Sivu 1/1
					
				Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 29 Marras 2007 22:26
				Kirjoittaja Phase7
				Olen tässä miettinyt eilaisia vaihtoehtoja tuohon juuri hankkimamme bussin sähköihin. Koska kyseessä on keikkabussi eikä  varsinainen matkailuauto, niin sähköä tarvitaan korin puolelle lähinnä ainoastaan moottorin käydessä.
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto?  
 
1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?
2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?
3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse
4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun. 
 
...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen
- ilari
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 29 Marras 2007 22:49
				Kirjoittaja Bussiton
				Jos tarviitte vaan ajon aikana "sähköä" niin kannattaa tehä invertterillä 

 mulla on 600w siniaaltoinvertteri ja se riittää tv:lle, dvd:lle ja jääkaapille 

 ( virran kulutus on kilpien mukaan: 110w, 55w ja 80w = 245w) olen tosin ottanut virran hupiakuista kun ollaan myös paikoillaan 

 ja ladataan hupiakkuja ajon aikana diodeilla tehdyn "latausjännitteenjakajan" kanssa 
  
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 30 Marras 2007 09:14
				Kirjoittaja B9M
				Kunnon invertteri (Victron) ja varalle pieni siirrettävä generaattori akkujen "hätä" latausta varten. Tv. Ari
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 04 Joulu 2007 16:22
				Kirjoittaja Phase7
				Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. 
 
Eli 
siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään?  
 
- ilari
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 04 Joulu 2007 20:38
				Kirjoittaja Jone
				Phase7 kirjoitti:Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. 
 
Eli 
siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään?  
 
- ilari
 
Latausdiodin saa kaupasta, tässä hyvä(kallis) 
http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/
Sun kannattaa laskea se virrankulutus tai jopa mitata niin kuin itte tein. Paikallisesta sähköyhtiöstä nääs saa ilmaiseksi lainaan mittaria muutamaksi päiväksi. Eli tuikkaat kaikki läppärit sun muut asennettavat vempaimet samaan nippuun ja kurkkaat mittarista paljon wirtaa kuluu. Toki voi ne mittailla erikseenkin.. Sen mukaan sitten hankit siniaaltoinvertterin. Pelivaraakin kannattaa varata jokunen watti ettei se hypi pois päältä. 
Esim tuossa G5 Mac "lepotilassa" PowerBook syö tosin varmaan 100w max.

 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 07 Tammi 2008 23:07
				Kirjoittaja JussiK
				Piirtelin tuossa huvikseni meidän bussin sähköt.  
 

 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 08 Tammi 2008 00:21
				Kirjoittaja motoku
				latureista vielä, moottorin jakopäähän voi lisätä hupilaturin, jolloin varsinainen auton sähkö ja hupisähkö pysyvät erillään. eikä tarvita diodijakajia, (jotka toimivat tai eivät jännitehäviöiden takia).
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen. 
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään. 
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään  
  
muista riittävän paksut johdot 
  
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 08 Tammi 2008 20:42
				Kirjoittaja volvo240
				Itselläni on 1700 wattinen inventteri (käytän sitä vain ajettaessa). Ei ole ollut käynnistys ongelmia. Ajon aikana pyörii tv,dvd,cd, 2* jääkaapit, kahvinkeitin tai mikro (ei yhtä aikaa), pyörittää jopa pölynimuria. Leirintäalueella 230 järjestelmä.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 08 Tammi 2008 22:12
				Kirjoittaja Bussiton
				Jep  

 mullakin on tollanen bensa-aggrekaatti tuolla autossa mukana 

 ja kesällä retuuttelin sitä pitkin poikin pihaa etsien "hiljaisinta"paikkaa pitää sitä (oli välillä koneen kanssa auton alla 

 ) mut sit tuolla Neste rallissa ei jaksettu enään vikalla kerralla raahata pois tuolta sivukotelosta 

 niin laitettiin sinne rouskuttaan ja 
OHO kun olikin hiljainen 
  
 ei häirinnyt sisälläoloa 

 no ehkei vois ihan sellasenaan pitää nukkuessa 

 mut sijoituspaikkana yllättävän hyvä 

 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 09 Tammi 2008 07:23
				Kirjoittaja KajNyy1
				Tässä piirustus täysin lailisesta 230V sähkön syötöstä siinnä on myös tuo 24V --> 12V lataus mukana joka on toteutettu siten että kun auton moottori on käynistetty ja lataus tomiin niin rele vetää ja kytkee 24V-->12V laturin päälle. Lisäksi kojelautaan olen laittanut kytlkimen jolla saan tämän käyttöön muutenkin.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 09 Tammi 2008 12:47
				Kirjoittaja Bussiton
				Mitenköhän on ton 12V laturin koko jos rakentas hupipuolen sellaseksi 

 eli millanen laturi millasille akuille 
  
 onko olemassa jotain "kaavaa" 

 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 09 Tammi 2008 14:57
				Kirjoittaja konenikkari
				
 Laturin tehon olis hyvä kaikissa olosuhteissa, ylittää maksimi kuormat (sitä kuinka paljon busseissa on yleensä 12V kuormaa täytyy kysyä muilta, kokeneemmilta) + esim. 180Ah akuille se 
18A joka on suositeltu varausvirta, eli Ah määrä jaettuna 8-10:llä.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.
 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 09 Tammi 2008 19:01
				Kirjoittaja KajNyy1
				Toinen tekijä laturin tehon mitoitukseen on se missä ajassa haluaa puretun tehon palauttaa takaisin akkuun.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80%  hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.
Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 10 Tammi 2008 19:53
				Kirjoittaja jiipee73
				meillä on 2500 wattinen invertteri ajon ajaksi,ja tietty parkissakin tilanteen mukaan,mahan alla huutaa 6kw dieselagrigaatti,ja se todellakin huutaa 
  
 
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista 

 
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 04 Helmi 2008 16:23
				Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
				Miulla on käynnistyspuoli ihan erillään. 
Koneessa toinen laturi ja hupiakut. 
Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 04 Helmi 2008 19:30
				Kirjoittaja Risto
				Laturin teho
Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on  = 24V x 30A = 720W
Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!
Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.
Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A
			 
			
					
				Re: Kulkurin sähköistä
				Lähetetty: 04 Helmi 2008 22:45
				Kirjoittaja jykä
				Yleensä bussin laturit on luokkaa 80, 100, 120, 2 x 80 A jne eli kahdesta neljään kilowattia.