Sivu 6/12

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 11 Joulu 2014 19:23
Kirjoittaja Lahti32
Ootteko laittaneet sisäyksikköä niin että keskioven päälle kattokanavaan kiinni. Ottaa siis ilman kattokanavia pitkin koko auton matkalta ja puhaltelee myös kylmään porrasaukkoon. Aattelin seuraavaan kokeilla tuota.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 11 Joulu 2014 20:33
Kirjoittaja pelti
kyllä noihin ilmalämpöpumppuihin voi putkea jatkaa. Eiköhän 12 metriä mee heittämällä. Vähän voi hyötysuhde huonontua, jos aineet jäähtyy/lämpenee matkalla, mutta tuskin mitään dramaattista eroa. Tänne kämppään kun tuli, niin ei asentaja nähnyt jatkamista (about 5-6 metriä) minään ongelmana.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 11 Joulu 2014 23:26
Kirjoittaja neppi
Mulla on keskioven päällä mut ei siinä oo kattokanavaa enää. Tarkotitko että upottais sen yläosan sinne kattokanavan sisään? En ynmärrä.

N

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 12 Joulu 2014 08:28
Kirjoittaja Lahti32
neppi kirjoitti:Mulla on keskioven päällä mut ei siinä oo kattokanavaa enää. Tarkotitko että upottais sen yläosan sinne kattokanavan sisään? En ynmärrä.

N
jossei oo kanavaa niin se pitää tehdä. Idea olis siinä että auton molemmista päistä saadaan ilma liikkeelle ja lämpimäksi.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 14 Joulu 2014 14:49
Kirjoittaja Hexte
Lahti32 kirjoitti: Ootteko laittaneet sisäyksikköä niin että keskioven päälle kattokanavaan kiinni. Ottaa siis ilman kattokanavia pitkin koko auton matkalta ja puhaltelee myös kylmään porrasaukkoon. Aattelin seuraavaan kokeilla tuota.

En usko että kellään on käytössä moista asennusta, mutta kokeile sinä. Miksi ei toimisi?


Omassa mielessäni on kokeilla siirtää auton etuosassa olevaa lämpöpumpulla jäähdytettyä ilmaa kattokanavan sisään asennettavalla puhaltimella takapäähän makuuosastolle. Imu tapahtuisi siis edessä matkustamon kattokanava suulakkeista ja ulospuhallus takana makuuosaston suulakkeista.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 14 Joulu 2014 20:27
Kirjoittaja Rosvolinna
Mutulla sanoisin, että ilma lämpiää kanavassa ja perillä makuuosastossa se yhtä tyhjän kanssa. Yöllä voisi toimia, mutta päivällä lämmin katto kuumentaa kanavaa.

Joku eristetty kanava voisi toimia. Perus peltimallilla en lähtisi kokeilemaan.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 14 Joulu 2014 20:50
Kirjoittaja Wonderi
Jos on avarampi sisustus niin pelkät suuntaussiivet sisäyksikön eteen ohjaisi aika paljon ilmaa autojen päihin.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 14 Joulu 2014 21:09
Kirjoittaja Lahti32
Rosvolinna kirjoitti:Mutulla sanoisin, että ilma lämpiää kanavassa ja perillä makuuosastossa se yhtä tyhjän kanssa. Yöllä voisi toimia, mutta päivällä lämmin katto kuumentaa kanavaa.

Joku eristetty kanava voisi toimia. Perus peltimallilla en lähtisi kokeilemaan.
tuo kanavahan imuroi myös kanavan kylkien siivilöistä. Eikös se kumminkin ole samaa ilmaa mitä muutenkin katonrajaan asennetussa sovelluksessa. Kunhan löytyy sopiva keskioviauto niin taidan silti testata.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 14 Joulu 2014 21:30
Kirjoittaja Reddewil
Ite pähkäilin niin että puhaltas kattokanavaan ja imis sit sietä missä olisi. Tulis tasasesti lämmintä/kylmää suuttimista ja sillai kai!

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 17 Joulu 2014 11:14
Kirjoittaja Lahti32
Uusi Mitsubishin SF 35 hurisee. Teen tähän testin. Wiima63 pohti että mitäs jos suihkauttaa glygolia kennolle, Siispä sumutinpulloon kanisterista nestettä ja kennolle glykoli hoitoa. Testi alkoi 5 minuuttia sitten. Katsotaan nyt kuinka se vaikuttaa vai vaikuttaako mitään. Jäät kyllä katosi jokaisella suihkauksella.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 17 Joulu 2014 12:16
Kirjoittaja Lahti32
Noin tunnin puhalteli lämmintä ja piti 10 minuutin sulatusjakson. Suihkuttelin uuden erän nyt ja katon onko sillä vaikutusta

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 17 Joulu 2014 13:11
Kirjoittaja Lahti32
Testin tulos. Ei vaikutusta lämmitysaikaan eikä jäätymiseen.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 18 Joulu 2014 01:43
Kirjoittaja neppi
Myth busted.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 18 Joulu 2014 09:39
Kirjoittaja wiima63
hyvä että testasit niin nyt tiedetään tämäkin :)

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 20 Joulu 2014 21:23
Kirjoittaja wiima63
Näköjään kennon jäätymiseen vaikuttaa yltävän paljon ilman kosteus. Nyt kävin autolla ja oli suht kuiva keli niin kesti pitää pumppua päällä ja sulatteli kerran pari ja jatko taas täysillä talkoita. Korkeella kosteusprosentilla pumppu on kokoajan jäässä ja sulatuksella.

Eli näköjään keli vaikuttaa tosi paljon noihin sulatusjaksoihin.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 16 Tammi 2015 18:02
Kirjoittaja B9M
Omassa tulee sisäyksikkö suoraan peräseinään kiinni. Paljonko pitää jättää tilaa telineen taakse, että saa putket vietyä 90ast kulmassa suoraan alas sisäpuolella. :shock: Mikä on minimimitta, josta saa työnnettyä putket lattian alle/alta ulkoyksikölle. Ei yksi iso vaan molemmille oma :roll: T. Ari

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 16 Tammi 2015 22:00
Kirjoittaja Wowbagger
B9M kirjoitti:Omassa tulee sisäyksikkö suoraan peräseinään kiinni. Paljonko pitää jättää tilaa telineen taakse, että saa putket vietyä 90ast kulmassa suoraan alas sisäpuolella. :shock: Mikä on minimimitta, josta saa työnnettyä putket lattian alle/alta ulkoyksikölle. Ei yksi iso vaan molemmille oma :roll: T. Ari
Tarkotat kai kylmäaineputkia ulkoyksiköltä sisäyksikölle? Silloin taivutussäde ilman työkaluja taivutettaessa on todennäköisesti 8 x putken ulkohalkaisija.

Auton kanavien käyttäminen ilman siirtoon ei ole paha idea, mutta sisäyksikön puhaltimessa ei välttämättä riitä potku. Muutama metri halkaisijaltaan pientä kanavaa hävittää yllättävän tehokkaasti paineita. Jos röörit on imupuolella, eli poistoilmaa varten, niin eristeistä ei tarvita. Ei välttämättä myöskään lämmitettäessä, jos kanavat on kopin sisäpuolella. Osa lämmitystehosta päätyy kylläkin rakenteisiin, ellei kanavia eristetä.

Jäähdytettäessä sitten kondensoituva vesi saattaapi olla ongelma, ellei kanavissa ole diffuusiotiivis eriste, (esim. armaflex) ja taas se teho häviää osittain rakenteisiin. Jos kanavat on alun perin kytketty ilmastointiin, eli niillä on jaettu jäähdytettyä ilmaa, niin kai korivalmistaja jotenkin on miettinyt sitä kondenssiongelmaa. Muutenhan hyllyissä olisi vuotoläikkiä vaikka auton ulkopuolelta ei vettä tulisikaan.

Talonrakennuksessa kierresaumakanaviin liimataan aika usein 13-19 mm solukumieriste edellämainituista syistä. Jonkinlainen siirtoilmapuhallin/kanavapuhallin tai vastaava toimisi varmasti. Verkkovirralla toimivia löytyy kohtuuhintaan, ja harvemmin ilppiä käytetään akkuvoimalla invertterin kautta?

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 16 Tammi 2015 22:16
Kirjoittaja neppi
Meillä ainaki aika usein, ku oli vuoden verran ainoo toimiva lämmityslaite. Eikä kämppärin tolpassa riitä nalli joka tapauksessa...

N

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 18:59
Kirjoittaja Pukaatti
Onkos täällä kellään hyviä kuvia kun vaikka mahuriin paskarrellu ilppiä? Sunnuntaina tulossa käytetty ilppi ja vois mallailla.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 20:09
Kirjoittaja Rosvolinna
http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... play_media

Tuollla tapaa tuli Rölliin laitettua. Pohjavaneriin tein pienen aukon tiivistelistan viereen ( ei ollut vielä kuvan ottohetkellä ).
Toimi ihan hyvin ajon aikana. Pölyähän tuo kerää tuolla takapaksissa, mutta ilpin voi puhallella puhtaaksi pari kertaa kaudessa.

Tällä hetkellä ilpin kolo on tyhjänä. Chunlanin kenno luovutti ja koko keksintö lähti toiselle hullulle - kahvipakettiin vaihtui. Uusi ilppi tulee samaan paikkaan.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 20:42
Kirjoittaja wiima63
Johku luukkuun tekee mestan niin että avonainen luukku on blokattu muusta tavaratilasta. Turhaa pakkasta on päästää lattian alle parkissa avonaisesta luukusta.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 23:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep, tuo ilppini oli vanerikotelossa. Talvella pidin luukkua 15cm auki ja viilennyspuolella luukku oli kokonaan auki. Keräähän se talvella jäätä. Kerran pari talvessa sulattelin kotelon pohjan vesiletkulla. Pääsääntöisesti toimi ilman sulanapitokaapelia. Autossa oli peruslämpö koko talven.

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 23:22
Kirjoittaja Pukaatti
elikkäs teen vaneri kotelon johon tyrkkään ton sisää ja pidän luukkua raollaan?

toine kyssäri: http://www.vinssikauppa.fi/product/205/ ... urele-7610 tää lyyää hupiakkujen ja piä akkuje väliin pluskaapelii?

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 23:41
Kirjoittaja Lahti32
Kolmea asennustapaa olen käyttänyt.

1. Mahurin konehuoneeseen vasemmalle puolelle, rupeli moottoriin päin. Avonainen jalusta alle ja kevyttä vanerisuojaa ympärille niin että vesi poistuu helposti maahan. Ongelmaton ratkaisu
2. Keskitavaratilaan lattialle. Rupelin aukkoon 400mm ilmastointiputken käyrä jolla puhallusilma ohjataan auton alle. Käyrän eristys solukumilla, muuten on tavaratilan lattialla 10cm jäätä. Imupuolelle vanerikotelo joka ottaa ilman auton alta. Pumpun alle sulatusallas jolla ohjataan vesi pois. Työläs ja kallis sekä tilaavievä ratkaisu. Jäätyessään allas koskettaa ulkoyksikköön ja antaa tärinää läpi
3. Keskitavaratilaan omaan poteroon. Ritilä sivuluukkuun josta puhaltaa ulos ja koneen alle kunnon reikä josta vesi menee maahan ja ilma sisälle. Ongelmaton ratkaisu

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Lähetetty: 26 Syys 2015 23:50
Kirjoittaja AriW
No mä ku laitoin sillai et se kones on omassa poterossa takaloosterissa,lattian läpi tulee ja menee ilma. Taisin jonkun rännirämpäleen laittaa poistuvalle ilmalle ja ehkä porasin jonkun systeemin vedenpoistolle. On se tossa toiminu eikä ole vielä kiukutellut.