24v sähköjärjestelmä

rakensan
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Loka 2008 21:02
Truck: Lahti Eagle 450
Location: kerimäki

24v sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja rakensan »

Millaisia systeemejä tarvitsee laittaa hupiakkujen ja valaisimien väliin linja-autossa?

Laitan autoon auton omien akkujen lisäksi kaksi 200ampeerin isoa akkua ja kytken ne ristiin niin et antaa sen 24v ulos. Samalla vedetään auton latausvirta hupi akuille. Hupiakuilta johdot valaisimille ym. Mitä niiden väliin pitäisi laittaa? Millaisia valojen katkaisimia olette laittaneet? Ja mistä niitä olette ostaneet?
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: 24v sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

rakensan kirjoitti:... kaksi 200ampeerin isoa akkua ja kytken ne ristiin niin et antaa sen 24v ulos. S...

Tarkoittanet varmaankin sarjaan ( 12v+12v = 24v ) eikä ristiin ( 12v ja 12V = 12v/tai sitte räjähdys)
muuta en sit tiiäkkään :(
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: 24v sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja B9M »

Omassa vedin hupiakuilta passeliin paikkaan sulakerasian josta sitten olen vedellyt lähinnä keittiön valoja ja esim liesituuletin. Sulake tietysti väliin. :shock: Kaikki on 24v eli valoja 12v on kaksi sarjassa. Katkaismia saa venetarvikeliikkeistä (ei varmasti halvin) tai esim tilaamalla elektoniikkaliikeistä http://www.spelektroniikka.fi/. Yleisvalastus tulee auton omista kytkennöistä kojetaulun katkaisimista. Tv. Ari
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 24v sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla on kanssa erillinen hupisähkökeskus, tosin 12 volttinen. Jossain määrin on harmittanut :roll: etten laittanut kaikkia käyttökytkimiä auton kojetauluun josta olisi helppo käyttää ajonkin aikana jos joku vimpstaaki on unohtunut laittaa päälle. Nyt pitää lähettää matkustajaretkikunta auton takaosaa kohti laittamaan johonki valoja tai pumppua päälle :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: 24v sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Itsellä vaiheessa, mutta ajattelin että 230V systeemillä kaikki mikä on mahdollista. Kaikki ne sitten agrikaatin perään ja auton omilla sähköillä "pakolliset" valot jne. Auton akut myös latautuu tulla agrekaatilla. 400e "ylimäämäiseen" akkupariin on aika paljon, sillä saa bensaa ja agrikaatin, saati puhumattakaan siitä dieselistä millä nuo 400Ah akkuja ladataan? En tiedä, mutta kolmeosainen järjestelmä on liian monivaiheinen mulle... 12v 24v 230v...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin