B10M kaksoislaturipohdinta

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Heps.

Jos nyt hypoteettisesti oisin tulossa takas Suomeen, ni munhan pitäis sit myös hypoteettisesti taas kohdata se pelottava HorrorLines 3.0.

Tässä ku muutenki näitä unettomia öitä, ni miksei sit siinä joutessaa hyvin suunnittelis sen dösän, ni sithän se ois jo puoliks tehty. Vai häh?

Siinä on alunperin kaks laturia. Pieniä ovat minun silmään, etenki ku muistikuva on ykkösHorrorin ämpärinkokosista generaattoreista. Mahtasko olla kellään käsitystä et voisko alkuperäiset pikkulaturit kätevästi vaihtaa kahteen vanhemman malliseen isoon? En yhtään muista et minkälainen jalka siellä ees on, tai miten ne laturit on siellä kii.

Miks siellä ees on kaks laturia ku vaa yhet akut?

Tai riittääks niissä pikkulatureissa potku jos ne erottais erillisiin startti- ja huumoripiireihin?

Tää kaikkihan selviäis melko helposti jos ois siinä bussin vieressä ite… no en oo.

Chur!
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 573
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ihan alkuun mä itse tekisin niin, että selvittäisin nykyisten laturien tehon. Fyysinen koko ei välttämättä kerro mitään. Kaksoislaturia on käytetty monasti ilmastoiduissa malliloissa, koska sitä sähköö vaan tarttee jos mielii etelässäkin pitää ajoneuvon viileänä. Akkujen määrään se ei varsinaisesti vaikuta. Mutta, jos he toimivat niin miksi sä poistat tai ylipäätään tarttet muutosta asiaan? Vaikö eikö ne toimi?
Periaatteessa jos ne on moniurahihnamallit boschin latureista ne on joo pienempiä, mutta muistikuva olisi että 120 tai jopa 180 ah on silti ihan yleinen totantokyky. Oli niit jopa 220ahtakin... muistaakseni.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ne isot vanhat laturit on jotai 260A, noi ”uudet” pikkuset on kai 120-140A.

Lähinnä et riittääks niissä mehu jos sinne tulee starttiakut ja sit rekallinen romulavalta pelastettuja Scanian akkuja.

Ja pystyyks ne jakaa niin et toinen lataa starttiakkuja ja toinen hupiakkuja? Riittääks niissä siihen potku? YkkösHorrorin 260A laturi huus äitiä aamusta iltaan etenki talvella, ni miten sit tommonen pieni pärjäsi muka paremmin…

Emmä nyt niitä oo poistamassa ku en oo ees samalla planeetalla, kuhan vunteeraan
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 573
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja AriW »

260a 24v laturi? Okei, en ole sellaista tainnut ikinä nähdäkkään joten perun kaikki edellämainitut sanani. Isoin ämpärinkokoinen mitä olen tavannut, oli muistaakseni 180ah.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Hatusta vetelin viitteelliset numerot ihan vain referenssiksi. ;)

Vanhempaan B10M oli kolme eritehoista CAV laturia, joista suurin oli kyl aika mörkö. YkkösHorrorissa oli semmosia. En nyt löytäny speksejä mistään, mut oli kai se ny enemmin ku 140A.

Edit: 180A CAV laturin löysin syväluotaavammalla B10M haulla
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

neppi kirjoitti: 17 Syys 2021 16:02 Hatusta vetelin viitteelliset numerot ihan vain referenssiksi. ;)

Vanhempaan B10M oli kolme eritehoista CAV laturia, joista suurin oli kyl aika mörkö. YkkösHorrorissa oli semmosia. En nyt löytäny speksejä mistään, mut oli kai se ny enemmin ku 140A.

Edit: 180A CAV laturin löysin syväluotaavammalla B10M haulla
Tarkistin
B10M kun tuli markkinoille n86 vuonna pienillä muutoksilla B58 oli generaattori valinnat oli 1,7kw ja 2,2 kw
( oli myös saatavana 3,4 kw), varmaan käyttötarkoituksen / lisävaruteiden mukaan valinnat , ei vielä tunnettu
kaksois latureita ne tais tulla ?, kaikki oli cav näyttävän kokosia..

Samaa kokoluokkaa muistele alle 200 A (=3,6 kw) oli myöhemmin , nuo iso kokoisia olisko tehty ns
jatkuvalle käytölle, viimeisin kuorma auto jonka ostin uutena oli 3 kw (110A) laturi bosch se oli kyllä
tehoon nähden melko pienikokoinen , verratuna vanhemmat bosch in 60A laturiin .
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 118
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja salminen »

Huoltoarvot kirjan mukaan vaihtoehdot B10m latureille on
Bosch 55A x2
Cav Ac7b 60A
Cav Ac203 80A
Cav Ac203R 115A
Cav Ac203K 120A
Cav Ac203R 180A
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Joo toi 115, 120 ja 180A -lista näyttää tutulta. Joskus kauan sitte näitä ykkösHorroriin metsästin. Minä sen 260 höyrypäissäni keksin.

Miten se kaksoislaturi on sinne sähköihin kytketty? Johto vain haaroitettu laturin päästä? Samoilla akuille ne menee kuitenki…

Nyt jos haluisin ottaa yheltä laturilta hupiakuille ja toiselta startti-, ni sehän latausteho puolittuu per pankki. Sillä minä niitä isompia latureita mietin.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 573
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ei niissä sen kummempaa ole tosiaan ku vaan omana piirinä lataavat. Tosin voi olla että merkkivalon rundikello toiselta ja käynnistyksen esto toiselta, tämä esimerkiksi.
Eikös se erotusrele olisi kuitenkin varmempi, siis jos 24v hupi+ajo osasto sattuu olemaan tarkoituksena.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla saattaa jossain sivuluukussa se erotusrele jo ootellakki. Haluisin kuitenki mielummin yks jäätävän iso laturi / piiri, ku yhen lataamon takana kaks piiriä. En tiä miks. Oisko intuitio?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 573
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja AriW »

Ei kai sen väliä miten ja missä teet ja kuinka, teet niin kun asian parhaaksi tai huonommaksi koet. Ihan koska sä vaan voit.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2852
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ni. Todennäköisesti kuitenki just lauttajonossa tai jossain motarin levikkeellä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2022
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos hupipuolelle ja alustalle on oma laturinsa, niin mä toteuttaisin sen vaan lisäämällä sinne yhden isotehoisen 12v laturin, ja kaikki hupipuoli 12v, enkä ronkkisi orkkissysteemiä mitenkään.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3407
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M kaksoislaturipohdinta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla on Röllissä koneen päällä yksi sellainen mäyrän kokoinen laturi. Sen teho riittää vallan hyvin lataamaan hupiakutkin kohtuu ajassa. Onhan tuossa ollut joku 60kpl10W lukulamppuja matkustamossa ja kaksi isoa kanavapuhallinta. Siellä liikutaan lähemmäs 1000W kulutuksessa. Eli hupilataus on melko pientä. Kyllä ne hihnat hetken huutaa tyhjillä akuilla, mutta nopeasti ne hiljenee matkavauhdissa.
Roads are for followers
Vastaa Viestiin