Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Scania BF86S (-79) polttoainemittari on heittäytynyt keväiselle mielelle ja näyttelee vaan täyttä tankkia jatkuvasti. Mista vikaa pitaisi ensin etsia, yhdistelmamittarista kojelaudassa, kaapeloinnista, vai anturista. Kyseessähän on yksinkertainen viritys joten kyllä se sieltä löytyy- mahtaisiko jollakin kuitenkin olla suoraan kultasuoneen johtava neuvo. Olisi ehken vahemman ryomittävää (yhä) märällä pihalla.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

itällä vika löyty hapettuneista liittimistä tankin päällä... tai sit toinen piuha on irti ja maissa jostain kohtaa.. mittariltahan voi mitata vastuksen ja selviää onko anturi ja piuhat kunnossa.. viisaammat kertoo mitä sen ylesimittarin pitäis näyttää.. olisko 0 tyhjä ja 800ohm täys tankki. voin toki olla väärässä niin kuin yleensä :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Meillä tankin päältä oli johto irti ja mittari näytti täyttä. Monet mittarit toimii niin päin että vastuksen ollessa suurin mittari näyttää eniten
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mulla anturi rikki, laitoin piuhat oikariin niin meni tankki tyhjäksi (joka muuten pitää paikkaansa, ei ollut kun pari senttiä pohjalla *on jo ajamassa kohti nesteen asemaa* :roll: ).

soitin tänään paimelaan mutta huonolta näyttää... kai se on uusi ostettava tai vanha korjattava...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

manuaudio kirjoitti:itällä vika löyty hapettuneista liittimistä tankin päällä... tai sit toinen piuha on irti ja maissa jostain kohtaa.. mittariltahan voi mitata vastuksen ja selviää onko anturi ja piuhat kunnossa..
Minulla '83 Scaniaan tuli sama vika. Ostettaessa toimi hyvin, mutta tuossa rakennusprojektin tiimellyksessä ei vaan eräänä iltana enää näyttänyt kuin täyttä tankkia... :roll:

Tarkistin vielä, etteivät viereisen rakkaparkin heput olleet tehneet käytännön pilaa ja täyttäneet tankkia, mutta eivät olleet :mrgreen: :mrgreen: Liekö sitten tyhjentäneet ja irrottaneet piuhan, etten huomaisi :twisted: Vai lienenkö porannut pihan poikki... En ole vielä jaksanut ryömiä auton alla tutkimaan. Mittariston vedin auki ja sinne tulee vaan kaksi sormen paksuista nippua pikaliittimiin, joten niistä ei ota mikään selvää (tai jos jou tietää, niin saa vihajta), mitkä karvat kuuluisivat mittarille, joten en pääse mittaamaankaan..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Täyttä näyttää anturin johdon ollessa poikki. Näin ainakin itsellä kun liitin oli antautunut tankin alla. Uutta johtoa ja totuus tyhjästä tankista paljastui =) Mittasin anturin vastusarvot, mutta enpä tietenkään ottanut niitä ylös...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja motoku »

meillä näyttää puoleen tankkiin asti täyttä, sen jälkeen laskee kyllä loogisesti. tankkianturin maajohto oli meillä vedetty kummallisesti akkukotelon seinään eri puolelle autoa :roll: :roll: remonttia tehdessä ei oikein välähtänyt koko johdon tarve, joten se jäi irti.
ensin äimistelin itsekin kuollutta mittaria, kunnes hetken mielijohteesta kiinnitin ko "tarpeettoman" johdon uudelleen...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

motoku kirjoitti:meillä näyttää puoleen tankkiin asti täyttä, sen jälkeen laskee kyllä loogisesti. tankkianturin maajohto oli meillä vedetty kummallisesti akkukotelon seinään eri puolelle autoa :roll: :roll: remonttia tehdessä ei oikein välähtänyt koko johdon tarve, joten se jäi irti.
ensin äimistelin itsekin kuollutta mittaria, kunnes hetken mielijohteesta kiinnitin ko "tarpeettoman" johdon uudelleen...
Sen näyttämän voi säätää näyttämään niin että koko tankin tasoa voi seurata. Sen mittarin kohoa säätämällä saadaan koko skaala käyttöön. Luulen että koritehtaalla ei paljon ole napannut, niin on väänetty kohon vartta sen verran että lopputankin mittaa. Oman volvon tankki on sen muotoinen että ensimmäiset 400l on loogista mutta mittarissa viimeiset 1/4 onkin enää n.25l tankissa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jason »

Vanha ketju mut nostetaan: Mulla nyt huollon jälkeen tankki näyttää täyttä, jippii! Ei kyllä laskekkaan, ajettu 350km ja täys on
Ennen huoltoo toimi norm. Onko Kiitokorilaisissa jotain erityispiirteitä, josko joku tietää, vai vaan piuha tankin päällä tjms.
Tossahan tankki edessä...
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä se tuohon mittarin ja anturin väliseen piuhaan viittais, jos ne sitä runkoo pajotti vaikka takaakin niin kunnon pieksämisellä tärisee niin että voi olla irronnu / kontaktihäiriö. Ääretön resistanssi = tankki täynnä, oikosulku = tankki tyhjä ja anturi näyttää tuolta väliltä, joten nyt on katkos jossakin.
Ps. en raplannu alustassa ;) Alkoko sitä virtaskaa muuten tulla nyt?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jason »

Reddewil kirjoitti: Ps. en raplannu alustassa ;) Alkoko sitä virtaskaa muuten tulla nyt?
:lol: Jaa, toi on jo todiste syyllisyydestäs :lol: Ei tieteskää :wink:

Nyt todellisuuteen :arrow: ei kyl ruvennu tulemaa, ainoostaan maasähkö tulee sille Dometicin iltolle. Tähän hätään vedin siit "antennikaapista"
matonalla jatkojohdon ja se kiinni sinne "sähkökaapin" pistokkeeseen. En muutakaa oikeen voi nyt tehä...
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jason »

Ei auttanut maadotuksen korjaaminen eikä liitosten putsaaminen, ilm. piuha sitte poikki. :cry: Nooh, jos tässä
joskus sais uutta johtoo tohon autoon oikeen enempi ( Huutelee: Reddewiiill) :mrgreen:

Ei vaineskaan, mut johtoja varmaan pitää uusii, ootteko te joutunu paljon korjailemaan bussejenne johdotuksia?
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

On se anturiki voinu hajota, itellä särky ihan yks kaks käämi poikki, sain ehjättyä kyllä ja taas toimii. Webaston ja äärivalojen piuha on menny rikki (kuoressa vikaa/liitos ja kupari hapettunu pois) ja vika hankala löytää... Veikkaan että sulla lopetti tuo mittari tankkauksen jälkeen toiminnan, vai oliko se pimee ku hait pajalta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jeepster »

eikös sen johdotuksen / anturin välillä voi arpoa anturin liittimestä.
- johto irti - toinen ääriasento
- johdot yhdessä - toinen ääripää
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Vesku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2011 12:06
Truck: Volvo B12 Eagle
Location: Keskellä Suomea

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Täyttä on näyttäny meijänki kanikan löpömittari meillä ollessa aina. Selitys löyty pian, puuttuu koko anturi... 8) Scan-autossa vajaa 300e alv0 :cry: Sillä rahalla ajaa yli 1000km.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vesku kirjoitti:Täyttä on näyttäny meijänki kanikan löpömittari meillä ollessa aina. Selitys löyty pian, puuttuu koko anturi... 8) Scan-autossa vajaa 300e alv0 :cry: Sillä rahalla ajaa yli 1000km.
Linkitin tänne joskus yleismallin kohoanturin, jonku kympin makso ja laippa oli äkkiseltään passelin näkönen...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jason »

Reddewil kirjoitti:On se anturiki voinu hajota, itellä särky ihan yks kaks käämi poikki, sain ehjättyä kyllä ja taas toimii. Webaston ja äärivalojen piuha on menny rikki (kuoressa vikaa/liitos ja kupari hapettunu pois) ja vika hankala löytää... Veikkaan että sulla lopetti tuo mittari tankkauksen jälkeen toiminnan, vai oliko se pimee ku hait pajalta?
Juu, tankkauksen jälkeen (täyteen) ei oo enää laskenu, mistäs ton tiesit, vai oliko puhas veikkaus?
Kyl sitä monella tapaa koitettii, ilman piuhaa laskee alas, muuten on ylhäällä (muistaakseni, pää on ko Hamina, aina :oops: )
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei oo tottunu se anturi olee täynnä =)
Jos johdon irrottamalla tipahtaa niin muistanet väärin päin. Anturin johto maihin, näyttää tyhjää, katkos = täyttä.
Joko sulla on tankki edelleen täynnä tai anturi on logaritmiseksi säädetty, ekat 2/4 = täys ja sit tipahtaa. Mutta veikkaan/päättelen että koho on ilmassa, jäi jumiin se uimuri, kova kopautus päälle tai laipasta auki ja vapautus ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jason
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2012 11:29
Truck: Sisu BT190C
Location: Vihti

Re: Iän myötä löpö,ittari paranee vaan,,,

Viesti Kirjoittaja jason »

Ei oo tännä ei. Mut varmaanki on koho/anturi jumissa, jos toi logiikka pelaa. Koitan siis väkivaltaa, väkivalta on ratkaisu :mrgreen:
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
Vastaa Viestiin