Hupiakkujen kytkentä

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Hupiakkujen kytkentä aiheuttaa päänvaivaa, osaisiko joku neuvoa miten ne kannattaisi kytkeä. Haluaisin että hupiakut syöttää virtaa myös piirikorteille jotta esim. auton omat valot saa toimintaan. Eli auton omalla pääkytkimellä suljetaan käynnistysakut ja hupiakuille tulee toinen pääkytkin jolla ne saa tarvittaessa myös kokonaan suljettua (normaalisti hupiakut on siis aina "päällä", oli auto käynnissä eli ei). Toimiiko se niin että kytken hupipuolen syötön tuohon sähkökeskuksen pääsulakkeeseen (1)? Diodi varmaankin pitää lisätä jotta virta ei kulje "väärään suuntaan" (takaisin pääkytkimelle ja sieltä auton muihin järjestelmiin) ?
Entä miten kaksoiakkurele kannattaa käytännössä kytkeä jotta se jakaa latausvirran oikein? Mihin se latausvirta laturilta alunperin syötetään? Sehän pitäisi muuttaa niin että latausvirta (sekä auto että Ctek) tulee releen kautta joka jakaa sen jännitteen mukaan akustoille. Vai hoituuko sen avulla tuo ensimmäinenkin ongelma? Yritin netistä etsiä kytkentäkaaviota mutta turhaan ja aikaisemmista keskusteluistakaan sitä ei löytynyt.

Ja savun hälvettyä tarkastamme kytkennät :lol:

EDIT: Ja samalla siirrän myös Webaston syötön hupipuolelle... ja tietääkö kukaan mikä tuo "autonpesulaite" on? tähän asti olen kyllä joutunut itse pesemään autoni :wink:
Liitteet
sähkösyötöt.JPG
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Vastaanpa itselleni että saadaan hommaa eteenpäin :wink: Tällaisen ohjeen löysin venepalstoilta diodille jolla jännitehäviöltä vältytään;

Laita jakodiodi laturista lähtevään kaapeliin. Jatka jakodiodin perästä toiselle akulle (pääkytkimelle) tuolla alkuperäisellä kaapelilla ja lisää toiselle akulle (pääkytkimelle) uusi tuon alkuperäisen vahvuinen kaapeli.
Nyt jakodiodi pudottaa akuille tulevaa jännitettä noin 0,6 V, joten akut eivät lataudu enää täyteen, jos laturille ei ole kytketty (käyttö)akun navasta erillistä sensorijohtoa.
Todennäköisesti sinulla laturi (Volvo-Penta ja 60 A) haistelee latausjännitettä suoraan laturin ulostulonavasta. Onko siihen kytketty sellainen ohut (keltainen?) kaapelinpätkä, joka menee laturin sisään?
Jos on, irroita tuo kaapelinpätkä laturin ulostulonavasta ja vedä käyttöakun navasta ohut kaapeli laturin luo. Kytke akulta tuleva uusi ohut kaapeli tuohon laturiin menevään kaapelinpätkään, jonka irroitit laturin ulostulosta. Laita sulake (esim. 5 A) tähän uuteen akulta lähtevään kaapeliin.
(Jos tuo ohut kaapeli oli jo valmiiksi kytketty laturilta suoraan (käyttö)akun napaan, asia tietysti Ok ilman että teet sille mitään.)
Nyt laturi tietää akun napajännitteen ja pystyy lataamaan akut täyteen käyttöakun (jossa on suurempi lataustarve) napajännitettä haistelemalla.


Ja releestä taas oli kommenttia että jos hupipuoli on täysin tyhjä rele saisi vetää vasta kun lataus on käynnissä, muuten voi olla että täysi akku purkaa virrat tyhjään hupiakkuun jolloin ei lähde enään käyntiin. Siksi releen ohjaus kannattaa ottaa esim. laturilta tai öljynpaineen anturista, ei virtalukolta. Mutta edelleen sellainen selkeä kytkentäkaavio puuttuu :? Etsintä siis jatkuu...
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

Vaihtoehto 1:
eikös täällä ollut jotakin semmosesta laitteesta joka nappaa max 160A 12v sissään (varmaan löytyy 24v laiteki) ja sit jakaa sen maks 2 (vai peräti 3 ryhmään) ilman mitään jännitten putoamisia? Eli semmonen ihmelaturi.

Tämän viestiketjun osa
ja sit viel tässä just se mitä tarkoitin.
Tässä hatusta vedetty

Vaihtoehto 2:
erillinen laturi hupiakuille koneen kylkeen?

Vaihtoehto 3:
Kahdennat koko järjestelmän (luulisin olevan hankalaa), paitsi tietysti niin että koneen sammuttua vaihtaa "hupijärjestelmälle" joka sitten ylläpitää tarvittavia laitteita. (Eli kahdet johdot per laite, diodeilla tietty :( )
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja b12m »

haaveilija kirjoitti:ja tietääkö kukaan mikä tuo "autonpesulaite" on? tähän asti olen kyllä joutunut itse pesemään autoni :wink:
Aika monissa Deltan/Carruksen tekeleissä on ollut mahdollisuus käyttää wc:n huuhteluvesipumppua kolmeen eri käyttötarkoitukseen:
1 - vessan huuhteluveden pumppaus pyttyyn säiliöstä
2 - ko. säiliön imutäyttö letkun avulla vaikkapa ämpäristä/kanisterista
3 - auton pesuun letkua ja vessan huuhteluvettä hyödyntäen

Mahtaisiko olla tuo? Kyseisen systeemin valintahanat ja liittimet yleensä lähellä itse huuhteluvesisäiliötä siististi vierekkäin, vieläpä kuvallisen, suomenkielisen ohjetarran kanssa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

b12m kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:ja tietääkö kukaan mikä tuo "autonpesulaite" on? tähän asti olen kyllä joutunut itse pesemään autoni :wink:
Aika monissa Deltan/Carruksen tekeleissä on ollut mahdollisuus käyttää wc:n huuhteluvesipumppua kolmeen eri käyttötarkoitukseen:
1 - vessan huuhteluveden pumppaus pyttyyn säiliöstä
2 - ko. säiliön imutäyttö letkun avulla vaikkapa ämpäristä/kanisterista
3 - auton pesuun letkua ja vessan huuhteluvettä hyödyntäen

Mahtaisiko olla tuo? Kyseisen systeemin valintahanat ja liittimet yleensä lähellä itse huuhteluvesisäiliötä siististi vierekkäin, vieläpä kuvallisen, suomenkielisen ohjetarran kanssa.
No jo on keksintö :lol: . Mutta eikös noissa ole kemiallinen wc yleensä? Omastani en ole löytänyt kuin pesualtaan vesisäiliön kuljettajan makuupaikan alta. Pytyssä on kai oma säiliö? En ole perehtynyt kun varmaan puran koko laitoksen pois ja laitan porsliinipytyn...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Reddewil kirjoitti:
b12m kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:ja tietääkö kukaan mikä tuo "autonpesulaite" on? tähän asti olen kyllä joutunut itse pesemään autoni :wink:
Aika monissa Deltan/Carruksen tekeleissä on ollut mahdollisuus käyttää wc:n huuhteluvesipumppua kolmeen eri käyttötarkoitukseen:
1 - vessan huuhteluveden pumppaus pyttyyn säiliöstä
2 - ko. säiliön imutäyttö letkun avulla vaikkapa ämpäristä/kanisterista
3 - auton pesuun letkua ja vessan huuhteluvettä hyödyntäen

Mahtaisiko olla tuo? Kyseisen systeemin valintahanat ja liittimet yleensä lähellä itse huuhteluvesisäiliötä siististi vierekkäin, vieläpä kuvallisen, suomenkielisen ohjetarran kanssa.
No jo on keksintö :lol: . Mutta eikös noissa ole kemiallinen wc yleensä? Omastani en ole löytänyt kuin pesualtaan vesisäiliön kuljettajan makuupaikan alta. Pytyssä on kai oma säiliö? En ole perehtynyt kun varmaan puran koko laitoksen pois ja laitan porsliinipytyn...
Kemiallinen on ainakin minulla, säiliö vessan huuhtelulle on tavaratilassa, taka-akselin etupuolella. Ja on ISO, varmaan useampi sata litraa. Siinä vieressä on juuri mainitut putkitukset jne. selkeästi eroteltuna. Pitääpä kokeilla joskus saisko sillä auton pestyä :)
Minulla siis takavessa, keskivessalle voi olla eri paikoissa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mutta eihän kemiallisessa WC:ssä ole säiliötä kai? Siis muuta kun sen omaa...

http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=141
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Viilaaja kirjoitti:
Vaihtoehto 2:
erillinen laturi hupiakuille koneen kylkeen?
Mulla on 12V erillinen laturi koneen päällä samalla remmillä alkuperäisen kanssa. Systeemi on tosi vaivaton ja latausteho riittää. Laturi on peräisin puretusta Volvo 240 henkilöautosta. Lisäsin jännitemittarin josta on mukava seurailla kokonaan erillissen hupipuolen toimintaa. Rele vetää laturille herätevirran kun pääkytkimestä laitetaan 24V systeemit päälle.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla kaksi hupiakkua 12V joilla on kullakin oma erillinen laturi 24V akusta ja pelittää niin ajonaikana kuin sähkötolpan vieressä. Mikäli hupiakkusi on 24V löytyy sillekin omansa http://www.waeco.com/de/268_1335.php
Liitteet
Akkujärjestelmät.jpg
waeco_20A.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja b12m »

Kemiallisessa bussin wc:ssä ei ole erillistä huuhtelusäiliötä, nämähän kierrättää sitä samaa kusipaska-seosta paperimössöineen kaikkineen uudelleen ja uudelleen :lol: Erillinen välisäiliö, jonne itse wc-pytyn oman pienemmän säiliön voi useampaankin kertaan tyhjentää, löytyy joistakin yksilöistä. Ainakin Carruksissa olen tavannut. Pitkällä reissulla voi kätevästi tyhjentää pöntön säiliön haisemasta tuohon välisäiliöön ja tyhjentää sen isomman säiliön sitten kun sopiva tyhjennyskaivo sattuu kohdalle.

Vanhemmissa busseissa nuo "kierrättävät" kemiavessat (mm. Thetford Electra-Magic) olivat valitettavan yleisiä. Pikku hiljaa jo 80-luvun lopulta alkaen vedellä huuhdeltavat (esim. samaisen valmistajan Aqua-Magic) alkoivat onneksi yleistyä. Hieman liikennöitsijästä riippuu, miten uusi auton pitää olla, että vesivessa löytyy. Viimeisimmät jäärät ovat kemiallisia versioita hankkineet vielä tälläkin vuosituhannella :x
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Olisiko seuraavanlainen sähköjärjestelmä järkevä tai edes toimiva?

-Kaikki ajosähköt ja 24V hupisähköt ovat samassa järjestelmässä
-Ei ole erikseen ajoakkuja ja hupiakkuja
-Pääakkujen lisäksi on vara-akut joilla moottori saadaan käynnistettyä kun on katsottu liikaa telkkaria ilman maasähköä
-Pääakut ja vara-akut ovat täysin toisistaan erillään, katkaisijasta valitaan kumpaa käytetään. Vara-akkuja voidaan tarvittaessa käyttää pääakkuinakin jos sattuu särkymään.
-Moottorin käydessä molempia akustoja ladataan yhtäaikaa.

Etuna olisi se että majoittumisen aikana voidaan käyttää ovia yms ajosähköissä olevia varusteita ilman pelkoa siitä että tuntematon määrä ajosähköissä olevia digihömpötyksiä (mitä uudempi auto sitä enempi) syö käynnistysvirrat. Ja kun akustot ovat aina erillään, saadaan käyttöön telkkarin katsomisen jälkeenkin yksi täysi akusto eikä kahta puolityhjää akustoa joiden jännite ei sitten riitäkään.

Saman systeemin voisi rakentaa vaikka henkilöautoonkin jossa käytetään liikaa Webastoa ja on pakko saada aamulla käyntiin.

Mutta miten latauspuoli onnistuisi? Joutuuko konehuoneeseen laittamaan tuplat laturit (ja maasähköihin tuplat CTecit)?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hupiakkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Wonderi kirjoitti: -Kaikki ajosähköt ja 24V hupisähköt ovat samassa järjestelmässä
-Ei ole erikseen ajoakkuja ja hupiakkuja
-Pääakkujen lisäksi on vara-akut joilla moottori saadaan käynnistett...
Varakäynnistysakut on mielestäni hyvä idea - pidän sellaisia mukana takakontissa kovilla pakkasilla.

Ongelma syntyy pääakkujen ja vara-akkujen yhtäaikaisessa lataamisessa. Mikäli hupi / weba-käyttö on syönyt pääakut tyhjiksi ja käynnistys tapahtuu vara-akuilla. Auton käynnistyttyä kannattaa ladata auton laturilla ainoastaan tyhjiä pääakkuja. Tilanteessa, jossa laturi tuuppaa kipinää molempiin yhtäaikaa ja samalla vara-akut tyhjentävät varaustaan tyhjiin pääakkuihin. Tällöin on neljä kpl vajaita akkuja - teoriassa...

Joku valintakytkin ratkaisee asian. Minä olen käyttänyt ihan apukaapeleita vara-akku tilanteessa ja ladannut vara-akut täyteen kun IVO.a on saatavilla. Ei se muutaman sekunnin sahaaminen niistä paljoa kipinää vie.

Kannattaa muistaa, ettei tyhjäksi ajaminen tee hyvää vanhanliiton akuille olivat ne sitten hupi- tai starttiversioita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin