230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2258
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se mainitsi että lyijyakun kunto on aika tärkeä, eli sen 13,2v tasolla tapahtuvan ylläpitovirran suuruus pitäö tarkistaa, jotta se täydellä akulla on vain sen 0,5A tms. Muutenhan se lyijyakku imee ylläpitoonsa sen litiumakun kuivaksi.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2258
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jule kirjoitti: 29 Loka 2021 17:08
VOYAGER kirjoitti: 29 Loka 2021 08:23 Ei taida löytyä sopivaa toimivaa vikuria kelluvaan bussin maahan, joka toimisi niin kuin pitää.
On sitä tutkittu erittäin pätevän asentajan ja insinöörinkin kanssa!

Ilmoitelkaa ihmeessä, jos löytyy toimiva, ilman maahan upotettavaa kuparia. :idea:
Ihan normaali vikavirtasuoja kyllä toimii.

Sen vikiksen on tarkoitus katkaista sähkö jos sähköä vuotaa virtapiirin ulkopuolelle. Lähtökohtaisesti invertterin kanssa tuo ei ole edes mahdollista, mutta jos esim invertteri jotenkin vioittuu ja se vaikka kytkee sisäisesti jommankumman lähtönsä akun kautta auton koriin, niin ihan tavallinen vikavirtasuojakytkin kyllä estää sähköiskun tuossa tapauksessa (kunhan se on vertin jälkeen).

Vikavirtasuojaa ei voi mitata normaalilla mittarilla jos sähkö tulee vertistä, mutta se ei sinänsä ole vikiksen vika, vaan se mittari ei vaan kykene luomaan sitä vikiksen laukaisevaa vikatilaa kun se vertin jännite on maahan nähden kelluva.
Tähän nyt itselleni vastaan kun tuli tajusin...

Jos invertteriin tulee vika joka yhdistää akun + navan ja vertin tuottaman 230V sähkön, eikä invertteri itse tuota tilannetta tajua, niin siinä tilanteessa tavallinen (A-tyypin) vikavirtasuojakytkin ei välttämättä suojaa jos käyttää viallista sähkölaitetta josta saa sähköiskun. Jos tahluaa suojautua myös tuolta vikaskenaariolta niin pitää asentaa B-tyypin vikavirtasuoja joka havaitsee myös viat joissa on tasavirtakomponentti mukana.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tämmöinen vähän tyhmä kysymys:
Miten tämmöisessä kiinan hybridi-invertterissä toimii sähkön "läpijuoksutus"?
https://www.electrotori.net/product/311 ... v-mppt-60a

Eli kun invertterin teho on 3000W, niin onko se myös maksimi output-teho?
Vai jos laite on samalla maasähkössä kiinni, niin onko output 3000W + 10A*230V = 5300W?

Vaikuttaa oleellisesti siihen, teenkö hellalevylle ja ILPille oman 230V johdotuksen joka olisi erillään muista.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2258
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Victron multiplus on tietääkseni ainoa vertti joka osaa avustaa maasähköä, esi esim 2200w + 3000w.

Normaali toimintamalli on että sähkö tulee vaan sellaisenaan läpi, manuaalissa voi olla ilmoitettu suurin läpikytkettävä virta.
Ami_MAN 22-360
Kokenut kuljettaja
Viestit: 100
Liittynyt: 13 Helmi 2022 11:28
Truck: Man 22.360
Location: Ylivieska

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Ami_MAN 22-360 »

DB5E240E-DB30-4570-8B67-EB9272C7F44A.jpeg
Kyllä tässä ainakin luvataan käyttöohjeessa että osaa käyttää maasähköä ja aurinkosähköä sekä akkuja kaikkia yhtä aikaa ja priorisoi niin että ottaa maasähköstä max määrän ja loput paneeleista tai jos ei aurinkopaista niin akuista, ja jos on tulollaan virtaa ovista ja ikkunoista niin lopuilla lataa akkuja
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2258
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Jule »

No hemmetti... No luonnollistahan se tietysti on että jos victron tuollaisen jipon osaa, niin jossainkohtaa sen kilpailijatkin kopioi.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 528
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kai tuo löytyy melkein kaikista? Mulle tuleva 3kW/24v phocos antaa ulos verkkokäytössä maks 30A, eli 6900W, käytännössähän tuo on 2300+3000W tai 3600+3000W verkon rajoitteiden takia (10a tai 16a).
off-grid käytöllä 3000W jatkuvaa ja 6000W tehoa kestää alle 5 sek "käynnistysvirran" ajan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
KatSam
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Joulu 2020 12:58
Truck: Volvo B10M
Location: Sotkamo

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KatSam »

Mikaeli kirjoitti: 05 Huhti 2022 22:26 Kai tuo löytyy melkein kaikista? Mulle tuleva 3kW/24v phocos antaa ulos verkkokäytössä maks 30A, eli 6900W, käytännössähän tuo on 2300+3000W tai 3600+3000W verkon rajoitteiden takia (10a tai 16a).
off-grid käytöllä 3000W jatkuvaa ja 6000W tehoa kestää alle 5 sek "käynnistysvirran" ajan.
Meinaatko tätä laitetta? https://www.onninen.fi/phocos-pv-offgri ... d/p/CLK050
Joko on kokemuksia?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 528
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 230V sähköjen rakentelu kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei oo viel kokemuksia, ollu liikaa kaikkee muuta tekemistä. Yksi ongelma löytyi jo nyt, ei täytä uusia verkkoon syöttävän mikrotuotannon vaatimuksia ilman erillistä verkonvalvontarelettä, jotka on kohtuullisen kalliita. Eli ongelma on ratkaistavissa mut 5 paneelilla vähän siinä ja siinä, että kannattaako, jos enemmän saa paneeleita sopimaan niin kannattaa paremmin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin