ilmalämpöpumppu linjuriin...

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jule »

Oon miettinyt että jos ilpin sisäyksikön laittaisi johonkin laatikkoon josta lähtisi putkikanavat ulos (siis sisään, mutta ulos laatikosta). Saisi ilman jakautumaan suuremmalle alueelle tasaisesti. Jostain saunan valokuitusetistä varastaisi yhden kuidun jolla ohjaisi kaukosäätimen ir säteen pumpulle. pumpun imupuolelta sitten menisi yksi ilmakanava johonkin keskeiseen paikkaan josta se imisi.. Tuosta laatikosta olisi kondenssivesikin yksinkertaisempi johtaa ulos. Ne ilmakanavat pitäisi tietysti eristää foamilla.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Jule kirjoitti: Jostain saunan valokuitusetistä varastaisi yhden kuidun jolla ohjaisi kaukosäätimen ir säteen pumpulle.
Oli pakko heti kokeilla, en kyl saanut siirrettyä ir sädettä kuitua pitkin. :( Toi oli tietoliikennekäytössä ollutta mistä olen tehnyt optisia johtoja digitaalisen äänen siirtoon. Kaupasta lyhyt optinen piuha, se poikki ja tost kiepist pätkä välille.. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eikö helpompi irrottaa ir-vastaanotinsilmä ilpistä ja laittaa (kuparisen) jatkojohdon päähän?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ajattelin että sellainen saunan kuitu voisi olla riittävän paksua että se ir valo voisi mennä siitä läpi. Tuota ir silmän irroitusta ilpistä en tullut edes ajatelleeksi, kyllähän se noin voisi toimiakin.

Kaverilla oli joskus toslink piuha makkarin seinänläpi olkkariin, aikana jolloin satelliittivirittimen kuva siirrettiin takaisinkytkennällä makkarin telkkariin. Tuolla patentilla se sai olkkarissa olevan sat virittimen kanavia vaihdeltua.

Mä kuitenkin ajattelin että mun neronleimaus siinä että sen ilpin laittaa laatikkoon josta johtaa ilmakanavat ympäriinsä :)
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Onkos kellään kokemusta noista lattiamallin pumpuista?
Just tuossa sovittiin kaverin kans että laitetaan yks semmonen.
Gree merkkinen ja sijoitus keskioven jälkeen pattereiden yläpuolelle.

Sivukäytävällä tulee tuo sisus, joten sisäyksikkö on käytävän seinässä.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 250
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja transpot »

Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

transpot kirjoitti:Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
Voi, mutta vaatii muutakin ku sivarit ja asennusolutta. Osassa pumpuissa on äly sisällä ja ulos menee vaan tieto millon pitää kompuran pyöriä, sit osassa ei. Tutkimalla selviää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Iski »

On/off malliset yleensä toimii eri merkkiset keskenään, invertterit ei vaikka olis saa merkkiäkin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

transpot kirjoitti:Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
Ei tee mitään - tai voi ne myydä/antaa varaosiksi lampopumput-palstalla.
Siellä on antureita ja ohjauskaapelia, joten aika syvälle saa sieluun sukeltaa mikäli mielii saada soimaan. Joissain koneissa on kytkentäkaaviot pellin takapuolella.

Tuon kokonaisen saisi maalaisjärjellä seinälle ja soimaan. Mikäli kylmäaineet ovat ajettu talteen ulkoyksikköön.

Mikä Technibell on kyseessä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jerney »

Onks jollain myynnissä vielä se pumppu, mikä oli ollut esittelykäytössä? Mulla on bussista lattiat auki, sen sais tempastua mulle suoraan kiinni nyt.
bolinder
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja bolinder »

Oliko muuten todettu mitään ongelmia siinä jos sen ulkoyksikön asentaa ritilän taakse sivulla? Meillä ois katos tuo kerrostalo missä on ollu vakiona ac niin siihen koteloon voisi mahtua. Ja tarkoitus olisi käyttää ajaessa
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä oon yhden laittanut sivuluukkuun siten että ulkoyksikön alle reikä josta ottaa ilmaa ja laskee vedet allensa. Kylkeen ritilä josta puhisee pihalle. Kotelo on aina vähän pölyinen kun maantiepöly pääsee pohjan reijästä sisään.

Nyt laitetaan Dometicin kattolämpöpumppu seuraavaksi. Kattoluukku otettiin pois, pienennettiin reikä ja pumppu asennetaan katolle. Kondenssivedet menee myös katolle. Käyttökokemus sitten myöhemmin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja jariautio »

miten toi dometic, riittääkö siinä potku bussin kokoiseen vehkeeseen?
Ainaskin mitä noita nänhny isommissa kulkureissa, niin niitä ollut katolla useampi kuin yksi.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lattiamallinen 1300W toimistomalli riittää puoleen bussiin, kun ikkunat on peitetty. Kuskinpenkin vieressä sama kone kesäpäivänä saa ainoastaan toisen käden kylmenemään.

Olen ollut tyytyväinen tuohon lattiamalliin - on se hieman äänekäs, mutta kylmää riittää ja pysyy invertterillä tulilla muutaman tunnin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jariautio kirjoitti:miten toi dometic, riittääkö siinä potku bussin kokoiseen vehkeeseen?
Ainaskin mitä noita nänhny isommissa kulkureissa, niin niitä ollut katolla useampi kuin yksi.
Tuo on meillä semmonen isompi malli jossa on tehoa saman verran kuin tavallisissa ilpeissä. Kokeillaan. Onhan tuossa nyt tiivis eristekin että varmaan auttaa asiaa
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lto,ilp,pilp.
Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?

Ilp koneita käytetään näköjään kans mutta mistähän löytyis sen verta pienitehonen että riittäs virtoja muuhunkin kun roikassa?

Pilp koneita en nähnyt että ois kukaan vielä asenneltu ja nehän ei veis ku 400-600w pienimmät mutta lämmittäis vettä 1500-1800w teholla?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Niissä on vaihtovirtakompressorit. Joka tapauksessa DC/AC -välille tarvitsee elektroniikkaa ja tietty hävikki syntyy muunnoksessa. 24/7 kuulostaa aika haasteelliselta akkuvirralla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?

Ok aattelin vain että noi lto koneet ei veis muuta virtaa ku puhaltimet pienimmällä teholla kuiteski kenno ottaa lämmöt takas.
Siksi kysyinki vaihtoehtoa että 24v moottorit.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli kävin läpi kaikkia vaihtoehtoja lto/ilp/pilp.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ilppiä en laittaisi pieneksi sähkövirran rajoittamisen takia vaan ennemmin laitan esim mikron ja kahvinkeittimen invertterin taakse ottamaan vain akkuvirtaa jolla saa piikkejä tasattua ja ruokin ne siten lataussähköllä. Ei lennä tolpasta nalli ja on lämmintä tai viileää tarpeen vaatiessa tarjolla.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ite ku laskeskelin niin äkkiä se on käytetty tommonen normi 230v/16a roikkasähkö.
Jos 1kw ilppi/1kw vedenlämmitys/1kw akkujen lataus niin 500w jäis reserviin mutta loput voiki toki laittaa akuilta tulemaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on navetan ulkosähköissä 10A nalli ja kiinni on bussin invertterilaturi, 1000w raksalämmitin, pari autoa lohkolämppärissä. Kyllä tuo kaapeli hankeen sulaa. Ilmakompuran, kun lyö tulille niin jotain on tiputettava pois. Meillä on koko tilan pääsulake 3x20A - välillä joutuu laskemaan kuormia eri vaiheissa, jotta saa päänallit kestämään. Posliinisulakkeet ovat armeliaita. Ne vain kuumenevat, mutta tuollainen automaattinalli pahastuu jo sirkkelistä.

16A pistorasiasta saa kyllä melko paljon tehoa ulos. 3500W pitäisi onnistua helposti. Siellä voi olla parikin ilppiä ja silti saisit vedet lämmittyä.

Voihan siihen seinään ruuvauttaa 3x16A ulostulon ja jakaa kuormaa vaiheiden välille, esim. kahteen vaiheeseen ( 1. lämmitys, 2. lataus )

Tuo talomme porraskäytävässä oleva Chunlan-verttipumppu haukkaa käynnistäessä 1200W ja lämpimänä käydessään 600-800W. Kuumaa tulee ja luulisi, että jollain sivistyneemmällä hyötysuhde olis vieläkin parempi...ainakin mainoslehtisten mukaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 19 Tammi 2019 20:13 Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?

Ok aattelin vain että noi lto koneet ei veis muuta virtaa ku puhaltimet pienimmällä teholla kuiteski kenno ottaa lämmöt takas.
Siksi kysyinki vaihtoehtoa että 24v moottorit.
Paremmissa LTO koneissa on tasavirta moottorit portaattoman nopeudensäädön takia. Ainakin jossain koneessa jota tutkin oli 48V DC moottori, eli täysillä sitä ei voi pyörittää, mutta eipä sille olisi tarvettakaan. Sen 24V sovittaminen johokin LTO koneeseen on sitten oma lukunsa. Varmasti mahdollista, mutta kuinka iso työ siinä on?

Yksi vaihtoehto on tietysti suuri akusto. Sinänsä se LTO kone ei hirveästi virtaa ota kohtuu pienillä kierroksilla pyöriessään, jolloin jäljelle jää sen vertin hyötysuhteen optimointi. Tietysti myös LTO koneen esilämmitys täytyy estää akkukäytöllä.

Lämpöpumppuja ei kyllä ole mielekästä akustolla käyttää.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja eagless »

Yks vaihtoehto ois ostaa käytetty halpa alumiinikennonen lto kone ja vaihtaa siihen 24v puhaltimet.
Sitä lähinnä hain tuolla kun mielestäni se saus pyöriä 24/7 kun tuppaa nuo normi vaunut ja asuntoautot haiseen vähä ummehtuneelle ja sehän kertoo vain ettei ilma oo vaihtunut.
Eli parkissa pyöris akuilta/ehkä aurinko kennot ?
Roikassa akuilta/akkulaturi
Ajosssa akuilta/oma laturi

Ja juu eipä isotkaan akkupatterit pitempään pyörittäis ilp:piä mutta pari tuntia parkissa jossain niin ois aivan kiva jos sen aikaa toimis.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 21 Tammi 2019 22:32 Ja juu eipä isotkaan akkupatterit pitempään pyörittäis ilp:piä mutta pari tuntia parkissa jossain niin ois aivan kiva jos sen aikaa toimis.
No kyllähän tuo tietysti mahdollista on. jos nyt oletetaan sähkötehoksi 1kW, niin 2h tarkoittaa 2kWh, joka tarkoittaa 85% invertterin hyötysuhteella 2,35kWh, joka on 24V nimellisjännittellä 98Ah, otetaan huomioon lyijyakkujen max 50% purkamisvara, tekee tarpeeksi n. 200Ah. 24V systeemissä ne on sarjassa joten periaatteessa 2x200Ah akusto riittää tuohon. EI tuo mikään ihan mahdoton akusto vielä ole. Käytännössä tietysti noin tarkalle mitoittaminen ei ole järkevää, mutta ei tuo akusto kulkuriin vielä mitenkään ihmeellinen ole.
Vastaa Viestiin