Paras lämmitys kulkuriin
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Joo teen jatkossa niin kiitos vaan neuvosta. Muistaakseni ennen jos niin kirjoitti niin sivu venyi niin pitkäksi että piti herveesti sivusuunnassa rullata. Tämä kirjoitustaito ei minulla hallussa virheitä tulee paljon ja pilkut ja pisteet minnesattuu. mut koittakaa kestää.
Terv. Veikko
Terv. Veikko
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Kyllä siitä selvän saa.. Tekstiä tulee "liian pitkälle" jos samassa ketjussa on joku pitkä linkki tai isompi kuva joka venäyttää koko sivun persielleen. Teksti seuraa mukana ja lukeminen menee aikas hankalaksi.
- allians
- Kuski
- Viestit: 30
- Liittynyt: 10 Syys 2006 23:18
- Truck: Lahti 31 SCANIA 82
- Location: TEUVA
- Member id: 051
- Paikkakunta: TEUVA
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Täältä löytyy ainakin levylämmönvaihdin joka toimii teho 7kw http://www.alde.se/
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Onko kellään kokemusta valopetrooli säteilijöistä??? Ostin tänään 2400 wattisen valopetroolisäteilijän. Säteilijä kuluttaa 2-3 desilitraa tunnissa ja litra nassetta maksaa essolla 2 euroa eli tunnin lämmitys maksaa noin 50 senttiä. Tämä säteilijä on panasonic merkkinen, portaattomalla säätimellä varustettu laite ja mikä parastaa tämä palaa puhtaasti eli ei tarvitse hormia.
Vain pieni korvausilma tuuletin riittää.
Tämä on ollut 90 neliöisessä mökissa apulämmityslaitteena, jolla on haettu nopea peruslämpö ennen takan sytyttämistä.
Ajattelin sijoittaa lämmittimen keskelle autoa, jolloin lämpö säteilisi auton molempiin päihin tasaisesti. Ja mikä estää laittamasta muutamaa tiiltä säteilijän päälle varaamaan lämpöä.(on aika tukevan tuntuinen kapistus mitat 300*500*800 milliä)
Tietysti sähkötolpalla olisi käytössä öljysähköpatterit, mutta erätaipaleilla valopetroolisäteilijä voisi olla kova sana.
Harmi vain että tänään on ollut +20 astetta... ei voi kokeilla säteilijän maksimi tehoja Mitä toivoinko kylmää?? on tainnut säteilijä pehmentää pään
Vain pieni korvausilma tuuletin riittää.
Tämä on ollut 90 neliöisessä mökissa apulämmityslaitteena, jolla on haettu nopea peruslämpö ennen takan sytyttämistä.
Ajattelin sijoittaa lämmittimen keskelle autoa, jolloin lämpö säteilisi auton molempiin päihin tasaisesti. Ja mikä estää laittamasta muutamaa tiiltä säteilijän päälle varaamaan lämpöä.(on aika tukevan tuntuinen kapistus mitat 300*500*800 milliä)
Tietysti sähkötolpalla olisi käytössä öljysähköpatterit, mutta erätaipaleilla valopetroolisäteilijä voisi olla kova sana.
Harmi vain että tänään on ollut +20 astetta... ei voi kokeilla säteilijän maksimi tehoja Mitä toivoinko kylmää?? on tainnut säteilijä pehmentää pään
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Kerrohan jatkossa tuon säteilijän toiminnasta, että onko ylhäällä lämmintä ja alhaalla paleltaa jalkoja. Ja kovemmalla pakkasella jäätyykö kaikki lasit. Itselläkin lämmitysjärjestelmä vielä pahasti kesken, oikeestaan suunnittelu asteella vielä. Tarkoitus minulla olisi käyttää autoa kovallakin pakkasella ja ilman maasähköä.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Mitenkäs tuon kosteusprosentin kanssa, kun nestekaasun palamistuotteena tulee pirusti vettä? Eli muuttuuko auto Turkkilaiseksi saunaksi? On vaan työn puolesta kokemusta nestekaasusta ja verstaassa on aina ikkunat karseessa hiessä, kun nestekaasuahjossa on tulet.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Omassa kulkurissa "Kurpitsassa" on nestekaasulla toimiva vesipatterilämmitys. Lämmityksessä ei ongelmia kosteuden kanssa, koska palokaasut ohjataan (pitää ohjata) ulos "savupiipun" kautta.
Samoin jääkaappi toimii kaasulla (vaihtoehtoina 220 V ja akkuvirta), poisto "savupiipun" kautta.
Liesi ja hella toimivat kaasulla, jolloin huomaa kosteuden lisääntymisen, mutta ei haittaavassa määrin. Kesäkäytössä on aina kattoluukko avoinna kosteuden poistoon.
Talvikäytöstä ei paljon kokemuksia ole kertynyt.
Nestekaasun suurin etu lienee riippumattomuus sähköstä. Voit majoittua vaika missä.
Samoin jääkaappi toimii kaasulla (vaihtoehtoina 220 V ja akkuvirta), poisto "savupiipun" kautta.
Liesi ja hella toimivat kaasulla, jolloin huomaa kosteuden lisääntymisen, mutta ei haittaavassa määrin. Kesäkäytössä on aina kattoluukko avoinna kosteuden poistoon.
Talvikäytöstä ei paljon kokemuksia ole kertynyt.
Nestekaasun suurin etu lienee riippumattomuus sähköstä. Voit majoittua vaika missä.
WIIMA/VOLVO B57 -71
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Säteilijä on niin sanottu kaappimalli eli se asennettanaan lattianrajaan ja sieltä se säteilee mukavasti eteenpäin ja samalla ylöspäin. Pitää pistää kuva tänne heti kun ehdin. Tämä palaa todella puhtaasti ja kuumasti (sydämessä) eli en usko että tulee kosteusongelmia.(autossa on myös katossa pari pientä tuuletuskanavaa) Ja mikäli teho piisaa niin en usko, että lasitkaan jäätyvät.(tietysti yli 20 asteen pakkasissa ne varmaan menevät jäähän.. vaikea sanoa.. olis jo talvi että vois testata).
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Nämä vehkeet jotka ottaa hapen ympäröivästä ilmasta niin pitää varmistaa niiden ilman saanti. Lisätä ilmaaukkoja sen verran mitä laite kuluttaa maksimissaan. Ettei tarvii sukulaisten järjestellä hautajaisia. Tv. Arivolvo240 kirjoitti:Säteilijä on niin sanottu kaappimalli eli se asennettanaan lattianrajaan ja sieltä se säteilee mukavasti eteenpäin ja samalla ylöspäin. Pitää pistää kuva tänne heti kun ehdin. Tämä palaa todella puhtaasti ja kuumasti (sydämessä) eli en usko että tulee kosteusongelmia.(autossa on myös katossa pari pientä tuuletuskanavaa) Ja mikäli teho piisaa niin en usko, että lasitkaan jäätyvät.(tietysti yli 20 asteen pakkasissa ne varmaan menevät jäähän.. vaikea sanoa.. olis jo talvi että vois testata).
#048
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Mulla on autossa kaksi isoa ilmastointikanavaa sekä kaksi ovea jotka vuotavat.. eli tarpeellinen ilman saanti on varmaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Tuohan voisi olla ehkä toimiva. Meillä on mökillä tuommonen nestekaasulla toimiva ja siinä lukee ikävän selvästi että ajoneuvoissa käyttö kielletty. Mites siten tuo valopetroolimalli, taitaa olla turvallisempi? Haiseeko yhtään käytön aikana?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Ei haise eikä pidä ääntä, sekä saa käyttää ihan missä vain. ainoa rajoitus on se, että eteen pitää jättää metri tilaa, sekä päälle puolisen metriä ilmatilaa. Tämä haisee pikkusen sytyttäessä sekä sammuessa... samanlainen haju kuin kynttilän sammuessa, ehkä vielä miedompi haju.
Mökkikäytössa tämä on pelannut tosi hyvin.. tosin mökki oli 90 neliötä. Tässä on portaaton lämmön säätö eli pitäis saada sopivat säädöt autoilua ajatellen.
Mökkikäytössa tämä on pelannut tosi hyvin.. tosin mökki oli 90 neliötä. Tässä on portaaton lämmön säätö eli pitäis saada sopivat säädöt autoilua ajatellen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Onko se omalla tankilla vai ottaako suoraan kanisterista, pahimmat hajut taitaa tulla tankatessa? Mulla on tuo Wallas valopetrooliliesi joka ei haise juuri koskaan, ulkona pakoputken luona voi nuuhkia vähän lentokentän tyyppistä hajua. Voikohan tarvittaessa tehdä erilliselle tankille?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Paras lämmitys kulkuriin
siinä on oma irrotettava 3.5 litran tankki (jopa kantokahvalla). Helppo tankata pihalla
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Kyllä minulla on E5 ja meinasin silloin E7, mutta eivät myyneet . Osta vain E7 kun sinulla on tuota ikkunapintaa enemmän.vjk55 kirjoitti:sinun olis olut vaan E3 onko se E5
Kiehumisen estin toimii juuri noin. Piipun hatulle on oma mallinsa Kabolalle ja sen teetin rosterista. Mallin saat Kestokumista ja antavat itse käännetyn ohjekirjan ja huoltoohjeet mukaan. Piipun hatun otan pois aina ajoon lähtiessä. Ei ole sitten kun tuo 10cm tynkä katollavjk55 kirjoitti:Sitten se kiehumisen estin, eikös se ole vaanlämpöanturi joka laukiaa määrätyssä asteessa
ja pitää napista painaa sit pois jos on lauennut, ei kai laukia jos ei kiertovesipumppuun
tule häiriötä. Miten teit sen piipun hatun onko se jotenkin erikoinen. Sitten talvella
missä kohti kabolan säätö on sinulla -20 asteen pakkasessa 1-6 pykälää.
Onko sinulla tuo piippu ajaessa paikallaan, ettei niin korkea että pois pitää ottaa.
Terv. Veikko
Kuten aikaisemmin kerroin niin en pysty pitämään Kabolaa ihan täysillä kun ei pattereiden luovutus riitä. -20 asteessa jää n, yksi pykälä käyttämättä, kun on kuluneet nu numerot pois.
Kyllä varmaan koneen saa sen verran lämpimäksi että käyntiin saa mutta kyllä vesikierron lämpötila sisällä laskee niin paljon että vilponen tulee. Siksi pidän Webaston paikallaan että pystyy käyttään sitten lisänä kun konetta alkaa lämmittämään.vjk55 kirjoitti:.
Kysyin vielä että eikö kabola jaksaisi tuota moottoria lämmittää pakkasella, niin arveli
että jaksaa. Sanoi että Venäjällä siperiassa lämmittävät kabolalla asuntoparakkia ja
parakin patterien kierrosta suoraan pikaliitin putkella isoon työkoneen moottoriin
ja lämpiää niin että lähtee käyntiin, liekö niissä lämmönvaihtimia tuskin.
Eikös tälläkin foorumilla ole inssejä jotka osaa laskea paljonko kuluu karkeasti lämpöenergiaa kun 500kg eristämätöntä rautaa lämpiää +30C Tv. Ari
#048
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Linja-autoissa yleisesti käytetään 1500-2000w letkulämmittimiä moottorin lämmitykseen.
Pohjantähti
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
B9M Ari. Paljon kiitoksia sinulle hyvistä Kabola vinkeistä ja neuvoista, kyllä minä sen E7 hommaan ja eiköhän näillä täältä Foorumilta saamillani ohjeilla se asennukkin. Tuo Lahti32 piirti oikein hyvän kuvan tuosta vesikierrostakin ja palaan asiaan jos ongelmia syntyy.
Terv. Veikko
Terv. Veikko
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Re: Projekti mielessä (aina)
Omassa laskin sen 5cm olisi pitänyt 15cm. Pakoputken pää on paljon matalammalla, eikä ole ottanut kertaakaan kiinni. Mutta jos on tilaa niin ei kannata laskea yhtään. Löpö on hyvä saada lämpimäksi niin kaasuuntu helpommin liekkimaljassa. 5-20C olisi jo hyvä 55C on syttymispiste eli ollaan jo vaarallisissa lämpötiloissa. Kanava vain säiliötilaan ja isontaa kanavaa jos ei lämmitä tarpeeksi. Liisan veli on ilmasoinitiasentaja joka kätevästi pyöräytti kauluksen, jonka laitoin poppareilla ja Sikalla kiinni. Eikä ole ainakaan vielä vuotanut. Mulle neuvottiin pumpun asentaminen Kabolan syöttöön ennen pannua ja siinä se onkin. Putket voi vetää eri lailla mutta muista se väh. kaksi piiriä ja Kabola keskellä (mikä estää vaikka 3 tai 4 piiriä kunhan pannu on keskellä). Tv. Arivjk55 kirjoitti: Arilta kysyisin paljonko laskit auton ala reunasta kabolan pohjaa siis pellin arvelin noin 15 cm. Minulla on tässä sivu tavaratilojen auton keskellä läpi noin 30 cm korkea tila sinne sais hyvin löpösäiliön ja voisko sinne tilaan laskea kapolan yläpään lämpöä. siellä tilassa on myös vararengas. Niin ja piipulle pitää sitten kaulus katolle tehdä mitenkäs sen saa veden pitävän.Siellä auton keskitilassa vois lämpöputket kabolasta vetää läpi toiselle puolelle autoa kun siellä ne kulkee ja kiertää keskioven kaksi putkea rinnan toiseen meno ja toiseen paluun ja kiertovesipumpun vois sinne myös laittaa. Minulla ei vielä mitään kiirettä katsastus vasta helmikuun loppuun 08v.
#048
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Kyllä mulla tilanpuolesta se kabola sopisi vaikka en laskis yhtään ja se on ihan keskellä autoa auton keski tai laita tavaratila tuo tavaratila on ainakin 1m korkea ja kabola olis 80 cm ja puuta tuossa katto jo on ja jos lämpöä lasken keskitilaan niin se viilentäs kabolan yläpään lämpöä. Niin jos kanavan säiliölle tekisin niin läpi virtaus pitäs olla muuten säiliö voi lämmetä liikaa, jos laskisin yläpään lämmön vapaasti vaan sinne keskitilaan niin ei varmaan liikaa lämpiäs, jos liian vähän niin ne tavaraluukut kummallakin puolella vois lämpöeristää.Tuosta kabolan laskemisesta vielä niin piipun pituuden takia laskea, muuten piippu liian ylös auton katolta, auto noin 3.2m korkea jos piippu 50 cm yli katon niin sittenkin vasta 3.7m tulis korkeus. Noita vesi piiriä en oikein tässä autossa ymmärrä, kabolassa vaan lähtö ja paluu ja tässä autossa kiertää kaksi putkea rinnan koko auton Lahtis32 piirti minulle hyvän kuvan noista putkista ja paikan josta suljen moottoriin menon ja sitten laittaisin kapolasta menon yläputkeen ja paluun alaputkesta ja pumpun tuohon menoputkeen. Noinhan se on itselleenkin laittanut ja lämmittää sähkövastuksella. Kiitoksia taas neuvoista, näitä tyhmiä kysymyksiä minulla tuntuu riittävän.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Kysyisin noista perävaloista eli vasen parkkivalo ei nyt pala laitoin uuden polttimon, mut ei auta kun siihen ei nyt tule virtaa ollenkaan. Mitenkähän nuo johdot tässä Volvossa oikein kulkee, kun ei tuolla tavaratilan puolellakaan näy mitään. Missä lie lähin liitin kohta jos siinä jotain hapettumaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Johtosarja nousee takaseinän sisällä ylös josta se jatkaa matkaansa keulaan niputettuna seinään kattokanavan sisällä. Kunnes menee lopulta porrasmontun alustakeskukseen jossa on sulakkeet. Taitaa olla niin ettei johdoissa ole yhtään liitintä auton matkalla. Joitain asioita on sisävalaistuksen puolella haaroitettu mutta ne on huolellisesti tehtyjä juotoshaaroja.
Ei sitten ole maadoitusvika? Toimiiko ylähäällä oleva äärivalo? se on samassa sulakepiirissä.
Ei sitten ole maadoitusvika? Toimiiko ylähäällä oleva äärivalo? se on samassa sulakepiirissä.
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Minäkin otan mielellään vastaan piirrustuksen, kun pitää kai itsekkin jokin lämmitysmuoto laittaa...vjk55 kirjoitti:B9M Ari. Paljon kiitoksia sinulle hyvistä Kabola vinkeistä ja neuvoista, kyllä minä sen E7 hommaan ja eiköhän näillä täältä Foorumilta saamillani ohjeilla se asennukkin. Tuo Lahti32 piirti oikein hyvän kuvan tuosta vesikierrostakin ja palaan asiaan jos ongelmia syntyy.
Terv. Veikko
Vai voisiko Lahti laittaa sen tuonne galleriaan??
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Onkohan sulla samanlainen putkisto? Kokeilen saisinko kuvan galleriaan
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Paras lämmitys kulkuriin
Nyt olen saanut tuon kabola kaminan jo paikalleen. Pientä mokaa tuli tuon kehikon rakentamisessa, kun tein sen ennen kun ostin tuon kaminan, nuo sivurautat oli vähän liian lähellä vaikka esitteestä olin mitat katsonut, kabolan varoventtiili on tässä sivullepäin vaikka kuvassa oli eteenpäin ja taakse josta lämpöputket lähtee piti laittaa liitäntä joka vei lisätilaa takaa noin 7 cm niin ja polttoaine liitäntä on myös sivulla. Aikapaljon tuota alas laskua myös tuli jos auto uppoaa liejuun niin varmaan kabolan pohjarautat on myös maassa kiinni ja kiviä myös varottava silläkohtaa. Savupiipun tilasin valmiina piippujen valmistajalta se on eristyksineen noin 25 cm paksu ja sisäputki näkyy kummastakin päästä 10 cm , sekin on nyt jo paikallaan ja kyllä se auton korkeutta piipun hatun kanssa nostaa aikapaljon kokokorkeus nousee varmaan tuonne 3,8 m, mut eikös se vielä siltojen ali mene, ei ihan joka huoltoaseman lipanalle mahdu. Ei vielä niin valmis ole että lämmittää vielä voisin, putket vielä kytkemättä ja kiertovesipumppu. Niin ja moottoriin menevä sulku tekemättä.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Paras lämmitys kulkuriin
no se on hyvä että lämmintä tulee kapiiniin.itse painin tämän päivän tuon vebaston kanssa,meinas ottaa koville mutta nyt toimii kuin junan vessa.täytyy tulla katsomaan sitä sun kaminaa joku päivä.
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000