ja sen päälle toinen pellikotelo jonka sisällä villa. Jäähdytys tulee ongelmaksi, kun ilmareijät johtaa äänen. Vesijäähy toimis kyllä varmaan varsin hyvin lämmnvaihtimen kanssa. Toki jos ajattelee että kone tuottaa vaikka sähköä 3kW, 30% hyötysuhteella, niin 7kW menee lämmöksi. Litralla pitäs siis tunti tulla tuollasta, sähköä ja lämpöä?

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 12:40
Kirjoittaja Wonderi
Tulisiko aggregaattia käytettyä niin usein ja paljon, että sillä on olennaista merkitystä lämmityslaitteena? 56dB on lämmityslaitteeksi aika paljon koko yön ja päivän kuunneltavaksi.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 18:47
Kirjoittaja Lahti32
Ajattelin vain että koteloituna hiljainen ja vesijäähdytteinen helpompi koteloida. Pienin mahdollinen ilmoitettu melu lähtee näistä generaattoreista, alkaen 54dp. Lämmöntuotto olisi vain hyödyllistä plussaa.

Mutta onko kukaan tehnyt? Arvailla osaan itsekin enkä haluaisi laittaa kallista konetta joka olisi lopulta huono. Dometicin generaattori piti olla hiljainen mutta pyh, häiritsevä papatus ei kuulu luksusbussiin.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 21:12
Kirjoittaja Jule
Mä hommasin selliasen 56dB silent kompuran, jolla aion ovea ja keskuslukkoa käyttää parkissa. Kompura on nyt vaan auton sisällä lattialla, kun kummatkin ovet on auki jaitse seisoo ulkona siinäovien puolessa välissä, sen kompurn ääni peittyy käytännnössä tuulen suhinaan puissa. Kompura heitän vaan johonkin matkatavaratilaan, enkä eio sitä sen kummemmin edes eristää, ääni vaimenee riittävästi jo sillä että se on ruumassa.

Jos aggregaatti on oikeasti vain 56dB, niin eipä se pahemmin sisälle häiritse jos sen rakentaa ruumaan johonkin omaan koteloonsa joka tuulettuu ulos. Tuollaiseen marineagreen tosin täyttynee pakoputki lisäksi vaimentaa, orkkis systeemi lienee suoraan mereen, joka ei juuri änkkäreitä tarvii.

Jos se dometikki meuhkaa pääasiassa pakopukesta sen vaimentaminen lienee kohtuu vaivalla tehtävissä, mutta josääni tulee koneen mekaniikasta se onkin hankalampi.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 22:59
Kirjoittaja BussMAN
Käyttötarkoituksen mukaan, ehkä pikkukäytössä hiljainen bensa 4 tahti esim salkkumalli honda eu20i
sen voi nostaa autosta ulos jos ympäritön puolesta mahdollista ja jos tehot ei riitä eu30is malli tässä
sähköstartti ( taitaa saada kauko ohjaimenkin) mutta painoltaa jo sitä luokkaa ettei mielellään nostele
ilman apuvälinettä ulos ( suunnitteilla jokin kiskosystemi) Jonkin asteen paloturvallisuus riski jos käyttää auton ” tavaratilassa” ainakin bensa koneelliset.
Varmaan nestejäähd hiljaisempi ja jos pitkiäaikoja tarve lämmöntalteen otto järkevää ( lämminvesi/ lämmitys)esim lämmönvaihtimella niin erilliset nesteet tai jos boileri jossa ylimääräinen kierukka,
diesel ? bensa? kaasu? vaihtoehtoja löytyy.Amerikan malli nokassa ja kiskoilla ulos siirto käytön
ajaksi. Esim carruksen varapyöränpaikalle ei taida mikään malli sopia korkeudenpuolesta?

Lomaillessa mukava nauttia hiljaisuudesta öisin , oletan että nekin kaverit jotka työkseen ajaa
” rekkoja” ja nukkuu joissa kylmäkone ( kubolta) käy pään yläpuolella ja joskus raksuttaa scanian v8 alla paikkana huoltamonpiha jossa jatkuvaliikenne, nykyään kun ei väsymyksen johdosta parkkeerata
vaan piirturin tarvii lepoa.

Polttokenno laturit hintaa on, akkujen lataukseen, talvikäyttö?

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 15 Marras 2017 23:01
Kirjoittaja Reddewil
http://www.whisperpower.com/4/5/25/prod ... arine.html 1500rpm 3-mukinen 51 dBA at 7 meters... Uskosin ku kuulisin. Toki tuossa 7m matkassa jo vähän vaimenee se 100dB. Etäisyyden kaksinkertaistaminen pudottaa tehon 1/4 osaan ja nelinkertaistaminen 1/8 osaan. Toimiston taustamelu on 50-60dB

Se silent kompurahan on sellanen pienituottonen tuhisija? Ei voi verrata hakkaavaan dieselmoottoriin, mutta niissäkin vaikuttaa sylinterien määrä ja varsinkin kierrokset, halvat kiertää aina 3000rpm.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 16 Marras 2017 07:13
Kirjoittaja wiima63
autopurkaamolta joku uus nykyaikaiken pikkudiesel mukaan ja se pyörittämään latureita mitkä työntää suoraan akuille virran ja invertteristä sisälle verkkoon. saa koteloitua. on hiljainen ja vesijäähdytetty.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 16 Marras 2017 09:29
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:autopurkaamolta joku uus nykyaikaiken pikkudiesel mukaan ja se pyörittämään latureita mitkä työntää suoraan akuille virran ja invertteristä sisälle verkkoon. saa koteloitua. on hiljainen ja vesijäähdytetty.
Iso homma väsää, mutta on varmasti hiljasin ja kestävin ja halvin vaikka ostas koko auton. Tuo mun linkittämä pörinäloota bungaa jonku 6500€ =D

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Touko 2018 05:50
Kirjoittaja Moi54
Amerikan mallin generaattorit otetaan kiskoilla ulos huoltoa varten, mutta käytetään siellä omassa kotelossaan juurikin sen melun takia. Samoin ovat käytettävissä ajon aikana.

Ja hiljaisia ovat, vaikka ovat dieseleitä ja normaali vaimennetulla pakoputkella varustettuja.

Meillä oli Onan merkkisiä omissa parissa jenkkimatkailuautossa.

Veneessä meillä on Mastervoltin Whisper 3,5kW, jota voi käyttää niin, että jäähdytysvesi lorisee hissukseen ulos pakoputkesta (joka on aika veden pinnan päällä) tai sitten vesi tulee veneen alta silent moodissa. Mutta pakokaasu siis aina takaa veden pinnan yläpuolelta.

Tämä on vain siinä omassa kotelossaan veneen takaboksissa eikä ääni häiritse edes veneessä sisällä ja ulkona sitä ei kuule naapuriveneeseen.

Eli kyllä tuo nestejäähdytteinen diesel genu voi olla hiljainen ja huoleton peli käyttää.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Touko 2018 07:31
Kirjoittaja Moi54
Tuosta Mastervoltin Whsiperin käytöstä vielä sen verran, että se tosiaan on siinä omassa kotelossaan veneen takaboksissa, jossa ei ole varsinaisesti mitään erityistä tuuletusta. Ja siinä omassa kotelossa ei ole mitään tuuletusta eli pelkkä merivesijäähdytys.

Ja käyttöalue on ollut viimeiset vuodet tuolla lämpimissä maissa, joten takaboksissa itsessään lämpötila voi olla 50-60 astetta (ulkolämpötila pahimmillaan vajaa 40C) ja merivesi aina 25-29 astetta.

Näillä eväillä se on käynyt satoja tunteja eikä ole ylikuumentunut koskaan. Siinä on sitä valvontaelektroniikkaa liikaakin eli antaa kyllä viestin ja sammuttaa härvelin, jos olisi ylikuumentunut.

Moottorina taitaa esim tuossa härvelissä olla joku Kubotan yksipyttyinen papattaja. Käyntikierrokset tässä meidän mallissa 3050rpm.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Touko 2018 11:41
Kirjoittaja Lahti32
Tällä viikolla sain valmiiksi Whispergenin 3,5kw genun, öljyjäähdytteinen, erillisellä genvertterillä, ja umpeen koteloidulla dieselmoottorilla. Esitteessä on Morelon matkailuauton kuva ja lupaus markkinoiden hiljaisimmasta äänestä.

Rakensimme sille oman jousitetun telineen. Lähti kauko-ohjauksella eka startista käyntiin ja käynnistyy myös aurinkoinvertterin käskemänä.

Markkinoiden hiljaisin käyntiääni ei kyllä vakiona mitenkään riitä. Taidetaan tehdä raskaasta äänieristelevystä sille pannumyssy ja lisäksi löysätä telineen jousitusta, lisätä sivuluukkuihin eristettä ja parantaa sisälattian vaimennusta.

Näyttää vahvasti siltä että mikään yksipyttyinen ei ole tarpeeksi hiljainen. Edellinen maksoi asennettuna yli kymppitonnin, ja ihan rasittava papattaja, tämä vielä parempi ja uusiksi menee tämäkin äänen osalta, luxusbusseihin ei tärylätkät kuulu.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Touko 2018 22:34
Kirjoittaja Moi54
Jenkkiasuntoautoissa genu on usein keulassa eli ikään kuin Carruksen vararenkaan paikalla. Sinne omaan telineeseen kiinnitettynä ja eristettynä ulkona mistään resonoivasta tai ääntä vahvistavasta tilasta.

Bussin rahtitila on dieselgenun asennukseen vähän sama kuin kitaran sisään yrittäisi piilottaa käynnissä olevan partakoneen.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 24 Touko 2018 23:06
Kirjoittaja Lahti32
Moi54 kirjoitti:Jenkkiasuntoautoissa genu on usein keulassa eli ikään kuin Carruksen vararenkaan paikalla. Sinne omaan telineeseen kiinnitettynä ja eristettynä ulkona mistään resonoivasta tai ääntä vahvistavasta tilasta.

Bussin rahtitila on dieselgenun asennukseen vähän sama kuin kitaran sisään yrittäisi piilottaa käynnissä olevan partakoneen.
Taidanpa ottaa tästä mallia kun seuraavan kerran valitsen paikkaa generaattorille. Vararengashan joutaa pois muutenkin. Siellä on hyvä paikka myös lisäakustolle joka painonsa vuoksi saattaa jopa tasoitella kulkua

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 25 Touko 2018 07:32
Kirjoittaja Moi54
Jep!

Tässäkin Auto Valkamalla myynnissä olevassa Gulfstreamissa on 7,5kW Onan genu ja se luukku näkyy tuossa keulassa tuon jostakin kumman syystä keulaan asennetun mersun tähden kohdalla :)

Napista saa ajettua härvelin sähköllä ulos sieltä kotelostaan ja saa tsekattua öljyt ja tehtyä huollot yms.

Käynnin kuulee siihen kuskin paikalle, mutta ei niin paljoa, että häiritsisi esim. ajaessa ja taaemmas ei kuulu häiritsevästi. Painojakauman ja äänen takia ne pyrkivät amerniikan sedät laittamaan nuo härvelit keulaan.

Noissa ei ole (tai ainakaan niissä, joita itselläni siellä asuessa oli) 24V ilmastointia, vaan iso kunnollinen ympäri autoa kanavoitu AC virran ilmastointi tai yleensä 2-4 yksikköä. Siksi näissä on paljon genu päällä ajaessakin ja aina puskassa, kun ne kelit voi olla niin pirun kuumia siellä. Ja siksi voi olla numerot niin, että minunkin yhdessä 1998 diesel Monacossa oli 24 tuhatta mailia mittarissa mutta genussa 6000 tuntia :) eli amerniikkalainen ei paljon matkaile, mutta istuksii Budwaiserin kanssa kylmässä kopissa jossakin päin isoa mannerta.

Tuo Valkaman laite on kanssa yksilönä tuttu jo sieltä USA ajoilta. Sen verran on sanottava, että onhan ne mahtavia ajaa, kun on Cumminsin iso ja tehokas diesel kone, Allison automaattilaatikko, vakkari, iso kuskin sohvapenkki kaikkine säätöineen, laadukas linja-auto puolelta lainattu ilma-alusta ja normit isot dösän renkaat.

Mutta toki ne uutena sitten maksavatkin sen 250 - 500k taalaa helposti ja Prevostin kanssa saa parikin milliä kulumaan. Mutta toisaalta sitten kun tulee ikää ja vaikka on aivan loistavassa kunnossa ja maileja todella vähän, niin eipä maksakaan sitten enää eli ostin tämän 1998 mallin Monacon (ajettu oli se 24 tuhatta mailia, ruosteeton täysin, Cumminsin 300hp, Allision ja yhdellä isolla slidellä eli tulee seinä ulos napista) vuonna 2013 ja hinta oli 22 tonnia taaloissa eli tuolloisella kurssilla luokkaa 16500 euroissa prkl :)

Mutta silti tämä nykyinen 1990 Scania K113 ja Carrus 501 AGA TIG upgraded malli on mahtava laite

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 25 Touko 2018 07:34
Kirjoittaja Moi54

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 27 Touko 2018 21:44
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Onko ae yhteenvetona niin ettei noita kiporeita kannata harkita?
Tarkoitus kuljetustilaan perän juureen laittaa laatikkoon.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 28 Touko 2018 10:26
Kirjoittaja Moi54
Ei varmaankaan niin. Minusta se hinta/laatusuhde ja käyttötarkoitus on ennemminkin se määräävä tekijä.

Esimerkiksi meikäläisen nykyistä käyttöä ajatellen, niin joku laadukas (lue kallis) kiinteä asennus olisi ihan turhaa. Viimeksi ostin pätkämanniin tällaisen Timco BL3000I digitaali generaattorin pyörillä ihan vaan varalle, että jos sattuu joku puskakeikka, jossa tarttisi isoa virtaa. Hinta taisi olla joku reipas 600 euroa ja oli hyvän mallinen sekä helppo vetää perässä.

No ei sattunut silti niitä tarpeita juurikaan ja lisäksi minulla oli siinä pätkämannissa tällainen inverter PIP 4024MSP (4kw output, 80A MPPT solar charger) ja tähän kaukosäädin sisällä. Tämän inverterin kanssa oli jos jonkinlaisia ongelmia. Silloin kuin se toimi, niin toimi kuin ajatus: vaihtoi hienosti maasähköltä akuille, latasi oikein akkuja, näytti kulutuksen jne jne.

Mutta sitten tuli huono päivä ja eikä enää ladannut, vaikka oli maasähköt päällä ja kaikki kuten edellisenäkin päivänä, niin ei enää ladannut oikealla float volteilla tai nostanut bulk volteille ja antoi akkujen tippua lopulta 21V, jonka jälkeen sitten katkaisi maasähköt kokonaan pois. Tämä tapahtui yleensä tietysti yöllä ja heräsit laitteen hälytysääneen.

Kaikki oli kytketty oikein, oli AGM akut ja sen mukainen moodi asetettu jne, mutta ei pystynyt luottamaan laitteeseen jostakin syystä.

Ja se alkuperäinen aihe eli generaattori: tämä ko. inverter/laturi ei huolinut ollenkaan tuota Timcon tekemään sähköä, vaikka miten yritti kytkeä sen. Ilmoitti saman tien vikakoodin, joten eipä tullut senkään takia käytettyä sitten tuota genua ja se meni varmaan 30 minuuttia käyneenä pätkämannin mukana uudelle omistajalle. Kaikkia muut kokeillut laitteet kyllä toimi tuon härvelin sähköllä, kun piruuttaan kokeiltiin erilaisia vekottimia perseestä perämoottoriin.

Että kyllä joku Kipor taitaa tulla tuonne scanikan ruumaan minullekin tälle nykyiselle käytölle ja nykyisessä on paljon tyhmempi sähköjärjestelmä eikä mitään "hienouksia".

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 05 Marras 2018 21:54
Kirjoittaja silvarello
Kenelläkään tämmöstä Stanleyta? Hiljaiseksi mainostaa...
Ei kai noissa salkuissa hirmusia eroja?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/789407/ ... eri-Silent

Käynkö tuon vai etinkö jostai Kiporin tms.?

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 06 Marras 2018 00:16
Kirjoittaja Lahti32
88 desipeliä ei ole hiljainen.

Ensi talven projektiin laitetaan Panda generaattori Volvo 9700 HD.n etulattian alle, vararenkaan tilalle. Tehdään sille ilmajousitus ja toivotaan että kaikukopan puuttuminen johtaisi pienimpään ääneen.

Kaikki generaattorit on tähän mennessä olleet liian meluisia täryyttäjiä, paitsi pieni 1000w Yamaha, siinä on pieni ääni.

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 06 Marras 2018 01:13
Kirjoittaja neppi
Mullaha on Hino:ssa alkup Toyota 2.5l vapari trukkidieseli mahaluukussa. Pyörittää ilmastoinnin kompuraa. Pelkästään. Jos ei ois tavaratilantarvetta, laittaisin sen jäähdytyskiertoon patterit tms kii ja sen ilmastoinninkompuran viereen 24V laturin ja 240V generaattorin. Sillä sais kopin lämpimäks ja sähköuunin lämpimäks ja tarvittaessa jääkaapin ja kopin kylmäks, akut latinkiin ja hiilidioksidijalanjäljen enempi niinku omaan jalkaan sopivaks...

Re: Aggregaatista asiaa

Lähetetty: 06 Marras 2018 09:59
Kirjoittaja silvarello
Lahti32 kirjoitti: 06 Marras 2018 00:16 88 desipeliä ei ole hiljainen.
Joo. Siis samaa mieltä. :lol:
Noissa meluissa on ongelmana ettei taida olla mitään mittausstandardia. Jossain mainittiin myös 52 db, joka on sama kuin Hondassa, mutta miten mitattuna... Tuon kun kiikuttaa tuonne seuraavaan kortteliin, niin melut on nollassa. Ainakin jos sen jättää sinne yöksi lukitsematta.
Lähinnä onko tuossa mitään eroa vaikka tuommoseen kiporiin? Kiinassa nuo kaikki on tehty. Paitsi Honda ja Jammu. Näyttäs olevan 25 kuutioo pienempi moottori stanleyssa- pienempi moottori, pienempi ääni vai kovemmat kierrokset.
Lähinnä hätävaraksi meinasin laittaa ja viskata sen jonnekkin ojaa pärisemään. Kiva ois kuunnella, miten Onan äännähtelee sisälle Amerikkalaisessa kaupallisessa ratkaisussa.