Tervehdys ja hatunnosto kaikille!
Vuosia jo pikkuisen poltellut ja kuumottanut tuollaisen pitkän hankinta ja rakentaminen reissukäyttöön, eikä netin ja palstojen selaaminen ainakaan ole asiaa helpottanut. Nyt sitten keväällä kärpänen puri oikein kunnolla ja huomenna olisikin tarkoitus ensimmäistä aihiota käydä ihmettelemässä
Kiikarissa on siis koko ajan ollut vanhempaa kalustoa ja ensimmäisenä ehdokkaana on ´79 B58 Wiima. Tässäkohtaa hieman alkaa jännitämään, kun tunnetusti hyvää ei saa halvalla, mutta parhaan saa, eikä tämäkään ole poikkeus. Paino siis sanalla aihio. Liikkuu(liikkui) omin voimin, rakentaminen on aloitettu(sisusta purettu) ja takarunko tehty uusiksi. Ja sitten se iso mutta, myyjän mukaan kone naputtaa, epäili laakeri/venttiili vikaa. Molemmat mahdollisia, mutta oma kokemus näihin rajoittuu ainoastaan luettuun tietoon.
Siispä kysynkin tässä teiltä viisaammilta ja kokeneemmilta hyviä arvauksia mitä tuon kanssa voisi olla odotettavissa? Kori tottelee tekijäänsä, mutta tuo kyseinen tekniikka on outoa. Toki koekäyttö ja tutkiskelu selventää tilannetta paljon.
Purkuvermeistä varmasti varaosia saa ilmeisesti niitä on myös saatavilla?!?
Kiitos ja kumarrus
"Vanha" hullu, uusi jäsen ilmoittautuu
Re: "Vanha" hullu, uusi jäsen ilmoittautuu
Palstalaiset ko kohdetta kyselleet mutta Laihialla ei kai kukaan käynyt, kun moottori naputtaa melkovarmasti mäntävika ja
käy 5 syl/ huohottaa, jos öljynpaineet kunnossa on korjattavissakin eikä öljyt,nesteet sekaisin ( toinen mahd venttiili/ nokka akselivika)
Kannattaa käydä paikanpäällä arvioimassa.
B 58 lla alkaa olla sen verran ikää joidenkin varaosien saanti ongelma verrattuna seuraavaan malliin B9/10M.
Monta 58 vielä liikenteessä huomattava etu jos keppivaihde, automaatit(zf,allison, wilson ym kalliimpia elvyttää)
käy 5 syl/ huohottaa, jos öljynpaineet kunnossa on korjattavissakin eikä öljyt,nesteet sekaisin ( toinen mahd venttiili/ nokka akselivika)
Kannattaa käydä paikanpäällä arvioimassa.
B 58 lla alkaa olla sen verran ikää joidenkin varaosien saanti ongelma verrattuna seuraavaan malliin B9/10M.
Monta 58 vielä liikenteessä huomattava etu jos keppivaihde, automaatit(zf,allison, wilson ym kalliimpia elvyttää)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: "Vanha" hullu, uusi jäsen ilmoittautuu
Täällä yksi 1979 B58 kuski, osia saa muttei mistään ensimmäisellä kerralla. Purkaamoissakin jo harvinainen. Joitakin osia on pitänyt teettää. Moottori ja monet osat siinä on samaa B10M kanssa ja varmasti voi laittaa muunkin moottorin jos hankalaksi menee.
Huomattava etu jos Allisonin laatikolla, ajaminen helppoa ja hajoavia paikkoja vähemmän.
Huomattava etu jos Allisonin laatikolla, ajaminen helppoa ja hajoavia paikkoja vähemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: "Vanha" hullu, uusi jäsen ilmoittautuu
Juurikin tuo nettikoneen Laihialla sijaitseva kapistus kyseessä, sopivasti kun tuossa "naapurissa" sijaitsee. Uudemmatkaan eivät ole poissuljettu, nuo vanhemmat vain enemmän miellyttää silmää, toki aiheuttaa taas omat ongelmansa. Tekniikan vaihto on mahdollista, mutta jos nykyinen on tehtävissä niin ennemmin niin. Onko se sitten järkevää niin... koska nämä harrastukset olisi.