Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Karitapsa
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2021 13:49
Location: Vimpeli

Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Karitapsa »

terve kaikille
nyt kaipaisin apua kun ei keksi mitenkä sijoittelisi sängyt yms.
autoa minulla ei vielä ole ja olenkin etsinyt keskiovista mallia mutta nyt olisi myytävänä parikin kappaletta asiallisen oloisia aihiota jossa on olemmissa takaovi !! tarviikin asennoitua uudelleen kun kaikki suunnitelmat on tehty keskiovelliseen koriin.
mahtuuko parisänky takawc:n viereen? vai minkälaisia ratkaisuja olette tehneet
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Parisänkyjä on eri levyisiä, monella on vähän kapeampi sänky bussissa kuin kotona, ja silti se on leveämpi kuin useimmissa asuntoautoissa😅

Toki "yksityisen" makuuhuoneen teko takavessalliseen on hieman hankalaa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Karitapsa
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2021 13:49
Location: Vimpeli

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Karitapsa »

Näinpä juuri siksi lähdinkin kyselemään mitenkä muilla on asia ratkaistu. En löytänyt gallerian puolelta kuvaa missä olisi jotakin valmista. Saunaosastoja on jotkut rakentanut mutta itse en sellaista ajatellut tehdä joten takaovi jäisi käyttöön. Toki vessan voisi siirtää pois perältä mutta edelleen ovimonttu on "konehuoneessa" kuten Jeti asian ilmaisee, mietintä jatkuu...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Etsi suosiolla keskiovinen auto - niin saa mukavasti toiminnot keskioven molemmille puolin. En tiedä, mutta itse olen jjumittanut tuohon keskiove-layoutiin. No on se takaoviauto mielestäni parempi ratkaisu, kuin pelkkä etuovellinen 13m käytävä pyörillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Karitapsa
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2021 13:49
Location: Vimpeli

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Karitapsa »

Näin olen sen itsekin ajatellut mitenkä rosvolinna sanoi mutta tahtoo olla keskiovelliset ja takamootoriset autot harvassa. Takaovellisia sensijaan näyttäisi olevan tarjolla.
No, täytyy seurailla mitä vastaan tulee
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla takamoottorinen 12metrinen keski ja etuovella

Laitoin keskioven omasta pois käytöstä niin sain mielestäni paremmin soviteltua autoon kaiken tarpeellisen.

Toki voi olla että eka projekti niin tuo tietotaito oli puutteellista mutta pois se oli jätettävä.
13metrinen ois muutenki ollu tarpeen mutta nippa nappa sain haluamani soviteltua.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep tarpeet on erinlaisia jokaisella. Mun keskiovipuritaismini lähtee puhtaasti tarpeesta saada kaksi erillistä tilaa autoon omalla sisäänkäynnillä ( meillä about 10 koiraa - älkää kysykö miksi ). Etuosa on olohuone/toimisto/matkustamo. Keskellä käytävää on ovia ja takana keittiö yksi pöytäryhmä sekä punkat. Kai siihen matkalle vessa ja suihku mahtuu. Kumpaakaan ei ole tullut käytettyä. Tai tuossa vessakopissa on sadevaatteet ja laatikollinen projektista yli jääneitä tarvikkeita.

"karitapsa"; miksi keskikone ei käi suunnitelmiisi?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Karitapsa
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2021 13:49
Location: Vimpeli

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Karitapsa »

Rosvolinna
Keskimoottorisessa sinänsä mitään vikaa ole mutta huollettavuus ehkä tärkeimpänä tekijänä.
Minulla ei ole mahdollisuutta saada autoa Nosturille tai rasvamontun päälle ( tietenkin korjaamolle voi viedä) ja kun itse pystyn huoltamaan tai tekemään pienet remontit itse ja onhan noissa takamoottorisissa mahtavat tilat ruumassa rakennella vaikka mitä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

OK - Pikaselaamisella huomasin; Ukkonen myy tuollaista....Volvo B12B 9700H(takamoottori), pituus 12m,
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Varvikello
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Elo 2016 17:44
Location: Suomi

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

120cm sänkyyn mahtui aikanaan ihan kivasti kauniimman puoliskon kanssa.
Ei kannata aina ajatella suorakulmaisesti vaan ottaa mallia vaikka veneestä. Jalkopää voi olla kapeampi niin takaoven montulle jää äkkiä kunnon käytävä samoin kuin hyyskään.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Itse taas halusin nimenomaan takaovellisen mallin jotta ruuma ja asuinosasto on yhtenäisempi. Meillä räjäytettiin se ties-kenen-lahja-maailmalle (eli vessakuutio jonka ympärille bussi on rakennettu) pois kokonaan ja rakennetaan uusi vessan sisältävä kylpyhuone takaoven etupuolelle. Taakse jää sitten edelleenkin juuri sopiva tila makkarille jossa mahtuu kulkemaan sängyn luokse molemmin puolin.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Karitapsa kirjoitti: 05 Syys 2021 21:39 Rosvolinna
Keskimoottorisessa sinänsä mitään vikaa ole mutta huollettavuus ehkä tärkeimpänä tekijänä.
Minulla ei ole mahdollisuutta saada autoa Nosturille tai rasvamontun päälle ( tietenkin korjaamolle voi viedä) ja kun itse pystyn huoltamaan tai tekemään pienet remontit itse ja onhan noissa takamoottorisissa mahtavat tilat ruumassa rakennella vaikka mitä
Nuo ruuman tilat on kyllä ihan hyvä pointti, mutta ei tuo mahuri huollon suhteen mikään erityinen ongelma ole.

Mulla on 2x8" palikoista tehdyt 20cm korkeet rampit, kun etuset ajaa niille, sinne alle kyllä mönkii siinä missä tuupparinkin alle. On mulla takapyörillekin vastaavat palikat, mutta ei ne oikeastaan ole tarpeen.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja seepra »

Onko mahuria olemassa missään takaoven kanssa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

seepra kirjoitti: 16 Marras 2021 10:58 Onko mahuria olemassa missään takaoven kanssa?
Vähemmän, ”postin autot ” 70-80 luvuilla olla joissa ns peräkoppi tavaroille.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja motoku »

meillä on takavessa käytössä. sen viereen mahtui ihan hyvin 140cm leveä sänky, joka on jalkopäästä kavennettu jotain 115cm tms, jotta käytävä ei kapene liikaa. tein kavennuksen kaarevasti liimaamalla 9mm vanereita 4kpl jigissä nippuun niin että vessan ovi mahtuu juuri aukenemaan.

vessaan menon helpottamiseksi tein oven eteen irroitettavan korokelevyn. sen päältä on aikuisenkin helpompi mennä vessaan, muuten käytävä olisi sängyn kohdalta turhan kapea.

ehdottomasti kannatan harkitsemaan myös takaovellisia busseja ja jättämään takaoven käyttöön. helteellä autossa vaan kiertää ilma huomattavasti paremmin myös nukkumaosastossa. ero entiseen 1 ovelliseen autoon on valtava.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Karitapsa kirjoitti: 05 Syys 2021 09:56 terve kaikille
nyt kaipaisin apua kun ei keksi mitenkä sijoittelisi sängyt yms.
autoa minulla ei vielä ole ja olenkin etsinyt keskiovista mallia mutta nyt olisi myytävänä parikin kappaletta asiallisen oloisia aihiota jossa on olemmissa takaovi !! tarviikin asennoitua uudelleen kun kaikki suunnitelmat on tehty keskiovelliseen koriin.
mahtuuko parisänky takawc:n viereen? vai minkälaisia ratkaisuja olette tehneet
Katso elise projekti, siinä on toteutettu
viewtopic.php?t=8327&start=150
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Takaovi uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Takaovi on selvästikin saunan ovi. Rakentaisin väliseinän takaovesta 1-1,5m eteenpäin ja tekisin irto vessanovesta käynnin reunalta väliseinän taakse rakennettavaan sauna, WC, suihku ja KHH osastoon. Tässä mallissa saa tehtyä oikean parisängyn ja kunnollisen saunaosaston.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin