24v vai 220v autoon?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
24v vai 220v autoon?
Nyt pitäisi alkaa päättämään miten sähköpuoli rakennetaan. Autostahan oli tulossa matkailuauto joten jos laittaa 220v täytyy siitä olla tarkastustodistus.
Eli vaihtoehtoja on kaksi;
1) Rakennetaan 220v pohjalle jolloin Mikro (=pakollinen keittomahdollisuus), kahvinkeitin ja jääkaappi ovat ihan normaaleja kotikäyttöön tarkoitettuja laitteita. Etuna edullinen hinta ja helppo saatavuus. Myös muiden laitteiden lisääminen on helppoa ja edullista (esim. TV lisälaitteineen) Tämä vaatii kuitenkin tarkastuksen ja erityista huolellisuutta asennuksiin. Lisäkustannuksena taas siniaaltoinvertteri ja sähkökeskus (ja ehkä myös hupiakut on hankittava).
2) rakennetaan kaikki 24v jännitteellä toimivaksi. Ei tarvitse tarkastuksia ja muutenkin kytkennät on ehkä helpompi/turvallisempi tehdä. Laitteet ovat kuitenkin kalliita ja saatavuus rajoitettu. Invertterin voi hankkia myöhemmin kun tarvii ja ei välttämättä tarvitse siniaaltoinvertteriä (halvempi).
Kumpaa olette käyttäneet ja millaiset ovat omat kokemukset? Voisi niiden perusteella tehdä oman päätöksen
Eli vaihtoehtoja on kaksi;
1) Rakennetaan 220v pohjalle jolloin Mikro (=pakollinen keittomahdollisuus), kahvinkeitin ja jääkaappi ovat ihan normaaleja kotikäyttöön tarkoitettuja laitteita. Etuna edullinen hinta ja helppo saatavuus. Myös muiden laitteiden lisääminen on helppoa ja edullista (esim. TV lisälaitteineen) Tämä vaatii kuitenkin tarkastuksen ja erityista huolellisuutta asennuksiin. Lisäkustannuksena taas siniaaltoinvertteri ja sähkökeskus (ja ehkä myös hupiakut on hankittava).
2) rakennetaan kaikki 24v jännitteellä toimivaksi. Ei tarvitse tarkastuksia ja muutenkin kytkennät on ehkä helpompi/turvallisempi tehdä. Laitteet ovat kuitenkin kalliita ja saatavuus rajoitettu. Invertterin voi hankkia myöhemmin kun tarvii ja ei välttämättä tarvitse siniaaltoinvertteriä (halvempi).
Kumpaa olette käyttäneet ja millaiset ovat omat kokemukset? Voisi niiden perusteella tehdä oman päätöksen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: 24v vai 220v autoon?
Taitaa olla niin, että mikro ei kelpaa tuoksi keittomahdollisuudeksi. Pitää olla esim. yksittäinen keittolevy "kiinteästi asennettuna", eli ruuvattuna kiinni.Näin ainakin omassa autossa vaadittiin. 24v:n kahvinkeittimiä on kyllä myynnissä, mutta tietääkseni kalliita, hitaita ja tietty virtasyöppöjä. Eli kyllä se 230v on aika kova sana, tai kaasu. Molemmat tosin vaativat todistukset asianmukaisesta/turvallisesta asennuksesta.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 24v vai 220v autoon?
Toisaalta kun soveltaa niin molemmissa on etuja. Mulla osa laitteista 24V ja osa sitten 220V
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: 24v vai 220v autoon?
Totta tokiset, 24v riittää varsin pitkälle esim. jääkaappiin, valaistukseen ja viihdepuoleen, mutta ruuanlaitto, eli kun tarvitaan KW-luokan tehoja niin silloin joko 230v tai kaasu on kova sana. Tai sitten tuollainen spriikeitin, jollaisen itselle hankin. Mulla on toi projekti edistynyt varsin hitaasti, mutta 230v:n järjestelmään kuuluvat maasähkö, 3KW:n aggregaatti ja 1.5 KW:n siniaaltoinvertteri. Kaasu löytyy vain ulkona käytettävästä grillistä, ei kiinteitä asennuksia. Täytyy nyt vielä ihmetellä millaisen jääkaapin virittää. Olemassa on jo 12V,230V ja kaasulla toimiva Dometic, mutta sillä on jo käyttöä kodin ullakon kaljakaappina...jone-51k kirjoitti:Toisaalta kun soveltaa niin molemmissa on etuja. Mulla osa laitteista 24V ja osa sitten 220V
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: 24v vai 220v autoon?
Mielenkiintoista, itse olen siinä luulossa että mikro riittää. Miten muilla on, onko riittänyt pelkkä mikro?Pilotti kirjoitti:Taitaa olla niin, että mikro ei kelpaa tuoksi keittomahdollisuudeksi. Pitää olla esim. yksittäinen keittolevy "kiinteästi asennettuna", eli ruuvattuna kiinni.Näin ainakin omassa autossa vaadittiin.
Enemmän sillä saa ruokaa aikaiseksi kuin keittolevyllä, ainakin minun ruuanlaittotaidoilla
Re: 24v vai 220v autoon?
Minulla olisi aivan uusi Dometic RM 4401 ihan tehtaan paketissa. Reilut 100 litraa tilavuutta ja myyn sopivasti eniten tarvitsevalle. Löytyy sitten ylimääräisenä myös uusi tiskiallas + 3 liekin kaasuliesi yhdistelmä lasikannella (Cramer)Pilotti kirjoitti: Olemassa on jo 12V,230V ja kaasulla toimiva Dometic, mutta sillä on jo käyttöä..
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 24v vai 220v autoon?
Totta se varmaan käytännössä onkin, mutta pykälikkö taitaa olla sitä mieltä ettei mikro ole vielä "keittomahdollisuus" Ite laitoin 2 paikkaisen kaasuliesitason uusimpaan viritykseen ja läpi meni ilman minkään maailman todistuksia.haaveilija kirjoitti:Mielenkiintoista, itse olen siinä luulossa että mikro riittää. Miten muilla on, onko riittänyt pelkkä mikro?Pilotti kirjoitti:Taitaa olla niin, että mikro ei kelpaa tuoksi keittomahdollisuudeksi. Pitää olla esim. yksittäinen keittolevy "kiinteästi asennettuna", eli ruuvattuna kiinni.Näin ainakin omassa autossa vaadittiin.
Enemmän sillä saa ruokaa aikaiseksi kuin keittolevyllä, ainakin minun ruuanlaittotaidoilla
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: 24v vai 220v autoon?
Toikin on ehkä katsastusmiehestä kiinni, minulle nimeenomaan jo puhelimessa asiaa ensin kysellessäni muistutettiin, että mikro ei sitten riitä vaan pitää olla keittomahdollisuus. Sitten kun vein auton paikanpäälle vielä varmisti, että levy on kiinnitetty tasoon. Itselläkin on kyllä taito "loihtia" ruoka-annoksia ennen mikrossa, kuin liedellä...
Re: 24v vai 220v autoon?
Toivottavasti tämä sivuaa aihetta. Itsellä toistaisesksi vain CI styroksi laatikko käytössä. Toiveissa joskus oikea kulkuri. Mutta jääkaapiksi olen ajatellut samanlaista kuin veneessämme on. Eli kierrätyspaikasta haettiin normaalinkokoinen jää-pakastinkaappi, josta otin pakastinosan rälläköimällä pois. Danfosilla on valmiita jäähdytyskoneikkoja jotka toimivat 12 / 24 voltilla. Kylmäkoneasentajan kanssa laiteltiin kaapin putkisto kinni koneikkoon ja kylmäaine sisään. Hyvin on pelittänyt jo kolmen suven ajan paatissa. Katolla aurinkopaneelit riittävät kesällä ja riittäisivät meillä tulevaisuudessa myös talviaikaan kun olemme esp / Portugalin rannikolla.
-
- Kuski
- Viestit: 27
- Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
- Truck: scania 110
- Location: hämeenlinna
Re: 24v vai 220v autoon?
multa kysyttiin ainakin leimalla onko keitto mahdollisuus... no kaivoin sängyn alta keittolevyn ja näytin invertterin josta siihen saa virtaa, ja läpi meni
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Volvo B10M, Wiima353
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: 24v vai 220v autoon?
Meillä 230V perussysteemit, liitäntärasia, pääkytkin, vikavirtakytkin, pari sulaketta, kotelo, muutama pistorasiallinen valaisin, kaapelit, tarkastus, olisko tarvikkeet tehny kaikki yhteensä 150e. Monta kertaa sitä kuitenki tarvii 230V sähköä myöhemminkin autossa, vaikka olis talviseisonnassa. Jos rakentelee jotain niin työkalujen ja valaistuksien kans helpompaa kun kytkee vaan maasähkön autoon ja alkaa hommiin... Eipähän tarvi irtoroikkia niin paljoa käyttää. Ja akkujen laturit voivat olla valmiudessa aina. Pikku invertteri on sitten ajoajaksi jos jotain ihan pakollista tarvetta. Samoin mini aggrikaatti, jolla voi sit syöttää tarvittaessa parkissa ollessa maasähkörasiaan valaisin- ja lataus sähköä.
Hupipuoli toimii 12 V, primuspannu, valaisimia, vesipumppu, liesituuletin ym. Hella, uuni, jk ja lämmitys kaasulla(sähköpatruuna lisänä).
Siinäpä tuli koko auton sähköpuoli samaan pötköön...
Hupipuoli toimii 12 V, primuspannu, valaisimia, vesipumppu, liesituuletin ym. Hella, uuni, jk ja lämmitys kaasulla(sähköpatruuna lisänä).
Siinäpä tuli koko auton sähköpuoli samaan pötköön...