Paras lämmitys kulkuriin

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Olen miettynyt mikä olis paras lämmitys kulkuriin.
Nyt olen päätymässä ratkaisuun Venekamina.
Kabola E 10 11,6 kW ( riittääkö ) lämmittää auton omat patterit.
Tuo kapola on Hollantilainen Venekamina. Ei tarte sähköä ollenkaan.
Polttaa tupaöljyä tankki vaan 20 cm korkeammalla niin toimii ilman sähköä.
Kiertovesipumppu pitää laittaa joka vie ainoastaan sähköä.
Kävis hyvin entisen wepaston paikalle, piippu vaan katonläpi, ei kovin
paljoa katon yläpuolelle niin ei tarvii ottaa pois ajonaikana.
Tietenkin tuota käytetään vaan yövyttäessä ja muuten paikallaan oltaessa.
Laitan linkin tähän tuosta Kapolasta.

> http://www.marinea.fi/kabola.htm

Ainut huonopuoli on tuo hinta Kapola E 10 11,6 kW maksaa 1990 €
ja kiertovesipumppu, savupiippu, tankki vielä erikseen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Se sinun tulee tarkistaa että pannu kestää sen paineen joka putkistussa in normaalissa ajossa. Linja-auton lämmitysputket ovat osa moottorin suljettua jäähdytinjärjestelmää.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Mulla on se Kabolan 5kW ja olen tyytyväinen. -20C riittää hyvin mutta ei ole ollut vielä täysillä kun tuota patteriverkostoa pitää isontaa että riittää luovutuspinta-alaa. Mulla on kyllä vähän ikkunapinta-alaa ja finfoamit ympäriinsä, että kyllä sinulla saa olla se 7kW.
Huomioitavaa: Auto pitää olla aina lähes vaaterissa että kaminan pohja pysyy kuumana, jos vinossa niin osa pohjasta pysyy kylmänä ja palaminen ei ole niin täydellistä. Kiertovesipumppu maksaa 230€ joka kierrättä "oikealla'" nopeudella. Käy vapaakiertokin paksummilla putkilla ja patterit pitää koko ajan hieman nousta. Pitää ostaa erikseen mekaaninen kiehumisen estin n.130€. Kokonaispaino on lievästi sanottuna optimistinen 5kW 45kg tosiasiasssa lähes 70kg mutta se ei meidän autoissa haitttaa. Sinullahan on Kestokumi lähellä Jyvaskylässä , josta oman Kabolan ostin. Minäkin meinasin ensin 7kW vähintään , mutta eivät myyneet kun sanoivat minun rajäyttävän koko järjestelmän. On kiloWatteja ja sitten on KabolakiloWatteja. Tv. Ari
#048
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja edu99 »

moro uutena asiana löysin netistä tuommoisia :lol: http://www.spadealers.fi/main/fin/Uppva ... s.asp?ID=3
http://www.spadealers.fi/main/fin/Uppva ... s.asp?ID=7
mutta kun joku osaisi laskea tuolle kaasu vehkeelle kulkurin vaatiman lämpötehö määrän ja kuinka paljon noin tuota kaasua menisi? :roll: tuossa esim. lämmittää tuon 1000L vettä, mutta kuinkas monta litraa kulkurissa yön aikana? :?:
terv edu99
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Naapurilla on toi puulla lämmitettävä versio, tosin en usko että ainakaan se sopisi autoon... toi kaasu vois mennä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

vjk55 kirjoitti:Olen miettynyt mikä olis paras lämmitys kulkuriin.
Olisiko keskuslämmityskattila sopiva,webaston polttimella? Etuna olisi noin 200 l vesitila joka toimisi varaajana ,valmiina sähkovastukselle paikka lämminvesikierukka .Ajon aikana voisi lämmittää moottorinhukkalämmöllä.
Pohjantähti
Teiden Ritari

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Iso varaaja ottaa ikuisuuden lämmetä talvipakkasesta (ja vasta sen jälkeen lämpeää muu auto). Paitsi jos sitä pitää jatkuvasti lämpimänä läpi talven.

Itse laittaisin auton lämmityksen ihan ilman varaajaa oli se sitten webastolla, kaasulla tai jollain muulla vastaavalla auton/vaunun/jne lämmitykseen tarkoitettu vehje. Vesivaraajaa vain sen verran kuin suihkussakäynti ja tiskivesi vaatii. Tulisi nopeasti reagoiva systeemi. Jos aihiossa sattuu olemaan bussikaliiberin noin 30kw webasto tallella, jättäisi sen pikalämmittimeksi kylmiä talvilähtöjä varten, rinnalle pienempi webasto jatkuvaan käyttöön. Kulkuristahan on ikkunoita peitetty eristeellä niin lämmön ylläpitämiseen riittää paljon normaalibussia pienempi teho. Riittää akutkin helpommin.

Jossain päin maailmaa harrastavat vesivaraajan tilalla vesijohtoveden "lennosta" ilman varaajaa lämmittäviä ainakin kaasukäyttöisiä laitteita, kävisiköhän semmoinen kulkuriin?
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Arille paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä. Kyllä minä olen monenlaisia
lämmityssysteemiä tutkinut, mutta kyllä tuo Kabola tuntuu parhaalta.
Kestokumi en minä tiennyt mitään että sieltä niitä saa. Kysyin yhtestä
veneliikkeestä niin eivät tienneet kapolasta mitään ja arvelivat että ei
niitä Jyväskylästä saa. Täytyypä mennä käymään kestokumissa.
Ja 7 kW jos jo riittää. Mites teit tuon savupiipun eristetty varmaan pitää olla.
Niin ja kiehumisen esto venttiili, sitten kiertovesipumppu onko 12 vai 24 volttinen.
Kiertoveden säätöventtiili vois olla jolla vois säätää kierron määrää, vai
tarviiko. Mites termostaatti voiko linja-auton omilla säätöventtiilillä säätää.
Tässä on kaksi säätöventtiiliä molemmissa säätö 0-5 noin numeroissa.
Kyllä minusta patterilämmitys kun se kiertää koko auton on hyvä ja antaa tasaisen
lämmön. Pitääkö minun suurentaa pattereita. Tässä autossa on kolme puhallinta
joissa vesi kiertää, mut en minä niitä yöllä voi päälläpitää hurisee liiankovasti.
Tuo nykyinen wepastokin pauhaa niin kovasti että en minä saa nukuttua, eikös tuo
kabola ole äänetön kiertovesipumppu tietenkin vähän pörisee. Ja wepasto vie liikaa
virtaa. Kestääkö tuon kaminan kennot auton ajonaikana syntyvän paineen.
Tuo kiehumisen esto toimiiko se automaattisesti ja miten.
Sitten löpötankki minne asensit ja kuinkasuuren.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Vain tiedoksi:
11 kg Propan nestekaasupullon sisältämä energia määrä on n. 350 kWh
eli jos käytät 5 kW/h niin pullo riittää 3 vuorokautta :!:

:idea: Vai muistanko väärin tuon energiamäärän :?: :(
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Mites teit tuon savupiipun eristetty varmaan pitää olla.
Niin ja kiehumisen esto venttiili, sitten kiertovesipumppu onko 12 vai 24 volttinen.
Kiertoveden säätöventtiili vois olla jolla vois säätää kierron määrää, vai
tarviiko. Mites termostaatti voiko linja-auton omilla säätöventtiilillä säätää.
Piipun sisus on 114/1.5 mm rosteriputkea jota saa metritavarana. Päällä 50mm palovilla verkolla (oli muuten kallein ostos piippuun). Päällä on rosteripellistä pyöristetty pelti joka poppareilla kiinnitetty. Jos tekisin vielä piipun laittaisin yhden kerroksen lisää josta ilma kiertäisi.. Nyt piipun ylälämpötila nousee +70C ja "pannuhuoneen" ylälämpötilaa sais alas. Ja piipun minimipituus tule olla väh. 2,5m. Minulla on vain 24V.
Kabolan päävesikiertoon ei saa laittaa mitään estoja kuten termostaatteja, koska Kabolan antama lämpö on hukattava johonkin . Laskin omassa suurin piirtein minminä antaa 800W =0,18dl/h. Kun laitan lämmönvaihtimen niin systeemiin tulee termostaatti joka alkaa hukkaamaan koneesen lämpöä kun säädetty lämpötila ylittyy. Hankalassa oli Kabola päällä koko ajan minimillä. Päivällä piti olla ikkunat myös auki ja yöllä oli koko ajan kattoluukut auki. Aamuyöstä oli käynyt lähes nollassa ja sisällä aamulla oli 23-26C.
vjk55 kirjoitti:Kyllä minusta patterilämmitys kun se kiertää koko auton on hyvä ja antaa tasaisen
lämmön. Pitääkö minun suurentaa pattereita. Tässä autossa on kolme puhallinta
joissa vesi kiertää, mut en minä niitä yöllä voi päälläpitää hurisee liiankovasti.
Tuo nykyinen wepastokin pauhaa niin kovasti että en minä saa nukuttua, eikös tuo
kabola ole äänetön kiertovesipumppu tietenkin vähän pörisee. Ja wepasto vie liikaa
virtaa. Kestääkö tuon kaminan kennot auton ajonaikana syntyvän paineen.
Tuo kiehumisen esto toimiiko se automaattisesti ja miten.
Sitten löpötankki minne asensit ja kuinkasuuren.
Minulla on bussipatterit kiertämässä koko autoa keskeltä kahteen piiriin. Jos kabolaan laitta vain yhden piirin niin lämpötilaero tulee liian suureksi ja lämpotilan pitäminen tasaisena hankalaa koska piirin päässä jo neste kylmänä. Helpoin asennus keskelle autoa. Kannatta tehdä eristetty luukku johon myös patteri. Puhaltimia voi lammitettäessä käytää hyväksi ilman kiertoon, mutta kuka helevetti sitä mökää muuten viittii kuunnella. "Kabolan" Bolin kiertovesipumppu pitää vain sirinää kun laittaa korvan viereen. Kädellä joutuu kokeileen pyöriikö kun vähän värisee. Liian tehokas pumppu kierrättää liian nopeasti eikä neste kerkeä lämmetä. Oma koeponnistettiin 2,0 baarin ja sen ainakin kesti. Kiehumisenesto on kuparijohdolla yhdistetty kabolaan anturilla ja toimiin täysin mekaanisesti katkaisten polttoaineen saannin. Jos lauennut niin pannu sammuu ja nappi vain takaisin ylös ja sytytys niin taas pelittää. Tankkina oin vain "väliaikaisesti"30 litran muovikanisteri remmeillä kiinni alustassa. Huomioitavaa on että Kabolan lämmönsäätimeen on merkattu viiva jonka yläpuolella säiliön pohja pitää olla väh. 15 cm niin ei tarvitse pumppuja vaan valuu itsestään. Reisussa mukana 25l ja 10l kanisterit täyttöä varten. Tv. Ari

Teknsitä tietoaKabolasta


Jk. Kirjoitin tämän jutun toistamiseen, kun aamulla sain valmiiksi niin perkele hävitin sen esikatselutilasta
Viimeksi muokannut B9M, 12 Syys 2007 19:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#048
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

[quote="KajNyy1"]11 kg Propan nestekaasupullon sisältämä energia määrä on n. 350 kWh
eli jos käytät 5 kW/h niin pullo riittää 3 vuorokautta

Vai muistanko väärin tuon energiamäärän


Kyllä 11 kg nestekaasupullossa on energiaa noin 140 kwh ,eli noin 13 kw/kg.
Kaasulämmitys ei ole oikein käytännöllinen talviaikaan ,koska kaasua saa kuljettaa enintään 25 kg mukana.
Pohjantähti
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

KajNyy1 kirjoitti:Vain tiedoksi:
11 kg Propan nestekaasupullon sisältämä energia määrä on n. 350 kWh
eli jos käytät 5 kW/h niin pullo riittää 3 vuorokautta :!:

:idea: Vai muistanko väärin tuon energiamäärän :?: :(
Kyllä minullakin on sellaista tietoa että 11kg olisi n 144kW/h eli kesällä enemmän pakkasella vähemmänTv. Ari
#048
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

B9M kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Vain tiedoksi:
11 kg Propan nestekaasupullon sisältämä energia määrä on n. 350 kWh
eli jos käytät 5 kW/h niin pullo riittää 3 vuorokautta :!:

:idea: Vai muistanko väärin tuon energiamäärän :?: :(
Kyllä minullakin on sellaista tietoa että 11kg olisi n 144kW/h eli kesällä enemmän pakkasella vähemmänTv. Ari
No ton takia mie epäilin kun 2,4 kW teholla ei tuo pullo kestännyt kuin vajaat 3 päivää
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Suuret kiitokset taas Arille hyvästä Kabola selostuksesta. Kyllä nyt alkaa tuon kaminan
toiminta selkenemään. Minulla tämä 30kW wepasto sen kun laittaa päälle niin 5-10 minuttia
on patterit ja moottori lämmin 80 astetta. Tässä ei mitään lokilämmittimiä. Ymmärsinkö
että sinä laitat lämmönvaihtimen jonkakautta lämmität moottorin. Enkös minä voi
heittää tämän wepaston pois ja laittaa senpaikalle kabolan ja putket vaan kiinni kabolaan.
Mites tuo auton oma paisuntasäiliö voiko se olla mukana kabolan nesteen kierrossa.
Pitääkö tuolle kaminalle rakentaa suljettu kaappi, siis seinät lattia ovi. Kai se ilmaa tarvii
että palaa. Täytyy nyt kysyä kaikenlaista, kun sinä olet asiantuntija koska sinulla kabola
jo toimii.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Suuret kiitokset taas Arille hyvästä Kabola selostuksesta. Kyllä nyt alkaa tuon kaminan
toiminta selkenemään. Minulla tämä 30kW wepasto sen kun laittaa päälle niin 5-10 minuttia
on patterit ja moottori lämmin 80 astetta. Tässä ei mitään lokilämmittimiä. Ymmärsinkö
että sinä laitat lämmönvaihtimen jonkakautta lämmität moottorin. Enkös minä voi
heittää tämän wepaston pois ja laittaa senpaikalle kabolan ja putket vaan kiinni kabolaan.
Mites tuo auton oma paisuntasäiliö voiko se olla mukana kabolan nesteen kierrossa.
Pitääkö tuolle kaminalle rakentaa suljettu kaappi, siis seinät lattia ovi. Kai se ilmaa tarvii
että palaa. Täytyy nyt kysyä kaikenlaista, kun sinä olet asiantuntija koska sinulla kabola
jo toimii.
Lämmönvaihtimella erotan järjestelmän nesteet toisistaan eli moottorin ja Kabolan. Nyt on samat nesteet hana vain välissä. Lämmittää voi sitten kummat nesteet haluaa. Ajaessa tietysti Kabolaa ja pitkään parkisssa ollessa Kabolan puolelta koneelle. Minulla on se Webasto kanssa 30kW ja se jää Kabolan puolelle. Alä poista Webastoa jos se toimii juuri sen takia että saa nesteet äkkiä lämpöiseksi. Jos lämmität vain kabolalla niin menee pakkasella yli vuorokausi ennen kuin lämpötila on 20C. Vaikka parkissa ollessa alkaa lämmittään moottoria Kabolan puolelta niin on hyvä pistää samalla Webasto päälle niin riittää lämpöä koneen lämmittämiseen. Jos lämmönvaihdin niin molemmissa pitää olla omat paisuntasäiliöt. Jos lämmitysjärjestelmä käy kylmänä(pakkasella) niin nestetilavuudesta 10% pitää olla paisuntasäiliön koko. Minulla yläkanttiin 80l eli paisuntasäiliönä 2x4l. Jos laitat Kabolan Webaston putkiin niin termostaatit pois että kiertää vapaasti. Minulla on Webastolle liian pieni koppero jossa yläpuolinen lämpötila tahtoo nousta aika lämpimäksi. Sinäkin joudut asentamaan Kabolan alas tai sitten tulee melkoisen korkea piippu katolle kun se minimimitta on 2,5m. Kyllä kait sen Kabolan pystyy asentamaan vaikka olohuoneeseen , mutta täytyy muistaa että ollaan tekemisissä polttoöljyn kanssa ja se tuoksahtaa. Ilma-aukon pitää olla vähintään kaksi kertaa piipun halkaisijan kokoinen. Ja laita suljettavat ilmaaukot ettei sateella pyörii vesi/kura sitten Kabolankin ympärillä. Jos ei ole lämmönvaihdinta niin voi särkeä moottorin tai kabolan kylmä/lämpö iskulla. Ulkona -20C ja kabolassa vesikiertolämpötila +65C ja avaat hanat tarkoittaa sitä että se -20C neste menee kabolaan ja +65C koneeseen. Taiteen laji aina pikkuisen raottaa hanaa ja seurata että nesteet sekoittu hitaasti, aina kumminkin hirvittää. Asiantuntijan löydät Kestokumista, minä vain teen heidän tietojen perusteella omia ratkaisuja. Pitää muistaa että lämmittäminen ja lämmön ylläpitäminen on kaksi eri asiaa. Kabola on lämmönylläpitämisessä tosi hyvä värkki. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Nyt kävi minullekkin nii että kirjoitin pitkän viestin ja se lensi pittiavaruuteen harmi.

Sitkeästi yritän uudelleen.

Tästä lämmitysasiasta tulikin oikein mielenkiintoinen asia.
Yritän lyhyemmin kertoa mitä nyt ajattelen.
Tuo wepasto on minulla varmaan eripaikassa kun sinulla se on mulla
vasemman eturenkaan takana avonaisessa paikassa kahten rautapalkin päällä
ihme merkkinenkin jokin krosso tietysti se on pellillä koteloitu pakoputkikin on
jotain 125mm ja suoraan alas jos kuivassa maastossa päälle laittaa niin
metsäpalo heti ja palaa koko auto. Noiten palkkien päälle kävis kabola hyvin
ja on tarpeeksi alhaalla.
Ajaessa moottori jaksaa lämmittää koko auton muutaman kilometrin jälkeen
patterit tulikuumat jos venttiilit auki pattereille, ei tarvii wepastoa lisänä
eikä moottori käy liian kylmänä vaikka vesi kiertää moottorissa ja patterissa.
kesällä patterit kiinni silti ei käy liian kuumana.
Nyt kun lopettaa ajon kylmällä niin sit vaan kabola jatkamaan lämmitystä.
Sitten jos auto seisoo kylmässä ilman lämmitystä nii eikös kiertovesipumppu
ensin päälle ja sitten kapola, luulis kapolan jaksavan aikapian veten lämmittää
että auto käynnistys.
Tietysti jos viikkoja seisoo parkissa niin silloin turhaan pitää moottorin
lämpimänä kabolalla.
En ole kerinnyt vielä käymään tuolla kestokumissa.
Tämä autonrakentelu alkaa minuakin ihan tosissaan kiinnostamaan.
Euroja vaan taitaa palaa liikaa minun tuloilla.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kerron vielä miten tuo minun Mitsu lämpiää.
Kun lämmitän kaasulla riimus poltin niin tuossa järjestelmässä on
lämmönvaihdin jonka kautta lämpiää moottori, mut moottoritilassa on
oma kiertovesipumppu jolla kierrätän moottorin vettä. Sitten toisinpäin
jos ajaessa laitan asuintilassa kiertovesipumpun päälle ja yritän siten
moottorin lämmöllä lämmittää asuintilaa niin ei lämpiä yhtään.
Kysyin Jyväskaravaanista että miten saan asuintilan lämpiämään
ajaessa. Sanoivat että pitä kaasupoltin päällä ajaessa, ei moottori jaksa
asuintilaa lämmittää lämmönvaihtimen kautta. tuossa on moottorin
vesitila erillinen, on vaan se lämmönvaihdin,jolla voi moottoria senverran
lämmittää että lähtee käyntiin. Varalta on vielä lokilämmitin.

Linja-auto erijuttu kun lähtee ajamaan ja patteriventtiilit aukaisee täysille
niin 20 km ja patterit tulikuumat, eikä ole mitään lämmönvaihtimia. Kyllä
moottori jaksaa lämmittää, onhan se vähän isompi konekkin kun mitsun 3,3 L
Nyt minä ajattelen että kun pysähdyn yöpymään ja sammutan moottorin
senjälkeen jatkan lämmitystä niin että kabolan kiertovesipumppu päälle ja
kabola käyntiin. Voiko tuo olla noin yksinkertaista, vai olenko ihan hakotiellä.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Noiten palkkien päälle kävis kabola hyvin ja on tarpeeksi alhaalla.
Ajaessa moottori jaksaa lämmittää koko auton muutaman kilometrin jälkeen
patterit tulikuumat jos venttiilit auki pattereille, ei tarvii wepastoa lisänä
eikä moottori käy liian kylmänä vaikka vesi kiertää moottorissa ja patterissa.
Nyt kun lopettaa ajon kylmällä niin sit vaan kabola jatkamaan lämmitystä.
Sitten jos auto seisoo kylmässä ilman lämmitystä nii eikös kiertovesipumppu
ensin päälle ja sitten kapola, luulis kapolan jaksavan aikapian veten lämmittää
että auto käynnistys.
Omassa on Kabolan pannuhuoneena filmivanerista tehty koppero. Et kai suoraan vain palkkien päälle asentaa Kabolaa. Patterit on sinun systeeemissä niin kuumat kuin on moottorin termostaatin lämpötila n.80C ja lämpöä riittää kunhan ei vain tyhjäkäyntiä Volvo käy. Jos on paljon pakkasta nii kyllä se kylmä kone monta sataa kiloa rautaa vie lämpöenergiaa että Kabolalla kestää tunteja saada koneeseen sen verran lämpöä että starttaa. Lähteepä oma Volvo -15C hehkulla käyntiin jos on pakko. Tv. Ari
#048
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Kerron vielä miten tuo minun Mitsu lämpiää.
Kun lämmitän kaasulla riimus poltin niin tuossa järjestelmässä on
lämmönvaihdin jonka kautta lämpiää moottori, mut moottoritilassa on
oma kiertovesipumppu jolla kierrätän moottorin vettä. Sitten toisinpäin
jos ajaessa laitan asuintilassa kiertovesipumpun päälle ja yritän siten
moottorin lämmöllä lämmittää asuintilaa niin ei lämpiä yhtään..
Kyllä on nyt lämmönvaihtimessa vikaa jos noin toispuoleisesti toimii. Kyllä pienemmätkin koneet lämmittää asunto-osaa ihan riittävästi kun on lämmönvaihdin suunniteltu oikein.
vjk55 kirjoitti:Nyt minä ajattelen että kun pysähdyn yöpymään ja sammutan moottorin
senjälkeen jatkan lämmitystä niin että kabolan kiertovesipumppu päälle ja
kabola käyntiin. Voiko tuo olla noin yksinkertaista, vai olenko ihan hakotiellä.
Noinhan se toimii periaatteessa ja käytännössäkin. Kyllä kabola ylläpitää lämpöä hyvin mutta pakkasella tuon koneen lämmittäminen vie niin paljon kilowatteja että riittääkö mikään. Tv. Ari
#048
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Se lämmittimen merkki on varmaan STROCO , sitä on kahta mallia ainakin .
Webaston näkönen ja juttelevat tasku strocosta semmonen aika pieni peltikuoren sisällä .
Näissä on säädettävä pannutermostaatti .
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä tuo lämmitin on varmaan se STROCO ja tässäkin on termostatti asteet
taisivat olla 0- +80 kun kerran katsoin lootan sisään ja säätö oli +80 asteessa.
En nyt viitsinyt tuota merkkiä mennä kyljestä katsomaan kun yksi peltikin
pitää irrottaa ennen kun näkee. Pitkän seisonnan jälkeen kytkinkotelossa oli
jokin jumissa kun ei käynnistynyt. Ajoin wepastokorjaamoon niin heti kun näki
merkin niin sanoi että nyt täytyy nostaa kädet pystyyn, kun ei kuulema mitään
kokemusta eikä mitään kytkentäkaavioita kyseiseen merkkiin. Jos jollain olis
tuosta merkistä tietoja tai kirjallisuutta niin mielelläni ottaisin niitä vastaan.
No kyllä siinä ei suurta vikaa ollut, virtapäälle ja muutama nyrkinisku
kytkinkoteloon niin jysähti käyntiin ja on senjälkeen pelannut jotenkuten ja
välillä hyvinkin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Arille vielä en suoraan palkkien päälle, mut sehän helppoa jos vilmivanerista voi
kopperon tehdä. Voiko pohjankin mitenkä turvaetäisyydet ettei koppero syty
palamaan ja kyllä minun pitää varmaan vahvistaa noita palkkiakin että ainakin
100 kg kestää tai enempikin,ettei tielle putoa. Nyt näiden keskustelujen perusteella tulen
siihen käsitykseen että minun kannattaa säilyttää tuo Wepasto.
Kyllähän kaminalle muukin paikka löytyy, kuitenkin aika keskelle autoako olis paras.
Tässä varmaan on valmiina kaksi piiriä kun on kaksi venttiiliä eri putkissa. Täytyy
siellä kestokumissa pyytää tekemään piirros tuosta kytkennästä. Mites Ari piirrä
jonkinlainen putkiston kytkentä piirros jos viitsit kiitos! Tuota mietin tässä minun
systeemissä että onko se pahaksi moottorille jos lämmitys aina kiertää myös
moottorin kautta ja hukkaako se sinne pakkasella liikaa lämpöä.
Tuohon Wepaston pakoputkeen täytyy varmaan mutka taaksepäin tehdä ettei ole
suoraan alas, ei tuo putken halkaisija taita ihan 100mm olla kun nyt sitä katsoin.
En ole oikein innostunut tuota lämmönvaihtinta laittamaan jos pärjäis ilman sitä.

Terv. Veikko
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Arille vielä en suoraan palkkien päälle, mut sehän helppoa jos vilmivanerista voi
kopperon tehdä. Voiko pohjankin mitenkä turvaetäisyydet ettei koppero syty
palamaan ja kyllä minun pitää varmaan vahvistaa noita palkkiakin että ainakin
100 kg kestää tai enempikin,ettei tielle putoa. Nyt näiden keskustelujen perusteella tulen
siihen käsitykseen että minun kannattaa säilyttää tuo Wepasto.
Omasssa pohja 25mm ja seinät 12mm filmistä. Lämpö nousee ylös ja alhalla voi olla justiinsa plussan puolella ja ylhäällä se 70C. Väliä seiniin on vain se n15cm. Polttoöljy on saatava vähän lämpenemään joten putkea kiertämään vähän sisäpuolelle tai pieni säiliö. Kopperon rungon tekoa.
vjk55 kirjoitti: Mites Ari piirrä jonkinlainen putkiston kytkentä piirros jos viitsit kiitos! Tuota mietin tässä minun systeemissä että onko se pahaksi moottorille jos lämmitys aina kiertää myös
moottorin kautta ja hukkaako se sinne pakkasella liikaa lämpöä. Tuohon Wepaston pakoputkeen täytyy varmaan mutka taaksepäin tehdä ettei ole suoraan alas, ei tuo putken halkaisija taita ihan 100mm olla kun nyt sitä katsoin. En ole oikein innostunut tuota lämmönvaihtinta laittamaan jos pärjäis ilman sitä. Terv. Veikko
Yksinkertaisuudessaan Kabola on keskellä autoa ja menoputki tulee suoraan ylös ja jakaa lämmön T-haaran kautta eteen ja taaksepäin patterin yläputkena. Patterilinjojen päässä muuttuu paluulinjaksi patterin alaputkena josta taas T-haaran kautta alas Kabolalle lämmitettäväksi. Jos jompaan kumpaan piiriin näistä lisäät koneen lämmityksen niin paluulinja on aivan liian kylmä. Mitä sinä konetta turhaan lämmität jatkuvasti, pari tuntia ennen kun pitää lähteä niin aloita lämmitys. Alas eri piiri koneen lämmitykseen ja pitää sitten tietää että lämpötila laskee sisällä koska koneen lämmitys vie niin paljon lämpöenergiaa paitis tietysi jos otat Webaston avuksi. Korostan vielä että koneessa voi olla se -20C ja ylhäälläö kierrossa se 60C ja kun avaat hanat nämä sekottuu ja tulee melkoinen lämpö/kylmäisku ja se voi särkeä jotain. Jos on lämmönvaihdin niin sitä ei voi tapahtua.
Webaston pakoputkiin on käyrät joka heittää pakokaasut sivulle tai sitten hajoittaja joka suuntaa pakokaasut suoraan alas isolle alalle. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Hyvännäköinen koppero sinulla on ja kyllä tuo varmaan kestää niin ja aika alhaalle
olet saanut. Eikö tuo ensimmäisenä maahanota kiinni jos ilmajouset vuotaa.
Minulla kun lehtijouset ja lisänä ilmapussit, niin ei näy laskevan yhtään.
Nyt kävin siellä kestokumissa, kävitkö sinä täältä sen kaminan hakemassa.
Se oli aika salaperäinen liike,mut ei siitä sen enempää, hyvät neuvot kyllä antoi
ja muisteli että sinun olis olut vaan E3 onko se E5 sanoi että minäkään en
tarvitse E5:tä suurempaa ja lämmonvaihdimia siellä oli 6kW:sia sekin painoi
ainakin30kg. Sitähän voi moottorinpuolelta säätää että ei ajaessa lämmitä liikaa
asunto-osaa jos ei kova pakkanen. Minun Mitsussa on tuo lämmönvaihdin liian pieni.
Sanoi kyllä lämmönvaihtimenkin maksavan aikapaljon, ei hintaa muistanut
ennen kun katsoo. Niin kyllä se vesikierto pitää olla erillään moottorista se
lämmönvaihdin väliin ja moottorinpuolella pitää olla oma kiertovesipumppu.
Sitten kalvopainesäiliö pitää laittaa veden laajenemisen takia se ei tarvii olla kovinsuuri.
Kalvosäiliön voi laittaa minnevaan,jos avo säiliö niin se pitää johonkin ylös laittaa ja
ei avo säiliöitä enää juuri käytetä. Löpötankki ylemmäksi niin kun kerroit ja talvilaatua.
Sitten se kiehumisen estin, eikös se ole vaanlämpöanturi joka laukiaa määrätyssä asteessa
ja pitää napista painaa sit pois jos on lauennut, ei kai laukia jos ei kiertovesipumppuun
tule häiriötä. Miten teit sen piipun hatun onko se jotenkin erikoinen. Sitten talvella
missä kohti kabolan säätö on sinulla -20 asteen pakkasessa 1-6 pykälää.
Onko sinulla tuo piippu ajaessa paikallaan, ettei niin korkea että pois pitää ottaa.
Aika homma tuon järjestelmän teossa on ja kalliskin tulee, kun näinkin vanha auto mulla.
Kysyin vielä että eikö kabola jaksaisi tuota moottoria lämmittää pakkasella, niin arveli
että jaksaa. Sanoi että Venäjällä siperiassa lämmittävät kabolalla asuntoparakkia ja
parakin patterien kierrosta suoraan pikaliitin putkella isoon työkoneen moottoriin
ja lämpiää niin että lähtee käyntiin, liekö niissä lämmönvaihtimia tuskin.
Lopetan nyt tälläkertaa, muutenhan tästä romani tulee. Mielenkiinnolla kuuntelen kokemuksia
sinulta kabolan käytöstä.

Terv. Veikko
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja pompo »

Offtopic:

Veikolle pieni toivomus: älä laita tekstiä luodessasi rivinvaihtoja joka väliin, vaan anna lomakkeen rivittää teksti. Tuloksena on huomattavasti helpommin luettavaa löpinää.
Vastaa Viestiin