Ajoneuvodigiboxi

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Oletteko hankkineet liikkuvaan ajoneuvoon tarkoitettua digiboxeja? Mistä olette löytäneet ja minkä hintaisia? Onko muita kokemuksia? Tavallinen ei taida pelittää ajaessa kunnolla?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on "tavallinen" sellaisella "sähkötoimisella" antennilla ( aikas vaikeesti selitetty) ja näkyy jos ajaa alle 20km/h :shock: :lol: :lol: :lol: No asiaan sit , mulla on myös tollanen autoboksi ja näkyy ja näkyy :wink: on tosin noi ikkunaan liimattavat antennit :wink: vois toimia vieläkin paremmin jos laittas sellaiset kattoantennit :roll: Kuitenkin on kortillinen boksi : http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=129
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minä ostin kitupiikistä, en ole päässyt sitä kokeilemaan, mutta se on just tuollainen kahdella antennilla oleva. Hinta oli siinä 200e paikkeilla.

Toimii suoraan sekä 12V että 24V, ei tarvitse alentajaa väliin
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
mkos
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
Truck: renu premium
Location: siilinjärvi
Paikkakunta: siilinjärvi
Viesti:

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja mkos »

olen kokeillut muutamaa,ja tuttava n.15 poksia,niin paras on maximum eastern.on vähä hintava,mut hyvä..suosittelen..ei tämäkään 100% näy mut paras tarjolla olevista,mitä on tullu vastaan.tais olla testi voittaja.

http://www.digiboksikauppa.fi/www/popup ... b0281b8841
t:mkos
Huicca

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Huicca »

Siitä nopeempaankin kulkineeseen digiboksi.
Ja ohjeen mukaan antenni auton molemmille puolille
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä uskon et noilla antenneilla on kyllä aika tärkee rooli :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

mkos kirjoitti: paras on maximum eastern.on vähä hintava,mut hyvä..suosittelen..
Tuo taitaa olla poistunut myynnistä. Onko tietoa onko tullut korvaavaa, ainakaan Maximumin nettisivuilla ei ollut ajouneuvoboxia ollenkaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Bussiton kirjoitti:Mä uskon et noilla antenneilla on kyllä aika tärkee rooli :wink:
On niillä, itse aikonani myyneenä laadukasta kahden antennin laatikkoa voin sanoa että antennien sijoituksella on 90% merkitys näkyvyyteen (tietenkin aktiiviantennit). Omassa henkilöautossa tv näkyy "kautta linjan", stadissa ratikan viressä voi kalliossa pätkästä kerran, mutta muuten 100%. Porista ouluun mentäessä merikarvialla katkeaa ja kristiinan kaupungin jälkeen näkyy melkeen taas, en tiedä mikä siellä on... Mutta esim. Kajaanissa 5-tietä voi tulla mainualta niin kovaa kun kulkee, 260km/h gps:ään, testattu (saksassa) niin täysin häiriötön kuva =) Siellä missä näkyy kotona, näkyy myös autossa ilman ongelmia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt kun leima on lapussa niin raaskii sijoittaa rahaa hieman "turhempaankin" :D Eli aletaan laittamaan elektroniikkaa! :twisted:
Etupäähän olisi tarkoitus laittaa kaksi tv:tä, toinen nykyisen etutelkkarin paikalle (about 22") ja toinen väliseinään (about 19") jotta selkä menonsuuntaan matkustavat näkee myös. Nämä ajattelin laittaa toimimaan 12/24v jännitteellä. Olisiko hyviä vinkkejä mistä näitä 12/24v vehkeitä löytyisi sopuhintaan (300-400€/kpl) ? Voisko siihen soveltaa tietokoneen näyttöjä kun ääni tulee kuitenkin bussin omista kaiuttimista ja varsinaista TV:tä ei tarvita?
Jos menee hinnat liian kalliiksi niin sitten laitetaan normaalia 230v vehkeitä invertterin kautta.
"takakabinettiin" tulee kuitenkin ISO telkkari joka on joka tapauksessa 230v ja siihen ajouneuvodigiboxi. Etupää tulee eri järjestelmään ja siinä katsellaan vain DVD:tä.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Reddewil kirjoitti:
Bussiton kirjoitti:Mä uskon et noilla antenneilla on kyllä aika tärkee rooli :wink:
On niillä, itse aikonani myyneenä laadukasta kahden antennin laatikkoa voin sanoa että antennien sijoituksella on 90% merkitys näkyvyyteen (tietenkin aktiiviantennit).
Tuossa keikkabussissani on valmis 32" Digi-TV, joten siihen kaipaisi antenniveinkkejä, jos TV:n haluaisi näkymään. Vielä ei ole orkesteri sen perään huudellut, ovat olleet tyytyväisiä pleikkariin ja DVD:hen :) Mutta lienee vain ajan kysymys...

Ja pannaan tähän myös TV-vinkki. Itse kiersin katsomassa kymmeniä malleja hakiessani jotain tukevajalkaista telkkaria. Lopulta löytyi Anttilasta ja Mustasta Pörssistä hintaan 499 e Thomsonin 32" peli, jossa on jalkana muovihäkkyröiden sijasta erittäin tukeva koko leveydeltä kiertävä alumiinipanta, kuin lehtijousi TV:n alla. Se on pultattu 4 ruuvilla lasilevyyn. Lasilevyn kun irrotti ja ruuvasi samoilla ruuveilla tukevan alumiinialustan ja sen ruuveilla hyllyyn, niin johan kestää. Ja sitten vielä takatuenta samaan hyllyyn sellaisella valmiilla seinätelineellä. Ei hytky eikä tärise ajossa 8)
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

Jostain luin että normaalit antennidigiboksit jotka vaihtaa paikkaa, vaikka bönden ja himan väliä, pitäis nollata aina paikan vaihdon jälkeen.
Kuulemma jotain siitä että ne kun käynnistää normaalisti, niin ne luulevat olevansa edelleen edellisen paikan alueella ja käyttävät sen paikan asetuksia kanavien näyttämiseksi.
Eli siis tehdasasetusten palautus ja sitten kanavat uudelleen etsittäväksi.

Mutta tämä on vain minun muistelemaa asiaa, autodigibokseista en sitten tiedä.

edit. Ette ole kokeilleet data/videotykkejä ns telkkarina?
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

OK, tuossa kanavien vaihtorumbassa voi olla kyllä tolkkua, sittenhän se selviää, jos tuohon jonkun antennin nappaa mukaan. En tullut ajatelleeksikaan.

Noista tykeistä sanoisin, että auto voi olla huono paikka lamppujen keston kannalta. Tykkien lamput ovat tärinälle herkkiä ja erittäin kalliita :x . Pimennys on toinen ongelma, jos kesällä päiväsaikaan liikutaan.

Kotona olen vain ja ainoastaan tykeillä katsonut elokuvia valkokankaalta jo vuosituhannen vaihteesta, enkä siitä luovukaan, TV sopii leffoihin vain hätätapauksessa :lol:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä maassa ei ole digiTVtä joten mitä sillä digipoksilla takee :?:

:mrgreen: maa = Portugal :!:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kanavanippujen taajuudet vaihtelevat lähetysasemasta riippuen. Mikäli kahden lähettimen taajuudet menevät päällekkäin tulee signaaliin häiriöitä, joten taajuudet on jaettu lähetinasemien kesken. Sen takia mökkiboxi pitää virittää kotipitäjässä uudestaan ja toisin päin...

Lähettimien peittoalueet ovat useita kymmeniä kilometrejä, joten ei sitä lootaa ihan yhtenään tarvitse ruuvata.

Peittoaluekartta löytyy digitan sivuilta - digita.fi
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

ootkos joe kokeillut noita led-käyttöisiä videotykkejä?
niiitä missä on surkea valoteho :)
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

OK, taitaa siis keikkabussikäytössä normaali digi-tv olla aika työläs peli :lol: Keikat kun ovat aina eri alueilla. Pitää heittää sinne joku antenni ja katsoa huvikseen, kuinka käy ja jaksaako kukaan viritellä kanavia.

Ja nohin tykkeihin, ei ole kokemusta led-tykeistä eivätkä tähän hätään ole edes puuhalistalla kärkipäässä :D Voisivat kai periaatteessa olla autokäyttöön sopivampia, mutta se kunnon pimennys... Taitaa autossa kyllä tuo taulu-TV vielä jaksaa pitkään. Katseluetäisyyskin kun on usein aika lyhyt. Sinänsä uudenvuoden ensimmäisellä keikkareissuilla elokuvakokemus oli kyllä aika intensiivinen, kun orkesteri istui hievahtamatta pimeässä bussissa tiiviissä ryhmässä ja tuijotti leffaa. Tuskinpa kukaan kotonaan niin tekee.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joe Cool kirjoitti:OK, taitaa siis keikkabussikäytössä normaali digi-tv olla aika työläs peli :lol: Keikat kun ovat aina eri alueilla. Pitää heittää sinne joku antenni ja katsoa huvikseen, kuinka käy ja jaksaako kukaan viritellä kanavia.

Ja nohin tykkeihin, ei ole kokemusta led-tykeistä eivätkä tähän hätään ole edes puuhalistalla kärkipäässä :D Voisivat kai periaatteessa olla autokäyttöön sopivampia, mutta se kunnon pimennys... Taitaa autossa kyllä tuo taulu-TV vielä jaksaa pitkään. Katseluetäisyyskin kun on usein aika lyhyt. Sinänsä uudenvuoden ensimmäisellä keikkareissuilla elokuvakokemus oli kyllä aika intensiivinen, kun orkesteri istui hievahtamatta pimeässä bussissa tiiviissä ryhmässä ja tuijotti leffaa. Tuskinpa kukaan kotonaan niin tekee.
Sanon tähän vain sen että jos ja kun ampuu pilkkopimeään yöhön lumiselle pellolle satasen vauhdissa bussin sisältä matkustamon ikkunasta aikuisviihdettä videotykillä niin kanssa-autoilijoilla voi lähteä ratti lapasesta :wink: en se ollu minä mutta ne muut.. :oops:
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Mulla on ollut nyt käytössä jonkun aikaa 1Pro:n ajoneuvodigiboxi kahdella lasiantennilla, toinen on liimattuna tuulilasiin oikeaan alakulmaan ja toinen ensimmäiseen matkustamon sivuikkunaan vasemmalla. Hyvällä signaalilla kuva näkyy hyvin ja ongelmia ei ole mutta kun täällä pohjoisemmassa ajelee niin ettei vesitorni enään näy, alkaa kuva häviämään. Myös esim. kalajoen hiekkasärkillä missä signaalin laatu on muutenkin huono, kuvaa ei saa näkyviin ollenkaan.
Mihin muut on liimaillu noita antenneita ja onko "optimaalista" paikkaa löytynyt? Entä onko kenellään käytössä katolle asennettavia patukka- tai piiskaantenneja ja paransiko ne kuinka paljon näkyvyyttä?
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

haaveilija kirjoitti: Entä onko kenellään käytössä katolle asennettavia patukka- tai piiskaantenneja ja paransiko ne kuinka paljon näkyvyyttä?
Mulla varmaan sama boksi, ja olen miettinyt että pitäisi laittaa molemmat antennit katolle, tai siis hankkia katolle eri antennit, esim tuollainen Triaxin Ufo, siinä on kaksi ulostuloa, mutta en tiedä pitääkö hankkia kaksi antennia vai toimiiko se niin ett tuohon laitetaan molemmat piuhat siitä digiboksista?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Työmaan pihassa piti taannoin saada katseltua bussissa telkkaria, katolla lyhyet patukka-antennit. Ensin ei kuvaa tullut millään, kun ajoin autoa mittansa pois vaaksan verran korkeampien bussien välistä, niin johan rupesi näkymään. Eli voi olla pienestä kiinni. Mahdollisimman korkealla lienee paras että antenni "näkee" esteiden yli. Miksei vaikka metrisen jatkovarren päähän jos vain parkissa käytetään.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Minulla on tämä kortinlukijallinen malli http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=129

Lähinnä mietin että laittaisin kaksi tällaista patukkaa http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=267 mutta ois hyvä ensin tietää onko niistä apua ennen kuin tilaa ja alkaa poraileen reikiä.
Tärkeintä on että antenni on ympärisäteilevä koska niitä ei käytännössä voi suunnata. Ja meillä katsellaan telkkua myös ajon aikana joten harava ynnä muut viritykset pitää unohtaa :lol:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

haaveilija kirjoitti:Minulla on tämä kortinlukijallinen malli http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=129

Lähinnä mietin että laittaisin kaksi tällaista patukkaa http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=267 mutta ois hyvä ensin tietää onko niistä apua ennen kuin tilaa ja alkaa poraileen reikiä.
Tärkeintä on että antenni on ympärisäteilevä koska niitä ei käytännössä voi suunnata. Ja meillä katsellaan telkkua myös ajon aikana joten harava ynnä muut viritykset pitää unohtaa :lol:
mulla sama boksi... kokeile laitaa nuo antennit ja kerro minulle ja, minullakin katsotaan ajon aikana

EDIT:

onkohan noissa vahvistinta ollenkaan?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:onkohan noissa vahvistinta ollenkaan?
En usko että on erillistä vahvistinta itse antennissa.
Itse olen tullut fysiikan tutkimuksissani siihen tulokseen että bussin korissa on niin paljon rautaa että antennit pitäisi saada selvästi korin ulkopuolelle, ei riitä että ne on ikkunassa. Voi olla että noi patukatkin on liian lähellä runkoa ja pitäisi ottaa sellaiset 50cm piiskat vahvistimella. Ei vain osu googlesta sellaiset silmään... Tuo Ufo on yks vaihtoehto mutta minusta yksi ei tuolle meidän boxille riitä. Viisaammat korjatkoon jos on tietoa, arvaus minulla jo on :wink:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eikös noissa patukoissa ole?


tällainen on www.mediaplazashop.com mutta loppu varastosta

BOSCH TV-FLEX TV AUTOANTENNI

Bosch TV-Flex TV autoantenni

Vahvistimella varustettu 12V:lla toimiva piiskatyyppinen TV antenni ajoineuvoihin

- VHF 174-230 MHz
- UHF 470-862 MHz
- Piiskan pituus 430 mm
- Kaapelin pituus 5,5 m
- Englanninkieliset ohjeet

Takuu 1 vuosi



"DIGI - KELPOINEN"


TVFLEX Bosch TV-Flex TV autoantenni

159,00 euro


Kuva
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Ajoneuvodigiboxi

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mä laitoin kaksi kappaletta Triaxin Ufoja (malli 120) katolle.
Boksina on Sonyn ajoneuvomalli.

Ufon vahvistimelle kelpaa käyttöjännitteeksi 5-24V, joten boksinkin jännitteensyöttö olisi riittänyt. Halusin kuitenkin myös ylimääräiset antennilähdöt erilliselle telkkarille, niin täytyi laittaa myös kaksi kappaletta virransyöttölaitteita (IFP529), joissa molemmissa kaksi lähtöä, sonyn boksille molemmista yhdet joten yhdet jäi muuhun käyttöön.

Näkyvyydestä en osaa vielä paljoa sanoa, omassa pihassa ei näkynyt Sonyn alkuperäisillä ikkunaanliimattavilla yhtään mitään, nyt näkyy osa kanavista pätkien.
Antennit sijoitettuna n. 1,5m auton etupäästä taaksepäin, joku 50cm katon reunasta keskellepäin niin ettei näy auton vieressä seistessä ollenkaan.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Vastaa Viestiin